![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik geef wel toe dat ik nog niet op Bornholm was.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Deze mentaliteit mis ik bij de Nederlanders en de Vlamingen node. Ook een zelfregulerend, normatief vermogen ontberen de Nederlanders en Vlamingen ten enen male. Achteloosheid, onverschilligheid en desinteresse voor de standaardtaal zijn eerder regel dan uitzondering. In Nederland wint het afschuwelijke Poldernederlands aan populariteit, vooral onder hoger opgeleide, jonge vrouwen en wordt uiteraard gestimuleerd door de Gooise media in Hilversum. In Nederland zijn het ook de etnolecten (het Nederlands van de allochtonen) die steeds meer invloed doen gelden. En in Vlaanderen is het het Verkavelingsvlaams, dat een valse identiteit dient te verlenen aan de sprekers ervan. Het Nederlandse taalgebied is vrij klein op Europese schaal en zeker op wereldschaal. Het is zijn compactheid (22 miljoen sprekers, meer dan alle sprekers van Scandinavische talen bij elkaar!) die ervoor zorgt dat het Nederlands in Europa 'meetelt'. Laat ons gezamenlijk, Nederlanders en Vlamingen, het Algemeen Nederlands eren en respecteren! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() maar in de praktijk blijkt het tegendeel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Staatssecretaris
|
![]() Wie wil vindt een weg.
Wie niet wil vindt een excuus. Veel Franstaligen hebben ofwel niet de intellectuele capaciteiten om Nederlands te leren, ofwel zijn ze te lui. Gelukkig zijn er uitzonderingen die tegen de negatief ingestelde stroom inroeien en die wel de taal van de meerderheid van de Belgische bevolking willen leren. Dat zijn mensen die vooruit willen komen in het leven. De onwil van Franstaligen om Nederlands een serieuze plaats in het schoolcurriculum te geven betekent vroeg of laat het het einde van België.
No safe treshold for radiation; Review over medische gevolgen van de ramp in Tsjernobyl. Nuclear Controversies (2004) ![]() ![]() ![]() Goede updates over de ramp in Fukushima en dito duiding in ex-skf-blogspot, Arthur Hu, Washingtonsblog, Fairewinds, Energy News. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is best mogelijk dat het ook in Wallonië verplicht maken van Nederlands als éérste vreemde taal en de criteria waaraan leerlingen moeten voldoen behoorlijk streng te houden de 'België barst!'-ers van een belangrijk argument berooft, maar of dat zal volstaan om het einde van België af te wenden is niet gewaarborgd.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Staatssecretaris
|
![]() Helemaal mee eens Djimi.
Maar dat de Franstaligen nu opeens en masse Nederlands zouden gaan leren (helaas hebben ze niet allemaal zo'n goede leraren als jij!) is een utopie. Ze weigeren al 180 jaar van dat te doen, en de stemming tov het Nederlands wordt steeds negatiever lijkt mij. Sinds de federalisering kiest Wallonië voor Frankrijk (en wijst alle uitgestoken handen van Vlaamse politici op een vaak zeer onbeschofte manier af). Daar zal het langzaam maar zeker ook naar toe gaan. Dat lijkt mij op termijn onvermijdelijk. Hoe minder Wallonië rekening houdt met zijn broodheren, hoe onvermijdelijker. Vlaanderen kiest in de eerste plaats voor zichzelf, jammer genoeg (nog) niet voor Nederland.
