Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Abortus na 14 weken zwangerschap moet kunnen.
Ja 22 40,00%
Neen 19 34,55%
Ja, maar ... 6 10,91%
Neen, maar ... 4 7,27%
Geen idee 4 7,27%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2009, 23:42   #381
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Die groeien aan elkaar na de geboorte, maar het is niet dat zo een kleine ineens een nieuw bot krijgt, lijkt me.
kraakbeen wordt bot. Fontanellen iemand?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2009, 23:47   #382
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Fontanellen iemand?
Maar dat hoofd hangt sowieso reeds aan elkaar. Een fontanel overlapt dat enkel maar.

Conclusie
Als de kleine geboren is, wordt hij nog wat gefinetuned.
Oud 23 augustus 2009, 23:54   #383
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Dat is juist. Ik gebruik het ook niet als argument. Maar als bron voor een argument. Het argument dat een embryo meer is dan alleen maar een klompje cellen.
Natuurlijk mijn beste, en wat als dat embryo uiteindelijk gevormd is in een klein mensje, en later naargelang het ouder wordt zich steeds meer vragen gaat stellen waarom het anders is dan de andere kinderen,en daarom gepest wordt...En zich steeds méér vragen gaat stellen over het waarom ik,en niemand anders....
Hebt U daar nog een pasklaar antwoordje voor mijn beste Paulus,let wel ik spreek hier uit eigen ervaring wat dat betreft mijn beste...

Laat ik nu die financiële opofferingen hier nog terzijde laten...
Zij zijn maar het secundaire in deze materie,maar niet iederéén kan zich diezelfde opofferingen veroorloven ....Maar dit gaat dan wel ten koste van die embryonale wezens wiens toekomstige ouders zich die financiële inspanningen niet kunnen veroorloven...

Dáár al eens over nagedacht mijn beste...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 00:01   #384
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar niet eerst kinderen maken en dan doden en weggooien onder het mom van ik wil geen kinderen.
Zucht...

Dat zijn geen kinderen maar een klompje "Cellen"!
Oud 24 augustus 2009, 00:09   #385
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
De attitude dat elk gevolg van een natuurlijke handeling vermeden kan worden door artificiële ingrepen, is nefast voor de samenleving aangezien zij elke basisvorm van menselijk verantwoordelijkheidsgevoel teniet doet. Wanneer men mensen de indruk geeft dat zij elke mogelijke handeling kunnen stellen omdat de gevolgen van die handeling toch 'weggewerkt' kunnen worden, holt dat namelijk diezelfde verantwoordelijkheid, toch een basisvereiste voor het doeltreffend functioneren van een menselijke samenleving, compleet uit. Een snel historisch voorbeeld: Romeinse burgers die niet meer in het leger wilden dienen, vervolgens beroep deden op huurlingen om het Rijk te beschermen, waarna het Rijk ten onder ging - een mooie indicatie waartoe de vernietiging van het verantwoordelijkheidsgevoel kan leiden.
Nu wij toch zo lekker bezig zijn, mag jij een duidelijk criterium geven voor onderscheid tussen natuurlijke en artificiele handelingen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 00:28   #386
Marker
Banneling

Standaard

Zijn er nu echt mensen die abortus moreel op dezelfde lijn zien als het gebruik van manieren om zwangerschap te voorkomen ? ? ?

Behalve FC dan, die vindt dat je evengoed even de abortuskliniek kan binnenstappen als je raakt hebt ipv pillen te slikken of een condoom te gebruiken...

Hij vindt dan wéér wel dat abortus moet gebeuren in de meest goede ondersteunende context denkbaar, namelijk een artsenpraktijk... D�*t is een must die zijn ethiek hem dan weer wel oplegt.
Zo lang de man er maar niet te veel last van heeft zeker? Bloedsporen en bebloede kapstokken tegenkomen thuis is ook maar irritant hé?

Als ik niet beter wist, zou ik denken dat meneer directeur was van een abortuskliniek.

Laatst gewijzigd door Marker : 24 augustus 2009 om 00:29.
Marker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 00:28   #387
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals jij niet kunt aantonen dat een embryo slechts een klompje cellen is.

Maar ik begrijp je wel natuurlijk. Het mag voor jou geen kind zijn.

