![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1401 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
En als de vergrijzing in Belgie ook doorzet, dan is de voertaal noch Vlaams noch Frans meer, maar Marokkaans-Berbisch. Zij dragen bij aan de grote verversing in de europese cultuur. Limburg wordt een autonome arabische provincie met een Arabisch-Marokkaans-Limburgs accent. Bovendien als we het wiel kunnen afschaffen, komt ook een einde aan de milieuvervuilende mobiliteit. Wij willen toch graag mobiel zijn? Als we deze hebben afgeschaft, kunnen wij onze (pseudo hellenistische) cultuur handhaven. En wij krijgen weer een gezonde ozonlaag. Laatst gewijzigd door wauwelaer : 4 augustus 2009 om 10:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1402 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dus geen enkel probleem op dat gebied. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1403 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Dat zegt nog niets. Cultuuromslag is doorslaggevend en dat hebben wij hier sinds jaren niet meer. Ik ben geen moslim, maar ik bewonder hen wel dat zij hun cultuur kunnen/willen handhaven. Helaas kan geen enkele europese taal voldoen aan o.a. het Arabisch. Arabish en het Hebreeuws behoren tot de semitische talen. Zij zijn springlevend en rijk aan cultuur. Daarintegen zijn de euopese talen kleinkinderen van de "z.g. dode talengroep" Zij kunnen niet getoetst worden aan de semitische talen. Daarom is er al meer dan 2000 jaar een taalbarriere. Spreektaal is anders dan schrijftaal. En die kloof probeert men te dichten door deze scheiding op te heffen. Daarom is het ABN aan lager wal geraakt. ik ben een (amateur) cultuurfrake en ik weet waar ik over schrijf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1404 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#1405 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1406 |
Minister
|
![]() waar sta jezelf?
![]() Als eerste of als laatste? Laatst gewijzigd door Sidharta : 4 augustus 2009 om 14:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1407 |
Lokaal Raadslid
|
![]() dr Achmed Mohammed Dahoun heeft mij inderdaad een pilleke voorgeschreven tegen fobien. En apotheekhouder Levi Cohen verstrekte mij dat pilleke gratis. Een betere service had ik me niet gewenst. En beiden spraken Vlaams-Limburgs op niveau. En dat nota bene in Belgie. Philip Dewinter zou de schrik van zijn leven kunnen krijgen als hij dit leest. Mischien kan dr Achmed Mohammed Dahoun hem een kalmeringspilleke voorschrijven en hij kan het (gratis) afhalen bij apotheekhouder Levi Cohen.
Laatst gewijzigd door wauwelaer : 4 augustus 2009 om 21:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1408 | |
Minister
|
![]() Citaat:
We moeten deze taal niet in het museum zetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1409 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Lees onderstaand een van zijn gedichten: Ez tuont diu vogelîn schîn, Daz siu die boume sehent gebluot, Ir sanc machet mir den muot Sô guot, daz ich vrô bin Noch trûric niht kan sîn. Got êre sî, diu mir daz tuot, Al über den Rîn, Daz mir der sorgen ist gebuot, Aldâ mîn lîp verre ist in ellende. Wie sjoen en riek us limburgs is. Hendrik van Veldeke, die leefde in de tweede helft van de twaalfde eeuw, is de eerste Nederlandse schrijver die we bij naam kennen. We moeten hem wel delen met onze Duitse buren: zijn werk wordt namelijk zowel tot de Duitse als de Nederlandse literatuur gerekend. Niet vreemd, wanneer je bedenkt dat hij leefde en werkte op de grens van twee taalgebieden. Laatst gewijzigd door wauwelaer : 12 augustus 2009 om 13:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1410 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 augustus 2009 om 16:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1411 |
Europees Commissaris
|
![]() Ken je nou nog steeds niet het verschil tussen standaardtaal, regiolect en dialect en blijft daardoor jouw plaat weer eens op een verkeerd nummer hangen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1412 |
Banneling
|
![]() Dat is helemaal niet wat ik bedoel en ik vermoed dat u dat ook weet. Maar goed, we hierover geen discussie meer openen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1413 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Er is maar 1 taal en dat is het standaard Nederlands. De rest zijn dialecten, die nooit meer de aparte status van officiële taal zullen krijgen. Leer er mee leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1414 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1415 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() en het noord-nederlands is niet imperialistisch!
het algemeen nederlands dat we kennen, werd besproken door de taalunie, bestaande uit nederlanders èn vlamingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#1416 |
Europees Commissaris
|
![]() Ach, men begrijpt elkaar maar al te goed. Het doet me alleen plezier dat system bij de oudere generatie behoort.
![]() |
#1417 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1418 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1419 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik vermoed dan eerder de generatie ten tijde van Onwijze Willem en dat is ook al een hele tijd geleden.
Laatst gewijzigd door Fetai : 12 augustus 2009 om 16:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1420 |
|
![]() |
![]() |
![]() |