Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Abortus na 14 weken zwangerschap moet kunnen.
Ja 22 40,00%
Neen 19 34,55%
Ja, maar ... 6 10,91%
Neen, maar ... 4 7,27%
Geen idee 4 7,27%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2009, 18:05   #921
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Kutscheuren zijn niet gewenst.
Praat u irl ook op dit niveau of is dat alleen maar op fora?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 28 augustus 2009 om 18:05.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 18:06   #922
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Daarom is dat zelfbeschikkingsrecht verkeerd. De vader hoort ook inspraak te hebben in de toekomst van zijn kinderen.
Net zoals het zijn plicht is om mee te helpen met de opvoeding.
Paulus.
theoretisch heb je gelijk, in de praktijk ligt het net ietsje anders.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 18:10   #923
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Inderdaad en dat is jammer.

Paulus.
Oud 28 augustus 2009, 18:12   #924
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
???

Welk mens gaat er nu een geaborteerde embryo/foetus adopteren?

Ben jij zo dom of doe je zo dom?

Paulus.
Oud 28 augustus 2009, 18:13   #925
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik moet zeggen dat d�*t nu niet meteen tot mijn bekommernissen behoort...
Jij moet zelfs het geklaag niet aanhoren.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 18:14   #926
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Praat u irl ook op dit niveau of is dat alleen maar op fora?

Paulus.
Is bij een bevalling onstane trauma soms onder je niveau?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 18:15   #927
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben jij zo dom of doe je zo dom?

Paulus.
Herlees je post eens snuggere.

Citaat:
En je punt is dat geaborteerde kinderen niet gewenst zijn ook niet voor mensen die wensen te adopteren?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Andro : 28 augustus 2009 om 18:17.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 18:19   #928
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het ging erom dat een vrouw niet ongelimiteerd mag beschikken.
in elke abortuswet zit een limiet. vanaf die moment primeert het kind en niet de moeder.
Die limiet is wel erg arbitrair. 12 Weken in België tegenover 22 weken in Nederland. Dat is een enorm verschil als je de ontwikkeling van het klompje cellen bekijkt. Let op: ikpleit er niet voor om de Belgische limiet op te trekken. Ik heb al meermaals aangegeven dat ik de limiet die hier gehanteerd wordt goed vindt. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat de grens aan het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw geen universeel gegeven is.

Citaat:
elke mens heeft het recht op een waardig afscheid. ook het ongeboren kind. dit recht is van het kind. Dat ouders er op toezien dat dit recht toegepast zal worden verandert niets aan het gegeven. Dieren kunnen ook niet toezien op of hun rechten nageleefd worden. dit is net hetzelfde
Dat beschouw ik niet als een recht, maar eerder als een morele plicht van de nabestaanden om hun afgestorvenen een waardig afscheid te geven. Het is geen subjectief recht dat door de houder van dat bepaalde recht kan afgedwongen worden.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 18:20   #929
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, zelfs theoretisch heeft hij geen gelijk.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 20:02   #930
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Vermits er geen kind is buiten jullie religieus geïnspireerde filosofie hebben jullie met jullie vieren dus ook niets op te stellen. Je kan religieus-filosofische regeltjes maken voor jezelf, niet voor anderen.
Blijf maar met je ogen dicht typen hoor filosoofje, ik heb JOU al gezegd dat ik een antiklerikale agnost ben.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Savatage, protesteerde jij voor "recht op leven" toen de US een half miljoen Iraakse kinderen onder 5 jaar deed uithongeren via een UNO-blokkade?
Jeronimo, jij?
Paulus, jij?
Manta, jij?
Deze ook niet:
Albright:
http://www.youtube.com/watch?v=FbIX1CP9qr4
Robertson:
http://www.youtube.com/watch?v=5S1Yk...eature=related

Geboren leven, daar trekken jullie je niets van aan, maar "ongeboren leven" controleren laat jullie toe vrouwen onder de knoet te houden.
Hier had ik nog niets over gehoord, hoe kan ik er dan tegen protesteren? En dan nog: praat het onbewust negeren van de ene moord de andere moord goed? Ziekelijke logica hoor.

Bovendien heb ik nog geen vrouw, laat staan dat ik ze zou willen onderdrukken.

