Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2009, 20:16   #101
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
No offence maar heel Nederland lijkt wel op een vakantiepark. Komt wellicht omdat een groot deel van het woningbestand in handen is van woningcorporaties en is althans mijn indruk dat Nederland minder geobsedeerd zijn door woningen. In België lijken er wetten bestaan die verbieden dat twee huizen op elkaar trekken daar waar dit in Nederland eerder het omgekeerde is. Enfin ik overdrijf uiteraard maar als ik gewoon naast mijn deur kijk dan heb je woning in Spaanse stijl, Normandische stijl, kiezige nep fermette's a gogo, Oostenrijkse chalet wannebe. Enfin men kan het zo zot niet bedenken of het bestaat. In Nederland is men daar veel strenger in. Zelfs in de beperkt aantal sociale woonwijken in mijn omgeving valt op dat na een aantal jaar het vol staat met verschillende aanbouwingen, tuinkotten, elvendertig verschillende verfkleuren etc etc.... In Nederland zou dat wellicht niet pakken.
Veel Nederlanders, waaronder ik, zouden ook best zo willen bouwen. Maar om bovengenoemde reden vallen wij altijd buiten de boot. Als particulier kun je nooit zoveel geld bieden voor een lapje grond als een projectontwikkelaar die er in hoge dichtheden ruitjeshuizen neerzet.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 20:16   #102
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
No offence maar heel Nederland lijkt wel op een vakantiepark. Komt wellicht omdat een groot deel van het woningbestand in handen is van woningcorporaties en is althans mijn indruk dat Nederland minder geobsedeerd zijn door woningen. In België lijken er wetten bestaan die verbieden dat twee huizen op elkaar trekken daar waar dit in Nederland eerder het omgekeerde is. Enfin ik overdrijf uiteraard maar als ik gewoon naast mijn deur kijk dan heb je woning in Spaanse stijl, Normandische stijl, kiezige nep fermette's a gogo, Oostenrijkse chalet wannebe. Enfin men kan het zo zot niet bedenken of het bestaat. In Nederland is men daar veel strenger in. Zelfs in de beperkt aantal sociale woonwijken in mijn omgeving valt op dat na een aantal jaar het vol staat met verschillende aanbouwingen, tuinkotten, elvendertig verschillende verfkleuren etc etc.... In Nederland zou dat wellicht niet pakken.
In Nederland is dan ook veel meer bureaucratie. Als je een garage of wat dan ook wilt aanbouwen, moet dat langs allerlei commissies en je hebt een vergunning nodig. In Frankrijk is dit ook, maar daar zijn de meeste huizen al oud en bouwt men weinig nieuwe. Het jammere van Nederland is dat er grote woningnood was tijdens de opkomst van de kunstvorm Nieuwe Zakelijkheid. Vrijwel alle massabouw, is in die stijl. Vandaar uw associatie met vakantieparken.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 20:26   #103
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
In Nederland is dan ook veel meer bureaucratie. Als je een garage of wat dan ook wilt aanbouwen, moet dat langs allerlei commissies en je hebt een vergunning nodig. In Frankrijk is dit ook, maar daar zijn de meeste huizen al oud en bouwt men weinig nieuwe. Het jammere van Nederland is dat er grote woningnood was tijdens de opkomst van de kunstvorm Nieuwe Zakelijkheid. Vrijwel alle massabouw, is in die stijl. Vandaar uw associatie met vakantieparken.
Qua ruimtelijk ordening lijkt Nederland wat op de DDR en België op de DDR na een kernoorlog. Mad Max maar dan in de ruimtelijke ordening. Elk "systeem" heeft haar charmes met haar voor en nadelen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 20:31   #104
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Waar ik het meeste moeite mee heb zijn de huizenprijzen. En het gebrek aan echte natuur. Maar die dure huizen zijn het gevolg van dure grond en de wet van vraag en aanbod. Daarom zijn de huizen in Nederland relatief klein, en dus niet vanwege een of andere calvinistische karaktertrek, zoals sommigen ons hier willen doen geloven. Als ik ooit Nederland verlaat, dan is het om ergens in de natuur te gaan wonen. Voor de rest heb ik het hier prima naar m'n zin.
Toch is dit meer dan vermoedelijk onjuist wat u stelt. En wij weten dat op een onrechtstreekse wijze. Meer bepaald door de informatie ons overgeleverd van het type-huizenbouw van de Nederlandse colonisten die uitweken naar Amerika en zich vestigden in wat zij noemden 'Nieuw Nederland'.

Zo lezen we dat:

Citaat:
When Dutch farmers set up shop in the wilds of New York (which they called Nieuw Nederland), they brought a traditional type of architecture — and very little interest in large, comfortable houses!
Dus de huizen van de Hollandse kolonisten waren niet groot noch comfortabel. Dus eerder klein. Vaak niet meer dan twee kamers gelijkvloers + een bovenverdiep. Dat was de stijl van de 'dutch houses'. Dit was de manier van bouwen van de toenmalige Hollanders, die deze stijl van huizenbouw quasi zeker meebrachten vanuit het moederland. En de redenen voor zulke stijl lagen voor de hand: zo'n huisje was goedkoop en gemakkelijk te verwarmen. Deze kleine Hollandse huizen hadden dus niets te maken met een of andere grondprijs maar meer dan waarschijnlijk wel met de manier van huizen bouwen van de toenmalige Nederlanders (lees hier: voornamelijk Noord-Nederlanders). En de bouw van kleine huizen bleef natuurlijk bestaan in Nederland en dit tot in onze tijd.

Laatst gewijzigd door system : 9 augustus 2009 om 20:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 20:34   #105
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland wil men alles plannen en regelen tot in het extreme toe. Een verklaring is volgens men in België altijd al een zeer liberale opvatting heeft gehad over eigendom/grond daar waar men in Nederland grond eerder ziet als een collectief goed dat niet zozeer ten goede moet komen voor de toevallige eigenaar van die grond maar van de gemeenschap.

De laatste decennia is Vlaanderen wel wat toegegroeid naar Nederland nu ze bevoegd is voor ruimtelijke ordening (met als gevolg dat er meer structuur in komt maar met als nadeel dat grote projecten moeilijker van de grond komen en de grondprijzen sterk de lucht zijn ingeschoten.) Nu Voka en Unizo de plak zwaaien in de Vlaamse regering zal er wellicht een tendens bestaan om die strenge regelgeving wat af te zwakken. De vorige Vlaamse regering heeft dit onder invloed van VLD overigens reeds gedaan.
Oud 9 augustus 2009, 20:37   #106
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
-het bier is er niet te drinken
Naar mijn ervaring klopt dit helemaal niet. Nu ga ik niet zijn dat er Nederlandse bieren zijn die tot m'n persoonlijke top-5 behoren (maar dat zijn dan ook maar vijf bieren), maar niettemin wordt er ook in Nederland bier gebrouwen die zeker te drinken vallen: de trappisten van La Trappe, de bieren van De Molen, van Stadsbrouwerij de Pelgrim in Rotterdam... Ze zijn misschien niet zo talrijk als in Vlaanderen en Wallonië, maar het is zeker niet zo dat Nederlanders genetisch niet in staat zijn degelijk bier te brouwen.

Wat me wel lijkt te verschillen, is de biercultuur. Nu ben ik ook geen frequent bezoeker van Nederlandse cafés, maar naar mijn - weliswaar beperkte - ervaring kom je minder gemakkelijk een drinkbaar inheems (speciaal)bier in een normaal café tegen - waar je bij ons toch vrij zeker bent dat je op z'n minst een Duvel zult kunnen bestellen. Maar ik kan me ook vergissen; m'n ervaring ermee is te beperkt.

