Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zie de titel.
ja 13 38,24%
nee 21 61,76%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2009, 08:17   #221
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Discussiëren is nu eenmaal de andere met zijn billen bloot zetten en in een hoekje laten zitten huilen terwijl die zijn wonden likt.

Je doet een voorstel van streefdoel voor de toekomst van Vlaanderen en moet dus kunnen verdragen dat andere die mening niet delen.

Ik heb je reeds geschreven dat je document verdedigbaar is, maar heb NOOIT gezegd dat het een goed zich op de toekomst is.
Ik vermoed trouwens dat je het nog heel zwaar zal krijgen bij de Baarlegroep, want hun standpunten verschillen heel weinig met de mijn en je aanpassingen voor Wallonië komen niet direct van jou.

Ook de Baarlegroep zit het laten vallen van Wallonië namelijk niet zitten als een optie in het herenningen van de Lage Landen.
Daarnaast is ook de Baarlegroep niet voor een eenheidstaat bestaande uit Nederland en Vlaanderen, maar voor een confederatie tussen alle regio's van De Lage Landen, met inbegrip van Wallonië.

En je moet niemand dwingen tot iets, je moet mensen overtuigen dat jou ideeën goed en werkbaar zijn en geen schade toebrengen aan de regio's.

Wallonië laten vallen brengt enorm veel schade toe aan Vlaanderen.
Je krijgt wel een directe winst met het wegvallen van de transfers, maar een 100voudige verlies door het wegvallen van de bossen en de doorgangswegen naar het Europese hinterland.
Wel das ook duidelijk gezegd.
De munt heeft altijd twee kanten. Ik ken nu beide visies en persoonlijk kan ik me meer vinden in de gedachte die Baarle heeft over Wallonie. Zij hebben ook vanuit de geschiedenis een volwaardige plaats in de Lage landen.
Hopelijk krijgt de waalse bevolking kans zich echt uit te spreken en horen ze die te krijgen. Zodat ze vrij kunnen kiezen, ook hun moedertaal het waals met zijn diverse dialecten krijgt een eerlijk plaats in de lage landen.
Het moet eens gedaan zijn met dat frans door iemand zijn strot te duwen. Dat is de oneerlijkheid, de apartheid waar ik als gewone man in de straat tegen vocht en nu nog: ik moet frans kennen in Belgie om een goeie baan te krijgen maar omgekeerd niet. Wel als middelbaar scholier was mijn eenvoudig protest hiertegen, ik verrekte het om frans te leren. Tja kmoest altijd een herexamen doen om erdoor te zijn.
Het is de minachting van de fransgezinden voor onze taal en cultuur. Die is er al eeeeeeeeeeuwen al van voor 1302.

Hopelijk wordt de straatWaal wakker geschud. Heeft de Baarlegroep contacten in wallonie en is hun doc ook voor hun vertaald ?
Ik vind het smerig dat die mensen zo hun eigen is gestolen door Frankrijk en waarom hebben ze niet terug gevochten zoals als Vlaanderen? Miss omdat hun taal oorsprong ook latijnse romaase groep is?

Ben ffkes rap gaan googlen over Waals.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waals

Laatst gewijzigd door stropke : 5 augustus 2009 om 08:37.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 08:31   #222
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
BW wint aan bekendheid : http://www.francophonedebruxelles.com/
(dimanche 2 août 2009)
"Pour nous, tous les Bruxellois sont des Flamands �* part entière, qui ont perdu leur langue maternelle et leur origine ethnique". Die Baarle Werkgroep is dus maar een groep moppentappers en niets anders als men dit leest! De Franstalige Brusselaars voelen zich al helemaal geen Vlamingen maar wel Franstaligen, stemmen massaal voor Franstalige partijen, leven in een Franstalig wereld en weten amper wat er in Vlaanderen gebeurt. De Baarle Werkgroep weet het en dat irriteert hen maar ze moeten enkel en alleen de realiteit accepteren!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 08:36   #223
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
"Pour nous, tous les Bruxellois sont des Flamands �* part entière, qui ont perdu leur langue maternelle et leur origine ethnique". Die Baarle Werkgroep is dus maar een groep moppentappers en niets anders als men dit leest! De Franstalige Brusselaars voelen zich al helemaal geen Vlamingen maar wel Franstaligen, stemmen massaal voor Franstalige partijen, leven in een Franstalig wereld en weten amper wat er in Vlaanderen gebeurt. De Baarle Werkgroep weet het en dat irriteert hen maar ze moeten enkel en alleen de realiteit accepteren!
Het is inderdaad jammer dat de Baarlegroep buiten de realiteit staat.
Zij willen perse het koninkrijk van 1830 herstellen.
Belgie is niet voor niets ontstaan.
De Franstaligen zullen voor Frankrijk kiezen en niet voor een opgaan in een Nederlandse staat.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 08:43   #224
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

