Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat moet er met Nederland gebeuren ?
Nedermand en Vlaanderen moeten 1 land vormen. 25 75,76%
Nederland moet blijven zoals het nu is en binnen de huidige grenzen. 8 24,24%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2009, 12:46   #121
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Niiet vergeten eerst d'Ollanders te evacueren. Ik stel Wallonië als vestigingsplaats voor.
We kunnen ze tijdelijk onderbrengen in het Verenigd Koninkrijk.

Als ze allemaal daar zijn reist er iemand naar Engeland en trekt de "stop" van het eiland uit.
Gevolg kunt U vast zelf wel raden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 18:14   #122
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Uiteindelijk is maar een relatief kleine minderheid verantwoordelijk geweest voor de afscheuring in 1830. Wat het gros van de bevolking daarvan vond, zullen we wel nooit weten.
Tien jaar na de onafhankelijkheid van India wilde de Indiase regering erachter komen of inmiddels alle geledingen van de bevolking ervan op de hoogte waren dat de Britten waren vertrokken. Het onderzoek werd in stilte afgeblazen toen bleek dat tientallen miljoenen Indiërs nog niet eens wisten dat de Britten ooit in India waren gearriveerd. Die mensen keken niet verder dan hun dorp, wisten vaak ook niet dat India bestond. En dat ondanks de bloedige afscheuring van Pakistan die op de onafhankelijkheid was gevolgd...

Misschien was het in 1830 op het Vlaamse platteland niet echt anders, en reikte de horizon van veel Vlamingen ook niet tot in Brussel/Amsterdam.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 1 augustus 2009 om 18:28.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2009, 18:26   #123
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
uw reacties zijn grotesk
Dat hij dat maar goed in zijn ogen knoopt!

Je kunt iets tegen Nederlanders hebben, niet iedereen past bij iedereen, maar wat System er allemaal bij sleurt om zijn obsessie te rechtvaardigen, hm, dat kan alleen maar een pro-Nederlands effect sorteren, denk ik.
Oud 1 augustus 2009, 18:34   #124
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
We kunnen ze tijdelijk onderbrengen in het Verenigd Koninkrijk.

Als ze allemaal daar zijn reist er iemand naar Engeland en trekt de "stop" van het eiland uit.
Gevolg kunt U vast zelf wel raden.
Onze Belg heeft iets tegen Nederland en ook iets tegen Engelsen.
Oud 2 augustus 2009, 02:20   #125
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Onze Belg heeft iets tegen Nederland en ook iets tegen Engelsen.
U bent kortzichtig en trekt dito conclusies.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 07:20   #126
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Dat hij dat maar goed in zijn ogen knoopt!

Je kunt iets tegen Nederlanders hebben, niet iedereen past bij iedereen, maar wat System er allemaal bij sleurt om zijn obsessie te rechtvaardigen, hm, dat kan alleen maar een pro-Nederlands effect sorteren, denk ik.
U dicht mij gevoelens toe die ik helemaal niet heb.

Voor de zoveelste maal, ik zeg alleen wat ik weet op basis van historische feiten. Indien u notie hebt van andere of betere feiten, deel die dan mede en dan kunnen we kijken of die juist zijn.

Maw, ik 'sleur ' er niets bij. Het is een feit dat op het einde van het Verenigd koninkrijk der Nederlanden de sociale en economische toestand voor heel veel ingezetenenen in het Zuiden bar slecht was en dit om verschillende redenen. En idem dito voor vele bedrijven die te kampen hadden met een economische crisis die toen woedde en die het prille ultra-kapitalistisch systeem, dat in die dagen werd opgezet door een bepaalde industriële elite en machthebbers, -waaronder zeker Willem , 'de koning-koopman', zoals hij werd genoemd - in het volle hart trof. Voeg daarbij de herhaaldelijke blunders die Willem I beging op bestuurlijk vlak, waarbij hij zich constant gedroeg als een afstandelijke 'verlichte despoot' tegenover het Zuiden, plus de revolutionaire geest van die tijd, de discrepantie tussen het katholieke Zuiden en het protestantse Noorden, dan had men had alle ingrediënten voorradig voor een omwenteling in het Zuiden. En die is er dan ook gekomen.