Maar daaraan erger ik me niet aan. Wel aan het overdreven atlantisme en pro-zionisme van de politieke klasse van Nederland. Al kun je misschien ook weer zeggen dat 'hun' politici daarin tenminste eerlijker zijn dan de 'onze' - België collaboreert evenzeer, maar z'n politici doen er vaker hypocriet over.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 20:38   #107
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland wil men alles plannen en regelen tot in het extreme toe. Een verklaring is volgens men in België altijd al een zeer liberale opvatting heeft gehad over eigendom/grond daar waar men in Nederland grond eerder ziet als een collectief goed dat niet zozeer ten goede moet komen voor de toevallige eigenaar van die grond maar van de gemeenschap.
Is te verklaren vanuit de noodzaak van dijken, waterschappen, geconcentreerde vruchtbaarheid, beperkte bebossing, de rivieren, enz...
Oud 9 augustus 2009, 20:40   #108
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland valt het wel mee vind ik. Binnen de eenheidsworst is er wel behoorlijk wat variatie en de relatieve welvaart van Nederland zorgt er ook voor dat de kwaliteit van de materialen en afwerking vrij hoog is. In Engeland vind ik het veel erger. Als je daar drie verschillende huizen hebt gezien dan heb je ze allemaal gezien.
Oud 9 augustus 2009, 20:40   #109
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nu Voka en Unizo de plak zwaaien in de Vlaamse regering zal er wellicht een tendens bestaan om die strenge regelgeving wat af te zwakken. De vorige Vlaamse regering heeft dit onder invloed van VLD overigens reeds gedaan.
Zwaaiden Voka en Unizo vroeger dan niet de plak over de Vlaamse regering? Aangenomen dat dit zo is, en dat het dus gaat om een zero sum-game met het VBO: is er dan een reden om aan te nemen dat die strenger zouden zijn op gebied van ruimtelijke ordening?
Of was het Vlaams Gewest/Gemeenschap voor de regeringsdeelname van de N-VA dan misschien een arbeiderssta... euh... arbeidersgewest/gemeenschap?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 9 augustus 2009, 20:42   #110
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is te verklaren vanuit de noodzaak van dijken, waterschappen, geconcentreerde vruchtbaarheid, beperkte bebossing, de rivieren, enz...
België (en dus zeker Vlaanderen) is ook deel van de Lage Landen hoor.
Oud 9 augustus 2009, 20:43   #111
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Toch is dit meer dan vermoedelijk onjuist wat u stelt. En wij weten dat op een onrechtstreekse wijze. Meer bepaald door de informatie ons overgeleverd van het type-huizenbouw van de Nederlandse colonisten die uitweken naar Amerika en zich vestigden in wat zij noemden 'Nieuw Nederland'.

Zo lezen we dat:

[i]

Dus de huizen van de Hollandse kolonisten waren niet groot noch comfortabel. Dus eerder klein. Vaak niet meer dan twee kamers gelijkvloers + een bovenverdiep. Dat was de stijl van de 'dutch houses'. Dit was de manier van bouwen van de toenmalige Hollanders, die deze stijl van huizenbouw meebrachten vanuit het moederland. En de redenen voor zulke stijl lagen voor de hand: zo'n huisje was goedkoop en gemakkelijk te verwarmen. Deze kleine Hollandse huizen hadden dus niets te maken met een of andere grondprijs maar meer dan waarschijnlijk wel met de manier van huizen bouwen van de toenmalige Nederlanders. En de bouw van kleine huizen bleef natuurlijk bestaan in Nederland en dit tot in onze tijd.
Dit bewijst niks. Schotland is ook grotendeels calvinistisch, en daar woont men een stuk ruimer dan in Nederland. De meeste Nederlanders lenen het maximale bedrag wat hun inkomen toestaat van de bank. Daarmee koop je alleen niet veel in Nederland. In de meeste andere landen krijg je meer huis voor je geld.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 20:45   #112
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Naar mijn ervaring klopt dit helemaal niet. Nu ga ik niet zijn dat er Nederlandse bieren zijn die tot m'n persoonlijke top-5 behoren (maar dat zijn dan ook maar vijf bieren), maar niettemin wordt er ook in Nederland bier gebrouwen die zeker te drinken vallen: de trappisten van La Trappe, de bieren van De Molen, van Stadsbrouwerij de Pelgrim in Rotterdam... Ze zijn misschien niet zo talrijk als in Vlaanderen en Wallonië, maar het is zeker niet zo dat Nederlanders genetisch niet in staat zijn degelijk bier te brouwen.

Wat me wel lijkt te verschillen, is de biercultuur. Nu ben ik ook geen frequent bezoeker van Nederlandse cafés, maar naar mijn - weliswaar beperkte - ervaring kom je minder gemakkelijk een drinkbaar inheems (speciaal)bier in een normaal café tegen - waar je bij ons toch vrij zeker bent dat je op z'n minst een Duvel zult kunnen bestellen. Maar ik kan me ook vergissen; m'n ervaring ermee is te beperkt.

