Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2009, 18:20   #21
ghostic
Burger

ghostic's schermafbeelding

Standaard

ik ga er nog een downloaden ze groetjes aan sabam!
ghostic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 18:28   #22
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Die ook hoor. En dan nog, Sabam gaat zo ver te proberen geld te incasseren voor het draaien van muziek van artiesten die zelfs nog nooit van Sabam gehoord hadden...
Vrijblijvende beweringen waarmee je alle richtingen uitkunt. Als je het zo goed weet, geef me dan een paar namen. Belgische of buitenlandse groepen die gedraaid worden, uitsluitend hun eigen muziek spelen en bij geen enkele auteursvereniging aangesloten zijn, wel daar mag SABAM niet voor innen. Maar d�*t komt uiterst zelden voor.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 18:35   #23
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pussy Magnet 2.0 Bekijk bericht
Zelfs voor een stom boerenfuifje betaal je mooi, lees ik net op hun site... erg..
Wist je dat niet? En als je muzikanten laat optreden betaal je een bepaald percentage van hun vraagprijs nog eens extra aan Sabam. Had het niet aan Sabam gelegen waren wij vorig jaar met onze organisatie uit de kosten geraakt...
Oud 11 augustus 2009, 18:37   #24
Pussy Magnet 2.0
Vreemdeling

Pussy Magnet 2.0's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghostic Bekijk bericht
ik ga er nog een downloaden ze groetjes aan sabam!
Waar?

Of nee, laat maar, laat die bureausletjes van Sabbam maar zelf googelen
Pussy Magnet 2.0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 18:44   #25
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Divine Bekijk bericht
Verschillende muzikanten die ik ken zijn aangesloten bij Sabam, maar zien hiervan nooit een cent. Terwijl wij expliciet opgeven dat we liedjes van hun 'beschermd' werk draaien, krijgen ze toch niets.
Indien de lijst van de gespeelde werken correct ingevuld wordt, d.w.z. met vermelding van de titel en de auteurs, wordt er altijd vergoed. Indien aan deze voorwaarden niet voldaan wordt is er natuurlijk geen vergoeding mogelijk.
Oud 11 augustus 2009, 18:50   #26
ghostic
Burger

ghostic's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pussy Magnet 2.0 Bekijk bericht
Waar?

Of nee, laat maar, laat die bureausletjes van Sabbam maar zelf googelen
ja das waar ...was ik vergeten
Oud 11 augustus 2009, 19:20   #27
Divine
Burger

Divine's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Indien de lijst van de gespeelde werken correct ingevuld wordt, d.w.z. met vermelding van de titel en de auteurs, wordt er altijd vergoed. Indien aan deze voorwaarden niet voldaan wordt is er natuurlijk geen vergoeding mogelijk.
Maar Sabam komt wel innen, ingevuld of niet. Wereldwijd is bijvoorbeeld slechts 10% van de reggaemuziek geregistreerd. Wie een reggaefuif houdt betaalt wel de volle pot. Sabam int dus onterecht grote bedragen en sluist die op haar beurt onterecht door. Aan wie is hier de vraag.
Divine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 20:43   #28
flatliner
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
eerst en vooral,

Youtube wordt door de meesten gebruikt om internationale vrienden kennis te laten maken met hun favorite muziek. Zoals de meeste personen al aangaven, indien ze die muziek goed vonden, wordt de cd aangekocht. Heb zo kennins gemaakt met bands dewelke ik anders nooit zou kennen. En vica verca voor mijn vrienden, youtube is beste manier voor eerste kennismaking met belgische muziek. Met deze zet vernietig je uit winstbejag het beste promotie materiaal ooit.

Dan je draait rond de pot zodat het niet mooi is. Een eigenschap van een niet criminele organisatie is om de niet leden te beschuldigen van een bende onnozelaars???? Hoe was het weer, niet leden schrijven niet hun eigen muziek of zijn covergroepen? Was paar posten geleden.

Dan de correct ingevulde lijsten, klinkt als met een vergrootglas speuren naar fouten, zodat men niet hoeft uit te betalen.

En dan nog eens het lopende onderzoek naar de correcte werking van sabam
flatliner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 20:48   #29
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Waarom kan zo'n maffia organisatie als Sabam rustig z'n gangetje doen?

Ahja sorry, bijna vergeten.