No safe treshold for radiation; Review over medische gevolgen van de ramp in Tsjernobyl. Nuclear Controversies (2004) ![]() ![]() ![]() Goede updates over de ramp in Fukushima en dito duiding in ex-skf-blogspot, Arthur Hu, Washingtonsblog, Fairewinds, Energy News. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Staatssecretaris
|
![]() Er is toch een ommekeer aan het komen. Franstalige beseffen steeds meer het economisch belang van Nederlands leren. Maar dan nog. Ik heb hier bij ons thuis als 2 keer iemand gehad uit Wallonië die Nederlands wou leren. (een meisje van 16 en een jongen van 17 die beide al Nederlands op school hadden gevolgd.) Maar hun kennis van het Nederlands was zo bedroevend dat ik vaak op Frans moest overschakelen om hen toch iets duidelijk te kunnen maken. Als ik Nederlands sprak reageerde ze wel maar uit hun antwoorden kon ik opmaken dat ze er niets van begrepen. (bv op alles ja zeggen ook al zijn hun antwoorden dan compleet tegenstrijdig)
![]() |
#170 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Met alle respect voor die jongens en die meisjes die dat doen, en dat meen ik echt, moet ik u tegenspreken. Dat soort initiatieven bewijst NIETS (hooguit dat in bepaalde kringen de noodzaak tot het leren van Nederlands groter is dan 10 jaar geleden). Zelfs niet als dat soort aanvragen zou verdrievoudigen, want de overgrote meerderheid van de Franstaligen in het zuiden des lands ziet niets in Vlaanderen. Elke dag krijg je daar in de krant en op TV de meest baarlijke nonsens over Vlaanderen uitgestort (en meestal niet van de vriendelijkste soort). Liedjes in andere talen als het Frans, het Engels en nu en dan eens in het Italiaans hoor je daar gewoonweg niet. Heeft weinig te maken met wat je op onze zenders hoort. Ik werk nu ruim zeven jaar op een "tweetalig" callcenter in Luik. De meeste van mijn Franstalige collega's (gelukkig niet allemaal!) kunnen hun afkeer voor Vlaanderen maar moeilijk verbergen. Het aantal Franse vlaggen dat je daar ziet wapperen op le quatorze juillet is niet te tellen. Het zal geen geheim zijn voor u dat u bepaalde risico's neemt als u zich drie dagen eerder met een leeuwenvlag in het centrum van de stad begeeft. De dag dat in Wallonië Nederlands een verplicht vak wordt zal ik mijn mening misschien bijstellen. Maar ik ben er eigenlijk zeker van dat die dag nooit komt. (Ik zeg niet dat Walen onvriendelijke mensen zijn of zoiets hé, wel dat ze boordevol negatieve vooroordelen zitten tegenover alles wat Germaans is. Ik krijg soms zelfs de indruk dat de tweede wereldoorlog nog niet voorbij is.) Wallonië ligt voor mij in een ander land. Punt.
No safe treshold for radiation; Review over medische gevolgen van de ramp in Tsjernobyl. Nuclear Controversies (2004) ![]() ![]() ![]() Goede updates over de ramp in Fukushima en dito duiding in ex-skf-blogspot, Arthur Hu, Washingtonsblog, Fairewinds, Energy News. Laatst gewijzigd door Felix (be) : 2 september 2009 om 14:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Staatssecretaris
|
![]() Het ging in dit geval over mensen uit Waals Brabant. En ik denk dat het ook daar is dat de veranderingen het grootst zijn. (Brussel, Waals-Brabant) Hoe het er in Luik aan toegaat weet ik niet.
![]() |
#172 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Staatssecretaris
|
![]() U doet alsof u niet leest wat ik schrijf Azert,
nogmaals, ik kom zo'n 20 dagen per maand in Wallonië, al ruim zeven jaar lang. Ik weet waarover ik schrijf en u weet dat wat ik schrijf waar is. Met uw halve waarheden, leugens en afleidingsmanoeuvres ("ik heb op de radio gehoord dat", en we zijn weer vertrokken voor vijf bladzijden onzin.) strooit u de mensen zand in de ogen, een echte forumtrol. * * * Wie wil vindt een weg. Wie niet wil vindt een excuus. Het aantal Franstaligen dat een excuus vindt om geen Nederlands te leren is gigantisch. Dat hebt u volledig te danken aan uw politici en aan uw media. Of zou het zo zijn dat de meesten Franstaligen niet de intellectuele capaciteiten hebben of te lui zijn om Nederlands te leren? Positieve uitzonderingen, die wel de taal van de meerderheid van dit land willen leren en vooruit willen komen in het leven niet te na gesproken. Met een paar immersiescholen komt u er niet, de mentaliteit verandert immers niet. De rest werkt door zijn onwil om Nederlands te leren ijverig mee aan het einde van België.