Paulus.
Ik denk dat het voor de meeste pro-abortusdenkers erg belangrijk is om een embryo enkel te zien als een hoopje cellen , op die manier kunnen ze hun geweten proberen te sussen ...
Vanaf dat hun frank valt en ze er ook maar iets menselijks in zien zitten ze met een gewetensprobleem , want dan dan gaat het om een mens die ze in stukjes knippen en opstofzuigen ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 00:33   #388
Marker
Banneling

Standaard

Een hoopje cellen inderdaad.

12 weken:

14 weken:

39 weken:

Het mocht toch tot tijdens de bevalling hé?

Waarom niet tot vlak erna? Ik zie geen grote verandering tussen week 39 en één dag later ...

Graag een uitleg vanaf wanneer dat weefsel dan een mens wordt.

Laatst gewijzigd door Marker : 24 augustus 2009 om 00:37.
Oud 24 augustus 2009, 00:35   #389
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marker Bekijk bericht
Beste,

Dat iets al in gebruik was sinds de dieren nog spraken, is geen reden om het klakkeloos en zonder reden in onze hedendaagse samenleving aan te wenden.
Dat beweert niemand. Het was maar een opmerking met de bedoeling uw verontwaardiging te temperen. Mislukt dus.

Citaat:
Dat abortus zeer emotioneel en dergelijke is, en dus veel mentaal lijden veroorzaakt, ervoor, maar vooral ook erna, is een argument dat doorgaans gebruikt wordt door de anti-abortus groep.
Et alors?

Citaat:
U zal me hier niet zien schrijven dat abortus een makkelijke beslissing is en dat iedereen over één nacht ijs gaat (goddank),
Herlees je eigen posts eens. Je stelt het voor alsof je om een brood bij de bakker gaat.

Citaat:
maar als je studies leest waarin staat dat bepaalde vrouwen al acht abortussen hebben laten doen stemt dit tot nadenken.
Excessen en marginaliteit zullen altijd bestaan, maar daarop een beleid baseren lijkt me niet raadzaam.

Citaat:
De studies zijn heel duidelijk: abortus wordt gezien als een vervanger van anticonceptiva. Kan dat volgens u?
Dat kan ja. Ik zou het misschien liever anders hebben, maar om eerlijk te zijn boeit het me maar weinig. En bovenal kan ik daar ook niet veel aan veranderen. Het blijft alleszins een louter symbolische discussie. Zoals Flanel zei, het resultaat is het hetzelfde: geen kind.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 00:37   #390
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
De contra's zitten met simplistische denkkaders. Er bestaat geen objectieve manier om te zeggen dat iets een kind is geworden.
Zeer correct.

Citaat:
Nee, ze kunnen geen mensen worden. Echt niet. Ze moeten elkaar eerst vinden. En dan pas is er sprake van 46 chromosomen en verdere celdeling.

Paulus.
Dat is een even arbitrair criterium als alle andere die ik zou kunnen aanhalen. Overigens, wat dan met trisomie X?

Citaat:
Bovendien bestaat er wel een objectieve manier.

Paulus.
Natuurlijk bestaat er geen objectieve manier! 'Mens' is een etiket dat door de mens op bepaalde levensvormen in de natuur wordt geplakt. Wanneer men de definitie van mens voor zich heeft, kan men op objectieve wijze bepalen welke wezens daaraan voldoen. De definitie zelf kan echter niet op objectiviteit beoordeeld worden: voor de een is er reeds sprake van een mens bij de conceptie, voor anderen pas wanneer het wezen intrinsieke eigenschappen heeft, zoals redelijk kunnen handelen. Die definitie verandert trouwens met de tijd, waarom zou de huidige (voor zover er sprake is van één homogene definitie) de correcte zijn?

Het bestempelen van wezens als 'mens' gebeurt op basis van een gevoelen. Het kadert in een symbolische betekenissamenhang. Vandaar ook dat men tegenwoordig mensen niet meer zal definiëren aan de hand van intrinsieke eigenschappen, want er zijn dieren die meer 'menselijke' eigenschappen bezitten dan zwaar gehandicapte mensen. Toch zal men die laatsten beschermen, onder de vlag van de menselijke waardigheid. Die menselijke waardigheid is niks absoluuts; ik denk dat men best streeft naar een consensus van de juiste invulling ervan.

