Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2009, 15:59   #541
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Als de franstaligen om daarom als minderwaardig bezien, een boeretaaltje sprekend volk, ja mijn botte. Alsof zij geen dialecten hebben en iedere fransman of franstalige belg correct AF spreekt. Ik zou wel eens iemand uit Calais of Parijs willen bezig horen tegen een uit Nice of St -Tropéz. En dan niet in correct frans.

Op de Franse Televisie is ondertiteling vrijwel nooit nodig. In Vlaanderen is dat de rigeur.
Franstaligen in de Rand moeten daar altijd, tercht, erg hard om lachen.
Het verschil tussen het Frans in Wallonie en tussen het standaard Frans van Parijs is dan bijvoorbeeld ook veel kleiner dan dat tussen het Nederlands in Vlaanderen en de boventaal van de Randstad.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 16:04   #542
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Nee, beste stropke, u ziet het niet verkeerd. De dialecten, die uiteraard het kleurenpallet van het Nederlands bepalen, staan onder druk door het oprukken van de standaardtaal in alle domeinen van onze samenleving: op school, op kantoor, thuis, bij de dokter, in de winkel, op de radio, op televisie, enz. Dat is een ontwikkeling die al gaande is sinds de standaardtaal in ontwikkeling is gekomen. De behoefte aan het dialect is zodoende verdrongen door de dialectsprekers zelf, omdat zij zich wilden 'ontwikkelen' en kennis van de standaardtaal vereist is om in aanmerking te komen voor de betere banen.
Off topic, maar hier kan ik je moeilijk mee laten wegkomen.

In Nederland worden de regionale dialecten in ijltempo vervangen door sociale.
Afhankelijk van de biotoop wordt accent en idioom ontwikkeld.

Het zal jou toch ook niet zijn ontgaan dat de taal van de hockeyclub een hele andere is dan die op een VMBO in de Randstad.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 16:06   #543
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Op de Franse Televisie is ondertiteling vrijwel nooit nodig. In Vlaanderen is dat de rigeur.
Franstaligen in de Rand moeten daar altijd, tercht, erg hard om lachen.
Het verschil tussen het Frans in Wallonie en tussen het standaard Frans van Parijs is dan bijvoorbeeld ook veel kleiner dan dat tussen het Nederlands in Vlaanderen en de boventaal van de Randstad.
beetje wisselen van de woorden en iets andere woordenschat
dat ist.

het Waalse Frans vormt een overgang van het Nederlands naar het Parijs-Frans
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 16:39   #544
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

Zooow dét heb ich nog es duudlijk gezáág, of neejt?
Je meug gerust zyn, vènt!
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 16:42   #545
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

Miss wel leuk cq plezant om eens een dialect-draad te openen? Kan iedereen in eigen dialect zijn verhaal kwijt. Hoewel schrijven nog niet zo makkelijk is. Zou wel interessant zijn om eens te zien hoeveel we mekaar verstaan buiten het AN.
In 'Koetjes & Kalfjes' is er ooit zo'n draad opgestart, maar ook weer 'uitgebloed'. Ik zou niet weten hoe ver die draad ondertussen al is weggezakt.
Oud 24 augustus 2009, 17:01   #546
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Waar ik vandaan kom wordt volop ''ge'' en ''gij'' gebruikt. Maar ons dialect is natuurlijk ontzettend vervlaamst door de eeuwen heen, nietwaar system?
system?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 17:02   #547
Shadowke

Standaard

Citaat:
system?
hij is in een andere draad aant kappen.
Oud 24 augustus 2009, 17:10   #548
system
Banneling

Standaard

Citaat:
system?
Ik zeg alleen dat men de mensen niet moet proberen wijs te maken dat men in West-Vlaanderen alleen de 'jij' gebruikt en niet de 'gij' of de 'gy'. Dat is een grove verdraaiing van de feiten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 17:50   #549
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zeg alleen dat men de mensen niet moet proberen wijs te maken dat men in West-Vlaanderen alleen de 'jij' gebruikt en niet de 'gij' of de 'gy'. Dat is een grove verdraaiing van de feiten.
Neen, dat is niet wat u zei. U suggereert dat het noorden de noord-Nederlandse taal opdringt aan het zuiden, onder meer toonbaar door 'je' en 'jij'. U gaat eraan voorbij dat onder de laag van het het algemeen- of standaard-Nederland er in de Nederlanden (zoals in elk land of taalgebied) een lappendeken van dialecten ligt. U gaat er ook aan voorbij dat taal een levend organisme is.

