Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2009, 17:39   #601
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U vroeg me een bewijs. Welke meer objectieve bewijs kunnen we dan krijgen dan dit antwoord van die leerkracht. En dat is de man van de dagdagelijkse praktijk op dit vlak. Want deze leerkracht onderwijst dat soort Nederlands wat goedgekeurd wordt door de Taalcommissie en via de inspectie in de leerprogramma's terechtkomt. Maar zover had u nog niet nagedacht, neem ik aan. Wel, denk dan maar in het vervolg wat beter na. Of misschien moet u wat dieper nadenken.
Ik ben ook leerkracht Nederlands.

Ik heb de Taalcommissie hier nog nooit gezien, en de 'inspection' drie keer.

Het allereerste jaar dat ik lesgaf kwam ze twéé keer om mij te controleren en te zaniken over het gebrek aan voorbereiding (al de rest was positief).

De derde keer gaf ze een 'formation'.

De verschrikkelijk storende fouten in de fiches van de presentatie (te wijten aan een manifest gebrek aan voorbereiding !!!) hebben mij er toe gedreven zelfs de aperitief vlak voor het middagmaal af te slaan en de plaat te poetsen.

Dat is nu al een paar jaar geleden, en ik heb sindsdien NIKS MEER van mijn 'inspection' gehoord of gezien.

Good riddance!

Ondertussen ga ik dapper verder met mijn leerlingen Nederlands te onderrichten. Het Noord-Nederlands, het Zuid-Nederlands, het Antwerps, het West-Vlaams, ...

Ik ben nog op zoek naar goede liedjes in het Limburgs. Tot nu toe vond ik enkel 'Sollicitere' van de Jansse Bagge Band. Als je suggesties hebt, laat maar weten. Ik zal je er dankbaar om zijn.

Het programma is weinig 'dwingend', zeker waar het woordenschat betreft.

Ik doe dus wat ik leuk vind, en mijn leerlingen vinden d�*t helemaal niet erg, integendeel zelfs!
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 17:45   #602
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Lees en leer:

http://books.google.com/books?id=82X...age&q=&f=false
...Brabantse uitspraakvarianten en woorden (beenhouwer 'slager', hesp 'ham' en pinnekensdraad 'prikkeldraad') worden door andere Nederlandse dialecten in België en door tussentalen overgenomen...
Wat heeft dat er nu mee te maken. U ziet toch zelf op het filmpje dat de Nederlanders een 'ander' Nederlands spreken dan wij. En dat wij inderdaad andere woorden gebruiken. Dat wij inderdaad 'droogkuis' gebruiken en zij 'stomerij' om nu een type-voorbeeld te geven. U zit voortdurend te vitten en uitvluchtsels te zoeken om uw 'je'-gebruik te kunnen verantwoorden. Maar daar kunt u niet in slagen want de 'je'-vorm is voor -bijna- alle Vlamingen uitheems,ze werd ons opgedrongen door de Taalcomissie...
Nee - het was een vrije keuze van Vlamingen onderling (Jan Frans Willems & co. vs. Guido Gezelle & co).

Je zogenaamde 'ander Nederlands' werd overwogen maar vervolgens democratisch verworpen (op het Grote Taalcongres van 1841).
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 17:50   #603
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moeten de kinderen in Holland ook het woord 'droogkuis' worden aangeleerd. Want hier gaat het ook om de woordenschat van het Nederlands.
Aja, het woord 'beenhouwer' kennen wij ook, ook al gebruiken we het niet. Uw 'Kuisvrouw' en onze 'Werkster' zijn beide officieel vervangen door 'schoonmaakster' of 'interieurverzorgster' ook al gebruikt niemand deze woorden.

'Schoon' gebruiken als 'mooi' kennen wij wel en gebruikten wij vroeger meer dan tegenwoordig. Vaak wordt het gebruikt in combinatie met het zwakke geslacht: 'vrouwelijk schoon', 'schone dame', 'schone jonkvrouw'.

Binnen Nederland gebruikt de ene regio 'bieten', de andere 'kroten', beide is goed. De één gaat op vakantie, de ander met vakantie. De één heeft een ijskast, de ander een koelkast. De één eet een krentenbrood, de ander een 'wegge' of 'mik'. Het één is nu eenmaal meer streekgebonden dan het ander. Het één is nu eenmaal meer in gebruik dan het ander.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 17:53   #604
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik ben nog op zoek naar goede liedjes in het Limburgs. Tot nu toe vond ik enkel 'Sollicitere' van de Jansse Bagge Band. Als je suggesties hebt, laat maar weten. Ik zal je er dankbaar om zijn.
Loeënde Klokke, bijvoorbeeld?
Rowen Heze (Bestel moar, kwestie van geduld), Gé Reinders (Bloasmuziek)?
http://www.youtube.com/watch?v=QufOh...eature=related

Feestje met Rowwen heze en Los Lobos: http://www.youtube.com/watch?v=6lrjv...eature=related

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 25 augustus 2009 om 18:02.
Oud 25 augustus 2009, 18:06   #605
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Aja, het woord 'beenhouwer' kennen wij ook, ook al gebruiken we het niet. Uw 'Kuisvrouw' en onze 'Werkster' zijn beide officieel vervangen door 'schoonmaakster' of 'interieurverzorgster' ook al gebruikt niemand deze woorden.

