Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2009, 16:31   #1421
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is helemaal niet wat ik bedoel en ik vermoed dat u dat ook weet. Maar goed, we hierover geen discussie meer openen.
Nederlanders en Vlamingen spreken varianten van 1 taal: Het standaardnederlands.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 16:47   #1422
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Nederlanders en Vlamingen spreken varianten van 1 taal: Het standaardnederlands.

Dat is nu niet precies dat wat de leraar zegt in het filmpje. En hij kan het weten. Hij weet ons te melden dat hij verplicht wordt het Noord-Nederlands aan zijn leerlingen op te solveren. Hetgeen hij dan ook terecht pertinent weigerde. Zo werd hij verplicht de leerlingen aan te leren dat het 'stomerij' moet zijn in plaats van 'droogkuis'. En zo zijn er onnoemelijk veel voorbeelden waarbij de Nederlanders samen met hun Vlaamse lakeien onze moedertaal willen versmachten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 16:49   #1423
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

en jij gelooft die anti-nederlandse belgiscistische praat.
wel ... ik niet!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 12 augustus 2009 om 16:50.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 16:52   #1424
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is nu niet precies dat wat de leraar zegt in het filmpje. En hij kan het weten. Hij weet ons te melden dat hij verplicht wordt het Noord-Nederlands aan zijn leerlingen op te solveren. Hetgeen hij dan ook terecht pertinent weigerde. Zo werd hij verplicht de leerlingen aan te leren dat het 'stomerij' moet zijn in plaats van 'droogkuis'. En zo zijn er onnoemelijk veel voorbeelden waarbij de Nederlanders samen met hun Vlaamse lakeien onze moedertaal willen versmachten.
Dat maak jij ervan. Het gegeven dat er in Vlaanderen en Nederland andere woorden bestaan voor bepaalde dingen wil niet zeggen dat het hier twee verschillende talen betreft. Of zijn volgens jou het Duits in Duitsland en het Duits in Oostenrijk ook twee verschillende talen?!

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 12 augustus 2009 om 16:55.
Oud 12 augustus 2009, 16:54   #1425
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en jij gelooft die anti-nederlandse belgiscistische praat.
wel ... ik niet!
Dat was een interview in België van een -let wel- Nederlandse journaliste in een uitzending van de Nederlandse Televisie. Of is de Nederlandse TV nu ook al 'belgicistisch'? Toch wat ernstig blijven.
Oud 12 augustus 2009, 16:56   #1426
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat maak jij ervan. Het gegeven dat er in Vlaanderen en Nederland andere woorden bestaan voor bepaalde dingen wil niet zeggen dat het hier twee verschillende talen betreft. Of zijn volgens jou het Duits in Duitsland en het Duits in Oostenrijk volgens jou ook twee verschillende talen?!
Ik maar er niets van. Ik zie wat ik zie in dat interview. Een toevallig voorbijkomende leraar die eigenlijk zijn beklag maakt over het feit dat hij zijn leerlingen een taal moet aanleren die de zijne niet is. En die dat dus weigert te doen. Dat is in feite wat hij zegt.

Laatst gewijzigd door system : 12 augustus 2009 om 16:56.
Oud 12 augustus 2009, 16:57   #1427
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

