Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 november 2003, 21:21   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Goh, ik wist helemaal niet dat er tussen Gent en Brugge ook HST's rijden. Is dat ook zo'n goed draaiende zijtak van de Thalys?
Helemaal niet. De Thalys heeft als beginstation Oostende, stormt dan op Brugge af, stopt daar even en vertrekt dan weer naar Gent. Iedere ochtend dendert die trein 's ochtens vroeg over die lijn en de trein is bijna volledig leeg. Een redabele trein met geen reizigers?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 21:22   #102
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Noorwegen is erg groot, en de treinen rijden er erg traag.
Is dat dan zo? Erg traag? Ik heb er zo mijn twijfels over, vooral daar het hier toch gaat om een Scandinavisch land dat toch wel met z'n tijd is meegegaan.
In Noorwegen is het openbaar vervoer in elk geval niet erg populair (de mensen hebben allemaal een auto en genoeg geld en goedkope olie). Maar enfin, ik vraag het vanavond nog eens na. Ik heb er al lang geen trein meer genomen
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 21:23   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie
De motorstellen sprinter (reeks 900) "de duikbrillen" zijn in dienst vanaf 1990. Als je weet dat in België nog stellen rondbollen uit 1960 kan je stellen dat het modern materiaal is. De NMBS noemt materiaal na 1970 modern
Noemt men die stellen soms ook "de springkastelen"?

Inderdaad, er rolt nog heel wat van die oude rommel. En hoe... Al meermaals heb ik het meegemaakt dat een van die "vieze viertjes" er de brui aan gaf en dat we te voet naar het eerstkomende station mochten stappen, waar vanaf dan een IC-trein als stoptrein moest rijden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 21:23   #104
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Goh, ik wist helemaal niet dat er tussen Gent en Brugge ook HST's rijden. Is dat ook zo'n goed draaiende zijtak van de Thalys?
Helemaal niet. De Thalys heeft als beginstation Oostende, stormt dan op Brugge af, stopt daar even en vertrekt dan weer naar Gent. Iedere ochtend dendert die trein 's ochtens vroeg over die lijn en de trein is bijna volledig leeg. Een redabele trein met geen reizigers?
Ik dacht dat ze allemaal lagen te slapen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 21:25   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ik herinner me althans dat van Brussel naar Brugge met de HST langer duurde dan met een gewone trein.
Dat betwijfel ik toch wel, tenzij natuurlijk de langere opstaptijden daarvoor de oorzaak zouden kunnen zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 21:28   #106
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie
Dimitri schreef
Dat is al een vrij oude trein, uit de jaren zeventig denk ik.
De motorstellen sprinter (reeks 900) "de duikbrillen" zijn in dienst vanaf 1990. Als je weet dat in België nog stellen rondbollen uit 1960 kan je stellen dat het modern materiaal is. De NMBS noemt materiaal na 1970 modern
Hm, dan vind ik ze toch vrij lelijk voor hun tijd. De NS laat nu al weer een groot deel van de Sprinters ombouwen en moderniseren en 110 stellen nieuw bouwen om straks in te kunnen zetten op de 'Stedenbaan'. De nieuwe treinstellen moeten de 'Standaard Stoptreinen' (mat. '64) vervangen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 21:32   #107
rookie
Staatssecretaris
 
rookie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 2.684
Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Jan van den Berghe schreef
Inderdaad, er rolt nog heel wat van die oude rommel. En hoe... Al meermaals heb ik het meegemaakt dat een van die "vieze viertjes" er de brui aan gaf en dat we te voet naar het eerstkomende station mochten stappen, waar vanaf dan een IC-trein als stoptrein moest rijden.

De viertjes (in het jargon de 800s) zijn tot op de draad versleten. Ze hebben van in 1978 tot nu bijna niet stilgestaan