Citaat:
Maar een primitief middel als een kapstok en het discomfort van een wc-bril gaan dan weer te ver... Hoe onderbouw je dat?
Het gaat er niet om dat zoiets te ver gaat. Alleen dat wat u probeert te bestrijden, iets als gevolg heeft dat u nog erger zal vinden. Nergens beweerde Flanel dat hij een kapstokabortus voor het kind moreel meer afkeurenswaardig is dan een legale abortus. Ik vermoed echter dat u dat wel vindt. Vanuit het standpunt van het welzijn van de vrouw is de legale abortus in ieder geval te verkiezen.
Oud 24 augustus 2009, 00:42   #391
Marker
Banneling

Standaard

Andere account, alter ego, of sympathisant. De beweringen die FlanelCondoom hier heeft gemaakt (en de val die hij voor zichzelf heeft gespannen) doen mij hopen dat hij ze ook kan expliciteren.

Net zoals je niet met iemand de koffer induikt voor even twee hersencellen te gebruiken om te voorkomen dat je later de abortuskliniek (maar weer eens) kan gaan bezichtigen, moet je nadenken vooraleer je met veel bravoure dingen post die geen steek houden, je niet kan onderbouwen en die achteraf vloeken met andere dingen die je post...
Ik hoop voor hem dat het ook zo is. Aan hem om dit ook waar te maken. U hoeft hem niet te redden. In plaats van hem hiermee uit zijn moeras te redden, duw je hem er dieper in.
Oud 24 augustus 2009, 00:49   #392
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht

Het bestempelen van wezens als 'mens' gebeurt op basis van een gevoelen. Het kadert in een symbolische betekenissamenhang. Vandaar ook dat men tegenwoordig mensen niet meer zal definiëren aan de hand van intrinsieke eigenschappen, want er zijn dieren die meer 'menselijke' eigenschappen bezitten dan zwaar gehandicapte mensen. Toch zal men die laatsten beschermen, onder de vlag van de menselijke waardigheid. Die menselijke waardigheid is niks absoluuts; ik denk dat men best streeft naar een consensus van de juiste invulling ervan.
Zeer juist. Men zou zelfs verder kunnen gaan en zeggen dat alle discrete systemen menselijke constructies zijn. Wij kiezen ervoor om een verzameling die wij visueel kunnen onderscheiden en unificieren als "mens" te bestempelen, en niet als {lever, nieren, schedel, slokdarm, ... ...}.
Wij maken dit onderscheid aan de hand van impulsen die wij binnenkrijgen en verwerken met ons brein. De aard van dit onderscheid is dan ook geheel afhankelijk van onze manier van informatieverwerking.
Een andere, logisch mogelijke levensvorm zou een totaal andere verdeling kunnen maken, of zelfs op een volledig andere manier denken.
Het onderscheiden maakt ons leven makkelijker. Maar niks duidt op een bestaan van een onderscheid, integendeel, het is eerder causaal continu.
Oud 24 augustus 2009, 00:52   #393
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Andere account, alter ego, of sympathisant. De beweringen die FlanelCondoom hier heeft gemaakt (en de val die hij voor zichzelf heeft gespannen) doen mij hopen dat hij ze ook kan expliciteren.

Net zoals je niet met iemand de koffer induikt voor even twee hersencellen te gebruiken om te voorkomen dat je later de abortuskliniek (maar weer eens) kan gaan bezichtigen, moet je nadenken vooraleer je met veel bravoure dingen post die geen steek houden, je niet kan onderbouwen en die achteraf vloeken met andere dingen die je post...
Ik hoop voor hem dat het ook zo is. Aan hem om dit ook waar te maken. U hoeft hem niet te redden. In plaats van hem hiermee uit zijn moeras te redden, duw je hem er dieper in.
Het feit dat jij

-het feit dat jij je niet lekker voelde bij het aanschouwen van azijnbaby's aanhaalde als argument voor je stelling dat abortus moord zou zijn

