![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat Vlamingen er niet echt voor te vinden zijn als iemand plots kunstmatig ABN begint te praten kan ik niet ontkennen. Zelfs het verkaveling-vlaams (brabants met een holland accentje dat voor ABN moet doorgaan) uit de fermettekes-wijken (da's waar de meester ollands woont) wordt niet echt geapprecieerd. Maar dat heeft veel te maken met het feit dat Vlamingen als gevolg van de decennia-lange franstalige onderdrukking allergisch zijn voor elke vorm van dwang of inmenging. Waarom zouden we ons na al die jaren bevrijdingsstrijd aan andere heren moeten onderwerpen? En opkijken naar de "elite", gezagsgetrouwheid, bij een vlaming?? NO WAY. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het Verkavelings Vlaams is er gewoon omdat er intensieve contacten zijn tussen Vlaminge onderling en weinig contact met Nederlanders. Dat heeft niets te maken met een houding. Je spreekt gewoon de taal die je nodig hebt en waar je het meest mee in contact komt. En het Verkavelings Vlaams wordt in heel Vlaanderen goed verstaan. Los daarvan heb ik nog nooit een probleem gehad in gesprekken met Nederlanders. Zij verstaan mij en ik versta hen. Wat is dan het probleem?
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bedankt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 30 augustus 2009 om 14:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar misschien stammen uw ervaringen eerder uit oost-duitsland waar er bij de ossies wel een zekere drive is om aansluiting te vinden bij de wessies? Ook door taal-assimilatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Wij kijken mss niet naar de zelfde Franse 'series'. Alhoewel, ik wel dien toe te geven dat ik wel een of zelfs twee generaties achterloop met mijn weten, over de tijdelijke taalmisvormingen bij onze Zuiderburen. Ik was nml. gebleven bij 'Keuf' staat voor 'poulet', 'flic' politieagent - en 'meuf', 'meisje', 'vriendin'. Deze 'vmisvormingtrend' lijkt ook veel levendiger bij de Franse 'Allochtonen' dan bij de 'autochtonen' Ik had het eigenlijk eerder over het dagdagelijkse taalgebruik en niet alleen bij tieners. Mijn uitgangspunt was eigenlijk het volgende: wat zou Victor Hugo, Molière, J.P Sartre en alle andere 'Literaire Franse Academici' hierover denken. Zou het niet, als een man kunnen luiden als: Profanation!!! ![]() Laatst gewijzigd door bruggeman : 30 augustus 2009 om 15:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 30 augustus 2009 om 15:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
VL en NL (+ andere kleinere landen zoals in Scandinavië) wisten meteen dat dubben te duur was en daarom ondertitels. In het oostblok was ook ondertitelen te duur en daarom 1 pers die alle stemmen dubt (voice over) in de ontwikkelingslanden was zelfs dat te duur en daarom alles zonder ondertitels of wat dan ook op de buis |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
|
![]() Ondetitels voor doven via teletekst is geen goed idee want ondertitels via Teletekst kun je niet opnemen via een dvd-recorder bijvoorbeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
|
![]() Citaat:
Franstaligen zijn het gewoon dat er omstandigheden zijn waarin ze hun eigen taal correct moeten spreken en zijn dan ook vaak bang om in de nieuwe taal fouten te maken. Weten zij veel dat het de Vlamingen geen fluit kan schelen dat je zegt: ik ben naar de voetbal geweest of ik noem Peeters. Eigenaardig: Vlamingen zijn veel kritischer voor anderstaligen die NL spreken: je hoort het toch dat hij niet van bai oengs is hé. Terwijl Franstaligen veel sneller zeggen dat je zeer goed FR spreekt, ook al maak je nog heel veel fouten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
|
![]() Citaat:
Heeft niets te maken met beter/slimmer/opener/... zijn dan een ander. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het valt idd op, uit internationale studies, dat de kennis van een tweede taal (meestal dus het Engels) beter is in Frankrijk dan in Wallonië. Vele Franstalige Belgen vragen zich nog altijd af waarom zij een tweede taal zouden moeten leren, ze spreken toch al een internationale taal. in Frankrijk is dat veel minder.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
|
![]() Citaat:
Vlamingen weten vaak niet welke woorden verkavelingsvlaams zijn en welke de AN-variant is die de anderstalige op school zal geleerd hebben en dus zal begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zo maar met wat clichés rondstrooien, het moet wel plezant zijn, maar je brengt er totaal niets bij aan de discussie.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |