Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2009, 07:02   #221
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Er is ook veel goede Duitse muziek; maar wegens al te veel ander materiaal hoor je op de VRT soms "Haus am Meer" en verder niets.
Stimmt.

Ich möchte gern' mal "Macht Kaputt Was Euch Kaputt Macht" hören, aber Ich fürchte dieses Lied ist leider ein bisschen zu radikal.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 08:02   #222
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Het staat u vrij over Sarkozy te denken wat u wil, natuurlijk. Maar ik heb hem nog nooit horen zeggen dat hij België en Vlaanderen zo klein mogelijk wil houden. België en Vlaanderen interesseert Frankrijk en de Fransen niet zo erg als u blijkt te denken. We hebben hier al katten genoeg te geselen, zonder dat we er nog eens het Belgisch probleem zouden bijnemen.

Frankrijk heeft derhalve, bij mijn weten, geen bedoelingen met België en/of Vlaanderen, laat staan dat dit slechte bedoelingen zouden kunnen zijn. Ik zie dan ook totaal niet in waarom u ons als slechte buren omschrijft.

De zaak Fortis heeft BNP inderdaad geen windeieren gelegd, maar dat is naar mijn inschatting meer een gevolg van de toegeeflijkheid (of was het domheid ?) van uw federale ministers die bij de onderhandelingen betrokken waren, dan van welkdanige "actie" van de Franse onderhandelaars.
Sarkozy en zijn voorgangers kopen het ene na het andere Belgische/Vlaamse bedrijf in strategische sectoren (het is begonnen in de periode van Petrofina; dat soort transacties heeft Albert Frère in 1984 in België de titel van Baron opgeleverd en in Frankrijk heeft hij de hoogste adellijke titel van "ordre national de la Légion d’honneur" gekregen; Albert Frère is een gehaaid zakenman, maar het feit dat in België oa zowat de hoogste gasprijzen an Europa gelden hebben we daaraan te danken), daarin actief gesteund en geholpen door de heersende Belgische elite, waaronder ook de partijbureas van VLD, CD&V en SP.a.

Ik heb dat "klein houden" genoemd. Je kan ook andere termen gebruiken, maar dat ga ik niet doen.
Tussen de regels door is zonneklaar wat ik allemaal bedoel.
Laat ik het er maar op houden dat de verwevenheid van het Franstalige gedeelte van de Belgische elite met Frankrijk groot is.

@Eberhard: ik heb er niet de minste moeite mee dat hier ook Engelse, Franse, Duitse, Nederlandse, Italiaanse, Spaanse enz. muziek gedraaid wordt. Ik vind dat een verrijking.
Het zich beperken tot artiesten van eigen bodem lijkt mij mij eerder een teken van bekrompenheid en navelstaarderij.
In Vlaanderen komt een aantal artiesten van eigen bodem inderdaad nauwelijks aan bod. De redenen daarvoor heb ik al eerder aangehaald.

Onbekend maakt onbemind.
In Wallonië wil men Nederlandstalige muziek onbekend houden.
Duidelijk denk ik.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 5 september 2009 om 08:23.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 14:35   #223
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Sarkozy en zijn voorgangers kopen het ene na het andere Belgische/Vlaamse bedrijf in strategische sectoren (het is begonnen in de periode van Petrofina; dat soort transacties heeft Albert Frère in 1984 in België de titel van Baron opgeleverd en in Frankrijk heeft hij de hoogste adellijke titel van "ordre national de la Légion d’honneur" gekregen; Albert Frère is een gehaaid zakenman, maar het feit dat in België oa zowat de hoogste gasprijzen an Europa gelden hebben we daaraan te danken), daarin actief gesteund en geholpen door de heersende Belgische elite, waaronder ook de partijbureas van VLD, CD&V en SP.a.

Ik heb dat "klein houden" genoemd. Je kan ook andere termen gebruiken, maar dat ga ik niet doen.
Tussen de regels door is zonneklaar wat ik allemaal bedoel.
Laat ik het er maar op houden dat de verwevenheid van het Franstalige gedeelte van de Belgische elite met Frankrijk groot is. .......
1. L’ordre national de la Légion d’honneur is een « décoration honorifique », en houdt geen adellijke titel in. Sinds de Révolution worden er geen adellijke titels meer verleend in Frankrijk.