system, je zegt zelf dat het in belgie is opgenomen.
dus een belgische leraar die anti-nederlandse praat verkondigt.
je zit weer vol tegenstrijdigheden, daarom ook dat niemand je gelooft behalve je vriendje Henri1.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 12 augustus 2009 om 16:57.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 17:02   #1428
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik maar er niets van. Ik zie wat ik zie in dat interview. Een toevallig voorbijkomende leraar die eigenlijk zijn beklag maakt over het feit dat hij zijn leerlingen een taal moet aanleren die de zijne niet is. En die dat dus weigert te doen. Dat is in feite wat hij zegt.
Het enige punt is dat hij droogkuis zegt wat een regionaal (vlaanderen) woord is voor stomerij.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 12 augustus 2009 om 17:04.
Oud 12 augustus 2009, 17:05   #1429
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Dat was een interview in België van een -let wel- Nederlandse journaliste in een uitzending van de Nederlandse Televisie. Of is de Nederlandse TV nu ook al 'belgicistisch'? Toch wat ernstig blijven.
Waarom kunnen er in Nederland geen Begicisten zijn?
U denkt toch niet dat alle Nederlanders voorstanders zijn van een onafhankelijk Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 12 augustus 2009 om 17:06.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 17:06   #1430
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Op school wordt trouwens ook het Frans uit Frankrijk aangeleerd en zet men tussen haakjes ernaast wat de Belgisch-Franse variant is. Maar enkel een benepen kleinburger die een punt maakt van een natuurlijke evolutie van een taal die er mogelijk uit ontspruit tot voordeel van de grotere broer. Je moet gewoon quasi-permanent opgesloten leven in een karakterloze bruine bureau om je taalgebruik volledig te laten bepalen op wat officieel is en dan kleinzerig wild om je heen beginnen te slaan als de officiële standaard bepaalde elementen blijkt te missen.

We leren enkel bij over de bekrompenheid van sujetten. De honden blaffen, de caravaan trekt voort.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 augustus 2009 om 17:10.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 17:08   #1431
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het enige wat hij zegt is dat hij droogkuis zegt wat een regionaal woord is voor stomerij.
Neen! Dat zegt hij niet. Integendeel! U bent weer bezig. Droogkuis is geen 'regionaal' woord. Dat zegt hij. En hij vertikt het om 'stomerij' aan te leren aan zijn leerlingen. Dat zegt hij tevens. En terecht. 'Droogkuis' is het woord dat bij ons meestal wordt gebruikt. U maakt weer onmiddellijk van de Zuid-Nederlandse taal een ondergeschikte taal aan het Noord-Nederlands. U gebruikt weer het Noord-Nederlands als richtlijn en iedereen hier in het Zuiden moet zich daar maar naar schikken. U doet precies zoals van Dale. In ieder geval, van Dale heeft bij mij niet meer veel krediet. U moet eindelijk eens gaan beseffen dat wij hier in onze streek van u Nederlanders geen richtlijnen te krijgen hebben wat nu wel 'goed' en/of wat nu wel 'slecht' of 'regionaal' Nederlands is. Daar zullen wij zelf wel over beslissen.

Laatst gewijzigd door system : 12 augustus 2009 om 17:27.
Oud 12 augustus 2009, 17:15   #1432
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Neen! Dat zegt hij niet. Integendeel! U bent weer bezig. Droogkuis is geen 'regionaal' woord. Dat zegt hij. En hij vertikt het 'stomerij' aan te' leren. Dat zegt hij ook. 'Stomerij' is het woord dat bij ons meestal wordt gebruikt. U maakt weer onmiddellijk van de Zuid-Nederlandse taal een ondergeschikte taal aan het Noord-Nederlands. U gebruikt weer het Noord-Nederlands als richtlijn en iedereen hier in het Zuiden moet zich daar maar naar schikken. U doet precies zoals van Dale. In ieder geval, van Dale heeft bij mij niet meer veel krediet. U moet eindelijk eens gaan beseffen dat wij hier in onze streek van u Nederlanders geen richtlijnen te krijgen hebben wat nu wel 'goed' en/of wat nu wel 'slecht' of 'regionaal' Nederlands is. Daar zullen wij zelf wel over beslissen.
Nog steeds is het zo, dat niet iedere provincie of regio beslist ,wat wel of niet in de VAN DALE komt .Daar is een commissie voor.

Voor mij mag u best naar een droogkuis gaan ,niemand zal daar een probleem van maken.
Oud 12 augustus 2009, 17:15   #1433
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Dat wijzende Hollandse vingertje ook van u.
"Doe het taalgebruik uit onze regio a.u.b. niet af als regionaal."