Natuurlijk werd bovenstaande niet altijd uitvoerig in de salonfähige geschiedenisboekjes belicht of behandeld, zeker niet in Nederland. Dat is waar.

Nogmaals, ware Willem niet zo koppig geweest, niet zo wereldvreemd en onwijs tegenover het Zuiden, dan had hij wellicht het Zuiden kunnen behouden. Maar dan had hij wel water in zijn wijn moeten doen. Dat deed hij dus niet. Zijn zoon, die in Brussel verbleef, die had het begrepen dat het fout ging lopen. En toen het effectief fout begon te lopen liep, wilde Willem wel concessies doen, maar het was te laat. Te lang, helaas, bleef hij een Onwijze Willem.

Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2009 om 07:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 08:16   #127
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U dicht mij gevoelens toe die ik helemaal niet heb.

Voor de zoveelste maal, ik zeg alleen wat ik weet op basis van historische feiten. Indien u notie hebt van andere of betere feiten, deel die dan mede en dan kunnen we kijken of die juist zijn.

Maw, ik 'sleur ' er niets bij. Het is een feit dat op het einde van het Verenigd koninkrijk der Nederlanden de sociale en economische toestand voor heel veel ingezetenenen in het Zuiden bar slecht was en dit om verschillende redenen. En idem dito voor vele bedrijven die te kampen hadden met een economische crisis die toen woedde en die het prille ultra-kapitalistisch systeem, dat in die dagen werd opgezet door een bepaalde industriële elite en machthebbers, -waaronder zeker Willem , 'de koning-koopman', zoals hij werd genoemd - in het volle hart trof. Voeg daarbij de herhaaldelijke blunders die Willem I beging op bestuurlijk vlak, waarbij hij zich constant gedroeg als een afstandelijke 'verlichte despoot' tegenover het Zuiden, plus de revolutionaire geest van die tijd, de discrepantie tussen het katholieke Zuiden en het protestantse Noorden, dan had men had alle ingrediënten voorradig voor een omwenteling in het Zuiden. En die is er dan ook gekomen.

Natuurlijk werd bovenstaande niet altijd uitvoerig in de salonfähige geschiedenisboekjes belicht of behandeld, zeker niet in Nederland. Dat is waar.

Nogmaals, ware Willem niet zo koppig geweest, niet zo wereldvreemd en onwijs tegenover het Zuiden, dan had hij wellicht het Zuiden kunnen behouden. Maar dan had hij wel water in zijn wijn moeten doen. Dat deed hij dus niet. Zijn zoon, die in Brussel verbleef, die had het begrepen dat het fout ging lopen. En toen het effectief fout begon te lopen liep, wilde Willem wel concessies doen, maar het was te laat. Te lang, helaas, bleef hij een Onwijze Willem.
Waarom maakt u zich zo druk, om 15 jaar koninkrijk dat door de Frankrijk ,de Francofonie en de RK kerk ,zo snel mogelijk ongedaan gemaakt moest worden?
En waarom slikt u 180 jaar Franse overheersing als zoete koek?
Sterker nog ,u verheerlijkt het Francofone Belgie als een van de beste staten van de wereld.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 08:25   #128
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Waarom maakt u zich zo druk, om 15 jaar koninkrijk dat door de Frankrijk ,de Francofonie en de RK kerk ,zo snel mogelijk ongedaan gemaakt moest worden?
Sterker nog ,u verheerlijkt het Francofone Belgie als een van de beste staten van de wereld.
Inderdaad, zo scheef belicht dat het bijna verdacht is...
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 08:26   #129
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik maak me helemaal niet druk. Ik probeer gewoon sommige historische absurditeiten recht te zeggen die sommigen debiteren nopens Willem I.

En wat de Franstalige overheersing betreft. Dat is ongedaan gemaakt. En de Franstaligen weten dat maar al te best. En als er overheersting was, dan moeten wij Vlamingen eerst in het eigen hart kijken, en ons de vraag stellen waarom we dat zolang dat onrecht hebben kunnen toelaten. Een beetje vergelijkbaar met de Friesen, die lijdzaam bleven toekijken hoe hun taal gedurende lange tijd versmacht werd door de Nederlandse overheid.

Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2009 om 08:31.
Oud 2 augustus 2009, 08:28   #130
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Ik maak me helemaal niet druk. Ik probeer gewoon sommige historische absurditeiten recht te zeggen die sommigen debiteren nopens Willem I.

En wat de Franstalige overheersing betreft. Dat is ongedaan gemaakt. En de Walen weten dat maar al te best. En als er overheersting was, dan moeten wij Vlamingen eerst in het eigen hart kijken, en ons de vraag stellen waarom we dat zolang hebben kunnen toegelaten. Een beetje vergelijkbaar met de Friesen, die het toegelaten hebben dat hun taal zo lang versmacht werd door de Nederlandse overheid.
Ik stel de vraag aan u.
Waarom heeft u het zo lang toegelaten? Waarom laat u het nog toe?
Oud 2 augustus 2009, 08:29   #131
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik stel de vraag aan u.
Waarom heeft u het zo lang toegelaten? Waarom laat u het nog toe?
Wat laat ik toe volgens u?

Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2009 om 08:30.
Oud 2 augustus 2009, 08:31   #132
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Wat laat ik toe.
De Franse overheersing.
U heeft het over "de Vlamingen"
Bent u soms geen Vlaming?

Laatst gewijzigd door Sidharta : 2 augustus 2009 om 08:31.
Oud 2 augustus 2009, 08:37   #133
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De Franse overheersing.
U heeft het over "de Vlamingen"
Bent u soms geen Vlaming?
De 'Franse' overheersing? Is Napoléon dan weer binnengevallen? U bent nog niet goed wakker zeker. Er wordt niet meer overheerst. En de Franstaligen beseffen ook dat BHV z�*l worden gesplitst. En zij zeggen nu ook dat zij bereid zijn tot een verdere federalisering. En daar is niets mis mee, want het zal tot heil zijn van de beide landsgedeelten.

Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2009 om 08:40.
Oud 2 augustus 2009, 08:42   #134
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En wat de Franstalige overheersing betreft. Dat is ongedaan gemaakt. En de Franstaligen weten dat maar al te best. En als er overheersting was, dan moeten wij Vlamingen eerst in het eigen hart kijken, en ons de vraag stellen waarom we dat zolang dat onrecht hebben kunnen toelaten. Een beetje vergelijkbaar met de Friesen, die lijdzaam bleven toekijken hoe hun taal gedurende lange tijd versmacht werd door de Nederlandse overheid.
De grote vraag is natuurlijk waarom de Vlamingen niet opnieuw in opstand zijn gekomen na 1830, toen hun situatie nog verder verslechterde.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 08:43   #135
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als kik aan de zee in een patisrie int frans wordt aangesproken en die blijft frans doorgaan, terwijl ik int nederlands begin, dan is ze: of doof of tis een signaal van franse overheersing.
Ongedaan gemaakt, mijn botte.
Burgemeester van Wezembeek verbiedt vlaamse school in Vlaamse gemeente aan de gordel mee te doen.
Ongedaan gemaakt? Zever in pakskes.
Heb dat schepencollege per mail eens mijn gedacht gezegd.!!!!!!
En zo zullen er vast nog meer voorbeelden zijn uit het dagelijkse bestaan.

