![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Banneling
|
![]() U bent weer aan het overdrijven. Ik maak dat toch nooit mee. Wellicht zit het in uw hoofd en is uw geest allengs minder vlijmscherp aan het worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
waarom zouden de Walen moeten Nederlands leren? enkel en alleen om België te redden? dat is pas een domme reden. enkel degenen die willen werken over de gewestgrens kunnen dat later dan doen, in hun eigen voordeel. als de Franstalige Gemeenschap weigert om Nederlands als 2e taal verplicht te maken, is dat hun zaak, maar ze zouden er uiteraard wel fiscaal moeten verantwoordelijk worden gesteld. maw: als er daardoor werklozen geen werk vinden, is dat de verantwoordelijkheid van de Franstalige Gemeenschap en moeten zij daarvoor een boete betalen aan het federale niveau. uitbreiding van Brussel: goed, die zal er komen, in 2010 zelfs al, maar dit is gewoon dramatisch voor Vlaanderen en we zullen er compleet geen compensaties voor krijgen, integendeel, nog voor moeten betalen. Dat is de Belgische realiteit natuurlijk, Franstalige politici willen iets, dus ze krijgen het.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als talen van complex naar eenvoudig evolueren, was er een tijd in de geschiedenis waarin zij vrij snel de omgekeerde evolutie maakten. Immers: de oertalen kenden ongetwijfeld niet meer dan 200 woorden. Daarna werden aan de hand van de bestaande concepten nieuwe concepten geboren, en zo ontstonden talen. Nu, hoe komt het dat een taal eerst complex werd, en daarna pas eenvoudig? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
eerste pakket + delen van de RVA overgeheveld naar VDAB (facilitatoren + héél eventueel nog delen van Werkloosheid). herfinanciering van Brussel (zie oplossing BHV) alles meer zou me ten zeerste verbazen en zal op zich weinig teweeg brengen. oplossing voor BHV: Splitsing van BHV maar: Brussel krijgt (mede)zeggenschap over benoeming burgemeesters uit rand Brussel krijgt stukken van inkomsten uit de rand Franstaligen uit geheel HV krijgen inschrijvingsrecht om te stemmen in Brussel. maw, Brussel wordt de facto uitgebreid maar het mag zo niet genoemd worden.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar toch biedt dat geen verklaring voor de evolutie simpel-complex-simpel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Banneling
|
![]() Ik vermoed dat de twee samengaan: een bepaalde vorm van intelligentie en beschouwend, dus analytisch denken. Hetgeen dan weer wat vaak leidt tot het verzamelen van 'concepten' .
Laatst gewijzigd door system : 19 augustus 2009 om 10:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vraag mij af of bepaalde dieren ook een conceptenverzameling kennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Banneling
|
![]() Ik vermoed dat de dieren tot veel, ja tot veel veel meer in staat zijn dan wij hen toedichten op dit vlak. Alles hangt af hoe men 'denken' definieert, of beter nog, hoe men 'intelligentie' bepaalt. Voor mij betekent intelligentie: probleemoplossend gedrag. Nu heeft men altijd geponeerd als een soort axioma, dat dieren dit gedrag vertonen door hun 'voorgeprogrammeerde intuïtie'. Hetgeen voor een stuk zeker waar is, maar toch niet alles kan verklaren.