'Schoon' gebruiken als 'mooi' kennen wij wel en gebruikten wij vroeger meer dan tegenwoordig. Vaak wordt het gebruikt in combinatie met het zwakke geslacht: 'vrouwelijk schoon', 'schone dame', 'schone jonkvrouw'.

Binnen Nederland gebruikt de ene regio 'bieten', de andere 'kroten', beide is goed. De één gaat op vakantie, de ander met vakantie. De één heeft een ijskast, de ander een koelkast. De één eet een krentenbrood, de ander een 'wegge' of 'mik'. Het één is nu eenmaal meer streekgebonden dan het ander. Het één is nu eenmaal meer in gebruik dan het ander.
Ik had het over 'droogkuis'.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 18:08   #606
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ik had het over 'droogkuis'.
Ik weet wat het is, is dat ook goed?
Oud 25 augustus 2009, 18:15   #607
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet wat het is, is dat ook goed?
Neen, u bent alweer bezig op zijn 'hollands'.

Onze Vlaamse kinderen kennen het Nederlandse woord 'droogkuis' en niet 'stomerij'. En ze hoeven dus 'stomerij' niet aan te leren. En indien u een eenheidstaal wil tussen Noord en Zuid, dan zult u moeten afstappen van uw arrogantie. Want eigenlijk zegt u: wat voor ons goed is in het Noorden (hic: stomerij) moet ook maar goed zijn voor u in het Zuiden. En wanneer u vervolgens stelt dat de Vlaamse kinderen maar 'stomerij' moeten aanleren, omdat 'het een Nederlands woord is', dan zeg ik: dan moeten uw Nederlandse kinderen ook maar 'droogkuis' aanleren, want dat is 'ook een Nederlands woord'. Maar voor dat laatste bent niet zo happig en past u eigenlijk. Meer nog, u draait om de hete brei heen en u geeft tenslotte een niets terzake doend antwoord zonder enige inhoud.

Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 18:20.
Oud 25 augustus 2009, 18:20   #608
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Neen, u bent alweer bezig op zijn 'hollands'.

Onze Vlaamse kinderen kennen 'droogkuis' en niet 'stomerij'. En ze hoeven dus 'stomerij' niet aan te leren. En indien u een eenheidstaal wil tussen Noord en Zuid, dan zult u moeten afstappen van uw arrogantie. Want eigenlijk zegt u: wat voor ons goed is in het Noorden (hic: stomerij) moet voor u ook maar goed zijn in het Zuiden. En als u vervolgens stelt dat de Vlaamse kinderen maar 'stomerij' moeten aanleren omdat het een Nederlands woord is, dan zeg ik: dan moeten uw Nederlandse kinderen ook maar 'droogkuis' aanleren, want dat is ook een Nederlands woord. Maar voor dat laatste bent niet zo happig, u draait u om de hete brei heen en geeft u een niets terzake doend antwoord.
Wat mij betreft leren Nederlandse kinderen zeker 'droogkuis' aan. Het Nederlands uit noord en zuid, west en oost heeft een grote en rijke woordenschat en ik zie geen enkele reden woorden uit te sluiten.

U zult echter moeten erkennen dat sommige woorden in het gehele taalgebied worden gebruikt en andere woorden slechts in gebruik zijn in bijvoorbeeld het oosten of het zuiden.
Oud 25 augustus 2009, 18:22   #609
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft leren Nederlandse kinderen zeker 'droogkuis' aan. Het Nederlands uit noord en zuid, west en oost heeft een grote en rijke woordenschat en ik zie geen enkele reden woorden uit te sluiten.

U zult echter moeten erkennen dat sommige woorden in het gehele taalgebied worden gebruikt en andere woorden slechts in gebruik zijn in bijvoorbeeld het oosten of het zuiden.

Dat erken ik. En daarom zie ik de noodzaak ook niet in waarom men de Vlaamse kinderen het woord 'stomerij' doet aanleren. Het wordt hier nooit gebruikt.
Oud 25 augustus 2009, 18:31   #610
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Loeënde Klokke, bijvoorbeeld?
Rowen Heze (Bestel moar, kwestie van geduld), Gé Reinders (Bloasmuziek)?
http://www.youtube.com/watch?v=QufOh...eature=related

Feestje met Rowwen heze en Los Lobos: http://www.youtube.com/watch?v=6lrjv...eature=related
Bedankt, Hertog van Gelre!

Ik zal die suggesties eens zeer goed ter harte nemen.

