Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2009, 00:12   #21
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Colombia is nog steeds veruit de grootste producent van Cocaïne. Onder de naam 'oorlog tegen drugs' gaat dikwijls een strijd schuil over de controle van die drughandel. Als bepaalde tussenhandelaars voldoende verdienen is er 'plots' geen georganizeerde misdaad meer.
Dat zou een deel zijn van een oplossing, maar dan ga je niet alleen problemen krijgen met de drug'maffia', evenzeer met de DEA. Het is niet alleen de 'maffia' die verdient aan de huidige situatie. De zogezegde oorlog tegen drugs heeft bewezen totaal geen resultaat op te leveren (de productie blijft de stijgende vraag volgen), maar integendeel enorme problemen. Een intelligente 'legalizatie' zal op de lange duur de enige uitweg zijn.
Nederland is de grootste XTC producent van de wereld, is dit land nu zo geweldadig, valt wel mee toch ?

Van Colombianen die ik ken begrijp ik dat de geweldadige misdaad in hun land minder wordt. Het is eerder de doorvoer dan de produktie van drugs die geweldadige misdaad in de hand werkt denk ik.

Akkoord, hoe intelligent die legalisatie van cocaine ook moet worden, dit laat ik liever aan anderen over...

Maar ook als de VS op legalisatie over gaat dan zie ik een implosie van gezag in veel midden Amerikaanse en Caraibische landen komen. Het gros van de bevolking heeft geen toekomstperspektieven aldaar en grijpt massaal aan de drugs.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 00:32   #22
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Ik had op tv gezien dat bandieten in Mexico op een voetstuk worden geplaatst. Dat kan niet goed gaan. Hopelijk komt er een omslag in deze gedachtengang.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 11:47   #23
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Op het verkrachten van een vrouw staat in menige staat een lagere straf dan het verkopen van een paar gram cocaine in de VS. Gevolg de prijzen van coke zijn sky high, hoe zuiverder het goedje des te exclusiever, 1 gram kost 200 US, een gram glaszuivere coke tegen de 1000 US heb ik begrepen van Amerikanen.
Waar Colombia korte metten heeft gemaakt met de georganiseerde misdaad en nu een voorbeeld begint te worden voor de rest van Latijns Amerika, steekt het in Midden Amerika en de Caribbean de kop op. Geef die mensen ongelijk, een Hatiaan kan kiezen tussen levenslang in de Amerikaanse gevangenis of levenslang een mensonwaardig bestaan hebben of in 1 keer een grote klapper maken en zijn ellende kunnen ontvluchten, tel uit wat zijn keuze zal zijn.
Probleem is dat de sociale situatie in deze landen implodeert en de drugsmaffia geleidelijk de nieuwe feodale heersers worden in die landen.
Ik zie maar een oplossing en dat is at cocaine gereguleerd verkocht gaat worden in Amerika om verdere afbraak van het centrale gezag of van wat er nog over is in een aantal Midden Amerikaanse landen een halt toe te roepen.
Een eight ball is $100, maar dat is wel 3.5 gram
1 kilo kunt ge opscharen voor $10-$20k
Als ge uw eight ball opkookt met baking soda kunt ge er min of meer 20 dimes ($10) aan crack uithalen.

De rest van uw redenering is juist. Het geweld in Mexico correleert rechtreeks met hoe actief de "war on drugs" bezig is. Ze hebben op dit ogenblik een president van de harde aanpak in Mexico en een Amerikaanse overheid die hekkens opzet langs de grenzen en meer investeert in grenscontrole.
Oud 28 juli 2009, 13:33   #24
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Ik had op tv gezien dat bandieten in Mexico op een voetstuk worden geplaatst. Dat kan niet goed gaan. Hopelijk komt er een omslag in deze gedachtengang.
Die bandieten sponsoren hun eigen muzikanten, die zonder namen te noemen zingen over de heroische daden van deze zelfde bandieten. Als een concurrende bandiet dat nummer niet zint wordt zo'n zanger wel eens geliquideerd, zonder gekheid dit gebeurd.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2009, 13:37   #25
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Die bandieten sponsoren hun eigen muzikanten, die zonder namen te noemen zingen over de heroische daden van deze zelfde bandieten. Als een concurrende bandiet dat nummer niet zint wordt zo'n zanger wel eens geliquideerd, zonder gekheid dit gebeurd.
Leuke analyse. Waarschijnlijk ook juist.
Oud 3 augustus 2009, 15:22   #26
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Het aantal ontvoeringen in Mexico is met 154 % gestegen de laatste 5 jaar in vergelijking met de 5 jaren daarvoor volgens 'México Unido contra la Delincuencia' (MUCD). 820 mensen werden ontvoerd de laatste 5 jaar. Het gaat hier niet om verdwijningen. Tekenen van een samenleving die aan het desintegreren is. Dit is te correleren aan de gevoerde politiek van de laatste paar decenia.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 augustus 2009 om 15:23.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 15:26   #27
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaag weeraleens een slachtpartij in Mexico. Ik hoor er zo weinig van in de Europese media. Ten tijde van de verkiezingen in Iran is er iets gelijkaardigs gebeurd. Toen vermelde de pers er niets van voor zover ik weet. Mexico lijkt in de greep van corrupte politici, ordediensten en drugbendes. Het begint er aardig op Colombia te lijken.