"La Wallonie sera beaucoup plus forte en tant qu’entité au sein des Bas Pays qu’au sein d’une association avec la France … et les relations avec la Flandre seraient aussi beaucoup plus directes et plus amicales". Het is juist het tegenoverstelde! Er zijn al nu veel betere contacten tussen Franstalige Belgen en Fransen dan tussen Franstalige Belgen en Vlamingen! Als België splitst, zullen de contacten tussen Franstaligen en Vlamingen juist nog slechter zijn dat ze nu al zijn. Vergeet niet dat de splitsing vooral in Vlaanderen gevraagd is en bijna niet in Franstalig België!
Oud 5 augustus 2009, 08:46   #225
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
De Franstaligen zullen voor Frankrijk kiezen en niet voor een opgaan in een Nederlandse staat.
Belgie is idd niet voor niets ontstaan, een vazal staat van Frankrijk. Die peizen nog steeds dat ze de leenheer over vlaanderen zijn. Het resultaat is er ook naar.
Baarle groep staat meer in de realiteit, een herstel in de Nederlanden.
De frans politici ja, die zullen bij papa Sarko op schoot willen; maar of de bevolking dat wil? Durft ge die vragen een eerlijk referendum?
Oud 5 augustus 2009, 08:49   #226
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Wel das ook duidelijk gezegd.
De munt heeft altijd twee kanten. Ik ken nu beide visies en persoonlijk kan ik me meer vinden in de gedachte die Baarle heeft over Wallonie. Zij hebben ook vanuit de geschiedenis een volwaardige plaats in de Lage landen.
Hopelijk krijgt de waalse bevolking kans zich echt uit te spreken en horen ze die te krijgen. Zodat ze vrij kunnen kiezen, ook hun moedertaal het waals met zijn diverse dialecten krijgt een eerlijk plaats in de lage landen.
Het moet eens gedaan zijn met dat frans door iemand zijn strot te duwen. Dat is de oneerlijkheid, de apartheid waar ik als gewone man in de straat tegen vocht en nu nog: ik moet frans kennen in Belgie om een goeie baan te krijgen maar omgekeerd niet. Wel als middelbaar scholier was mijn eenvoudig protest hiertegen, ik verrekte het om frans te leren. Tja kmoest altijd een herexamen doen om erdoor te zijn.
Het is de minachting van de fransgezinden voor onze taal en cultuur. Die is er al eeeeeeeeeeuwen al van voor 1302.

Hopelijk wordt de straatWaal wakker geschud. Heeft de Baarlegroep contacten in wallonie en is hun doc ook voor hun vertaald ?
Ik vind het smerig dat die mensen zo hun eigen is gestolen door Frankrijk en waarom hebben ze niet terug gevochten zoals als Vlaanderen? Miss omdat hun taal oorsprong ook latijnse romaase groep is?

Ben ffkes rap gaan googlen over Waals.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waals
Voor alle duidelijkheid, de BW stelt nergens dat Wallonië bij de Nederlanden moet en zal opgenomen worden. Er zijn een aantal voorwaarden en uiteraard moeten de Walen dat zelf willen (momenteel is daar helaas maar weinig tot geen interesse voor). De BWG sluit niet uit dat Wallonië mee kan opgenomen worden, maar dat is iets anders dan op voorhand al zeggen dat het er bij zal zijn.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 08:49   #227
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

"La Wallonie devra vraiment bien tenir compte du caractère essentiellement néerlandais de la confédération. Cela signifie qu’il n’y aura plus de place pour l’arrogance francolâtre et que la représentation francophone dans la structure étatique sera aussi �* l’avenant ... Cela signifie bien la fin du Français comme langue dominante dans les niveaux plus élevés des structures de l’Etat."

