![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
| Bekijk resultaten enquête: Een zwarte Paus? | |||
| Waarom niet? |
|
84 | 64,62% |
| Voor mij ok, maar de katholieke wereld kan dat niet aan. |
|
14 | 10,77% |
| Kan niet. |
|
14 | 10,77% |
| geen menig |
|
18 | 13,85% |
| Aantal stemmers: 130. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#221 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
dat was geen argument, doch een feit. Keer op keer tonen religieuzen dat hun religie enkel een lapje is om hun afwijking van aanvaardbaar ethisch handelen te verbergen. Dat is geen argument noch een mening doch een wederkerend feit doorheen de eeuwen.
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' Laatst gewijzigd door the_dude : 28 augustus 2009 om 11:39. |
|
|
|
|
|
#222 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Ik trek het me niet aan. Van mij mag het wit product uit Rome ook zwart zijn. Zolang ik er niet naar moet luisteren, mag het van mij zijn wat het wil.
|
|
|
|
|
|
#223 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ambiorixke, kun je mij eerst even vertellen over welke regio's je het hebt?
|
|
|
|
|
|
#224 |
|
Europees Commissaris
|
Volgens mij wordt het vooraleerst tijd voor een vrouwelijke paus.
|
|
|
|
|
|
#225 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
. Laatst gewijzigd door Bertie : 28 augustus 2009 om 18:00. |
|
|
|
|
|
|
#226 |
|
Europees Commissaris
|
Enige twijfel daarover bestaat toch wel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Pausin_Johanna).
|
|
|
|
|
|
#227 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#228 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#229 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#230 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
|
|
|
|
|
#231 | |
|
|
Citaat:
Zuster Godelieve voor paus! ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
|
|
|
|
|
#232 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#233 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 29 augustus 2009 om 17:47. |
|
|
|
|
|
|
#234 |
|
Banneling
|
En om te vermijden dat de pontificale stoel een tweede keer door een 'heilige moeder' zou worden bezet, werd het ritueel van de 'porfieren stoel' ingevoerd bij de volgende pausverkiezingen. De details zal ik u besparen. De kardinalen liepen plechtig achter de stoel en overtuigden zich, 'de visu et tacto', dat de nieuwe stadhouder voorzien was van het ontontbeerlijke mannelijke organen. Ze verklaarden plechtig: 'testiculos habet en bene pendentes'. Nadat allen hun belangrijk onderzoek hadden verricht, juichten alle kardinalen tenslotte: 'habet, habet, habet'. Wanneer de laatste kardinaal zijn belangrijk onderzoek (*) had verricht, stond de zaak vast. Twee diakens die getuigen waren geweest van het hele onderzoek riepen geestdriftig: 'Habemus Papam!' En alle prelaten antwoordden dan in koor: 'Deo gratias'! Nu, na dit lange wachten in deze bizarre bedoening, zou iedere sterveling dit laatste wel geroepen hebben.
(*) Ook castraten werden uitgesloten van de pauselijke troon. Vandaar dat een stelregel duidelijk bepaalde: 'Testiculos qui non habet, Papa esse non potest'. De porfieren stoel (Sella stercoraria) : http://4.bp.blogspot.com/_BasOULl1Df...400/chair2.jpg Laatst gewijzigd door system : 29 augustus 2009 om 18:35. |
|
|
|
|
|
#235 | |
|
|
Citaat:
De signaalwerking is groot. |
|
|
|
|
|
|
#236 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#237 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#238 | |
|
Banneling
|
Citaat:
In ieder geval bestaat de porfieren stoel of doorkijkstoel. Eén staat in het Vaticaan en één in het Louvre. Welke de echte is, laat ik in het midden. Dat deze site deze stoel en het bestaan van een vrouwelijke paus betwist, is natuurlijk zijn recht, maar het is dan ook een zeer christelijke site. Een andere invalshoek: http://www.personenencyclopedie.info/J/Jo/JOHANNA "Zelfs paus Alexander IV moest zich aan het onderzoek onderwerpen, hoewel hij al 4 zoons en een dochter had. Pas in de tijd van de Reformatie werd de open stoel afgeschaft, omdat men de procedure genant begon te vinden. De zedigheid ging zwaarder wegen dan de onzekerheid." Laatst gewijzigd door system : 29 augustus 2009 om 21:50. |
|
|
|
|
|
|
#239 |
|
|
Of ze gebruikten die stoelen voor het geval ze zich niet meer konden - ahum - inhouden tijdens een lange ceremonie. Dat lijkt me een pak plausibeler. Heel wat pausen waren namelijk oud en ziek, blijkbaar stelde God dat "tot Zich roepen" in hun geval liefst zo lang mogelijk uit.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
|
|
|
|
#240 | |
|
Banneling
|
Citaat:
In ieder geval het blijft een hardnekkig verhaal. En de kerk doet er alles aan om dit verhaal te ontzenuwen. Hetgeen begrijpelijk is. Nu, helemaal onmogelijk is het niet, zeker in die tijd: "Dat een vrouw zich zo lange tijd als man kon voordoen, is niet vreemd. Daarvan zijn in de geschiedenis voldoende voorbeelden. In de derde eeuw werd een als man vermomde vrouw abt van een klooster. In de twaalfde eeuw werd eveneens een als man vermomde vrouw kloosterbroeder in de abdij van Schonau. Pas na haar dood, bij het afleggen, werd haar ware identiteit bekend.In de achttiende eeuw leefde Mary Reade als piraat. James Barry, een negentiende eeuwse vrouw (meisjesnaam onbekend), klom op van matroos tot inspecteur-generaal van de Britse ziekenhuizen. Teresinha Gomez deed zich achttien jaar voor als man. Als veel gedecoreerd soldaat klom zij op tot generaal in het Portugese leger. In 1994(!) kwam daar een eind aan tijdens een poltie-onderzoek." Laatst gewijzigd door system : 30 augustus 2009 om 09:02. |
|
|
|
|