Dit keer werd er langs de autostrade een hoopje van 12 gefolterde en vermoorde politieagenten aangetroffen. De drugmaffia deze keer, maar er is een algemene tendens tot escalatie van geweld heb ik de indruk.

http://www.latimes.com/news/nationwo...,6105278.story
http://www.huffingtonpost.com/2009/0..._n_231706.html
Is al geruime tijd geweten:
http://www.google.be/search?hl=en&q=...meta=&aq=f&oq=
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 23:47   #28
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zou dit draadje elke dag bovenaan kunnen doen staan met gelijkaardige berichten. Nog een keertje dan. Deze zaterdag weer 11 mensen vermoord in een aantal incidenten in het noorden van Mexico, waaronder een advocate die drughandelaars verdedigde. Bij een van de slachtoffers aldaar werd het hoofd en de penis verwijdert. Gefolterde lijken worden regelmatig terug gevonden. De grensstad ciudad Juárez is een bijzonder gevaarlijke plaats geworden. Tussen 2008 en 2009 zouden in Ciudad Juarez alleen al 1800 mensen vermoord geweest zijn 'ondanks' de aanwezigheid van 8500 militairen daarheen gezonden om het geweld te 'controleren'.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 augustus 2009 om 23:48.
Oud 9 augustus 2009, 23:57   #29
KaliYuga
Lokaal Raadslid

KaliYuga's schermafbeelding

Standaard

Er zijn al meer dan 10.000 doden gevallen gedurende deze drugsoorlog.

De oorzaak ligt natuurlijk bij de gigantische vraag naar drugs in Noord-Amerika, en vooral de VSA dus. Als er geen vraag was, dan zouden die kartels ook niet zoveel vuil geld kunnen oprakelen en zou er ook zo geen slachting aan de hand zijn ginds.
Oud 10 augustus 2009, 07:58   #30
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KaliYuga Bekijk bericht
Er zijn al meer dan 10.000 doden gevallen gedurende deze drugsoorlog.

De oorzaak ligt natuurlijk bij de gigantische vraag naar drugs in Noord-Amerika, en vooral de VSA dus. Als er geen vraag was, dan zouden die kartels ook niet zoveel vuil geld kunnen oprakelen en zou er ook zo geen slachting aan de hand zijn ginds.
De oorzaak ligt natuurlijk bij het illegaal zijn van de drugs.
Was ze niet illegaal dan zouden de drugskartels er niet enorme rijkdom mee kunnen vergaren. Vergelijkbaar met de drooglegging in de USA.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 13:56   #31
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Alle geweld in Mexico is gestegen, niet alleen het aan drugs gerealteerd geweld. Dit is een symptoom van een maatschappij waar het sociaal bindweefsel aan het desintegreren is. Het is te gemakkelijk te doen alsof het hier slechts om een drugoorlog zou gaan, zoals de media lijken te doen. De oorzaken gaan veel dieper.
Oud 10 augustus 2009, 14:13   #32
Infowarrior
Parlementsvoorzitter

Standaard

Destabilisatie van een land en/of zijn regering met als doel daarna "hulp" te kunnen gaan bieden (uiteraard met inbegrip van permanente militaire basissen) staat in het handboek van CIA e.a. en wordt maar al te graag toegepast door de U.S.

Ze dromen immers al langer openlijk van een groot verenigd Amerika (Canada, USA en Mexico).
Infowarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 14:14   #33
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gisteren weeral 14 mensen, waaronder de leider van een boerenorganizatie, vermoord door een comando in het noorden van Mexico http://www.nytimes.com/reuters/2009/...rugs.html?_r=1

Zogezegd 'druggerelateerd' al dit geweld als je de media mag geloven, maar dit is een gemakkelijkheids antwoord. In zijn geheel genomen is er meer aan de hand in Mexico. Dit zijn 'sociale' zuiveringen.

