Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2009, 19:44   #461
Infowarrior
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dat is best mogelijk, maar u doet er toch verstandig aan die luxepoes niet zonder handschoenen aan te pakken

De Brusselse jungle is uiteraard niet te vergelijken met die in Zaïre, maar er in overleven en er uit geraken is toch ook niet bepaald een makkie.

Het boerenbestaan ken ik dankzij mijn grootouders goed genoeg, en ik heb wel een bijzonder veelzijdig en op de arbeidsconsulenten van de BGDA indruk makend CV bijeen weten te bricoleren, maar bon, 't is u vergeven, gij kent mij niet, nietwaar.

Zo'n tien jaar geleden ging mijn TV-tje er aan, en ik heb toen besloten dat dat eerder een zegen dan een vloek was.

TV kijk ik nu enkel wanneer ik bij vrienden of familie op bezoek ben, en dan word ik meestal vrij snel verzocht mij toch maar te onthouden van commentaar op wat daar allemaal op die konijnenbak voorgespiegeld wordt.

Wie bij mij op bezoek komt, moet zich er bij neerleggen dat het hier altijd 'wéér niks op den TV' is
Dat is inderdaad geen drama. Je kan waarschijnlijk via je 22" scherm en via je breedband internetconnectie tv kijken.
Infowarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 20:16   #462
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
En wie zorgt dan voor de verbetering van de omstandigheden voor de arbeiders?
het kapitalisme doet dat,
volgens mij is de vakbond een supplementaire belasting op de maatschappij die door haar regels onze economie overbelast, en door haar domme voorstellen en idemdito domme onderhandelingsposities alle belgische bedrijven dwingt om een pak dwaze kosten te doen die dan buitenlandse bedrijven niet hebben. Dergelijke monopolistische wurggrepen die economisch geen toegevoegde waard ehebben voor de bedrijven zouden ze onmiddellijk en liefst met terugwerkende kracht allemaal moeten afbouwen.

Bij deze de stelling: de vakbonden zijn zo nuttig als het koningshuis. Je kunt ze allebei missen als kiespijn.

Laatst gewijzigd door brother paul : 27 augustus 2009 om 20:19.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 20:17   #463
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb zelf misschien nog geen 50 % van de lessen gevolgd tijdens mijn hele universitaire carriere, met als hoogtepunt mijn eerste masterjaar waarin ik 12 van de 14 vakken in zelfstudie heb gehaald omdat een studentenproject (gesponsord door de unief) interessanter was.

Ik ben op exact 5 jaar afgestudeerd met grote onderscheiding. Dus lessen volgen als maatstaf pakken is ook onzin he Met een goede cursus en literatuur + inzet kom je er zeker en vast ook.
Ja het zijn wel zo'n mythische types die studenten inspireren om het eens proberen achter te doen, wat dan meestal wel niet lukt, maar enfin, je hebt wel ergens gelijk, cursus volgens is anders wel gemakkelijk, je moet zo niet zoeken.
Oud 27 augustus 2009, 22:20   #464
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
volgens mij is de vakbond een supplementaire belasting op de maatschappij die door haar regels onze economie overbelast, en door haar domme voorstellen en idemdito domme onderhandelingsposities alle belgische bedrijven dwingt om een pak dwaze kosten te doen die dan buitenlandse bedrijven niet hebben. Dergelijke monopolistische wurggrepen die economisch geen toegevoegde waard ehebben voor de bedrijven zouden ze onmiddellijk en liefst met terugwerkende kracht allemaal moeten afbouwen.

Bij deze de stelling: de vakbonden zijn zo nuttig als het koningshuis. Je kunt ze allebei missen als kiespijn.
Ge hebt geen idee waar ge het over hebt. Nagenoeg elke sociale wet is tot stand gekomen dankzij de vakbonden. Niét ondanks de vakbonden.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 22:23   #465
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Hoe dan ook lijkt me essentieel te zijn dat de vakbond in de eerste plaats de belangen van werknemers nastreeft.

Dit is incompatibel met de belangen van de uitkeringstrekkers en tot op zekere hoogte ook met die van het overheidspersoneel.

Daarenboven zie ik hoegenaamd niet in waarom een vakbond bvb een zitje in de nationale bank van belgië moet hebben, waarom overheidspersoneel sowieso gratis aangesloten wordt bij een vakbond, waarom vakbonden verdienen aan werkloosheidsuitkeringen en waarom ze geen rechtspersoonlijkheid hebben.