"De springkastelen " heb ik nog niet gehoord in het begin hadden ze veel last van slippen tijdens het remmen, sinds Knorr (niet de soep- wel remuitrusting fabrikant) andere schijven geplaatst heeft valt het nogal mee enkel als het fijne motregen is kan je er wat mee meemaken
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 21:33   #108
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Helemaal niet. De Thalys heeft als beginstation Oostende, stormt dan op Brugge af, stopt daar even en vertrekt dan weer naar Gent. Iedere ochtend dendert die trein 's ochtens vroeg over die lijn en de trein is bijna volledig leeg. Een redabele trein met geen reizigers?
Hm, klinkt een beetje als die Thalys tussen Luik, Namen en Bergen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 21:36   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie
De viertjes (in het jargon de 800s) zijn tot op de draad versleten. Ze hebben van in 1978 tot nu bijna niet stilgestaan
Ja, iemand van de stelplaats van Oostende zei me dat ze eigenlijk tot op de draad versleten zijn en dat bij sommige zelfs de bodem bijna volledig rot is. Ze maken toch zoveel lawaai trouwens: u hoort ze al van ver aankomen, puffend en zuchtend... Wanneer laat de NMBS die drommels nu eens genieten van een welverdiend pensioen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 21:37   #110
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ik herinner me althans dat van Brussel naar Brugge met de HST langer duurde dan met een gewone trein.
Dat betwijfel ik toch wel, tenzij natuurlijk de langere opstaptijden daarvoor de oorzaak zouden kunnen zijn.
Het scheelde maar enkele minuten maar het was zo. Het verbaasde me ook. Anders had ik het nooit onthouden.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 21:39   #111
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ik herinner me althans dat van Brussel naar Brugge met de HST langer duurde dan met een gewone trein.
Enkel de lijn naar Parijs draait volgens mij goed, en binnenkort misschien de ICE naar Frankfurt.
Ja, maar daar zijn dan ook hogesnelheidslijnen voor aangelegd. In 2007 kunnen we voor 160% van de prijs van een huidig treinkaartje ook van Amsterdam, Schiphol en Rotterdam naar Parijs sjezen, en bovendien van Rotterdam naar Breda met speciale sneltreinen. Die treinen zullen ook wel erg vol gaan zitten met zo'n prijs...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 21:41   #112
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie
De viertjes (in het jargon de 800s) zijn tot op de draad versleten. Ze hebben van in 1978 tot nu bijna niet stilgestaan
Ja, iemand van de stelplaats van Oostende zei me dat ze eigenlijk tot op de draad versleten zijn en dat bij sommige zelfs de bodem bijna volledig rot is. Ze maken toch zoveel lawaai trouwens: u hoort ze al van ver aankomen, puffend en zuchtend... Wanneer laat de NMBS die drommels nu eens genieten van een welverdiend pensioen?
In de kempen reden vorig jaar nog regelmatig de treinen die trots op de wereldtentoonstelling van 1958 voorgesteld werden en die door het leger ten leen gegeven zijn aan de nmbs. Met een verwarming die ofwel veel te heet stond ofwel niet werkte, deuren die niet sluitten, ...
Nu rijden er nieuwe treinen tenzij die door technische defecten niet rijden (wat nogal veel voorviel vorig jaar).
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 21:54   #113
rookie
Staatssecretaris
 
rookie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 2.684
Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Jan van den Berghe schreef
Ja, iemand van de stelplaats van Oostende zei me dat ze eigenlijk tot op de draad versleten zijn en dat bij sommige zelfs de bodem bijna volledig rot is. Ze maken toch zoveel lawaai trouwens: u hoort ze al van ver aankomen, puffend en zuchtend... Wanneer laat de NMBS die drommels nu eens genieten van een welverdiend pensioen?

Probleem is ze te vervangen. Nieuw materiaal kopen schijnt onder de huidge afgevaardige beheerder moeilijk te gaan. Hij gebruikt geen "dynamische" boekhoudige trucs zoals zijn voorganger
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 21:57   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie
Probleem is ze te vervangen. Nieuw materiaal kopen schijnt onder de huidge afgevaardige beheerder moeilijk te gaan. Hij gebruikt geen "dynamische" boekhoudige trucs zoals zijn voorganger
Wat me wel opvalt, is dat de NMBS altijd maar weer eigen stellen en locomotieven wil ontwikkelen. Dat kost toch enorm veel geld. Kan dat niet goedkoper, door in het buitenland (Nederland bijvoorbeeld) stellen aan te kopen of Nederlandse modellen hier te laten samenstellen aangepast aan het Belgische spoor?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 21:58   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Nu rijden er nieuwe treinen tenzij die door technische defecten niet rijden (wat nogal veel voorviel vorig jaar).
Is dat eigenlijk normaal dat er zoveel technische problemen zijn? Werkt men bij Bombardier dan zo slordig?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 22:03   #116
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Nu rijden er nieuwe treinen tenzij die door technische defecten niet rijden (wat nogal veel voorviel vorig jaar).
Is dat eigenlijk normaal dat er zoveel technische problemen zijn? Werkt men bij Bombardier dan zo slordig?
Treinen waren dacht ik van een Spaans bedrijf, dus wellicht niet bombardier. Maar men heeft bij de nmbs wel goed gehandeld, door veel rijtuigen terug te sturen, want naar het schijnt zijn er nu kwasi geen problemen meer. In het begin vlogen de stukken er letterlijk af (bvb de tree om in de wagen te stappen). Enfin, ik heb hier uiteraard geen info, maar ik probeer iets op internet te zoeken. (de nmbs heeft trouwens folders verdeeld om zich te excuseren voor de problemen, met de mogelijkheid om een gratis ticket te krijgen voor 1 dag).