Ik pik er maar 1 uit trouwens. Het is minstens 1 keer per week dat er weer een groepje mensen geëxecuteerd wordt in (het noorden) van Mexico.

Tijd om eens richting Calderon te kijken onder wie deze escalatie van geweld gebeurde.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 31 oktober 2009 om 14:18.
Oud 31 oktober 2009, 23:49   #34
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Moeilijk om een oplossing te vinden. Het land is al altijd zo corrupt als de pest geweest maar het was vroeger eerder de meestbiedende die won. Nu is het degene met de meeste vuurkracht. Het zenden van een paar duizend soldaten naar Juarez of Nuevo Laredo heeft ook weinig geholpen. Jammer, want ik ging er heel graag naartoe maar nu blijf ik er liever weg wat uiteindelijk de gewone Mexicaan schaadt. Ergste is dat het geweld zich aan het uitbreiden is over de grens in de VS.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2009, 01:39   #35
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Als ik niet op dit forum zat, had ik niets van dit geweld in Mexico geweten, ookal kijk ik elke dag meermaals naar de actualiteit. Ergens een quasi-vermelding zetten zegt mij niets. Iran waarschijnlijk belangrijker omdat het onafhankelijk is, met open vacatures voor andere moslims in het Midden-Oosten om Iran-voorbeeld te volgen?
Jij wist 't niet zonder de mensen hier, ik volg Mexico al een tijdje:
http://www.americanchronicle.com/articles/view/80736
http://www.reuters.com/article/newsO...4BL46220081222
http://mexidata.info/id1874.html
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF03092009_002

Moet je méér?
Acteal, al van gehoord? ('t moet niet altijd over drugs gaan)
Mochten d�*�*r moslims bij betrokken zijn was 't voorpaginanieuws hier:
http://www.nd.nl/artikelen/2009/augu...en-acteal-vrij

http://www.google.be/#hl=en&source=h...02f03cd4e0cf5b

Laatst gewijzigd door filosoof : 1 november 2009 om 01:50.
Oud 1 november 2009, 01:55   #36
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infowarrior Bekijk bericht
Destabilisatie van een land en/of zijn regering met als doel daarna "hulp" te kunnen gaan bieden (uiteraard met inbegrip van permanente militaire basissen) staat in het handboek van CIA e.a. en wordt maar al te graag toegepast door de U.S.

Ze dromen immers al langer openlijk van een groot verenigd Amerika (Canada, USA en Mexico).
Ik zou 't moeten terugzoeken , maar in de Canadese pers vond ik enkele jaren geleden een artikel : er werd met heel wat details & bronnen uitgelegd hoe het Canadese (en Mexicaanse) luchtruim ingelijfd werden door de US Army in hun NORAD.

Laatst gewijzigd door filosoof : 1 november 2009 om 02:02.
Oud 10 januari 2010, 17:43   #37
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zaterdag werd er een nieuw rekord gevestigd in Mexico: 69 moorden op 1 dag, waarvan maar liefst 26 in de grensstad ciudad Juarez, de stad met de maquiladoras.

Dit is niet te herleiden tot een 'drugoorlog'.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 10 januari 2010 om 17:43.
Oud 10 januari 2010, 19:04   #38
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zaterdag werd er een nieuw rekord gevestigd in Mexico: 69 moorden op 1 dag, waarvan maar liefst 26 in de grensstad ciudad Juarez, de stad met de maquiladoras.

Dit is niet te herleiden tot een 'drugoorlog'.
En waarom niet Johan? Ik volg het nieuws op de Mexicaanse TV en daar spreekt men toch altijd van 'narcotraficantes'.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 19:31   #39
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
En waarom niet Johan? Ik volg het nieuws op de Mexicaanse TV en daar spreekt men toch altijd van 'narcotraficantes'.
Dit gaat eveneens naar het hart van een falende staat en een falend systeem mijns inziens.
Oud 10 januari 2010, 20:32   #40
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Vanaf het tijdperk Emiliano Zapata en Pancho Villa zijn er al problemen op grote schaal in dat deel van de wereld. Als je alle politieke en sociale problemen van dat werelddeel op telt dan vraag ik me af of we nog wel van een samenleving kunnen spreken. Hoe bestaat het dat zulk een krankzinnig druggebruik een land als Amerika nog overeind houdt. Dus niet. Gelukkig is het slootje te breed om over te zwemmen ander kregen we die rotzooi hier.
Maar het is wel een teken aan de wand.
Uiteindelijk zal het 't hele Amerikaanse continent aansteken.
Spaans- en Indiaans bloed blijkt geen beste combinatie.........????
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be