Er staat trouwens meestal "Belg." in de moderne drukken van de Van Dale om dit aan te duiden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 augustus 2009 om 17:17.
Oud 12 augustus 2009, 17:18   #1434
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Dat wijzende Hollandse vingertje ook van u.
"Doe het taalgebruik uit onze regio a.u.b. niet af als regionaal."

Er staat trouwens meestal "Belg." in de moderne drukken van de Van Dale om dit aan te duiden.
Is het dan landelijk?
Oud 12 augustus 2009, 17:19   #1435
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht

Bestaat er ook een Belgische taal?

Laatst gewijzigd door Sidharta : 12 augustus 2009 om 17:20.
Oud 12 augustus 2009, 17:21   #1436
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Is het dan landelijk?
Soms wel. Het verschil tussen slager en beenhouder loopt bijvoorbeeld gelijk met de Belgisch-Nederlandse grens. De kans zit er dik in dat dit ook zo is voor stomerij/droogkuis.
Het is een feit dat landsgrenzen ook een taalgebruik voor een deel bepalen, door isolatie treden er altijd onderlinge afwijkingen op, onvermijdelijk.

Om dit natuurlijk vurig tot in den eeuwigheid te willen verdedigen en moord en brand schreeuwen om de mogelijkheid dat onze kinderen ooit slager zullen zeggen, dat is het toppunt van kleinzieligheid uiteraard.

Citaat:
Bestaat er ook een Belgische taal?
Evenmin als een "Vlaamse taal". Het slaat op de Belgische staatsgrenzen en het Nederlands dat er quasi-uitsluitend gesproken wordt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 augustus 2009 om 17:24.
Oud 12 augustus 2009, 17:22   #1437
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog steeds is het zo, dat niet iedere provincie of regio beslist ,wat wel of niet in de VAN DALE komt .Daar is een commissie voor.

Voor mij mag u best naar een droogkuis gaan ,niemand zal daar een probleem van maken.
Een commissie die dan, voor wat de Vlamingen betreft, slaafs en onderdanig buigt voor het Noord-Nederlands. Vlaamse commissieleden die bezig zijn hun taal te verlinken en te verpatsen. Zou het zo niet zijn?
Oud 12 augustus 2009, 17:25   #1438
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Een commissie die dan, voor wat de Vlamingen betreft, slaafs en onderdanig buigt voor het Noord-Nederlands. Vlaamse commissieleden die bezig zijn hun taal te verlinken en te verpatsen. Zou het zo niet zijn?
U mag best een Belgische taal er op nahouden.
Niemand verplicht u om Nederlands te spreken of te schrijven.
Oud 12 augustus 2009, 17:28   #1439
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Vaker Belgisch-Nederlandse woorden aanleren aan Nederlanders hè system? Maar neem het van me aan dat een aanzienlijk deel van Vlamingen (meerderheid) er geen strijd tussen Noord en Zuid in ziet. Gelukkig laat men in Nederland helemaal niet de slaap moest een woord van hun zuiderburen ingang vinden in hun algemene taal.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 12 augustus 2009 om 17:29.
Oud 12 augustus 2009, 17:29   #1440
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U mag best een Belgische taal er op nahouden.
Niemand verplicht u om Nederlands te spreken of te schrijven.
Ik spreek niet per se over een 'belgische taal'.U moogt het voor mijn part zo noemen, daar niet van. Maar ik spreek ook over het Zuid-Nederlands, dat mijn moedertaal is. Of denkt u dat uw Noord-Nederlands het enige juiste of correcte Nederlands is? Dat dacht u dan maar, maar dat is dus niet zo.

Dat de Groot-Nederlanders maar eerst eens even goed nadenken voordat ze met de Nederlanders is zee gaan. Ze zullen aankomen zoals met de Duitsers in de tijd. Maar hier dan: ingelijfd in de gouw Hollandia.

Laatst gewijzigd door system : 12 augustus 2009 om 17:38.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be