![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Abortus na 14 weken zwangerschap moet kunnen. | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
22 | 40,00% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
19 | 34,55% |
Ja, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
6 | 10,91% |
Neen, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
4 | 7,27% |
Geen idee |
![]() ![]() ![]() |
4 | 7,27% |
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#921 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Praat u irl ook op dit niveau of is dat alleen maar op fora?
Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 28 augustus 2009 om 18:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#922 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() theoretisch heb je gelijk, in de praktijk ligt het net ietsje anders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#923 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#924 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#925 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#926 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#927 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Herlees je post eens snuggere.
Laatst gewijzigd door Andro : 28 augustus 2009 om 18:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#928 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#929 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, zelfs theoretisch heeft hij geen gelijk.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#930 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bovendien heb ik nog geen vrouw, laat staan dat ik ze zou willen onderdrukken. Je speelt de discussie bijzonder smerig filo, niet dat het me van je verbaast. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#931 |
Minister-President
|
![]() Ik toon net aan dat dat niet relevant is. Je stelt dat een mens niet geaborteerd mag worden, en dat een mens een wezen is met 46 menselijke chromosomen. Maken die 46 chromosomen dan het wezen van de mens uit? Ik zou evengoed kunnen stellen dat een mens een wezen is met een wil, met een zelfbewustzijn, dat redelijk kan handelen. Dat is even arbitrair.
Het gaat hier om betekenisgeving, Paulus. De mens geeft die betekenis aan de natuur, niet omgekeerd. Dat lijkt jij hier niet te snappen door steeds terug te grijpen naar een fundering van jouw definitie van de mens. De mijne is evengoed gefundeerd, en er is geen objectieve beslissingsprocedure om uit te maken welke juist is. Ze zijn beide juist. Dat doe ik helemaal niet. Ik zei dat jij oordeelt over het leven van die moeder, door haar te verplichten de zwangerschap uit te dragen. Dat betekent niet dat ze daarom sterft. Je opmerking illustreert eigenlijk perfect jouw dogmatische verering voor het leven op zich; welke inhoud dat leven heeft is compleet irrelevant voor jou. Je hebt nog liever twee miserabele levens, dan dat één leven vroegtijdig zou afgebroken worden. Schone ethiek hoor. Je had jezelf beter Pausus genoemd.
![]() |
#932 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#933 |
Parlementslid
|
![]()
![]() |
#934 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() uiteraard is die limiet arbitrair. het is nl onmogelijk aan te geven wanneer het leven begint.
het verschil tussen zaadcel en pasgeboren is immens groot maar de overgang loopt geleidelijk. ergens moet je de grens leggen rekening houdend met tal van subjectieve factoren. Citaat:
nope, maar er zijn meer voorbeelden waar de houder een bepaald recht niet of niet meer kan afdwingen. Je kunt het dan hebben over dierenrechten of over die dementerende die eigenlijk euthanasie wil. uiteraard heb je ook nog kinderrechten en talloze andere voorbeelden waar derden ervoor zorgen dat die individuen recht gedaan wordt. Laatst gewijzigd door 1207 : 28 augustus 2009 om 22:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#935 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk wel, dat is zelfs essentieel.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je een arbitraire lat legt om te besluiten van dit is nu een mens en dit niet, dan moet deze arbitraire lat voor alle mensen gelden of ze is hypocriet. De plaats waar ik de lat leg is eerlijk en rechtvaardig voor alle mensen. Die van, u niet. Snapt u dat verschil? Citaat:
Citaat:
Hoe slecht moet een leven zijn volgens jou alvorens jij het gerechtvaardigd vindt om het te doden? Doe toch eens normaal?! Natuurlijk zijn er mensen die problemen hebben en die moeten we zeker helpen waar we maar kunnen. Maar we gaan daarom geen andere mensen gaan doden hé zeg?! Astemblieft. Paulus. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#936 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
een bevruchte eicel is geen mens. en als je "wording" erbijsleurt dan is een zaadcel ook een mens in "wording". maar dit ontken je plotsklaps zonder enige aanwijsbare reden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#937 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alleen een bevruchte eicel kan dat. Paulus. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#938 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een 'mens' wordt wel als iets meer beschouwd dan louter een biologische entiteit , anders zou men zo'n embryo toch gelijk stellen aan eenieder natuurlijk persoon ( als juridische begrip ) om ze net als elke andere persoon van 'rechten' te voorzien ? Citaat:
Da's mijn mening En bracht ik je nu even op dát idee omdat ik mijn post het reeds had dat het begrip moord volledig los staat van het begrip schuld of onschuld. Je voorbeeldje over de doodstraf raakt dan ook kant noch wal daar bij een toepassing van de doodstraf juridisch technisch er ook geen sprake is van moord. Dus misschien ligt het eerder aan je beperkte inzicht van die termen dat je gelijk moord begint te schreeuwen. Citaat:
Citaat:
1) Bij levensgevaar ? : dus het is lang niet zeker dat de moeder ook effectief zou sterven... er is alleen een verhoogde kans op... je 'vermoord' ( jouw term) hier dus iemand om de levensvatbaarheid van een ander te vergroten ? bizarre redenering 2) Opofferen ? : Daar is geen sprake van dat zou dan de natuurlijke gang van zaken zijn als de codex verbied iemand te 'vermoorden' ... tant pis 't Is dezelfde absurde redenering als zeggen dat een stervend met _laat ons wat verzinnenn _ een zéér zeldzame ziekte die kan verholpen worden door een kuur van 10 kilo gemalen vers beenmerg dagelijks tot zich te nemen zich niet dient op te offeren en daarom dan gerechtigd is allerlei mensen te gaan ombrengen om aan dat ereiste aantal te komen. Een complete gaga-redenering is dat. Neen het blijven evenzeer drogredenen, Jeronimo, die uitzonderingen dan plots weer wel toe te gaan staan als je eerst uitgaat van een redenering dat er geen verschil zou bestaan tussen embryo en mens. Ik zou zelfs meer durven zeggen.... vermits een vrouw gekozen heeft voor de verwekking van die mens moet ze er maar ten volle voor opdraaien ... dus in een geval ( hypothetisch ) waar het bv noodzakelijk zou zijn de vrouw af te maken om die embryo alsnog te redden ... evenzo pech |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#939 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#940 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() hm... en hoe definieren we die dan ? Recht op een volwaardig bestaan tenzij dat bestaan product is van een bevruchting waar de aangetoonde onwil van de moeder een feit is en/of het volwaardig, al dan niet reeds minder volwaardig, bestaan van de moeder aantoonbaar in levensgevaar vertoeft ? |
|
![]() |
![]() |