![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Is een versterkte Benelux-Unie een goed idee? | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
16 | 45,71% |
NEEN |
![]() ![]() ![]() |
19 | 54,29% |
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een confederaal model betonneert die schadelijke taal-nationalistische ideologie volledig. Het algemeen belang, d.i. het belang van alle burgers des lands wordt dan volledig onderhandeld tussen twee microstaatjes. Van democratie is dan natuurlijk geen sprake meer, wel van diplomatieke betrekkingen en wederzijds opzegbare verdragen. Natuurlijk bestaan er voorbeelden van confederaties die evolueerden naar werkbare, federale staten, maar het ging daar om staten die voordien onafhankelijk waren. Bovendien zijn "etnische" (con)federaties gewoonweg instabiel, zeker wanneer ze de facto tweeledig zijn. Voor mij is België ook een samenwerking, maar dan niet van deelstaten, regio's of gemeenschappen, maar wel van individuele burgers. Deze burgers zijn, zo dunkt me, volwassen genoeg om beslissingen te nemen, zeker indien er eindelijk eens een echte vrijheid van mening komt, door een liberalisering van de media, door het stoppen van ideologische discriminatie (tov. Belgischgezinden) en door een invoering van bindende referenda. Laatst gewijzigd door BWarrior : 23 augustus 2009 om 03:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#104 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#105 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het tweeledig confederalisme is ook maar één van de mogelijke scenario's, hé. Politici en opiniemakers werden voorafgegaan door cartografen. Er is een Britse kaart uit de Oostenrijkse Tijd die het noordelijke deel van de Oostenrijkse Nederlanden netjes 'Flanders' noemt. Die kaart is ooit hier op het forum geplaatst, maar ik kan me niet herinneren in welke draad precies. Ik hoop dat ik ze ooit terugvind. Het klopt wel dat 'België' het identiteitsbesef in het noorden (al te) sterk heeft bepaald. Wat uw opmerkingen over de volwassen burger (en de invoering van bindende referenda) betreft: akkoord. De 'ideologische discriminatie' tegenover Belgicisten valt al bij al wel mee, vind ik. Uiteraard mag u proberen mij op andere gedachten te brengen. Ik sta open voor argumentatie. Hoe ver wilt u gaan in de kwestie 'vrijheid van mening'? Ik denk hierbij aan netelige kwesties als 'neonazi's', 'salafisten', 'revisionisten', 'negationisten', ... Zou u de media ook voor die mensen liberaliseren? Zo ja, hoe? Zo neen, waarom niet?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Nochtans spreken politici en opiniemakers pas van een Vlaamse natie (een Waalse of een Duitstalige wordt al veel minder vernoemd) van lang n�* het ontstaan van België. Anders gezegd, de concepten Vlaanderen en Wallonië zijn neocreaties van België." U doet alsof België, evenals “de Belgen” als één volk en één natie altijd hebben bestaan, ook vòòr België een staat werd, en er nooit (hoofdzakelijk) twee bevolkingsgroepen met een totaal verschillende cultuur (en dus tevens taal) hebben geleefd op het grondgebied van wat nu België heet. Uw stelling impliceert zelfs dat die twee verschillende bevolkingsgroepen en hun leefgebied (hoe dit ook genoemd moge worden, al stellen we vast dat dit Vlaanderen enerzijds, en Wallonië anderzijds is) “neocreaties” zijn, eerder dan dat België zelf een “neocreatie” zou zijn. "Niet België heeft taalgroepen tegen elkaar opgezet, wel Vlaamse en Waalse (of francofone) nationalisten." Met andere woorden, volgens uw stelling : eens België de neocreaties Vlaanderen en Wallonië had in het leven geroepen, hebben nationalisten aan beide kanten de “taalgroepen” (de verschillende cultuurgroepen, eigenlijk) tegen elkaar opgezet. Er zitten enkele serieuze kinkjes in uw denkkabel : 1. Waarom zou “België” plots één en hetzelfde volk opgedeeld hebben in hoofdzakelijk twee bevolkingsgroepen, die kennelijk op die opdeling hebben gewacht om even plots een verschillende cultuur aan te nemen ? 2. Waarom hebben nationalisten aan beide kanten gewacht tot België zelf een Vlaams-Waals onderscheid creëerde in haar volk, om a. zelf dat onderscheid te maken ? b. de dan ontstane verschillende bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten ? 3. Zoniet, waar kwamen die nationalisten aan beide kanten plots als uit het niets vandaan ? Of waren er misschien vòòr België de opdeling deed dan toch reeds verschillende bevolkingsgroepen met een verschillende cultuur (en dus taal) ? Overigens, toen uw vriend T’Serclaes in post 126 van de draad “Is de afbraak van België wel een overwinning voor de Vlaams-nationalisten?” onder andere volgende stelling poneerde omtrent het ontstaan van België: "Le fait essentiel qu' il convient de souligner ici, c' est que l' exaltation patriotique fut générale ; elle ne se limita ni �* certaines provinces ni �* certains milieux. Les provinces wallonnes, sans doute, furent plus exubérantes (…). (…) Mais pour être souvent moins bruyantes, les manifestations flamandes