Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2009, 20:37   #101
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Een werknemer kan ook gewoon ziek worden. Hoe kan je daar nu staat op maken?
Misschien beter enkel robots/machines inschakelen.
Je hebt het misschien nog niet gemerkt, maar waar dat kan, heeft men dat allang gedaan. Iedereen heeft nu de mond vol van Opel, maar het echte sociale drama heeft zich daar allang voltrokken. Toen ik de fabriek de eerste keer bezocht (rond 1987, denk ik) werkte daar 12.000 mensen. Zelfs het lassen gebeurde nog manueel. Toen ik er de laatste keer kwam (2002) werkte er nog 2000 mensen. En toch was de productie vele malen groter.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 20:37   #102
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Scenario: twee sollicitanten die zich aanbieden voor dezelfde job, een job die flink wat inzet, verantwoordelijkheid, dossierkennis en klantenbinding met zich meebrengt.

De eerste kandidaat is een vrouw van 27, twee jaar getrouwd. De andere is een vrijgezel van 31. Beiden zijn op alle vlakken evenveel getalenteerd en gemotiveerd.

Ik kies de vrijgezel. Omdat ik daar veel meer kans heb op een permanent aanwezige medewerker dan bij de vrouw.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 20:43   #103
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Scenario: twee sollicitanten die zich aanbieden voor dezelfde job, een job die flink wat inzet, verantwoordelijkheid, dossierkennis en klantenbinding met zich meebrengt.

De eerste kandidaat is een vrouw van 27, twee jaar getrouwd. De andere is een vrijgezel van 31. Beiden zijn op alle vlakken evenveel getalenteerd en gemotiveerd.

Ik kies de vrijgezel. Omdat ik daar veel meer kans heb op een permanent aanwezige medewerker dan bij de vrouw.
tja die beeldvorming en eerste indrukken he,
en wat als blijkt dat die vrijgezel er een flamboyante levensstijl erop nahoud na de uren en dan lichtjes aangeschonken te laat komt op zijn werk

Laatst gewijzigd door globalmedia : 12 augustus 2009 om 20:45.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 20:46   #104
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
en wat als blijkt dat die vrijgezel er een flamboyante levensstijl erop nahoud na de uren en dan lichtjes aangeschonken te laat komt op zijn werk
Dat is een non-argument want voor hetzelfde geld kan de vrouw een stille drinkster zijn die meer dan eens stiepelzat op haar werk komt.
Oud 12 augustus 2009, 20:53   #105
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Voor zover ik weet is het voor arbeiders 2 weken en voor bedienden een maand, dezelfde regeling als voor de ziekenkas.
Dit is inderdaad de regel voor ziekte, maar niet voor moederschapsverlof.

Citaat:
Hangt van de CAO af
Ik denk het niet.
Op mijn werk heb ik recht op 4 dagen betaald sociaal verlof, maar dat is niet bepaald in de CAO, wel op niveau van het bedrijf.
Een snipperdag is een losse vakantiedag.

Citaat:
Nope, ik discrimineer alleen vrouwen in hun vruchtbare faze.
Riskeer je het om een vader te aanvaarden die dan sociaal verlof zou kunnen vragen?

Citaat:
Yeps, maar da's gemakkelijker in kaart te brengen, en rekening mee te houden.
Een werknemer die ziek wordt is gemakkelijker in kaart te brengen? Hoe doe je dat?

Citaat:
Hangt van de job af nietwaar.
Heb je ooit al een loodgieter/robot gezien die zonder directe menselijke controle de job kan doen?.
Maar die robots worden niet zwanger, worden geen moeder/vader, worden niet ziek. Daar kan je tenminste staat op maken.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2009, 20:59   #106
globalmedia
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is een non-argument want voor hetzelfde geld kan de vrouw een stille drinkster zijn die meer dan eens stiepelzat op haar werk komt.
tja daar sta je dan met je eerste indrukken die je ergens hebt gelezen op papier
Oud 12 augustus 2009, 21:30   #107
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tja daar sta je dan met je eerste indrukken die je ergens hebt gelezen op papier
Je verkoopt larie.

Je probeert de man zwart te maken door erop te wijzen dat hij verborgen gebreken kan hebben, maar dat kan net zo goed bij de vrouw het geval zijn.

Plus, ik zie niet goed in wat een eerste indruk ermee te maken heeft. Zoals ik al zei, zijn ze beiden even gemotiveerd en getalenteerd. Ik baseer mijn beslissing niet op indrukken, maar op logisch denken en kansberekening.
Oud 12 augustus 2009, 21:35   #108
globalmedia
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je verkoopt larie.

