![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#581 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Kijk en luister: http://www.youtube.com/watch?v=7z8so8fV4Ao Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 15:56. |
|
|
|
|
|
|
#582 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
"kust-west-vlaams" Wat een arrogantie zeg system ik kan ook zeggen dat er maar in een klein igedeelte van Nederland men de gij vorm gebruikt, imperialist! |
|
|
|
|
|
|
#583 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#584 | |
|
Parlementslid
|
Integendeel. Ik ben er zeer bewust van dat er twee dominante dialecten bestaan in de lage landen.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Bertie : 25 augustus 2009 om 16:28. |
|
|
|
|
|
|
#585 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#586 |
|
Banneling
|
Daar heb ik het niet over. Ik heb het over het gedeelte van Vlaanderen waar men de 'je' gebruikt van oudsher. Een uiterst klein gedeelte weliswaar.
Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 16:32. |
|
|
|
|
|
#587 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat mij betreft is dat deel groot genoeg. Ik heb er toch nog geen last mee gehad. Toch niet voor dat jij er mee afkwam.
-> "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety" (Benjamin Franklin) -> “Power tends to corrupt and absolute power corrupts absolutely” (Lord Acton) -> "NUTS!" (General McAuliffe) -> "Fight The Power!" (Public Enemy) -> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro) Laatst gewijzigd door djimi : 25 augustus 2009 om 16:42. |
|
|
|
|
|
#588 |
|
Banneling
|
Dat zal wel zijn dat u daar geen last van had. U en een zeer kleine groep kust-West-Vlamingen gebruikte deze 'je'-vorm. Alleen, het overgrote deel van Vlaanderen gebruikte de 'je' vorm niet. Hetgeen dus impliceert dat de 'je' eigenlijk cultuurvreemd is. Ik zou haast durven beweren 'volkvreemd', dus wat de taal betreft. En dat laatste wilt er maar niet in bij u.
Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 16:53. |
|
|
|
|
|
#589 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
http://books.google.com/books?id=82X...age&q=&f=false ...Brabantse uitspraakvarianten en woorden (beenhouwer 'slager', hesp 'ham' en pinnekensdraad 'prikkeldraad') worden door andere Nederlandse dialecten in België en door tussentalen overgenomen... Laatst gewijzigd door Bertie : 25 augustus 2009 om 16:52. |
|
|
|
|
|
|
#590 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 17:02. |
|
|
|
|
|
|
#591 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat wil natuurlijk nog lang niet zeggen dat ik moet proberen mijn volk te saboteren als het graag wat vrijer wil zijn, noch dat ik het moet gaan haten, hé.
-> "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety" (Benjamin Franklin) -> “Power tends to corrupt and absolute power corrupts absolutely” (Lord Acton) -> "NUTS!" (General McAuliffe) -> "Fight The Power!" (Public Enemy) -> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro) |
|
|
|
|
|
|
#592 |
|
Banneling
|
Haat is niet alleen immoreel, het is een slechte raadgever.
|
|
|
|
|
|
#593 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Zo ja, gaarne even laten zien. Zo nee, voor eens en voor altijd ophouden met uw domme gezever hieromtrent. |
|
|
|
|
|
|
#594 |
|
Banneling
|
Dan moeten we niet ver zoeken. Het bewijs ligt bijvoorbeeld al in dat filmpje. De Vlaamse leerkracht Nederlands was verplicht aan zijn Vlaamse kinderen het woord Hollandse 'stomerij' aan te leren, terwijl er om de hoek een 'droogkuis' stond.
|
|
|
|
|
|
#595 | |
|
Banneling
|
Citaat:
U lult dus naast de kwestie, en u heeft overduidelijk geen enkel bewijs in handen die uw stelling kan bewijzen. |
|
|
|
|
|
|
#596 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Haat is de lelijke tronie van de angst. En die is niet alleen immoreel, maar ook nog eens stekeblind, potdoof, oerdom èn contra-productief. Dat merk ik hier in BVL goed genoeg.
-> "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety" (Benjamin Franklin) -> “Power tends to corrupt and absolute power corrupts absolutely” (Lord Acton) -> "NUTS!" (General McAuliffe) -> "Fight The Power!" (Public Enemy) -> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro) |
|
|
|
|
|
|
#597 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
De mensen in het filmpje konden elkaar prima verstaan, alleen sommige merk- en typenamen zijn bij u anders dan bij ons. Bankcontact is een merknaam, chipolata een soort- of typenaam. 'Witgoedzaken' klinkt leuk 'Hollands' maar is bij ons ook niet ingeburgerd. De mensen van het filmpje zóchten verschillen, ze hebben ze gevonden. Maar als dit de resultaten zijn vind ik ze nogal mager en liggen noord en zuid in taalgebruik dichter bij elkaar dan u doet uitschijnen. |
|
|
|
|
|
|
#598 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 17:27. |
|
|
|
|
|
|
#599 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Natuurlijk moet die leerkracht zijn kinderen het woord 'stomerij' aanleren. Het gaat om de woordenschat van het Nederlands. |
|
|
|
|
|
|
#600 |
|
Banneling
|
Dan moeten de kinderen in Holland ook het woord 'droogkuis' worden aangeleerd. Want hier gaat het ook om de woordenschat van het Nederlands. Want wij gebruiken dit woord overal in Vlaanderen.
Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 17:39. |
|
|
|