linkje: http://users.pandora.be/treindepot/MW41/
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 22:07   #117
rookie
Staatssecretaris
 
rookie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 2.684
Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Jan van den Berghe schreef
Wat me wel opvalt, is dat de NMBS altijd maar weer eigen stellen en locomotieven wil ontwikkelen. Dat kost toch enorm veel geld. Kan dat niet goedkoper, door in het buitenland (Nederland bijvoorbeeld) stellen aan te kopen of Nederlandse modellen hier te laten samenstellen aangepast aan het Belgische spoor?
de NMBS wikt, de politiek beschikt
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 22:13   #118
rookie
Staatssecretaris
 
rookie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 2.684
Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

ms 900 sprinter gebouwd door ACEC en BN (bombardier)
MS96 (deense koppen) gebouwd door Alstrom (ACEC) en Bombardier
type 13 (loc max snelheid 200 km/h) gebouwd door Alstrom (ACEC)
MW 41 (diesel tweetjes) gebouwd door Alstrom (Barcelona)
TGV, thalis gebouwd door Alstrom(ACEC)
Eurostar gebouwd door Alstrom(ACEC)
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 22:57   #119
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Nog eens een oud onderwerp bovenhalen, eens kijken of er andere meningen naar boven zullen komen, nu.

Het is waar, de NMBS lijkt wel elke keer het warm water te willen uitvinden.
De MW 41 is een erg geval, op een moment dat er in het buitenland reeds goede soortgelijke treinen reden, koos de NMBS ervoor een nieuw type te laten ontwikkelen, met toch wel enkele mankementen tot gevolg.
Andere nadelen t.o.v. de bestaande types: geen lagevloer (makkelijker bij het instappen), slechts 1 grote deur, en twee smalle, waar je amper door kan, veel pannes in het begin, en een prijs die dan nog een stuk hoger lag dan bij reeds bestaande types. Een leuk dossiertje kan je vinden op de website van de ACTP, de Waalse BTTB, onder de noemer 'le plain pied'. Ook andere types presteren vaak stukken minder dan andere types.
Zomaar Nederlandse modellen overnemen is niet ideaal, omwille van de andere netspanning. Daarom net wel interessant voor de NMBS, is wat er gebeurt in Tsjechië, Slovakije, Slovenië, Polen, Italië. Onder andere Tsjechië is altijd al een belangrijke treinbouwer geweest. Met dezelfde netspanning, zie
http://bueker.net/trainspotting/voltage_map_europe.php. De NMBS heeft echter vaak een zeer gelijkelijk zijn bestellingen bij ACEC en BN geplaatst, nog een voorbeeld van wafelijzerpolitiek. En nu nog steeds kiezen ze treinen van hun opvolgers, bij voorkeur in België gebouwd (het is overigens Alst(h)om, niet Alstrom). Inderdaad, dit zijn geen bedrijfsmatige beslissingen, maar politieke beslissingen. Misschien moet de NMBS durven verder kijken? Ik vind van wel.

Een mooi fotorepertorium voor treinen kan je trouwens vinden op dit adres.

Het grootste probleem van de NMBS, is het gebrek aan organisatie, en het teveel aan bureaucratie.
Redenen zijn er te over, de centrale diensten telden teveel politiek benoemden, om daar grondig in te kunnen snijden, en omdat zij zo een mastodont moet overeind houden, blijft er weinig geld over, om grondig te hervormen, om ontbrekende afdelingen op te richten, en overbodige afdelingen en niveaus af te voeren.
Daarbij ontbreken ook een heel aantal belangrijke gegevens, zoals reizigersaantallen.
Zou het wel lukken als de entiteiten verkleinen, en regionaal worden geregeld? Ik weet het niet. De Lijn heeft nu wel een zeer goede reputatie opgebouwd, maar of zij in staat is om de Vlaamse verbindingen, of zelfs alleen maar de L-treinen, over te nemen, moet ik nog bezien.

Wel waar, is dat de strikte opdeling tussen trein en ander OV niet relevant is. Nog te vaak zijn De Lijn en de NMBS elkaars concurrenten op bepaalde verbindingen. Om een goed, performant OV-systeem uit te bouwen, geen spoorsysteem, of bussysteem, die los van elkaar staan, moet er een shift komen in denken bij alle verantwoordelijken, politici en managers. Mobiliteit is de bevoegdheid van elke overheid. Door de regionalisering van OV, maar de federaal gebleven NMBS, is er ook een verstikkende regelgeving rond financiering van nieuwe projecten. Bijvoorbeeld: waarom wil de NMBS een stopplaats niet heropenen op vraag van een gemeente? Omdat ze het zelf moeten betalen. De gemeente mag zelfs niet de aanleg en het onderhoud van een perron financieren. Dit is toch te gek om los te lopen?

Opnieuw heeft de NMBS een stap uit haar verstarring gezet. Vanaf juni heropent de NMBS de stopplaats in Zolder. Knuppel mag zeer blij zijn. Laat ons hopen, dat het maar het begin is, van een weldoordacht OV-systeem, en niet de zoveelste uitzondering die de regel bevestigt...
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be