Ik heb in Nederland in verschillende streken gewoond, elk met een eigen dialect of regiolect, In mijn geboortestreek wordt 'ge' en 'gij' gebruikt en ik kom niet eens uit Brabant of Limburg. In de streek waar ik vervolgens ben opgegroeid werd het Saksisch dialect gebezigd. Toen ik dit weekend een paar zinnen erin sprak tegen een Vlaming zei hij mij dat dit aan 'West-Vlaams'' deed denken.

Wat in Nederland veelvuldig voorkomt, is dat men in kleine, intieme kring dialect tegen elkaar praat. In het zakelijk verkeer schakelt men dan over op het algemeen-Nederlands, al dan niet met de tongval uit de streek.

U zegt dat het Noord-Nederlands aan u wordt opgedrongen, niets is minder waar. Maar men mag de invloed van de media, van twee landen die dezelfde taal spreken maar anders-gecentraliseerde media bezitten, niet uitvlakken.
In Nederland concentreert het algemeen Nederlands zich rond de NOS met Goois-Amsterdams, in Vlaanderen wordt het VRT-Nederlands als voorbeeld gezien. Hoe meer wij kennis nemen van elkaar media, hoe meer wij elkaars tongval en uitdrukkingen gewend zijn, hoe meer het Vlaams- en Nederlands-Nederlands naar elkaar toegroeien.
Oud 24 augustus 2009, 18:04   #550
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, dat is niet wat u zei. U suggereert dat het noorden de noord-Nederlandse taal opdringt aan het zuiden, onder meer toonbaar door 'je' en 'jij'. U gaat eraan voorbij dat onder de laag van het het algemeen- of standaard-Nederland er in de Nederlanden (zoals in elk land of taalgebied) een lappendeken van dialecten ligt. U gaat er ook aan voorbij dat taal een levend organisme is.

Ik heb in Nederland in verschillende streken gewoond, elk met een eigen dialect of regiolect, In mijn geboortestreek wordt 'ge' en 'gij' gebruikt en ik kom niet eens uit Brabant of Limburg. In de streek waar ik vervolgens ben opgegroeid werd het Saksisch dialect gebezigd. Toen ik dit weekend een paar zinnen erin sprak tegen een Vlaming zei hij mij dat dit aan 'West-Vlaams'' deed denken.

Wat in Nederland veelvuldig voorkomt, is dat men in kleine, intieme kring dialect tegen elkaar praat. In het zakelijk verkeer schakelt men dan over op het algemeen-Nederlands, al dan niet met de tongval uit de streek.

U zegt dat het Noord-Nederlands aan u wordt opgedrongen, niets is minder waar. Maar men mag de invloed van de media, van twee landen die dezelfde taal spreken maar anders-gecentraliseerde media bezitten, niet uitvlakken.
In Nederland concentreert het algemeen Nederlands zich rond de NOS met Goois-Amsterdams, in Vlaanderen wordt het VRT-Nederlands als voorbeeld gezien. Hoe meer wij kennis nemen van elkaar media, hoe meer wij elkaars tongval en uitdrukkingen gewend zijn, hoe meer het Vlaams- en Nederlands-Nederlands naar elkaar toegroeien.
Natuurlijk is dat zo. En diegene die dat niet ziet, is blind. Maar u bent een Nederlander en u vindt dit perfect normaal. U hebt toch wel gezien op het filmpje (ik wil het u anders nog wel eens laten zien) hoe een Belgisch leraar Nederlands verplicht werd 'stomerij' aan te leren aan zijn leerlingen in plaats van het bij ons gebruikelijke 'droogkuis'. En dat weigerde hij te doen. En terecht. Een dikke proficiat voor de man. En een betere, objectievere bron voor het opdringen van het Noord-Nederlands aan de Vlaamse kinderen kunnen we niet vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=FhBVO...eature=channel

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2009 om 18:11.
Oud 24 augustus 2009, 18:05   #551
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