témoignent de sentiments tout aussi profonds (...)" had u daar, als deelnemer aan bedoelde draad geen enkele afwijzende commentaar op, en gaf u, evenals T’Serclaes geen antwoord op mijn vraag in post 144, om ons eens precies uit te leggen waarom de Waalse provincies (kortom, Wallonië) ook toen reeds plus exubérantes waren om het pril ontstaan van België. U had immers ongetwijfeld in de gaten dat u en uw alter ego T’Serclaes zich een beetje in nesten aan het werken waren : u kunt bezwaarlijk afkomen met de basisstelling dat België van bij haar ontstaan uit één volk één natie bestond, maar anderzijds zelf teksten of stukken voorbrengen die duidelijk aantonen dat er uiteraard ook toen reeds sprake was van een duidelijk onderscheid tussen de bevolkingsgroepen (“provinces wallonnes” ; “manifestations flamandes”). Is het u dan werkelijk zò zwaar te moede van, al was het slechts voor uzelf, toe te geven aan de werkelijkheid ? België heeft nooit bestaan uit één volk één natie. Reeds van bij haar ontstaan bestond België, liggend op de grens tussen twee culturen, uit (hoofdzakelijk) twee qua cultuur en taal totaal verschillende bevolkingsgroepen. Nationalisten aan beide kanten hebben daar niet voor gezorgd, dat was en is gewoonweg de realiteit. Voor het overige bevat uw bovenstaande post nog enkele eigenaardige gedachtenkronkels, wellicht als weinig méér te zien dan als symptomen van uw enge tunnelvisie omtrent België. Een paar voorbeelden : "Het algemeen belang, d.i. het belang van alle burgers des lands wordt dan volledig onderhandeld tussen twee microstaatjes. Van democratie is dan natuurlijk geen sprake meer, wel van diplomatieke betrekkingen en wederzijds opzegbare verdragen." Alsof diplomatieke betrekkingen en verdragen tussen staten uitsluiten dat bedoelde staten zelf een democratie zijn … "Voor mij is België ook een samenwerking, maar dan niet van deelstaten, regio's of gemeenschappen, maar wel van individuele burgers." Een samenwerking tussen individuele burgers, dus. Tja, dat kunt u net zo goed zeggen van Europa, Vlaanderen, de Verenigde Staten van Amerika, de wereld, enz…. Sluit dat dan elke staatkundige indeling uit, volgens u ? Het is makkelijk te zeggen “voor mij is België geen samenwerking tussen deelstaten, regio’s of gemeenschappen”, implicerend dat deze deelstaten, regio’s of gemeenschappen voor u gewoonweg niet bestaan. Voor u niet, misschien. Maar in werkelijkheid bestaan ze wel degelijk, nietwaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Burgers spelen hier geen rol in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb nu geen tijd om op de rest van uw post in te gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() kort antwoord op:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Mais pour être souvent moins bruyantes, les manifestations flamandes témoignent de sentiments tout aussi profonds (...) Vergeet niet System, Patrioot, Henri1, Fr Rand Brusselaar, Azert, Patrickve, enz ... Allez, binnenkort zal dit forum vol van belgisch nationalisten zijn ![]()
Hoe Belgïe beter inrichten en het ideale Belgïe BHV en het Gronwettelijk Hof Hoe Brussel beter vernederlandsen en Brussel bestuurd door Vl en W Advies van een Vlaamse Brusselaar Vlamingen in Wallonïe, verloren Vlamingen ? Laatst gewijzigd door T'serclaes : 23 augustus 2009 om 18:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2. Ik heb het niet over het hoe, wat, en waarom van twee eeuwen vòòr het ontstaan van België, anders kunnen we net zo goed terugkeren tot het paleolithicum ; dat is even onzinnig in deze context. 3. Uw losse stellingen dat taal vòòr de negentiende eeuw geen rol van politieke betekenis speelde, en dat er in de zuidelijke Nederlanden zelfs geen aanzet was tot gemeenschappelijke cultuur, strekken ertoe ons te doen geloven dat hetgeen nu Vlaanderen heet, voorheen totaal cultuurloos was. Deze volkomen onjuiste en uit de lucht gegrepen stellingen laat ik voor uw rekening. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2. Wees gerust, ik vergeet System, Henri1, etc...etc... niet. Als die met ernstige argumenten en posts naar voren komen, ben ik steeds de eerste om daar op te wijzen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik weet niet wat Belgicisten zoals u bezielt om Vlaanderen en de Vlamingen– voor zover het bestaan ervan al niet ontkend wordt – steeds voor te stellen als boertjes zonder enige cultuur, taal of geschiedenis. En hoe dit, in hoofde van die Belgicisten zoals u, te rijmen valt met de aperte trots om het bestaan cq. de wil tot instandhouding van de Belgische staat, in het besef dat die boertjes méér dan zestig percent van de Belgische bevolking uitmaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ze kunnen bestaan, maar het lijkt mij niet de ideale situatie. Een taal is toch een belangrijk deel van je identiteit. Persoonlijk denk ik dat Walen zonder enkel probleem zich bij Frankrijk zouden kunnen aansluiten. Voor Vlamingen ligt dat toch anders door al de ollanderhaat die er generaties lang is in gedramd.
|
![]() |
![]() |