-mijn illustratie over infanticide nu en toen totaal niet begreep en begon te zwammen over barbaren en hardere maatschappijen

zorgt ervoor dat ik weinig zin heb om met jou verder te praten. Maar goed: stel je vragen nog eens, als het je lukt in 3 zinnen, zal ik antwoorden.
Oud 24 augustus 2009, 01:09   #394
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...)
Ik ging met jou een discussie aan. Dat je afhaakt wanneer je merkt dat ik een gelijkaardige mening heb als Flanelcondoom, is erg zwak. Zijn beweringen zijn de zijne, ik heb niet tot doel die te verdedigen omdat ze de zijne zijn, maar omdat ik er veelal akkoord mee kan gaan.
Oud 24 augustus 2009, 01:14   #395
Marker
Banneling

Standaard

Citaat:
Het feit dat jij

-het feit dat jij je niet lekker voelde bij het aanschouwen van azijnbaby's aanhaalde als argument voor je stelling dat abortus moord zou zijn
Peut. Try again.

Citaat:
-mijn illustratie over infanticide nu en toen totaal niet begreep en begon te zwammen over barbaren en hardere maatschappijen
Lol.

Citaat:
zorgt ervoor dat ik weinig zin heb om met jou verder te praten. Maar goed: stel je vragen nog eens, als het je lukt in 3 zinnen, zal ik antwoorden.
Voor iemand die zich wanhopig probeert te profileren als een intellectueel zal het toch wel lukken om mijn posts te lezen, te begrijpen (hoewel, als ik bovenstaande zie) en er op te reageren zeker.
Oud 24 augustus 2009, 01:15   #396
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeer juist. Men zou zelfs verder kunnen gaan en zeggen dat alle discrete systemen menselijke constructies zijn. Wij kiezen ervoor om een verzameling die wij visueel kunnen onderscheiden en unificieren als "mens" te bestempelen, en niet als {lever, nieren, schedel, slokdarm, ... ...}.
Wij maken dit onderscheid aan de hand van impulsen die wij binnenkrijgen en verwerken met ons brein. De aard van dit onderscheid is dan ook geheel afhankelijk van onze manier van informatieverwerking.
Een andere, logisch mogelijke levensvorm zou een totaal andere verdeling kunnen maken, of zelfs op een volledig andere manier denken.
Het onderscheiden maakt ons leven makkelijker. Maar niks duidt op een bestaan van een onderscheid, integendeel, het is eerder causaal continu.
Ik heb het doorgaans niet zo voor contra-intuïtieve stellingen. Ik kan me moeilijk inbeelden dat er geen fysisch onderscheid is. Kan aan de feitelijkheid liggen, of aan de onmacht van m'n verstand. Of van het menselijk verstand, zelfs.
Oud 24 augustus 2009, 05:01   #397
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Het feit dat jij

jij haalt als ultieme argument aan dat een homoseksuele vriend van jou vindt dat abortus ok is, en die studeert.
zelden zo iemand in een discussie tot kipkap weten verworden
Wat een verrassing dat je nu "geen zin meer hebt"

Laatst gewijzigd door born2bewild : 24 augustus 2009 om 05:02.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 05:20   #398
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Natuurlijk mijn beste, en wat als dat embryo uiteindelijk gevormd is in een klein mensje, en later naargelang het ouder wordt zich steeds meer vragen gaat stellen waarom het anders is dan de andere kinderen,en daarom gepest wordt...En zich steeds méér vragen gaat stellen over het waarom ik,en niemand anders....
Hebt U daar nog een pasklaar antwoordje voor mijn beste Paulus,let wel ik spreek hier uit eigen ervaring wat dat betreft mijn beste...

Laat ik nu die financiële opofferingen hier nog terzijde laten...
Zij zijn maar het secundaire in deze materie,maar niet iederéén kan zich diezelfde opofferingen veroorloven ....Maar dit gaat dan wel ten koste van die embryonale wezens wiens toekomstige ouders zich die financiële inspanningen niet kunnen veroorloven...

Dáár al eens over nagedacht mijn beste...
Wat is dat nu voor iets?

U kent kinderen die gepest worden omdat hun mama hen niet wou aborteren?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 05:23   #399
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Zucht...

Dat zijn geen kinderen maar een klompje "Cellen"!
Ja ja we weten het nu al.

Iedereen is maar een klopje cellen en iedereen is een mens in wording. Onnodig om je gewetensproblemen omtrend een bepaald woordgebruik zo duidelijk te profileren.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 05:27   #400
born2bewild
Banneling

Standaard

ik wist niet dat de abortusproblematiek zo leeft in homoseksuele middens
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be