Je probeert de man zwart te maken door erop te wijzen dat hij verborgen gebreken kan hebben, maar dat kan net zo goed bij de vrouw het geval zijn.

Plus, ik zie niet goed in wat een eerste indruk ermee te maken heeft. Zoals ik al zei, zijn ze beiden even gemotiveerd en getalenteerd. Ik baseer mijn beslissing niet op indrukken, maar op logisch denken en kansberekening.
Nou,dat doe je toch in een interview waarop je op basis van indrukken en antwoorden iemand probeert in te schatten om zo de beste kandidaat aan te werven,psychologie is geen exacte wetenschap of wiskunde

Laatst gewijzigd door globalmedia : 12 augustus 2009 om 21:45.
Oud 12 augustus 2009, 21:56   #109
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Zucht... ze hebben een test afgelegd die ze even snel en even correct afgehandeld hebben. Ook de psychologische testen werden probleemloos doorstaan.

(Je bent echt aan het zoeken hoor.)
Oud 12 augustus 2009, 22:03   #110
globalmedia
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zucht... ze hebben een test afgelegd die ze even snel en even correct afgehandeld hebben. Ook de psychologische testen werden probleemloos doorstaan.

(Je bent echt aan het zoeken hoor.)
dan volgt er zowieso altijd nog een bepalend en doorslaggevend interview

Laatst gewijzigd door globalmedia : 12 augustus 2009 om 22:04.
Oud 12 augustus 2009, 22:07   #111
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dan volgt er zowieso altijd nog een bepalend en doorslaggevend interview
Dus ?

Het kan blijkbaar niet dat je van beiden een uitstekend interview afneemt. Iedereen heeft uiteraard zijn eigen zwaktes en sterktes, deze kunnen zelfs aan bod komen tijdens een interview, maar het kan perfect dat tijdens de evaluatie van een sollicitatiegesprek beide kandidaten elkaar waard zijn.
Oud 13 augustus 2009, 01:31   #112
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Dan dan die vrijgezellige man beschikken indien het een weerkerend fenomeen is, en kan die jonge vrouw misschien nog eens soliciteren.
Dronkenschap op't werk is een grondige en wettelijke reden voor ontslag op staande voet.
En het excuus "jamaar, de bazen staan er zatter dan ik" gaat helaas niet op.

Citaat:
Dit is inderdaad de regel voor ziekte, maar niet voor moederschapsverlof.
En de "verborgen kost" van de afwezige werknemer dan?
Als een werknemer een week thuis zit om uit te zieken van een griep, ok.Weinig voorspelbaar ,maar je kan er een grafiek opzetten en een redelijk accurate voorspelling maken per werknemer na een tijd.

Maar moeder worden is geen ziekte voor zover ik weet, en in de meeste gevallen een keuze. Ik wil als werkgever niet in de weg staan voor die keuze. Op zijn minst ben ik er eerlijk in, en wil ik geen zwangere vrouwen ontslaan.

Citaat:
Riskeer je het om een vader te aanvaarden die dan sociaal verlof zou kunnen vragen?
Zeker, omdat mannen nog steeds net dat iets minder gebonden zijn om thuis op de koters te passen. het

Citaat:
Een werknemer die ziek wordt is gemakkelijker in kaart te brengen? Hoe doe je dat?
Je doet dat natuurlijk niet op een jaartje, maar het is mogelijk het in kaart te brengen en realistische voorspellingen maken.

Citaat:
Maar die robots worden niet zwanger, worden geen moeder/vader, worden niet ziek. Daar kan je tenminste staat op maken.
Op dit moment is mijn job aan geautomatiseerde verpakkingsmachines sleutelen. Een machine heeft zijn equivalenten van ziektes hoor.
En men heeft nog geen machines gebouwd die de mens op de werkvloer volledig kunnen vervangen.

Laatst gewijzigd door maddox : 13 augustus 2009 om 01:40.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2009, 08:25   #113
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onlangs, enige tijd geleden, verscheen in de media de resultaten van een enquete voor Nederland, waaruit bleek dat een groot deel van de vaders graag meer tijd bij hun kroost zou doorbrengen. Zij werden voornamelijk gehinderd door de werkgever. In dit geval kan een wettelijke regelgeving wonderen doen.
Daar ben ik het mee eens. Er zijn mannen die graag wat meer tijd zouden willen kunnen doorbrengen met hun spruit. Mannen hebben het nadeel niet te kunnen genieten van een verplichte bezoldigde rustperiode.