Je speelt de discussie bijzonder smerig filo, niet dat het me van je verbaast.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 20:04   #931
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kunt uw cijfer niet motiveren...... Ik deed dat wel.
Ik toon net aan dat dat niet relevant is. Je stelt dat een mens niet geaborteerd mag worden, en dat een mens een wezen is met 46 menselijke chromosomen. Maken die 46 chromosomen dan het wezen van de mens uit? Ik zou evengoed kunnen stellen dat een mens een wezen is met een wil, met een zelfbewustzijn, dat redelijk kan handelen. Dat is even arbitrair.

Het gaat hier om betekenisgeving, Paulus. De mens geeft die betekenis aan de natuur, niet omgekeerd. Dat lijkt jij hier niet te snappen door steeds terug te grijpen naar een fundering van jouw definitie van de mens. De mijne is evengoed gefundeerd, en er is geen objectieve beslissingsprocedure om uit te maken welke juist is. Ze zijn beide juist.

Citaat:
Doen alsof het bij de moeder ook steeds een kwestie van leven of dood is, is niet helemaal eerlijk.
Dat doe ik helemaal niet. Ik zei dat jij oordeelt over het leven van die moeder, door haar te verplichten de zwangerschap uit te dragen. Dat betekent niet dat ze daarom sterft. Je opmerking illustreert eigenlijk perfect jouw dogmatische verering voor het leven op zich; welke inhoud dat leven heeft is compleet irrelevant voor jou. Je hebt nog liever twee miserabele levens, dan dat één leven vroegtijdig zou afgebroken worden. Schone ethiek hoor. Je had jezelf beter Pausus genoemd.
Oud 28 augustus 2009, 21:45   #932
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
Ik toon net aan dat dat niet relevant is. Je stelt dat een mens niet geaborteerd mag worden, en dat een mens een wezen is met 46 menselijke chromosomen. Maken die 46 chromosomen dan het wezen van de mens uit? Ik zou evengoed kunnen stellen dat een mens een wezen is met een wil, met een zelfbewustzijn, dat redelijk kan handelen. Dat is even arbitrair.

Citaat:
Het gaat hier om betekenisgeving
, Paulus. De mens geeft die betekenis aan de natuur, niet omgekeerd. Dat lijkt jij hier niet te snappen door steeds terug te grijpen naar een fundering van jouw definitie van de mens. De mijne is evengoed gefundeerd, en er is geen objectieve beslissingsprocedure om uit te maken welke juist is. Ze zijn beide juist.

Dat doe ik helemaal niet. Ik zei dat jij oordeelt over het leven van die moeder, door haar te verplichten de zwangerschap uit te dragen. Dat betekent niet dat ze daarom sterft. Je opmerking illustreert eigenlijk perfect jouw dogmatische verering voor het leven op zich; welke inhoud dat leven heeft is compleet irrelevant voor jou. Je hebt nog liever twee miserabele levens, dan dat één leven vroegtijdig zou afgebroken worden. Schone ethiek hoor. Je had jezelf beter Pausus genoemd.
Abortus is leven in de kiem smoren.
webzwerver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 22:13   #933
<!-- / message -->
Parlementslid

<!-- / message -->'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mens geeft die betekenis aan de natuur, niet omgekeerd.
Oud 28 augustus 2009, 22:16   #934
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die limiet is wel erg arbitrair.
uiteraard is die limiet arbitrair. het is nl onmogelijk aan te geven wanneer het leven begint.
het verschil tussen zaadcel en pasgeboren is immens groot maar de overgang loopt geleidelijk. ergens moet je de grens leggen rekening houdend met tal van subjectieve factoren.

Citaat:
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat de grens aan het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw geen universeel gegeven is.
op zich is die grens universeel maar het punt vd grens is zuivere consensus en dat verschilt van land tot land.

Citaat:
Het is geen subjectief recht dat door de houder van dat bepaalde recht kan afgedwongen worden.
nope, maar er zijn meer voorbeelden waar de houder een bepaald recht niet of niet meer kan afdwingen. Je kunt het dan hebben over dierenrechten of over die dementerende die eigenlijk euthanasie wil. uiteraard heb je ook nog kinderrechten en talloze andere voorbeelden waar derden ervoor zorgen dat die individuen recht gedaan wordt.