Laatst gewijzigd door djimi : 25 augustus 2009 om 18:31.
Oud 25 augustus 2009, 18:32   #611
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
[/color]
Dat erken ik. En daarom zie ik de noodzaak ook niet in waarom men de Vlaamse kinderen het woord 'stomerij' doet aanleren. Het wordt hier nooit gebruikt.
Dan zullen ze het gauw weer vergeten. Maar ik vind het zonde. Ook al zijn woorden synoniemen, ze geven door hun kleur een net iets andere sfeer weer. De taal wordt er rijker van. De taalbeleving ook.

Ik las in mijn jongere jaren de strips van Marc Sleen: Nero. In tegenstelling tot Suske & Wiske erg Vlaams. De strips zijn warmer, volkser ook. Mede door het taalgebruik.
Oud 25 augustus 2009, 18:50   #612
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Maar beste Calimero toch! Wat zit jij hier weer rondjes te draaien. Weet je hoe je er misschien kunt uit geraken? Door een nieuw woord te uit te vinden. Wat zou je denken van "stoomkuis" of "droogstoom"?

Laatst gewijzigd door quercus : 25 augustus 2009 om 18:50.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2009, 19:10   #613
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar beste Calimero toch! Wat zit jij hier weer rondjes te draaien. Weet je hoe je er misschien kunt uit geraken? Door een nieuw woord te uit te vinden. Wat zou je denken van "stoomkuis" of "droogstoom"?
"smurriefoetsiezondersop" vind ik anders ook niet mis

Bij het scrabbelen zal dat ongelooflijk veel punten opleveren !

Laatst gewijzigd door djimi : 25 augustus 2009 om 19:13.
Oud 25 augustus 2009, 19:14   #614
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Zwak. Zeer zwak.

Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 19:15.
Oud 25 augustus 2009, 19:23   #615
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan zullen ze het gauw weer vergeten. Maar ik vind het zonde. Ook al zijn woorden synoniemen, ze geven door hun kleur een net iets andere sfeer weer. De taal wordt er rijker van. De taalbeleving ook.Ik las in mijn jongere jaren de strips van Marc Sleen: Nero. In tegenstelling tot Suske & Wiske erg Vlaams. De strips zijn warmer, volkser ook. Mede door het taalgebruik.
Goed, voor mijn part de twee betekenissen aanleren dan. Maar de Vlaamse leerkrachten moeten dan niet de stille wenk krijgen hun kinderen liefst en eerder 'stomerij' te laten aanleren dan 'droogkuis', zoals in het filmpje het geval was.

Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2009 om 19:24.
Oud 25 augustus 2009, 19:33   #616
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zullen ze het gauw weer vergeten. Maar ik vind het zonde. Ook al zijn woorden synoniemen, ze geven door hun kleur een net iets andere sfeer weer. De taal wordt er rijker van. De taalbeleving ook.

Ik las in mijn jongere jaren de strips van Marc Sleen: Nero. In tegenstelling tot Suske & Wiske erg Vlaams. De strips zijn warmer, volkser ook. Mede door het taalgebruik.
Dat aha vind ik ook aha !!

Wat vond je van Jommeke? En ken je Piet Pienter en Bert Bibber?
Oud 25 augustus 2009, 22:09   #617
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Dat aha vind ik ook aha !!

Wat vond je van Jommeke? En ken je Piet Pienter en Bert Bibber?

Voor Jommeke voelde ik me toen ik ermee kennismaakte een beetje te oud, hoewel het wél leuke strips waren. Piet Pienter en Bert Bibber heb ik weleens gelezen maar bij ons was er toen niet zo gemakkelijk aan te komen. Ik kan me wel herinneren dat ze vol humor zaten.
Oud 26 augustus 2009, 01:09   #618
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben nog op zoek naar goede liedjes in het Limburgs.
Hier is er eentje uit Limburg, maar zonder accent:

http://www.youtube.com/watch?v=V7QAq...eature=related
Da silva ft. Boef b - In mijn wijk

Uw leerlingen zullen het Nederlands weer leuk vinden.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2009, 07:42   #619
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor Jommeke voelde ik me toen ik ermee kennismaakte een beetje te oud, hoewel het wél leuke strips waren. Piet Pienter en Bert Bibber heb ik weleens gelezen maar bij ons was er toen niet zo gemakkelijk aan te komen. Ik kan me wel herinneren dat ze vol humor zaten.
Ja, als je eenmaal een zekere leeftijd hebt bereikt, verliest Jommeke het onvermijdelijk van Nero & C°, hé.

PP & BB waren wel grappig, op z'n GazetvanAntwerpens.
Oud 26 augustus 2009, 07:48   #620
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Hier is er eentje uit Limburg, maar zonder accent:

http://www.youtube.com/watch?v=V7QAq...eature=related
Da silva ft. Boef b - In mijn wijk

Uw leerlingen zullen het Nederlands weer leuk vinden.

Dank u wel, Eberhard Leclerc.

Ik vind dat het accent er toch nog wel door komt, hoor, en net d�*t maakt het nummer wel bruikbaar. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Vriendelijke groet,

djimi
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be