![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#561 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2009 om 20:03. |
|
|
|
|
|
|
#562 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Wat weet jij er nou van. Je komt uit Limburg, jij kent Limburg als geen ander, zelfs na 38 jaar haal je jouw kennis van de Limburgse mentaliteit niet in. Het tegenovergestelde geldt voor het gebied buiten Limburg, daar houd je kennis op.
Laatst gewijzigd door Fetai : 24 augustus 2009 om 20:24. |
|
|
|
|
|
#563 |
|
Banneling
|
U bent uit Zeeland. En dan nog uit Middelburg. Zeer ver weg. U hebt even weinig of evenveel recht tot spreken als ik.
Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2009 om 20:29. |
|
|
|
|
|
#564 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In het zuiden van West-Vlaanderen leefden de Moërenaars ('Morini'), een heel ander volk dan de Menapiers. Noord-West-Vlamingen zijn eigenlijk verkapte Hollanders |
|
|
|
|
|
|
#565 |
|
Provinciaal Statenlid
|
|
|
|
|
|
|
#566 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#567 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Gelukkig gaat er twee keer per jaar een space shuttle naar toe, want anders stierven die Middelburgers van de eenzaamheid.
-> "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety" (Benjamin Franklin) -> “Power tends to corrupt and absolute power corrupts absolutely” (Lord Acton) -> "NUTS!" (General McAuliffe) -> "Fight The Power!" (Public Enemy) -> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro) |
|
|
|
|
|
|
#568 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#569 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ondertussen ontwikkelt zich in het centrum van Vlaanderen een soort groot-brabants. Dat als gevolg van de zeer intensieve contacten in het economische centrum van het land. Op zich is dat de normale manier waarop een taal zich ontwikkelt. Hoe meer contacten, hoe groter de kans dat er woorden worden uitgewisseld en verschillen worden weggewerkt. Zo bevat het Antwerps vele woorden uit het Zweeds en het Spaans. Toen ik naar school ging in Boom, spraken de kinderen uit Hemiksem, Boom, Heindonk of Puurs nog elk een duidelijk eigen taaltje, maar wel vergelijkbaar, en totaal verschillend van het stads-antwerps uit de boze stad. Vandaag is dat volledig gehomogeniseerd. Blijft het west-vlaams dat het minst geëvolueerd is door de relatieve isolatie van West-Vlaanderen na de vroege middeleeuwen. Beetje te vergelijken met het Bayrisch in Beieren, waar ook nog de oude klanken en vervoegingen/verbuigingen behouden bleven. Maar in feite dus het meest authentiek. 'k heb altijd plezier gehad aan al de dingen die mijn westvlaamse kotgenoten met hun kip uithaalden. |
|
|
|
|
|
|
#570 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"Les dialectes occitans sont classés en situation de danger important ou très important de disparition. Ce déclin est peut-être l’explication au fait que seulement 5 % de la population occitanophone active transmette sa langue �* ses descendants en France." Fransen weten heel goed wat je met deze folklore moet doen. Geld geven, knuffelen, en dan uitroeien. |
|
|
|
|
|
|
#571 | |
|
Europees Commissaris
|
Waaraan jij als taalimperialist de gij-vorm wil opleggen. Althans, als je denkt dat het verspreiden van de jij-vorm ook een teken is van Hollands taalimperialisme, dan lijkt me dit de enige correcte omschrijving van wat jij betracht. Alleen is die premisse lichtjes ridicuul.
Laatst gewijzigd door Burkide : 24 augustus 2009 om 21:25. |
|
|
|
|
|
|
#572 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2009 om 21:35. |
|
|
|
|
|
|
#573 | ||
|
Europees Commissaris
|
De Hollanders evenmin.
Citaat:
b) Wat dit met mijn opmerking te maken heeft, ontgaat me. Of het nu een deel of heel West-Vlaanderen is, jij wil er evengoed de gij-vorm 'opleggen' als de Hollanders ons de 'jij'-vorm willen opleggen. Overigens, als 'sebiet' volgens jou correct is, decreteer ik bij deze dat het 'gaai' moet zijn, en niet 'gij'. Er bestaat zelfs een woordenboek van het dialect uit mijn streek, meen ik. U heeft het dus verkeerd.
Laatst gewijzigd door Burkide : 24 augustus 2009 om 21:45. |
||
|
|
|
|
|
#574 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#575 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2009 om 21:45. |
|
|
|
|
|
|
#576 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#577 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2009 om 21:48. |
|
|
|
|
|
|
#578 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#579 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#580 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Wat je "zuid Nederlands" noemt is gewoon zuiver Brabants. Termen als "Zuidnederlands", "Verkavelingsvlaams" of "VTM nederlands" zijn gewoon politiek-correcte benamingen voor uitlsuitend één dominante dialect: Brabants System jij bent niet de heldhaftige verdediger van allerlei provinciale dialecten (tegen de grote boze imperialistische "Hollands") nee, jij bent zelf een imperialist: een Brabants-imperialist - dus eigenlijk gewoon een "taal-hooligan" cf. Ajax/Feyenoord (Holland) vs. de PSV (Brabant) |
|
|
|
|