Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Abortus na 14 weken zwangerschap moet kunnen.
Ja 22 40,00%
Neen 19 34,55%
Ja, maar ... 6 10,91%
Neen, maar ... 4 7,27%
Geen idee 4 7,27%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2009, 13:38   #781
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Vanaf het moment dat je een levend organisme met (enkele syndromen uitgezonderd) 46 menselijke chromosomen hebt, gaat het over een mens
Dat zegt gij.

Citaat:
een mens doden is moord, hoe volgroeid hij ook is.
Dat zegt gij.

Nu nog een onderbouwing en we zijn helemaal content. En nog een onderbouwing dat moord altijd onwenselijk is!

Laatst gewijzigd door Pølle : 27 augustus 2009 om 13:39.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 13:38   #782
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Waarom dan de ene klomp cellen afmaken en de andere niet ? Als het dan toch maar klompen cellen zijn ...
Dat is net wat ik zeg, dat de discussie op dat punt totaal irrelevant is.

Citaat:
O moeten we toch ergens rekening houden met het feit dat het allebei menselijke wezens zijn in verschillende stadia van het leven ...
Uiteraard, vandaar deze discussie, neem ik aan.
Oud 27 augustus 2009, 13:48   #783
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Jouw obsessie voor Raf begint behoorlijk zorgwekkende proporties aan te nemen, ventje... Ik zou daar eens iemand over raadplegen.
Ik denk dat hij stiekem jaloers is op jou.
Oud 27 augustus 2009, 14:17   #784
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Ik denk dat hij stiekem jaloers is op jou.
Of verliefd... *brrrrrrrrr...*
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 16:20   #785
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom dan de ene klomp cellen afmaken en de andere niet ? Als het dan toch maar klompen cellen zijn ...
O moeten we toch ergens rekening houden met het feit dat het allebei menselijke wezens zijn in verschillende stadia van het leven ...
Eenmaal die kleine is geboren kan de vrouw namelijk niet meer het zelfbeschikkingsrecht inroepen om die kleine te laten afmaken, wel afstaan ter adoptie.

Tegen dat recht op zelfbeschikking heb ik nog geen enkel deftig argument gehoord.
Oud 27 augustus 2009, 16:58   #786
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Ik zie geen argument waarom dat niet zou mogen.
Oud 27 augustus 2009, 18:49   #787
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Eenmaal die kleine is geboren kan de vrouw namelijk niet meer het zelfbeschikkingsrecht inroepen om die kleine te laten afmaken, wel afstaan ter adoptie.

Tegen dat recht op zelfbeschikking heb ik nog geen enkel deftig argument gehoord.
Dat komt omdat er geen zijn...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 19:57   #788
<!-- / message -->
Parlementslid

<!-- / message -->'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Abortus is een moeilijke beslissing en natuurlijk kan men er niet licht overgaan.
Ik krijg de kriebels van zulke ondoordachte uitspraken. Een moeilijke beslissing. Om te beginnen met beslissing.

Wie beslist er volgens u ?

1. De moeder ?
2. De vader ?
3. De ouders ?
4. De dokters ?
5. De wet ?
6. De pastoor ?
7. De omgeving ?

Of misschien 8. een toevallige voorbijganger ? Iemand zoals gij of Paulus ?

Beiden, en vooral Paulus, lijken optie 8 te verkiezen. En ik denk dan: Kuist eerst eens voor uwen eigen stoep.

Een moeilijke beslissing. Abortus is helemaal geen moeilijke beslissing. Verre van. Mensen die voor die keuze staan weten weten zeer goed wat ze exact willen. De beslissing die zij maken draait niet rond abortus, maar rond een groot aantal neven problemen.

Zoals bijvoorbeeld:

Moraal.
Godsdienst.
Toekomst moeder.
Toekomst vader.
Toekomst ouders.
Onzekerheid vader.
Ongewilde vader.
Gewelddadige verwekking.
Gezondheid moeder.
Gezondheid kind.
Leeftijd (oud en jong).
Wetteksten.
Economische haalbaarheid.
Onzekerheden over de levensvatbaarheid van het kind.
Sociale onzekerheden.

Als ge abortus wilt vermijden dan moet ge eerst al die neven problemen oplossen. Zodat mensen een behoorlijke tegen-optie hebben. Heel het systeem, godsdiensten inbegrepen, zet de mensen nu met de rug tegen de muur. Heel het systeem is op het verkopen en verkrijgen van comfort gericht. Ook medische problemen moeten eenduidigheid kennen.