En dan hebben we het nog niet gehad over hun vele politieke standpunten en politieke beinvloeding die niks met werk te maken hebben, of hun wettelijk beschermd monopolie.
Zo denk ik er ook, ongeveer over.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 22:26   #466
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
brother paul, 't is niet omdat ik nu vakantie heb en dus een beetje stokken in het hoenderhok van poltics.be kan komen gooien (...)
Blijf toch vooral ook na je vakantie verder stokken in dit hoenderhok gooien. Je bijdragen zijn zeker de moeite waard, en dat is me pas onlangs opgevallen.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 22:27   #467
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

Het kapitalisme verbetert niks. Inherent.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 22:27   #468
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Blijf toch vooral ook na je vakantie verder stokken in dit hoenderhok gooien. Je bijdragen zijn zeker de moeite waard, en dat is me pas onlangs opgevallen.
2.

Ik heb de forummer djimi ook pas recent ontdekt.
Oud 27 augustus 2009, 23:59   #469
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, jongen. 't is goed. Richt uw kastesysteem op en laat ons weten hoe het loopt.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 00:00   #470
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Ja, jongen. 't is goed. Richt uw libertarische onstaat op en laat ons weten hoe het loopt.
Oud 28 augustus 2009, 00:03   #471
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Libertarische onstaten, in tegenstelling tot kastesystemen, zijn ahistorisch.

Wihihi.
Oud 28 augustus 2009, 00:24   #472
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, jongen. 't is goed. Richt uw libertarische onstaat op en laat ons weten hoe het loopt.
Dat is zo vorig jaar.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 28 augustus 2009, 00:24   #473
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Libertarische onstaten, in tegenstelling tot kastesystemen, zijn ahistorisch.

Wihihi.
Ahistorisch

En kapitalisme verbetert wel vanalles.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 00:27.
Oud 28 augustus 2009, 01:06   #474
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat is zo vorig jaar.
Ik snap het niet. Vorig jaar was (woordjes vervoegen Adriaan!) het hier een libertarische onstaat?
Oud 28 augustus 2009, 01:09   #475
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik snap het niet. Vorig jaar was (woordjes vervoegen Adriaan!) het hier een libertarische onstaat?
Tss, woordjes vervoegen is zo jaren 90.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 04:11   #476
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge hebt geen idee waar ge het over hebt. Nagenoeg elke sociale wet is tot stand gekomen dankzij de vakbonden. Niét ondanks de vakbonden.
Mij gaat het over het principe dat syndicale werking volledig verstrengeld zit in verschillende begrotingen. Zowel in de overheid als bij de firma.
Hoe maak je een systeem waar de syndicale organisatie budgettair los staat van de overheid en van de bedrijfswereld.

Hoe zorg je dat een bedrijf zijn loonlast 100% productief is ? Vb 1:50 werknemers gedebudgetteerd op de begroting van een bedrijf ? In hoeveel landen in de wereld is dit systeem zo, en in welke mate belast die 2% extra loonlast de competitiviteit van ons bedrijven.

Hoe zorg je dat de syndicale doelstelling dezelfde is als de bedrijfsdoelstelling ? Als je deze contradictie alleen al bekijkt, hoe zorg jedat vakbonden zich niet doodredeneren in hun 'eigenbelang' met als gevogl dat een volledig economie werkloos wordt als gevolg van allerhande uitspraken van sociale accidenten, die totaal vreemd zijn van de economische impact van hun regels die zij maniakaal willen implementeren in alle sectoren.
Oud 28 augustus 2009, 04:18   #477
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef eens uw definitie van kapitalisme, ik denk dat je automatisch wel zult uitleggen waarom het voor u een negatieve betekenis heeft.

Ik zeg gewoon dankzij de vrijhandel, europese schaalvergroting, electronische versnelling, internationale financiele handel etc die allemaal instrumenten zijn van het kapitalisme, heeft iedereen gewoon een groter inkomen dan 100 jaar terug.