We leven in den Belgiek.
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2009, 21:45   #30
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Goed initiatief:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...en-Sabam.dhtml
Citaat:
Petitie en protestfestival tegen Sabam
Animo, de jongerenorganisatie van sp.a, neemt auteursrechtenvereniging Sabam op de korrel. De jongerenorganisatie lanceert een petitie en plant een protestfestival op 19 september. Animo pleit voor een aanpassing van de wetgeving waarbij de verplichte vergoeding voor publiek uitvoeringsrecht wordt afgeschaft. Het initiatief krijgt de veelzeggende naam 'Ram Sabam'.

"Een nieuwe melkkoe"
Gisteren raakte bekend dat Sabam tientallen Belgische artiesten van de videosite YouTube heeft laten schrappen omdat er nog steeds geen akkoord is met Youtube over de rechten van die Belgische artiesten. "Sabam did it again", zo reageert Bart Wolput van Animo. "Na de aanval op de muziek in de kindercrèches en de sinterklaasliedjes in de kleuterklas heeft Sabam een nieuwe melkkoe gevonden", luidt het.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 11 augustus 2009 om 21:46.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 11:50   #31
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

muziekanten worden betaald door op te treden, liedjesschrijvers worden betaald door groepen die hun teksten gebruiken, idem voor deuntjesverzinners. Alle andere zever is gecreërd zo profiteurs kunnen leven op de kap van enerzijds kunstenaars en anderzijds de werkende mens. En dat dit duidelijk is toont deze farce met youtube nogmaals.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 12:38   #32
Thomas VDB
Partijlid

Standaard

Zelfs als je een feestje wilt geven en je draait géén muziek van artiesten die bij Sabam aangesloten zijn, moet je tóch betalen. (Zoniet: dikke boete)

Het is niet zo dat Sabam de belangen van alle Belzieke artiesten verdedigt, het is slechts een optie.

Als ze doosdbedreigingen sturen naar burgemeesters (Lennik en Linkebeek) , dan vraag ik me af waarom die van Sabam er nog geen gehad hebben?
Oud 12 augustus 2009, 13:13   #33
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Het leukste is nog dat wij, met ons groepje met zelfgemaakte nummers, al een paar keer aan de hand hebben gehad dat na een optreden in een kaffee Sabam aan de uitbater een rekening stuurde. Wij waren niet eens bij Sabam aangesloten.
Oud 12 augustus 2009, 13:30   #34
Totoff
Vreemdeling

Standaard

Was een amateur muzikant in de 70's, heb me toen als stagiair bij Sabam laten lid worden met 2 nummertjes, het werd nooit verder iets. Nummers nooit uitgebracht of opgenomen.

Tot nu haast 40 jaar later een kennis 1 van die nummers wil gebruiken in een moderne mix versie. Ik ga eens persoonlijk poolshoogte nemen bij Sabam, wat blijkt : om eventueel ergens van te kunnen genieten even het lidgeld van heel die tijd ophoesten, nu opnieuw inschrijven gaat niet.
Wel vele jaren lang elke maand luxueuze drukwerken ontvangen waarin Sabam zichzelf bewierookt.

Deze organisatie is er alleen om de enkele goedlopende, door de staatszenders gesteunde artiesten uit te betalen, die kennen de klepel en de bel. Voor de anderen de peanuts. Wie als kleine zelfstandige zaak live-muziek wil brengen is de citroen tot hij er uit ellende maar mee kapt.
Totoff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 13:43   #35
Thomas VDB
Partijlid

Standaard

Waarom wordt er niet eens een grote publieke opiniepeiilng gehouden over hoe de mensen over Sabam denken?
Oud 12 augustus 2009, 14:28   #36
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
Waarom wordt er niet eens een grote publieke opiniepeiilng gehouden over hoe de mensen over Sabam denken?
Jij hebt wel heel slimme ideeën!
Oud 12 augustus 2009, 17:58   #37
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Divine Bekijk bericht
Maar Sabam komt wel innen, ingevuld of niet. Wereldwijd is bijvoorbeeld slechts 10% van de reggaemuziek geregistreerd. Wie een reggaefuif houdt betaalt wel de volle pot. Sabam int dus onterecht grote bedragen en sluist die op haar beurt onterecht door. Aan wie is hier de vraag.
Het percentage dat je vermeldt kan ik niet controleren, maar ik neem aan dat het klopt, rekening houdend met de immense populariteit van dit muziekgenre.