Dat Rachida Dali, de mooie ex-minister van Justitie in Frankrijk, de dag na de bevalling terug aan het werk ging, heeft veel kwaad bloed gezet bij heel wat vrouwen. Uiteraard, want dit ondermijnt de geloofwaardigheid van een bezoldigde zwangerschapsrust.

Als je pleit voor gelijke rechten voor mannen, dan dien je dus ook het aspect betaalbaarheid in acht te nemen. De verplichte moederschapsrust wordt bezoldigd. Mannen willen misschien ook wel graag thuisblijven, maar dan liefst toch onder dezelfde condities. Is dit betaalbaar.

Het vreemde aan dit debat, dat niet enkel van vandaag is, is dat in de media het de vooral vrouwen als vragende partij zijn die roepen om een verplicht huisarrest van mannen, bezoldigd of niet. Ik hoor en lees nergens over voorstellen van mannelijke parlementsleden die het opnemen voor een gelijkwaardig vaderschapsverlof. Toch raar hé, die senatrices die opkomen voor de zogezegde rechten van de vaders ?

Je weet evengoed als ik dat het vrouwen ondertussen niet te doen is om gelijke rechten voor mannen. Het gaat om puur eigenbelang. Dat hebben de reacties van Edina ondertussen al bevestigd: discriminatie van potentiële zwangere moeders beletten onder het mom van gelijke rechten voor de vaders.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2009, 08:35   #114
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Daar ben ik het mee eens. Er zijn mannen die graag wat meer tijd zouden willen kunnen doorbrengen met hun spruit. Mannen hebben het nadeel niet te kunnen genieten van een verplichte bezoldigde rustperiode.

Dat Rachida Dali, de mooie ex-minister van Justitie in Frankrijk, de dag na de bevalling terug aan het werk ging, heeft veel kwaad bloed gezet bij heel wat vrouwen. Uiteraard, want dit ondermijnt de geloofwaardigheid van een bezoldigde zwangerschapsrust.

Als je pleit voor gelijke rechten voor mannen, dan dien je dus ook het aspect betaalbaarheid in acht te nemen. De verplichte moederschapsrust wordt bezoldigd. Mannen willen misschien ook wel graag thuisblijven, maar dan liefst toch onder dezelfde condities. Is dit betaalbaar.

Het vreemde aan dit debat, dat niet enkel van vandaag is, is dat in de media het de vooral vrouwen als vragende partij zijn die roepen om een verplicht huisarrest van mannen, bezoldigd of niet. Ik hoor en lees nergens over voorstellen van mannelijke parlementsleden die het opnemen voor een gelijkwaardig vaderschapsverlof. Toch raar hé, die senatrices die opkomen voor de zogezegde rechten van de vaders ?

Je weet evengoed als ik dat het vrouwen ondertussen niet te doen is om gelijke rechten voor mannen. Het gaat om puur eigenbelang. Dat hebben de reacties van Edina ondertussen al bevestigd: discriminatie van potentiële zwangere moeders beletten onder het mom van gelijke rechten voor de vaders.
Het ging in deze enquete niet over enkele maanden betaald thuisblijven.
Het ging over vaders die 4/5 wilden werken, en zo een dag per week of 1,5 uur per dag extra tijd hebben voor hun kroost.
Van vrouwen wordt het nog bijlange niet algemeen aanvaard dat ze 4/5 willen werken. Van mannen helemaal niet.
Oud 13 augustus 2009, 08:36   #115
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zieke kinderen betreft. Als de automatische reactie is : mama zal wel thuisblijven, dan is er nog veel werk.
Op mijn werk heeft iedereen recht op 4 dagen betaald sociaal verlof, wat een enorme stimulans is voor de papa's om ook al eens thuis te blijven bij de zieke kinderen. Zeker als de moeder geen betaald sociaal verlof heeft of haar betaalde dagen opgebruikt zijn.
Prima. Maar waarom start je dan je betoog met de opmerking dat mama wel zal thuisblijven ? Is dit geen issue voor de partners ?
Werkgevers en overheid hebben daar voor zover ik weet niets mee te maken. Integendeel, vaders beschikken ondertussen al een tijdje over de mogelijkheid om om dringende familiale redenen thuis te blijven.
Oud 13 augustus 2009, 08:40   #116
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Prima. Maar waarom start je dan je betoog met de opmerking dat mama wel zal thuisblijven ? Is dit geen issue voor de partners ?
Werkgevers en overheid hebben daar voor zover ik weet niets mee te maken. Integendeel, vaders beschikken ondertussen al een tijdje over de mogelijkheid om om dringende familiale redenen thuis te blijven.
Ze hebben misschien de mogelijkheid, maar in hoeverre wordt het geaccepteerd?
Werkgevers en overheid moeten ervoor zorgen dat dit een issue voor de partners is.
Als de vader niet thuis blijft omdat hij de reactie van zijn werkgever of collega's vreest is het geen issue voor de partners meer.
Oud 13 augustus 2009, 08:50   #117
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van vrouwen wordt het nog bijlange niet algemeen aanvaard dat ze 4/5 willen werken. Van mannen helemaal niet.
Je bedoelt toch aanvaarding door werkgevers ?