Wilt ge abortus verbieden ? Voor mij geen probleem, als en enkel alleen als ge de echte problemen oplost. Abortus is helemaal het probleem niet, en zelden de motor achter de beslissing.
Oud 27 augustus 2009, 21:21   #789
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Dat zegt gij.

Dat zegt gij.

Nu nog een onderbouwing en we zijn helemaal content. En nog een onderbouwing dat moord altijd onwenselijk is!
Onderbouwing? Dat is gewoon mijn definitie van "mens". Als jij een betere hebt zou ik die graag horen.

Moord is niet �*ltijd onwenselijk, maar in de overgrote meerderheid van de gevallen is het vermoorden van een onschuldige mens (wat een ongeboren kind altijd is) onwenselijk. Als je niet zelf kan bedenken waarom dan vind ik dat héél zielig voor jou. Enkele uitzonderingen kunnen overwogen worden: verkrachting, levensgevaar van de moeder komen hierover direct bij mij op. Maar zolang de moeder zèlf verantwoordelijk is voor het verwekken van een kind, en zolang dit kind haar leven niet in gevaar brengt heeft ze totaal GEEN recht haar kind te (laten) vermoorden.

Laatst gewijzigd door Jeronimo : 27 augustus 2009 om 21:22.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 21:24   #790
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

die kronkel heb ik nooit gesnapt: waarom zou een kind uit verkrachting voortkomend minder recht hebben te leven dan een kind uit een of andere zatte avond?

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 21:25   #791
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Moord is niet �*ltijd onwenselijk, maar in de overgrote meerderheid van de gevallen is het vermoorden van een onschuldige mens (wat een ongeboren kind altijd is) onwenselijk. .
Die mening wordt nochtans maar door een kleine minderheid gedeeld.
ik kan onmogelijk een eencellige zygote als volwaardige mens beschouwen.
in die zin kan ik de vernietiging onmogelijk als moord zien

toccata
in dat geval primeert overduidelijk de moeder.
Maar dit is iets wat jij en Paulus niet begrijpen zolang je ervan uitgaat dat een zwangere vrouw enkel een broedmachine is zonder rechten of inspraak.

Laatst gewijzigd door 1207 : 27 augustus 2009 om 21:27.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 21:27   #792
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onderbouwing? Dat is gewoon mijn definitie van "mens". Als jij een betere hebt zou ik die graag horen.

Moord is niet �*ltijd onwenselijk, maar in de overgrote meerderheid van de gevallen is het vermoorden van een onschuldige mens (wat een ongeboren kind altijd is) onwenselijk. Als je niet zelf kan bedenken waarom dan vind ik dat héél zielig voor jou. Enkele uitzonderingen kunnen overwogen worden: verkrachting, levensgevaar van de moeder komen hierover direct bij mij op. Maar zolang de moeder zèlf verantwoordelijk is voor het verwekken van een kind, en zolang dit kind haar leven niet in gevaar brengt heeft ze totaal GEEN recht haar kind te (laten) vermoorden.
Dat recht van u is compleet irrelevant.
Oud 27 augustus 2009, 21:28   #793
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Die mening wordt nochtans maar door een kleine minderheid gedeeld.
ik kan onmogelijk een eencellige zygote als volwaardige mens beschouwen.
in die zin kan ik de vernietiging onmogelijk als moord zien

toccata
in dat geval primeert overduidelijk de moeder.
Maar dit is iets wat jij en Paulus niet begrijpen zolang je ervan uitgaat dat een zwangere vrouw enkel een broedmachine is zonder rechten of inspraak.
je verstaat me verkeerd, ik ben pro het recht op abortus (pro-choice) maar die kronkel van de tegenstanders snap ik niet

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 21:37   #794
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
je verstaat me verkeerd, ik ben pro het recht op abortus (pro-choice) maar die kronkel van de tegenstanders snap ik niet
De bijbel heeft daar véél minder problemen mee (als 't mannen zijn die beslissen):

Abortus en kindermoord:

Een foetus is geen menselijk leven
-- Exodus 21:22-23
Kinderen minder dan 1 maand worden niet als mensen geteld:
-Leviticus 27:6
-- Nummeren 3:15-16
Foetussen mogen gedood worden:
Hosea 9:14 en 13:16
Pasgeborenen worden gedood om hun ouders te straffen:
-Samuel 12:14
Een ontrouwe vrouw moet iets drinken dat abortus veroorzaakt:
-Nummeren 5:21-21, 27-28
Een zwangere vrouw wordt verbrand (en dus de foetus ook):
-Genesis 38:24
't Is maar hoe fanatiek je bent... (je kan aan elk van die verzen natuurlijk een draai geven die beter in je kraam past, anders zou 't de Bijbel niet zijn) plezier ermee!('t is niet mijn lievelingsboek)

Ach ja,
-In Nikea (concilie 325 AD) werd beslist dat die god en Jezus één en dezelfde zijn.
-In Lucas 16:17 (elders ook, Marcus denk ik), staat dat niets aan het OT mag worden veranderd, dus 't argument "Jamaar, 't NT is anders dan 't OT"...gaat niet op.

