![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
[SIZE=1] ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Inderdaad, er rolt nog heel wat van die oude rommel. En hoe... Al meermaals heb ik het meegemaakt dat een van die "vieze viertjes" er de brui aan gaf en dat we te voet naar het eerstkomende station mochten stappen, waar vanaf dan een IC-trein als stoptrein moest rijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Staatssecretaris
|
![]() Jan van den Berghe schreef
Inderdaad, er rolt nog heel wat van die oude rommel. En hoe... Al meermaals heb ik het meegemaakt dat een van die "vieze viertjes" er de brui aan gaf en dat we te voet naar het eerstkomende station mochten stappen, waar vanaf dan een IC-trein als stoptrein moest rijden. De viertjes (in het jargon de 800s) zijn tot op de draad versleten. Ze hebben van in 1978 tot nu bijna niet stilgestaan "De springkastelen " heb ik nog niet gehoord in het begin hadden ze veel last van slippen tijdens het remmen, sinds Knorr (niet de soep- wel remuitrusting fabrikant) andere schijven geplaatst heeft valt het nogal mee enkel als het fijne motregen is kan je er wat mee meemaken ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
__________________
[SIZE=1] ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
Nu rijden er nieuwe treinen tenzij die door technische defecten niet rijden (wat nogal veel voorviel vorig jaar).
__________________
[SIZE=1] ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Staatssecretaris
|
![]() Jan van den Berghe schreef
Ja, iemand van de stelplaats van Oostende zei me dat ze eigenlijk tot op de draad versleten zijn en dat bij sommige zelfs de bodem bijna volledig rot is. Ze maken toch zoveel lawaai trouwens: u hoort ze al van ver aankomen, puffend en zuchtend... Wanneer laat de NMBS die drommels nu eens genieten van een welverdiend pensioen? Probleem is ze te vervangen. Nieuw materiaal kopen schijnt onder de huidge afgevaardige beheerder moeilijk te gaan. Hij gebruikt geen "dynamische" boekhoudige trucs zoals zijn voorganger ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
linkje: http://users.pandora.be/treindepot/MW41/
__________________
[SIZE=1] ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Staatssecretaris
|
![]() Jan van den Berghe schreef
Wat me wel opvalt, is dat de NMBS altijd maar weer eigen stellen en locomotieven wil ontwikkelen. Dat kost toch enorm veel geld. Kan dat niet goedkoper, door in het buitenland (Nederland bijvoorbeeld) stellen aan te kopen of Nederlandse modellen hier te laten samenstellen aangepast aan het Belgische spoor? de NMBS wikt, de politiek beschikt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Staatssecretaris
|
![]() ms 900 sprinter gebouwd door ACEC en BN (bombardier)
MS96 (deense koppen) gebouwd door Alstrom (ACEC) en Bombardier type 13 (loc max snelheid 200 km/h) gebouwd door Alstrom (ACEC) MW 41 (diesel tweetjes) gebouwd door Alstrom (Barcelona) TGV, thalis gebouwd door Alstrom(ACEC) Eurostar gebouwd door Alstrom(ACEC) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Minister-President
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
|
![]() Nog eens een oud onderwerp bovenhalen, eens kijken of er andere meningen naar boven zullen komen, nu.
![]() Het is waar, de NMBS lijkt wel elke keer het warm water te willen uitvinden. De MW 41 is een erg geval, op een moment dat er in het buitenland reeds goede soortgelijke treinen reden, koos de NMBS ervoor een nieuw type te laten ontwikkelen, met toch wel enkele mankementen tot gevolg. Andere nadelen t.o.v. de bestaande types: geen lagevloer (makkelijker bij het instappen), slechts 1 grote deur, en twee smalle, waar je amper door kan, veel pannes in het begin, en een prijs die dan nog een stuk hoger lag dan bij reeds bestaande types. Een leuk dossiertje kan je vinden op de website van de ACTP, de Waalse BTTB, onder de noemer 'le plain pied'. Ook andere types presteren vaak stukken minder dan andere types. Zomaar Nederlandse modellen overnemen is niet ideaal, omwille van de andere netspanning. Daarom net wel interessant voor de NMBS, is wat er gebeurt in Tsjechië, Slovakije, Slovenië, Polen, Italië. Onder andere Tsjechië is altijd al een belangrijke treinbouwer geweest. Met dezelfde netspanning, zie http://bueker.net/trainspotting/voltage_map_europe.php. De NMBS heeft echter vaak een zeer gelijkelijk zijn bestellingen bij ACEC en BN geplaatst, nog een voorbeeld van wafelijzerpolitiek. En nu nog steeds kiezen ze treinen van hun opvolgers, bij voorkeur in België gebouwd (het is overigens Alst(h)om, niet Alstrom). Inderdaad, dit zijn geen bedrijfsmatige beslissingen, maar politieke beslissingen. Misschien moet de NMBS durven verder kijken? Ik vind van wel. Een mooi fotorepertorium voor treinen kan je trouwens vinden op dit adres. Het grootste probleem van de NMBS, is het gebrek aan organisatie, en het teveel aan bureaucratie. Redenen zijn er te over, de centrale diensten telden teveel politiek benoemden, om daar grondig in te kunnen snijden, en omdat zij zo een mastodont moet overeind houden, blijft er weinig geld over, om grondig te hervormen, om ontbrekende afdelingen op te richten, en overbodige afdelingen en niveaus af te voeren. Daarbij ontbreken ook een heel aantal belangrijke gegevens, zoals reizigersaantallen. Zou het wel lukken als de entiteiten verkleinen, en regionaal worden geregeld? Ik weet het niet. De Lijn heeft nu wel een zeer goede reputatie opgebouwd, maar of zij in staat is om de Vlaamse verbindingen, of zelfs alleen maar de L-treinen, over te nemen, moet ik nog bezien. Wel waar, is dat de strikte opdeling tussen trein en ander OV niet relevant is. Nog te vaak zijn De Lijn en de NMBS elkaars concurrenten op bepaalde verbindingen. Om een goed, performant OV-systeem uit te bouwen, geen spoorsysteem, of bussysteem, die los van elkaar staan, moet er een shift komen in denken bij alle verantwoordelijken, politici en managers. Mobiliteit is de bevoegdheid van elke overheid. Door de regionalisering van OV, maar de federaal gebleven NMBS, is er ook een verstikkende regelgeving rond financiering van nieuwe projecten. Bijvoorbeeld: waarom wil de NMBS een stopplaats niet heropenen op vraag van een gemeente? Omdat ze het zelf moeten betalen. De gemeente mag zelfs niet de aanleg en het onderhoud van een perron financieren. Dit is toch te gek om los te lopen? Opnieuw heeft de NMBS een stap uit haar verstarring gezet. Vanaf juni heropent de NMBS de stopplaats in Zolder. Knuppel mag zeer blij zijn. Laat ons hopen, dat het maar het begin is, van een weldoordacht OV-systeem, en niet de zoveelste uitzondering die de regel bevestigt... |
![]() |
![]() |