Nu wat de reggaefuif betreft. Laten we aannemen dat de fuif verzorgd wordt door één of meerdere DJs. De vertegenwoordiger van SABAM krijgt de playlist niet te zien, in het beste geval wordt ze later en soms ook niet opgestuurd. Hij kan niet oordelen welk % beschermd (dus aangegeven bij een erkende auteursmaatschappij) is. Hij zal het volledig bedrag vragen. Dit lijkt op het eerste zicht zeer onrechtvaardig, maar ik wil dat toch even nuanceren.

Voor de DJ is het invullen van de playlist een tijdrovende bezigheid die hem niks opbrengt. Indien hij bv. een paar nummers van Peter Tosh gedraaid heeft
vermeldt hij vaak "CD nr xxx van Peter Tosh". Daar ben je als auteursmaatschappij niks mee.

Maar veronderstel even dat het correct gebeurt, dat alle nummers juist ingevuld zijn. Dan is er nog een groot probleem. Om auteursrechten te krijgen moet je aangesloten zijn, dat is logisch. Voor de grote namen (Peter Tosh, de erfgenamen van Bob Marley, Jimmy Cliff en noem maar op) is dit geen probleem, die zijn bij de Engelse of een Amerikaanse auteursmaatschappij aangesloten, de vele minder bekenden zijn over het algemeen niet aangesloten en vallen spijtig genoeg uit de boot. Hetgeen voor de vele niet-aangeslotenen geïnd wordt gaat in een pot die gevoegd wordt bij het bedrag dat voorbehouden is aan de aangeslotenen. Daardoor krijgen ze dus meer.

Rest nog te vermelden dat sinds 2000 er ook een Jamaicaanse maatschappij bestaat. Voorlopig betekent ze niet veel, maar op termijn zal de financiële toestand van de "kleintjes" er op verbeteren.
Oud 12 augustus 2009, 18:06   #38
riddervanbelgie
Vreemdeling

Standaard

Ze zouden Sabam gewoon moeten verbieden, artiesten betalen, en gebruikers betalen. Iedereen betaalt, behalve Sabam. Dit hoort niet. Dat de artiesten dit zelf niet inzien begrijp ik niet. Ikzelf ben een amateurdj/schrijver/componist. Mijn werken zijn niet beschermd bij Sabam, omdat ik dit niet kan betalen als 17-jarige jonge kerel. Maar het interesseert me ook niet. Zolang Sabam niet gaat werken zoals het hoort en de artiest gewoon elk jaar een bepaald bedrag geeft, in plaats van andersom, zal ik niet overwegen om te deponeren bij Sabam.
riddervanbelgie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 18:11   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het ultra kapitalistische antwoord op toestanden zoals SABAM. Het gaat hier wel over boeken en is in't Angels.
Oud 12 augustus 2009, 18:32   #40
robert t
Europees Commissaris

Standaard

[quote=flatliner;4270974]

Citaat:
Youtube wordt door de meesten gebruikt om internationale vrienden kennis te laten maken met hun favorite muziek. Zoals de meeste personen al aangaven, indien ze die muziek goed vonden, wordt de cd aangekocht. Heb zo kennins gemaakt met bands dewelke ik anders nooit zou kennen. En vica verca voor mijn vrienden, youtube is beste manier voor eerste kennismaking met belgische muziek. Met deze zet vernietig je uit winstbejag het beste promotie materiaal ooit.
Daar ben ik het mee eens. Ik zal zelfs meer zeggen. Ik vindt het onverstandig van SABAM voor de gespeelde nummers auteursrechten te vragen, die ze trouwens niet krijgen, bovendien gaat het om peanuts. Veel heisa om niets.
Citaat:
Dan je draait rond de pot zodat het niet mooi is. Een eigenschap van een niet criminele organisatie is om de niet leden te beschuldigen van een bende onnozelaars???? Hoe was het weer, niet leden schrijven niet hun eigen muziek of zijn covergroepen? Was paar posten geleden.
Ik draai rond de pot? Je vertelt hier duidelijk onzin in een soort Nederlands dat ik niet al te goed begrijp.
Citaat:
Dan de correct ingevulde lijsten, klinkt als met een vergrootglas speuren naar fouten, zodat men niet hoeft uit te betalen.
Integendeel, het is de logica zelve.
Citaat:
En dan nog eens het lopende onderzoek naar de correcte werking van sabam
Daar zal de rechtbank over oordelen. Ik ben madame Blanche niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be