Ze vragen dus de Walen hun taal en hun cultuur te verwaarlozen om "pure Vlamingen" te worden. Geen enkel volk zou dit willen accepteren en dus ook niet de Walen. Die Baarlebrol heeft geen enkele zin van de realiteit en beseft zelfs niet dat wat ze willen totaal onmogelijk is. Een bende zieligaards in feit, niets anders.
Oud 5 augustus 2009, 08:49   #228
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
hoezo, het koninkrijk van 1830 herstellen? Waar zie je dat?
Oud 5 augustus 2009, 08:52   #229
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Belgie is idd niet voor niets ontstaan, een vazal staat van Frankrijk. Die peizen nog steeds dat ze de leenheer over vlaanderen zijn. Het resultaat is er ook naar.
Baarle groep staat meer in de realiteit, een herstel in de Nederlanden.
De frans politici ja, die zullen bij papa Sarko op schoot willen; maar of de bevolking dat wil? Durft ge die vragen een eerlijk referendum?
Als u het Frans begrijpt :
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...0-621577.shtml
Oud 5 augustus 2009, 09:01   #230
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
hoezo, het koninkrijk van 1830 herstellen? Waar zie je dat?
In de uitgangspunten van de BG en reacties van Baarle- mensen komt dit duidelijk naar voren.Dit is al vaker aan de orde geweest.
Sidharta heeft gelijk.
Als er een werkgroep zou bestaan om de samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland te bevorden, dan zou ik daaraan meedoen.
De Baarlegroep is te hobbyistisch en utopisch en daardoor schrikken ze de Nederlanders hier af.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 09:05   #231
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
"La Wallonie devra vraiment bien tenir compte du caractère essentiellement néerlandais de la confédération. Cela signifie qu’il n’y aura plus de place pour l’arrogance francolâtre et que la représentation francophone dans la structure étatique sera aussi �* l’avenant ... Cela signifie bien la fin du Français comme langue dominante dans les niveaux plus élevés des structures de l’Etat."

Ze vragen dus de Walen hun taal en hun cultuur te verwaarlozen om "pure Vlamingen" te worden. Geen enkel volk zou dit willen accepteren en dus ook niet de Walen. Die Baarlebrol heeft geen enkele zin van de realiteit en beseft zelfs niet dat wat ze willen totaal onmogelijk is. Een bende zieligaards in feit, niets anders.
Laat iedereen in Belgie eens accepteren dat Belgie uit 2 (of 3) volken bestaat en dat beide recht hebben op hun eigen taal en cultuur en ook op hun eigen (deel)staat.
Met voortdurend landjepik komen de Belgen nooit verder.
Brussel is een geval appart en een zelfstandig Gewest.
De Brusselaars zullen zelf over hun toekomst beslissen.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 09:07   #232
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nee, dat vraagt de Baarlewerkgroep helemaal niet.

Dit is de letterlijke tekst:

Citaat:
Als volwaardig lid van de Lage Landen zal Wallonië ook de garantie van taalrechten hebben op het eigen grondgebied. Zo Wallonië dat wenst kan het Frans (of zelfs het Waals) de eerste bestuurstaal van de staat Wallonië zijn. Er kan zelfs gewerkt worden aan een overlegorgaan waar elke taalgemeenschap aanwezig op het grondgebied van de confederatie vertegenwoordigd wordt (ook onder meer Duits en Fries). De hoedanigheid en de bevoegdheid van dit orgaan moet dan tussen de deelstaten worden onderhandeld.

Wallonië zal echter wel moeten rekening houden met het overwegend Nederlandstalige karakter van de confederatie. Dat betekent dat er geen plaats meer is weggelegd voor fransdolle arrogantie en dat de Franstalige vertegenwoordiging in de staatsstructuur ook navenant zal zijn. Dat betekent geen vernederlandsing van Wallonië (dat is allerminst een doelstelling van de Baarle werkgroep) maar dat betekent wel het einde van het Frans als dominante taal in de hogere niveaus van de staatsstructuren.
http://www.baarlewerkgroep.org/visie/wallonie.html

Uit de zin: "de Franstalige vertegenwoordiging in de staatsstructuur is navenant" leid ik af dat de BW tegen pariteit is.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 5 augustus 2009 om 09:07.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 09:07   #233
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als we kijken wat de BWG zegt:

Citaat:
Als volwaardig lid van de Lage Landen zal Wallonië ook de garantie van taalrechten hebben op het eigen grondgebied. Zo Wallonië dat wenst kan het Frans (of zelfs het Waals) de eerste bestuurstaal van de staat Wallonië zijn. Er kan zelfs gewerkt worden aan een overlegorgaan waar elke taalgemeenschap aanwezig op het grondgebied van de confederatie vertegenwoordigd wordt (ook onder meer Duits en Fries). De hoedanigheid en de bevoegdheid van dit orgaan moet dan tussen de deelstaten worden onderhandeld.
Er staat dus haast letterlijk dat de Waalse cultuur zelfs zal geherwaardeerd worden, waar die nu binnen Belgique al 180 jaar lang wordt genegeerd.