Ik ben niet echt overtuigd van wat je daar zegt. We zijn ondertussen off-topic, maar toch even dit. Mijn perceptie is vooral dat heel wat werkgevers vragende partij zijn naar parttimers (4/5 alleszins) maar ondertussen wel eisen dat je het werk van 5 dagen in 4 dagen doet. Zelfde werk, maar het kost minder.

Tweede vaststelling. Het gaat er niet om dat mannelijke werknemers minder bereid zijn deeltijds te werken. Het zijn de vrouwen die eerder in functies belanden waar ze vlugger vervangen kunnen worden, door zwangerschap bijvoorbeeld. Partners, binnen de relatie, maken ook hun eindbelans. Wie het minst verdient verliest ook minder bij parttime.

Conclusie: wat je aanhaalt is weeral een partnerprobleem waar de overheid en de wergever zich niet mee te moeien heeft.
Oud 13 augustus 2009, 08:52   #118
Bill Ayers
Burgemeester

Bill Ayers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Overigens: zwangerschapsverlof duurt geen "paar jaar".
Er zijn heel wat vrouwen die na hun zwangerschapsverlof nog tijdskrediet opnemen, en dan loopt het al snel op. Nuja, het zijn wetten die werkgevers verplichten om zwangere vrouwen terug aan te nemen aan identieke voorwaarden die de positie van vrouwen in de arbeidsmarkt alleen maar doet verwateren. Werkgevers kunnen er nu eenmaal niet aan doen dat het verzorgen van pasgeboren kinderen nu eenmaal nog steeds een typisch vrouwelijke gender-rol is.
Oud 13 augustus 2009, 08:59   #119
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bedoelt toch aanvaarding door werkgevers ?

Ik ben niet echt overtuigd van wat je daar zegt. We zijn ondertussen off-topic, maar toch even dit. Mijn perceptie is vooral dat heel wat werkgevers vragende partij zijn naar parttimers (4/5 alleszins) maar ondertussen wel eisen dat je het werk van 5 dagen in 4 dagen doet. Zelfde werk, maar het kost minder.

Tweede vaststelling. Het gaat er niet om dat mannelijke werknemers minder bereid zijn deeltijds te werken. Het zijn de vrouwen die eerder in functies belanden waar ze vlugger vervangen kunnen worden, door zwangerschap bijvoorbeeld. Partners, binnen de relatie, maken ook hun eindbelans. Wie het minst verdient verliest ook minder bij parttime.

Conclusie: wat je aanhaalt is weeral een partnerprobleem waar de overheid en de wergever zich niet mee te moeien heeft.
Ja ik bedoel door werkgevers.
Ik ben wel overtuigd van wat ik zeg. Ik ken veel mensen die 4/5 willen werken, wiens werkgever dit niet aanvaardt.
Ik weet hoe de zoektocht naar 4/5 werk voor mijn man en mij verliepen.
En de enquete uit Nederland bevestigt nog eens mijn overtuiging.

Besluit : Dit is niet zozeer een partnerprobleem. De werkgever moet meer 4/5 werk toestaan, ook voor mannen. De overheid mag daar gerust een recht voor iedereen van maken. (En voor mijn part mag dit zelfs gesubsidieerd worden voor de laagste lonen, zoals ouderschapsverlof, zodat iedereen het zich kan permiteren)
Oud 13 augustus 2009, 09:03   #120
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Ayers Bekijk bericht
Er zijn heel wat vrouwen die na hun zwangerschapsverlof nog tijdskrediet opnemen, en dan loopt het al snel op. Nuja, het zijn wetten die werkgevers verplichten om zwangere vrouwen terug aan te nemen aan identieke voorwaarden die de positie van vrouwen in de arbeidsmarkt alleen maar doet verwateren. Werkgevers kunnen er nu eenmaal niet aan doen dat het verzorgen van pasgeboren kinderen nu eenmaal nog steeds een typisch vrouwelijke gender-rol is.
Er zijn nu ook al heel wat mannen die ouderschapsverlof opnemen. Nog veel te weinig, maar toch.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be