Laatst gewijzigd door 1207 : 28 augustus 2009 om 22:20.
Oud 28 augustus 2009, 22:34   #935
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik toon net aan dat dat niet relevant is.
Natuurlijk wel, dat is zelfs essentieel.

Citaat:
Je stelt dat een mens niet geaborteerd mag worden, en dat een mens een wezen is met 46 menselijke chromosomen.
Juist, dat zeg ik inderdaad

Citaat:
Maken die 46 chromosomen dan het wezen van de mens uit?
Ondermeer ja. Ook zijn DNA, zijn geslacht en zijn gedrag, meerbepaald zijn wording.

Citaat:
Ik zou evengoed kunnen stellen dat een mens een wezen is met een wil, met een zelfbewustzijn, dat redelijk kan handelen. Dat is even arbitrair.
Inderdaad, maar deze stellingen raken kant noch wal precies omdat er weldegelijk mensen zijn zonder wil, bewusteloos, onredelijk in hun handelen en daardoor hun bestaansrecht niet verliezen zoals je met de ongeboren mens wel doet.

Als je een arbitraire lat legt om te besluiten van dit is nu een mens en dit niet, dan moet deze arbitraire lat voor alle mensen gelden of ze is hypocriet.

De plaats waar ik de lat leg is eerlijk en rechtvaardig voor alle mensen. Die van, u niet.

Snapt u dat verschil?

Citaat:
Het gaat hier om betekenisgeving, Paulus. De mens geeft die betekenis aan de natuur, niet omgekeerd. Dat lijkt jij hier niet te snappen door steeds terug te grijpen naar een fundering van jouw definitie van de mens. De mijne is evengoed gefundeerd, en er is geen objectieve beslissingsprocedure om uit te maken welke juist is. Ze zijn beide juist.
Er is wel een objectieve beslissingsprocedure. De bevruchte eicel is mens.

Citaat:
Maar man, waar ben je toch mee bezig?

Hoe slecht moet een leven zijn volgens jou alvorens jij het gerechtvaardigd vindt om het te doden?

Doe toch eens normaal?!

Natuurlijk zijn er mensen die problemen hebben en die moeten we zeker helpen waar we maar kunnen. Maar we gaan daarom geen andere mensen gaan doden hé zeg?! Astemblieft.

Paulus.
Oud 28 augustus 2009, 22:49   #936
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er is wel een objectieve beslissingsprocedure. De bevruchte eicel is mens.
jouw beleving en ik ben voor al die vrouwen blij dat je het niet voor het zeggen hebt.
een bevruchte eicel is geen mens. en als je "wording" erbijsleurt dan is een zaadcel ook een mens in "wording". maar dit ontken je plotsklaps zonder enige aanwijsbare reden.
Oud 28 augustus 2009, 22:56   #937
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
jouw beleving en ik ben voor al die vrouwen blij dat je het niet voor het zeggen hebt.
Zeg dat aan de geaborteerden.

Citaat:
een bevruchte eicel is geen mens.
Onzin. Het is zeker een mens.

Citaat:
en als je "wording" erbijsleurt dan is een zaadcel ook een mens in "wording". maar dit ontken je plotsklaps zonder enige aanwijsbare reden.
Neen. Een zaadcel kan nooit een mens worden. Een eicel ook niet.

Alleen een bevruchte eicel kan dat.

Paulus.
Oud 28 augustus 2009, 23:04   #938
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Er zullen nog wel levende organismes met 46 chromosomen zijn, vandaar dat ik het over 46 "menselijke" chromosomen had.
Als je het grondig wilt definiëren moet je inderdaad de genetische code wat nader beschouwen, en de syndromen (ik dacht dat er 3 bestonden, waarvan Down het bekendste) er bij rammelen. Maar je weet best wat ik bedoel. Vanaf de zaadcel en de eicel versmelten, heb je met een mens/kind te maken, daar had ik het over.
ja natuurlijk wist ik dat... waarom die definitie dan nog ?

Citaat:
Volgens mij is een embryo dus een mens.
Volgens mij niet ... volgens mij noemt men dat wel bewust een embryo omwille van het gigantisch verschil...je kan hooguit spreken van een menselijk iets of menselijk wezen in wording.
Een 'mens' wordt wel als iets meer beschouwd dan louter een biologische entiteit , anders zou men zo'n embryo toch gelijk stellen aan eenieder natuurlijk persoon ( als juridische begrip ) om ze net als elke andere persoon van 'rechten' te voorzien ?