Maar daaraan erger ik me niet aan. Wel aan het overdreven atlantisme en pro-zionisme van de politieke klasse van Nederland. Al kun je misschien ook weer zeggen dat 'hun' politici daarin tenminste eerlijker zijn dan de 'onze' - België collaboreert evenzeer, maar z'n politici doen er vaker hypocriet over.
als Nederland en Vlaanderen één land vormen, geraken die Vlaamse speciaalbieren mss ook tot in Nederland
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 20:46   #113
Shadowke

Standaard

Citaat:
België (en dus zeker Vlaanderen) is ook deel van de Lage Landen hoor.
vlaanderen meer dan wallonie.

ik zou de ardennen/hoge venen niet echt bij de 'lage landen' zetten want ècht laag is het daar niet.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 augustus 2009 om 20:46.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 20:47   #114
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
als Nederland en Vlaanderen één land vormen, geraken die Vlaamse speciaalbieren mss ook tot in Nederland
O, dat is allang zo. In vrijwel alle cafés kun je naast pilsen, ook dubbels, tripels, trappisten, wit, blond, enz... krijgen. Daar is namelijk markt voor, heeft men ontdekt. Maar in mijn ervaring is dit een fenomeen van de afgelopen 5 jaar. In Utrecht is men massaal overgeschakeld op Jupiler als tapbier. Apeldoorn heeft sinds twee jaar een eigen Belgisch bier café, de Graaf van Vlaanderen.
Oud 9 augustus 2009, 20:48   #115
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Is reeds zo, naar ik observeer. Je lijkt er wel gemakkelijker een Vlaams speciaalbier dan een (Noord-)Nederlands te vinden.
Oud 9 augustus 2009, 20:49   #116
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komaan. Het één heeft helemaal niets met het ander te maken. Om die dingen in Nederland te krijgen hebben ze het concept "handel" uitgevonden. Tegenwoordig kan men in een doorsnee supermarkt toch een groot aanbod aan Belgische bieren krijgen.
Oud 9 augustus 2009, 20:50   #117
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die zijn hier allang, maar niet elk café heeft exoten in huis. Meestal hebben cafés een brouwerijcontract waarin de merken min of meer zijn vastgelegd. Een café dat Heineken verkoopt vrijwel altijd als witbier 'Wieckse' en zo verder.

Hier vlakbij zit trouwens een Belgisch cafe (enorme tent) en daar kan je leuke Belgen bestellen. Laatst daar nog een Barbar geprobeerd.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 20:51   #118
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In Utrecht is men massaal overgeschakeld op Jupiler als tapbier.
Dat kan ik bezwaarlijk een positieve evolutie noemen. Hou dan maar jullie Hertog Jan (als je tenminste niet zoals ik de neiging hebt uit verstrooidheid de alcoholvrije variant te nemen )
Of als het tapbier daar Heineken was: een positieve noch negatieve evolutie.
Oud 9 augustus 2009, 20:51   #119
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Die zijn hier allang, maar niet elk café heeft exoten in huis. Meestal hebben cafés een brouwerijcontract waarin de merken min of meer zijn vastgelegd. Een café dat Heineken verkoopt vrijwel altijd als witbier 'Wieckse' en zo verder.

Hier vlakbij zit trouwens een Belgisch cafe (enorme tent) en daar kan je leuke Belgen bestellen. Laatst daar nog een Barbar geprobeerd.
Bah, honingbier.
Oud 9 augustus 2009, 20:52   #120
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O, dat is allang zo. In vrijwel alle cafés kun je naast pilsen, ook dubbels, tripels, trappisten, wit, blond, enz... krijgen. Daar is namelijk markt voor, heeft men ontdekt. Maar in mijn ervaring is dit een fenomeen van de afgelopen 5 jaar. In Utrecht is men massaal overgeschakeld op Jupiler als tapbier. Apeldoorn heeft sinds twee jaar een eigen Belgisch bier café, de Graaf van Vlaanderen.
Dan nog in het Nederlands. Ik had meer iets verwacht in de trand van de Duc de Flandres. Ik heb me laten wijsmaken dat één van de populairste mineraalwaters in Nederland Bar-Le-Duc is uit...... Utrecht.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 9 augustus 2009 om 20:52.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be