Wel stelt de tekst dat er een einde moet komen aan de Fransdolle expantiedrift.

Aangezien jij van mening bent dat de BW vraagt dat de Franstaligen hun cultuur verwaarlozen zeg je dus impliciet dat imperialisme en racisme onderdeel is van de Franstalige cultuur.

Dat weten we dan ook weeral.
Oud 5 augustus 2009, 09:09   #234
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
In de uitgangspunten van de BG en reacties van Baarle- mensen komt dit duidelijk naar voren.Dit is al vaker aan de orde geweest.
Sidharta heeft gelijk.
Kan je eens concreet die bewering staven met citaten en verwijzingen naar de uitgangspunten van de BWG zelf?

Citaat:
Als er een werkgroep zou bestaan om de samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland te bevorden, dan zou ik daaraan meedoen.
Dat is de BWG dus.

Citaat:
De Baarlegroep is te hobbyistisch en utopisch en daardoor schrikken ze de Nederlanders hier af.
Tiens, er zitten aardig wat Nederlanders in de BWG hoor.
Oud 5 augustus 2009, 09:09   #235
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
het streefdoel van de werkgroep is één staat en daar blijven we bij.
dat weten we dan toch al

bon, 1 staat betekent 1 federaal niveau. dus hoe ga je knopen doorhakken? hoe ga je er voor zorgen dat de Vlaamse minderheid niet verzuipt in die overgrote meerderheid Nederlanders? eigenheid, sociale zekerheid, belgische schuldenberg, brussel,... dit zijn legitieme vragen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
zoals strop al zei: het is maar een CONCEPT, geen wetsontwerp van wat dan ook. ik zit niet in een parlement, ben geen politieker of lid van een welbepaalde partij.
maar zelfs een concept moet enigszins uitgewerkt zijn. Daar moet ookover nagedacht zijn. als ik maar 40 000 heb voor een renovatie ga ik geen concept opstellen dat 50 000 kost om dan tegen moeder de vrouw te zeggen dat een ander dat verschil wel zal oplossen.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 09:10   #236
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Gij moet eens echt da stuk van de Baarle werkgroep eens tegoei lezen. Ik heb het ier voor mij liggen.
En wa gij suggereert staat er niet. Kunt nie lezen of wilde nie lezen? Wat ge beweert is puur inlegkunde. Er staat NERGENS dat ze vlamingen moeten worden of hun ëigen cultuur" verwaarlozen.
En als ge mij niet gelooft wel kmail u de tekst wel door.

Laatst gewijzigd door stropke : 5 augustus 2009 om 09:12.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 09:13   #237
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Nee, dat vraagt de Baarlewerkgroep helemaal niet.

Dit is de letterlijke tekst:

http://www.baarlewerkgroep.org/visie/wallonie.html

Uit de zin: "de Franstalige vertegenwoordiging in de staatsstructuur is navenant" leid ik af dat de BW tegen pariteit is.
Het einde van het Frans als dominante taal vragen ze, wat hetzelfde is!
Oud 5 augustus 2009, 09:14   #238
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat betekent geen vernederlandsing van Wallonië (dat is allerminst een doelstelling van de Baarle werkgroep)
Oud 5 augustus 2009, 09:15   #239
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het einde van het Frans als dominante taal vragen ze, wat hetzelfde is!
Waarom zou dat hetzelfde zijn?
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2009, 09:17   #240
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Als we kijken wat de BWG zegt:

Er staat dus haast letterlijk dat de Waalse cultuur zelfs zal geherwaardeerd worden, waar die nu binnen Belgique al 180 jaar lang wordt genegeerd.

Wel stelt de tekst dat er een einde moet komen aan de Fransdolle expantiedrift.

Aangezien jij van mening bent dat de BW vraagt dat de Franstaligen hun cultuur verwaarlozen zeg je dus impliciet dat imperialisme en racisme onderdeel is van de Franstalige cultuur.

Dat weten we dan ook weeral.
Vlaanderen heeft niets te beslissen over Wallonië en in Wallonië zal men er altijd Frans spreekt! Que ca vous plaise ou non!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be