Citaat:
Ik had het begrip onschuldig gebruikt omdat er naar mijn mening een verschil is tussen de doodstraf op een schuldig mens, en het vermoorden van een onschuldige. Tegen het vermoorden van onschuldigen (al dan niet geboren) ben ik volledig tegen. Over de doodstraf twijfel ik zelf, maar ik vind wèl dat er een verschil is in ernstigheid tussen het vermoorden van een schuldig of een onschuldig mens.
volgens mij deed je dat niet of was je je daar niet van bewust en bedoelde je ergens méér onschuldig dan een ander ( = reeds enige tijd op de deze aardkloot rondwandelend ) persoon
Da's mijn mening
En bracht ik je nu even op dát idee omdat ik mijn post het reeds had dat het begrip moord volledig los staat van het begrip schuld of onschuld.
Je voorbeeldje over de doodstraf raakt dan ook kant noch wal daar bij een toepassing van de doodstraf juridisch technisch er ook geen sprake is van moord.
Dus misschien ligt het eerder aan je beperkte inzicht van die termen dat je gelijk moord begint te schreeuwen.

Citaat:
Bij verkrachting heeft de moeder haar kind in geen enkel opzicht aan zichzelf te danken, en ik kan me voorstellen dat het walgelijk voelt het kind van je verkrachter te moeten dragen. Daarom vind ik dat hiervoor een uitzondering gemaakt kan worden, hoe erg het ook is voor het kind.
dat kan allemaal best waar zijn en zulke uitzondering jou genegen zijn ... 't blijft wel een drogreden hoor

Citaat:
En bij levensgevaar voor de moeder (een geval waarbij of de moeder, of het kind het redt) vermoordt je sowieso één van de twee. En dan vind ik dat mensen zichzelf niet verplicht moeten opofferen.
( uiteraard dit alles uitgaande van jouw initiële gedachtegang dat een embryo gelijk staat met een volwaardig mens )

1) Bij levensgevaar ? : dus het is lang niet zeker dat de moeder ook effectief zou sterven... er is alleen een verhoogde kans op... je 'vermoord' ( jouw term) hier dus iemand om de levensvatbaarheid van een ander te vergroten ?
bizarre redenering
2) Opofferen ? : Daar is geen sprake van dat zou dan de natuurlijke gang van zaken zijn als de codex verbied iemand te 'vermoorden' ... tant pis
't Is dezelfde absurde redenering als zeggen dat een stervend met _laat ons wat verzinnenn _ een zéér zeldzame ziekte die kan verholpen worden door een kuur van 10 kilo gemalen vers beenmerg dagelijks tot zich te nemen zich niet dient op te offeren en daarom dan gerechtigd is allerlei mensen te gaan ombrengen om aan dat ereiste aantal te komen.
Een complete gaga-redenering is dat.

Neen het blijven evenzeer drogredenen, Jeronimo, die uitzonderingen dan plots weer wel toe te gaan staan als je eerst uitgaat van een redenering dat er geen verschil zou bestaan tussen embryo en mens.
Ik zou zelfs meer durven zeggen.... vermits een vrouw gekozen heeft voor de verwekking van die mens moet ze er maar ten volle voor opdraaien ... dus in een geval ( hypothetisch ) waar het bv noodzakelijk zou zijn de vrouw af te maken om die embryo alsnog te redden ... evenzo pech
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 23:06   #939
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan komt er eens een serieuze reactie, en dan moet je het weer verneuken met zo'n zielige aanval... Zonde...
welke aanval precies , mijn beste ?
Lees het misschien nog eens dan zal je merken dat ik geen waardeoordeel uitspreek over jou.
Oud 28 augustus 2009, 23:16   #940
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit kind k�*n niet voor zichzelf opkomen, dus er moeten wetten gemaakt worden die zijn/haar rechten vrijwaren. Wat mij betreft hoeven wij die zelfs niet met ons vieren op te stellen.

hm... en hoe definieren we die dan ?

Recht op een volwaardig bestaan tenzij dat bestaan product is van een bevruchting waar de aangetoonde onwil van de moeder een feit is en/of het volwaardig, al dan niet reeds minder volwaardig, bestaan van de moeder aantoonbaar in levensgevaar vertoeft ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be