Het is zeker niet dankzij de vakbond dat iedereen nu verdient wat hij verdient. Integendeel. Dankzij de vakbond verdienen we bvb allemaal 30% minder, en wordt ons loon afgeroomd voor een verplichte solidariteit. Daarmee pleit ik niet tegen het afschaffen, maar daarmee bewijs ik gewoon dat dankzij vakbonden we allemaal minder verdienen.
Oud 28 augustus 2009, 04:59   #478
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Ik kan de rest al raden:

Derde maatregel: de pensioenen afschaffen. (heck wie gaat er protesteren met een verbod op vakbonden)

Vierde maategel: de 60 urenweek wordt terug ingevoerd zonder loonopslag omwille van de 'crisis'. (heck wie gaat er protesteren met een verbod op vakbonden)

Vijfde maatregel: de belasting worden voor iedereen hetzelfde ongeacht kapitaal en onroerend goed. (heck wie gaat er protesteren met een verbod op vakbonden)

Zesde maatregel: betalend stemrecht wordt terug ingevoerd. (heck we kunnen toch niet toelaten dat arme domme mensen het beleid bepalen of eisen gaan stellen)
Wel maatregel of niet ze zijn allemaal goeie krijtlijnen om te redeneren .

Heeft de vakbond ooit eens een studie gedaan (niet zo een bladje waar er studie opstaat maar een echte econometrische simulatie) wat het effect zou zijn van al die maatregelen ?

En welke maatregel met minimale impact kan leiden tot 100% tewerkstelling en 0.0 werklozen ?

- Uw pensioenen, gaan daar geen verschil in maken.

- De 60uur week invoeren, moet een serieuse boost geven aan de economie, idnerdaad;.. En feitelijk kost die niet speciaal veel geld aan werknemer, hij kost gewoon wat tijd van zijn leven... Zijn onze belangrijkste handelspartners er onlangs niet in geslaagd om de werktijd weer eens wat te verlengen ?

- een flat tax, kan een serieuse impact hebben.. U weet toch ook dat de particulier of de werkmens het meeste betaalt...In elk geval een energie tax, kan de tax flatter maken.. en moet een serieuse impact hebben op onze economie...

- dat stemrecht. zal daar niets aan veranderen. Betalen om te stemmen zou ik best grappig vinden, maar je moet dan wel stemplicht afschaffen zeker ?
Oud 28 augustus 2009, 07:04   #479
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Belgie is eigenlijk een heel goed pensioensysteem aan het opbouwen:

a) Het officiele repartitie-stelsel,waarbij de jongeren betalen voor de huidge ouderen.Dat dit in de problemen aan het raken is, en steeds lagere pensioenen zal moeten uitbetalen, is maar logisch wegens de demografie.Ik geloof niet dat de vakbond moet "vechten" tegen demografische evoluties.Bovendien mag de huidge generatie ouderen "boeten" voor de politieke keuzes die ze gemaakt hebben iedere 4 jaar vind ik,Koken kost Geld!

b) Een kapitalisatiestelsel,waarbij de staat zelf NIET voor beheerder speelt,maar wel aanmoedigingen geeft.Dit is ONAFHANKELIJK van demografische evoluties,gezien de individuele benadering,en door de langer termijn ook nog steeds tamelijk ongevoelig voor economische evoluties (indien de pensioenspaarder een low-risk formule KIEST )
Het mag niet de bedoeling zijn dat "de staat" het kapitalisatiestelsel ontmoedigt om het repartitiestelsel met ander geld te spijzen.....

Kort en goed spaanders hakken in de steunmaatregelen voor b) is geen goede politiek.Eerst nog eens goed kijken of het niet nuttiger is om andere ontvangen belastingsgelden in het repartitiestelsel te pompen....

Ik kan wel leven met een uitdoofscenario voor de steun aan b) doorbijvoorbeeld,iedere belastingbetaler slechts de eerste 10 jaar recht op terugbetaling voor pensioensparen te geven daarna niet meer .(jonge werknemers die toch al zwaar in de kosten zitten in die periode krijgen dan alvast een zetje)
Gezien veel mensen ondertussen wel eens geschrokken zullen zijn van de pensioen-simulaties op de overheids-en bank-sites zullen ze waar mogelijk sparen op de heel lange termijn in plaats van 4 reisjes per jaar te doen.....

Ook moet iedereen het recht krijgen op een mooie zilverkleurige lege doos met opschrift "Zilverfonds"

Laatst gewijzigd door kelt : 28 augustus 2009 om 07:14.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 09:30   #480
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik doe niet meer aan datgene dat ik voor het gemak ga omschrijven als 'normatieve systeemdiscussie'.

Enneuh; kapitalisme verbetert wel degelijk vanalles!

Edit: mijn woord was overigens vervoegd zoals ik het wou, hoor. De uitdrukking is wel degelijk 'dat is zo vorig jaar'.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 28 augustus 2009 om 09:32.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be