Waarom het onrecht zolang toegelaten? Omdat "ze zullen hem nie temmen"alleen in da lied staat en we eens meer haar op ons tanden moeten hebben en eens definitief van ons afbijten. En ik bijt, kan u verzekeren.
Hadden na 1302 harder door moeten gaan en het franse juk afgooien. Nu is de taal het wapen waarmee ze willen heersen.
Mijn wapen is Nederlands, Vlaams, Limburgs.!!!!!!
Oud 2 augustus 2009, 09:51   #136
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De grote vraag is natuurlijk waarom de Vlamingen niet opnieuw in opstand zijn gekomen na 1830, toen hun situatie nog verder verslechterde.
Na 1831 bouwde het nieuwe België snel een staand leger uit van , als ik mij niet vergis 100.000 man , relatief gezien het grootste van Europa. Ook was er een repressie tegen Orangisten.
De reden is dus eigenlijk dezelfde als waarom de Nederlanders na de mislukte 10daagse Veldtocht de campagne afbliezen: er was een Frans leger, de Engelsen hadden een blokkade ingesteld voor de Hollandse kust.
Vlaams verzet of een Nederlandse restauratie was materieel niet meer mogelijk.
Citaat:
Noodzakelijkheid
Het begon onmiddellijk na de revolutie van 1830. Die revolutie was zeer onpopulair bij de bevolking. Ze leidde tot een economische catastrofe en tot de verpaupering van Vlaanderen. De misleide Louis De Potter, een van de weinige Vlaamse voormannen van de revolutie, stelde bitter vast dat men na de revolutie veel minder vrij was dan ervoor en dat België en Nederland "herenigd moeten worden, met of zonder het Huis van Nassau, dat kan me niet schelen." België werd een gigantische militaire barak. De staat was zo gehaat dat zij er een leger op na moest houden van 100.000 man (voor een bevolking van drie miljoen). Dat was proportioneel het grootste leger van Europa. Het verslond jaarlijks 47 miljoen goudfrank en werd geleid door 28 generaals, waarvan 24 Franse inwijkelingen. Omstreeks 1834 werd het ongenoegen met het nieuwe regime echter zo groot dat het regime op 6 april 1834 het leger losliet op de "tegenstanders van België."

In heel het land sloegen soldaten de inboedel klein van Orangisten, plunderden hun huizen en mishandelden al wie ze te pakken kregen. "Het gaat om een muiterij tegen gunste van de regering," schreef koningin Louise. "De vijanden van de staat krijgen waar ze om gevraagd hebben," zei haar echtgenoot Leopold I aan Sir Robert Adair, de Britse ambassadeur die tegen het geweld kwam protesteren. Prof. Els Witte schreef in 1979 dat de "muiterij" van 1834 duidelijk van hogerhand georganiseerd was, maar noch zij noch andere historici slaagden erin te ontdekken door wie. De Belgische minister Lebeau was echter van mening dat "het plunderen van huizen van Orangisten, hoe betreurenswaardig ook, een vreselijke noodzakelijkheid is om de vijanden van de publieke orde te onderwerpen."

Nevels
Tijdens de jaren 1830 organiseerde België de eerste repressie. Zij legde de heelnederlandse partij het zwijgen op. Na de terreurgolf van 1834 durfde, behalve in Gent, geen enkele Orangist zich nog kandidaat te stellen voor de verkiezingen.
http://www.secessie.nu/?tekst=toonhtml&artikel=904-24

Laatst gewijzigd door stab : 2 augustus 2009 om 09:52.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 09:53   #137
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Als kik aan de zee in een patisrie int frans wordt aangesproken en die blijft frans doorgaan, terwijl ik int nederlands begin, dan is ze: of doof of tis een signaal van franse overheersing.Ongedaan gemaakt, mijn botte.
Burgemeester van Wezembeek verbiedt vlaamse school in Vlaamse gemeente aan de gordel mee te doen.
Ongedaan gemaakt? Zever in pakskes.
Heb dat schepencollege per mail eens mijn gedacht gezegd.!!!!!!
En zo zullen er vast nog meer voorbeelden zijn uit het dagelijkse bestaan.

Waarom het onrecht zolang toegelaten? Omdat "ze zullen hem nie temmen"alleen in da lied staat en we eens meer haar op ons tanden moeten hebben en eens definitief van ons afbijten. En ik bijt, kan u verzekeren.
Hadden na 1302 harder door moeten gaan en het franse juk afgooien. Nu is de taal het wapen waarmee ze willen heersen.
Mijn wapen is Nederlands, Vlaams, Limburgs.!!!!!!
Ik kom al j�*�*ren aan de zee. In Oostende, Knokke en De Panne en De Haan. En zeer sporadisch eens in Blankenberge of Wenduine. En waar ik ook iets ga eten of drinken, ik word er steevast in het Nederlands aangesproken. Meer nog zelfs, in het echte Vlaams-Nederlands aangesproken. Ik weet niet waar u dat allemaal vandaan haalt.

Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2009 om 09:58.
Oud 2 augustus 2009, 09:57   #138
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ook in Antwerpen genoot een partij die zich verzette tegen de Vlaamse Beweging (die toen nog niet anti-Belgisch was) en tegen de afscheuring van Nederland was tot laat in de 19de eeuw een meerderheid van de steun.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 augustus 2009 om 10:00.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2009, 10:01   #139
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ook in Antwerpen genoot een partij die zich verzette tegen de Vlaamse Beweging en tegen de afscheuring van Nederland was tot laat in de 19de eeuw een meerderheid van de steun.
Wat zou het. Er waren orangisten in Antwerpen, maar zeker niet de meerderheid.

"In tegenstelling tot wat men zou geneigd zijn te denken, waren die orangisten helemaal niet bekommerd om de taalrechten van het Vlaamse volk. Het waren grotendeels grootgrondbezitters, vrijmetselaars en industriëlen, die al evenmin Vlaams spraken als de reünionisten. Hun gemeenschappelijke bezieling was niet gesteund op het tot stand brengen van een groot Nederland met Nederlands en eventueel Vlaams als nationale talen, maar wel op hun anti-clericalistische instellingen. De dagbladen, waarvan ze de uitgaven controleerden en een betrekkelijke hoge oplage kenden, waren allemaal Franse bladen: "Le Lynx" te Brussel, "Le Journal de Commerce d'Anvers", "Le Messager de Gand". Allemaal Franse bladen die in de Vlaamse steden verschenen en het orangisme verdedigden. Het feit is dat ze in de grond niets anders waren dan wat men later "Franskiljons" zou noemen. Ze waren, als goeie orangisten, Frankrijkhaters, niet omdat ze de Vlaamse taal boven de Franse of zelfs niet boven de Nederlandse verkozen, maar omdat in Frankrijk voor hen de oorsprong lag van die door hen zo verfoeide democratie. Ze waren orangisten omdat ze de voorkeur gaven aan een "verlicht despoot", zoals Willem I en in feite het "ancien regime" wilden hersteld zien, in de plaats van de door hen zo diep gehate "republikeinse monarchie".

Dat is al heel wat anders. Niet? En vermoedelijk niet helemaal datgene wat u zich voorstelde over de 'Orangisten'.

Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2009 om 10:06.
Oud 2 augustus 2009, 10:16   #140
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
De 'Franse' overheersing? Is Napoléon dan weer binnengevallen? U bent nog niet goed wakker zeker. Er wordt niet meer overheerst. En de Franstaligen beseffen ook dat BHV z�*l worden gesplitst. En zij zeggen nu ook dat zij bereid zijn tot een verdere federalisering. En daar is niets mis mee, want het zal tot heil zijn van de beide landsgedeelten.
Onnozelaar! We zitten hier opgescheept met een grondwet die de Franstaligen toelaat de Vlaamse democratische meerderheid in dit land deskundig te saboteren met alarmbelprocedures en het inroepen van belangenconflicten. Die grondwet is er destijds doorgeraakt dankzij het soort "Vlamingen" zoals jij er eentje bent. Nu bijvoorbeeld de parlementaire procedure aan het lopen is tegen het huidige electorale apartheidsregime in BHV, komt stilletjesaan het einde in zicht van de mogelijkheid voor de Franstaligen om belangenconflicten in te roepen. Ze beginnen nattigheid te voelen en vrezen dat het in het federaal parlement tot een effectieve stemming rond BHV zal komen. Wat gebeurt er nu? H. Van Rompuy komt met voorstellen voor de dag waarbij er opnieuw met de Francofonen over BHV moet "gepraat" worden. Ze willen, voor de zoveelste maal, de boot afhouden.

Laatst gewijzigd door quercus : 2 augustus 2009 om 10:17.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be