Laatst gewijzigd door system : 19 augustus 2009 om 11:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- Toegenomen importantie van de beeldtaal. De boodschap kan worden gevisualiseerd. - Hang naar efficientie in tijd. - Brein is gemiddeld sneller geworden zodat met minder informatie dezelfde boodschap kan worden overgedragen. - Prioriteiten in een samenleving zijn verschoven van vorm van de boodschap naar de inhoud sec. - Complexiteit van een taal verloor zijn functie voor de bovenklasse omdat ook andere sociale lagen toegang kregen tot onderwijs en media. Speciaal in Vlaanderen ,als ondertitelingswereldkampioen (zelfs het "eigen volk" wordt ondertiteld), speelt nog een extra factor: Versimpeling van taal door ondertitels (noodzakelijk verlies bij ondertitels omdat spreken/luisteren nog altijd sneller is dan schrijven/lezen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 19 augustus 2009 om 11:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovenstaande is dus een (1) denkpiste. Niet meer en niet minder. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 19 augustus 2009 om 12:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- Marie zoent mijn broer. laat duidelijk zien wie hier degene is die kust. Met andere woorden: onze logica zegt ons wie hier de uitvoerder is. Volgens de grammatica kan dat ook 'mijn broer' zijn. Taalkundigen hanteren een schemaatje met de letters O (object), V (verbum) en S (subject). Het Nederlands is een typische SVO-taal geworden: - De koe (S) eet (V) het gras (O). Dit is een mededelende zin. Het agens (het logische onderwerp) staat ook vooraan. Maar andere volgorden zijn nog steeds mogelijk: - Het gras (O) eet (V) de koe (S). In deze zin ligt het accent op het patiens (het logische voorwerp). Maar wat te denken van deze zin: - Eet (V) de koe (S) het gras (O)? Dit is een bekende vraagzin. Hij eindigt met een vraagteken. Kenmerkend is de plaats van het werkwoord: in het begin van de zin. Het kan nog gekker: - De koe (S) het gras (O) eet (V). Dit is een vreemde volgorde. In een taal als het Japans is dit de gewone volgorde. Toch kennen wij deze volgorde en wel als lijdendvoorwerpszin of bijzin: - (Kun jij je voorstellen dat) de koe het gras eet? of - (Een koe geeft melk, omdat) de koe het gras eet. Hoewel het niet moeilijk is elementen in de ene taal te vinden die complexer zijn dan overeenkomstige elementen in een andere, blijkt uit niets dat de ene moderne taal meer of minder complex is dan de andere. Als een taal op een bepaald punt minder ingewikkeld is dan een andere, dan zal zij op een ander punt weer ingewikkelder zijn. Een eenvoudige vergelijking van het Nederlands met het Latijn illustreert de moeilijkheid van het vergelijken van taalkundige complexiteit. In het Nederlands hebben regelmatige werkwoorden maar een kelin aantal vormen, zoals loop, loopt, liep, gelopen; zelfs onregelmatige werkwoorden hebben nog een vrij beperkte vormenrijkdom, zoals bij ben, bent, is, zijn, was, geweest. Een Latijns werkwoord kent doorgaans meer dan honderd vormen. Waar het Nederlands dezelfde vorm gebruikt voor (jij) loopt en (hij) loopt, onderscheidt het Latijn ambulas en ambulat, en waar wij met (wij) lopen, (jullie) lopen en (zij) lopen geen persoonsonderscheid maken, heeft het Latijn de verschillende vormen ambulamus, ambulatis en ambulant. De werkwoordsvorming is in het Latijn dus veel complexer dan in het Nederlands. Maar aangezien het Nederlands ook samengestelde werkwoordsvormen heeft, kunnen hiermee weer andere onderscheiden worden gemaakt dan in het Latijn. Die taal heeft in principe twee vormen om naar het verleden te verwijzen, ambulabam en ambulavi, die beide goed overeenkomen met de betekenis van ik liep. Maar het Nederlands kent daarnaast ook samengestelde vormen zoals ik heb gelopen, ik was aan het lopen, ik ben aan het lopen geweest, ik ben wezen lopen en ik was lopen. In dit opzicht zijn er in het Nederlands dus verscheidene werkwoordsvormen mogelijk waar het Latijn er maar twee heeft.
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 19 augustus 2009 om 13:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus om het kort te zeggen. Het klasseverschil leidde per definitie tot taalverschil. U draait het een beetje om. Laatst gewijzigd door system : 19 augustus 2009 om 15:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als je dan nog in het achterhoofd houdt dat vooral wallonie belgie wil behouden zou Nederlands verplicht maken gewoon een evidentie moeten zijn. |
|
![]() |
![]() |