No safe treshold for radiation; Review over medische gevolgen van de ramp in Tsjernobyl. Nuclear Controversies (2004) ![]() ![]() ![]() Goede updates over de ramp in Fukushima en dito duiding in ex-skf-blogspot, Arthur Hu, Washingtonsblog, Fairewinds, Energy News. Laatst gewijzigd door Felix (be) : 2 september 2009 om 23:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is misschien eeen ideetje voor Vlaanderen ipv het schandelijke en trieste doorgeefluik voor de Angelsaksische media-industrie te zijn die het nu is. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 3 september 2009 om 00:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Op Waalse zenders hoor je nooit Nederlandstalige nummers, hoewel 60% van de Belgen Nederlandstalig is. Dat is abnormaal, onbeschoft en in zekere zin zelfs racistisch. Alsof er in Nederland, Vlaanderen, Duitsland, enz. nooit muziek gemaakt wordt.
No safe treshold for radiation; Review over medische gevolgen van de ramp in Tsjernobyl. Nuclear Controversies (2004) ![]() ![]() ![]() Goede updates over de ramp in Fukushima en dito duiding in ex-skf-blogspot, Arthur Hu, Washingtonsblog, Fairewinds, Energy News. Laatst gewijzigd door Felix (be) : 3 september 2009 om 01:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
|
![]() Citaat:
Het is inderdaad waar dat in de provincie Luik er meer dan in de andere provincies voor Engels als 2de taal gekozen wordt. Maar Wallonië/Franstalig BE is meer dan Luik. Bovendien leren heel wat Franstalige studenten NL op een andere manier NL dan op de middelbare school als 2de taal. Ik ben de voorbije maanden verschillende Waalse studenten tegengekomen die in een Vlaamse hogeschool NL studeerden. De meesten waren toevallig uit Luik of Verviers en ook Bastogne,.... Verschillende onder hen haalden een heel hoog niveau. 1 had NL als 3de taal gekregen op school (kwam uit Ciney) en vond NL een lelijke taal maar... had in enkele maanden Vlaanderen toch enorm veel vooruitgang geboekt en kan perfect meedraaien in een Vlaamse omgeving (waar hij voortdurend met dialectsprekers werd geconfronteerd). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen is er weinig goede NL muziek zodat we liedjes uit andere talen draaien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De opmerking van Felix (be) vind ik anders ook wel de moeite waard: de ostentatieve desinteresse van de FR media in ons land voor de cultuur van 60% van de landgenoten komt behoorlijk beledigend over. Hoe dik wilt u die laag eelt op onze ziel, azert?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Wat u zegt bewijst niets. Ik mis harde cijfers. Maar vaag en hypocriet blijven ligt nu eenmaal in uw aard. Ik zal mijn mening misschien pas bijstellen als Wallonië het Nederlands een vaste en fatsoenlijke plaats in het schoolcurriculum geeft en ophoudt Vlamingen in de media als neo-nazi's af te schilderen. Maar u en ik weten dat dat nooit zal gebeuren. U ziet hier gewoon dag en nacht te trollen mijnheer Azert. Niks nieuws onder de zon.
No safe treshold for radiation; Review over medische gevolgen van de ramp in Tsjernobyl. Nuclear Controversies (2004) ![]() ![]() ![]() Goede updates over de ramp in Fukushima en dito duiding in ex-skf-blogspot, Arthur Hu, Washingtonsblog, Fairewinds, Energy News. Laatst gewijzigd door Felix (be) : 3 september 2009 om 09:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is goede nederlandstalige muziek maar het probleem komt vooral van een desinteresse voor Nederlandstalige muziek. Ik kom terug met de dood van Yasmine deze zomer. Behalve een piepklein artikel in "Télé-Moustique" (Franstalig dagblad) heeft niemand over haar dood gesproken. Geen probleem daarentegen voor de dood van Michael Jackson maar ja, "Wacko Jacko" is bekend in de hele wereld. Wie heeft al van Yasmine in Franstalig België horen spreken? Spreken met Walen over Yasmine is hetzelfde als spreken met hen over Georgette of Jeaninne.
Laatst gewijzigd door Everytime : 3 september 2009 om 09:26. |
![]() |
![]() |