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 augustus 2009 om 21:42.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 21:47   #795
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
dichterbij een absolute waarheid dan deze uitspraak zul je niet geraken.
²
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 22:09   #796
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Geen onderbouwing dus. Genoteerd.
Oud 27 augustus 2009, 22:16   #797
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vreemde en zeer enge zwart-wit definitie lijkt het me... je komt al meteen in problemen met die uitzonderingen die er net geen 46 tellen en we toch mensen noemen en bovendien vraag ik me af _ ik ben geen expert_ of er niet meer levende organimes uitgerekend 2*23 ( 22 paar autosomen en 1 paar geslachtschromosomen ) zouden hebben.
Je weet toch dat men vroeger ( da's nog niet zo heel lang geleden ) uitging van 48 ?
Op z'n minst had ik toch ook een minimum genetische code gekregen.

Citaat:
Moord is niet �*ltijd onwenselijk,
Moord lijkt me in de meeste gevallen wél onwenselijk.
Maar is het wel moord ? tenslotte is dat jouw visie en dat naar alle waarschijnlijkheid gebaseerd op een even simplistische kijk op dat begrip.
Om over moord of wat dan ook te kunnen spreken moet men er op z'n minst eerst uit zijn of een embryo een mens is.
Vervolgens moet uitgemeekt worden of het niet als wat anders dient gekwalificeerd te worden.

Citaat:
maar in de overgrote meerderheid van de gevallen is het vermoorden van een onschuldige mens (wat een ongeboren kind altijd is) onwenselijk.
Ik weet niet wat jullie toch steeds hebben met dat begrip 'onschuldig' erbij te sleuren en vooral als het gaat om kinderen of liever ongeborenen.
Alsof die ergens méér onschuldig zouden zijn dan eender welk ander onschuldig slachtoffer.
Bovendien staat de ernstigheid van het vermoorden of een gelijkaardig verwijtbaar doden van een mens volledig los van diens schuld of onschuld.

Citaat:
Als je niet zelf kan bedenken waarom dan vind ik dat héél zielig voor jou. Enkele uitzonderingen kunnen overwogen worden: verkrachting, levensgevaar van de moeder komen hierover direct bij mij op. Maar zolang de moeder zèlf verantwoordelijk is voor het verwekken van een kind, en zolang dit kind haar leven niet in gevaar brengt heeft ze totaal GEEN recht haar kind te (laten) vermoorden.
en die drogreden hoor ik ook vaak...
Blijkbaar mag 'moord op een onschuldige' _ zo noem jij het toch bij uitstek _ plots weer wel als de 'moordenares' in levensgevaar zou zijn of pas verkracht is.

Laatst gewijzigd door praha : 27 augustus 2009 om 22:23.
Oud 27 augustus 2009, 22:21   #798
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
die kronkel heb ik nooit gesnapt: waarom zou een kind uit verkrachting voortkomend minder recht hebben te leven dan een kind uit een of andere zatte avond?
idd

De soort ziekelijke geesten die zich opwerpen als fervent anti-abortus aanhanger omdat ze toch oh zo pro-life zijn, zijn meestal ook dezelfden die voor de doodstraf zijn en houden er bovendien een vreemd soort 'erfzonde'-principe op na.
Oud 27 augustus 2009, 22:35   #799
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Je zou verwachten dat een zelfverklaard respect voor het ongeboren leven, een minstens even groot respect voor het geboren leven met zich mee brengt. Helaas toont de werkelijkheid dat het doden van de andersdenkende dikwijls geen moreel probleem vormt voor dezelfden die zich de voorvechters van het ongeboren leven durven noemen. Dit doet me vermoeden dat dat zelfverklaard respect voor het ongeboren leven niet gebaseerd is op een respect voor het leven op zich. Het is mischien eerder een gevolg van een controledrang over het leven. Vanuit die logica is het samengaan van het 'respect' voor het ongeboren leven en het doden van medemensen in naam van een levensovertuiging of religie beter te begrijpen.
²

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
dichterbij een absolute waarheid dan deze uitspraak zul je niet geraken.
²
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 22:57   #800
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Geen onderbouwing dus. Genoteerd.
Geen betere definitie dus? Genoteerd.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be