Hoe meer wij kennis nemen van elkaars media, hoe meer wij elkaars tongval en uitdrukkingen gewend zijn, hoe meer het Vlaams- en Nederlands-Nederlands naar elkaar toegroeien.
[modus] jamaar dat mag niet want wij zijn tot�*�*l verschillend met een tot�*�*l verschillende cultuur en voor we 't beseffen staat onwijze willem aan ons voordeur en dan mogen we niet meer tot�*�*l verschillend zijn met een tot�*�*l verschillende cultuur en dan is 't hier gedaan met frieten eten en moeten we karnemelk drinken en yap yap yap [/modus]

Laatst gewijzigd door djimi : 24 augustus 2009 om 18:06.
Oud 24 augustus 2009, 18:08   #552
Shadowke

Standaard

hehe djimi
Oud 24 augustus 2009, 18:13   #553
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
[modus] jamaar dat mag niet want wij zijn tot�*�*l verschillend met een tot�*�*l verschillende cultuur en voor we 't beseffen staat onwijze willem aan ons voordeur en dan mogen we niet meer tot�*�*l verschillend zijn met een tot�*�*l verschillende cultuur en dan is 't hier gedaan met frieten eten en moeten we karnemelk drinken en yap yap yap [/modus]
Dat zijn we ook. Zie boven.

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2009 om 18:14.
Oud 24 augustus 2009, 18:16   #554
Shadowke

Standaard

Citaat:
sure system sure.

de verschillen zijn niet zo groot dan je denkt.
en iedereen mag zijn cultuur bewaren.
ook nu in nederland.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 augustus 2009 om 18:23.
Oud 24 augustus 2009, 18:17   #555
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is dat zo. En diegene die dat niet ziet, is blind. Maar u bent een Nederlander en u vindt dit perfect normaal. U hebt toch wel gezien op het filmpje (ik wil het u anders nog wel eens laten zien) hoe een Belgisch leraar Nederlands verplicht werd 'stomerij' aan te leren aan zijn leerlingen in plaats van het bij ons gebruikelijke 'droogkuis'. En dat weigerde hij te doen. En terecht. Een dikke proficiat voor de man. En een betere, objectievere bron voor het opdringen van het Noord-Nederlands aan de Vlaamse kinderen kunnen we niet vinden.
Ach jongen, taal evolueert. Mijn grootvader mopperde omdat hij niet meer naar de barbier kon maar naar de kapper moest. Hij klaagde dat hij ineens een hemd aan moest in plaats van een borstrok. In het noorden hoor ik steeds meer 'zeker en vast' in plaats van 'vast en zeker'. En uw gebruik van 'Bankcontact' in plaats van PIN-automaat heeft meer te maken met de invoering van commerciële merknamen dan met taalverandering.
Oud 24 augustus 2009, 18:19   #556
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eenheid in diversiteit!
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 18:56   #557
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij moogt dan al tot�*�*l verschillend zijn met een tot�*�*l verschillende cultuur,

ik ben dat niet.
Oud 24 augustus 2009, 19:03   #558
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als het om België gaat, dan vind je verschillende culturen verrijkend, want landen met slechts één cultuur vind je maar saai. Maar wanneer het om Vlaanderen en Nederland gaat, is die verscheidenheid aan culturen dan ineens te ver gaand en kan zoiets niet. Wat is het nu eigenlijk? Weet je wel wat je wilt?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 19:07   #559
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat komt als gevolg van de "verbrabanting" van (oost en west) Vlaanderen die plaats heeft gevonden na 1830.

De "je" vorm is de oorspronkelijke inheemse vorm in zowel in Holland, Zeeland als West Vlaanderen.

Woorden als "aardappel", "ham" en "oom" waren ook de gebruikelijke woorden in Oost en West Vlaanderen, net als in Holland (maar in Vlaaanderen inmiddels vervangen door de Brabanstse 'patat, hesp en nonkel)

Maar system zal ongetwijfeld claimen van "verhollandsing!"

Laatst gewijzigd door Bertie : 24 augustus 2009 om 19:11.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2009, 20:01   #560
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
En als het om België gaat, dan vind je verschillende culturen verrijkend, want landen met slechts één cultuur vind je maar saai. Maar wanneer het om Vlaanderen en Nederland gaat, is die verscheidenheid aan culturen dan ineens te ver gaand en kan zoiets niet. Wat is het nu eigenlijk? Weet je wel wat je wilt?
Inderdaad ik vreemd vreemde culturen verrijkend. Maar niet alle vreemde culturen natuurlijk. Nederland is een saaie cultuur. Een beetje zoals de scandinavische landen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be