2. Het zijn niet Sarkozy en/of zijn voorgangers die bedrijven opkopen in België.

3. Het is wel juist dat Franse industriële en financiële groepen (o.a. energiesector, bank- en verzekeringswezen) belangen hebben in buitenlandse bedrijven, onder andere in België.

4. Wat niet te koop is, kun je niet kopen. Als belangen in een bedrijf worden verkocht, speelt de verkoper daar in even grote mate een rol in als de koper. Enkel de koper met de vinger wijzen omwille van de verkoop, is onzinnig.

5. Het is een feit dat een deel van het Belgisch (vermeend) puikje erg franskiljons is. Maar dat zijn geen Fransen, nietwaar : het zijn Belges. U kunt dit derhalve Frankrijk niet ten kwade duiden.

6. Wat u voor het overige nog tussen de regels zou bedoelen, is mij niet duidelijk.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 14:41   #224
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
1. L’ordre national de la Légion d’honneur is een « décoration honorifique », en houdt geen adellijke titel in. Sinds de Révolution worden er geen adellijke titels meer verleend in Frankrijk.

2. Het zijn niet Sarkozy en/of zijn voorgangers die bedrijven opkopen in België.

3. Het is wel juist dat Franse industriële en financiële groepen (o.a. energiesector, bank- en verzekeringswezen) belangen hebben in buitenlandse bedrijven, onder andere in België.

4. Wat niet te koop is, kun je niet kopen. Als belangen in een bedrijf worden verkocht, speelt de verkoper daar in even grote mate een rol in als de koper. Enkel de koper met de vinger wijzen omwille van de verkoop, is onzinnig.

5. Het is een feit dat een deel van het Belgisch (vermeend) puikje erg franskiljons is. Maar dat zijn geen Fransen, nietwaar : het zijn Belges. U kunt dit derhalve Frankrijk niet ten kwade duiden.

6. Wat u voor het overige nog tussen de regels zou bedoelen, is mij niet duidelijk.
5. die franskiljons staan wel aan de boeg van de Belgische revolutie waarbij aansluiting bij Frankrijk het eerste doel was (en in het achterhoofd willen ze dat nog altijd)

Laatst gewijzigd door Shadowke : 5 september 2009 om 14:41.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 15:13   #225
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
5. die franskiljons staan wel aan de boeg van de Belgische revolutie waarbij aansluiting bij Frankrijk het eerste doel was (en in het achterhoofd willen ze dat nog altijd)
Ja, Shadowke, maar voor wat de Belgische franskiljons al dan niet in het achterhoofd willen, kun je bezwaarlijk Frankrijk met de vinger wijzen.

Ik tracht enkel, en hier niet voor de eerste keer, duidelijk te maken dat Franstalige en/of franskiljonse Belgen geen Fransen zijn. Sommigen blijken, totaal ten onrechte, dat onderscheid niet te maken.

Dat men Frankrijk het ontstaan van België gedeeltelijk ten kwade wil duiden, daar kan ik nog begrip voor opbrengen. Maar het huidig "probleem België" aan Frankrijk wijten, zelfs maar ten dele, is onterecht.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 5 september 2009 om 15:13.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 15:33   #226
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ja, Shadowke, maar voor wat de Belgische franskiljons al dan niet in het achterhoofd willen, kun je bezwaarlijk Frankrijk met de vinger wijzen.

Ik tracht enkel, en hier niet voor de eerste keer, duidelijk te maken dat Franstalige en/of franskiljonse Belgen geen Fransen zijn. Sommigen blijken, totaal ten onrechte, dat onderscheid niet te maken.

Dat men Frankrijk het ontstaan van België gedeeltelijk ten kwade wil duiden, daar kan ik nog begrip voor opbrengen. Maar het huidig "probleem België" aan Frankrijk wijten, zelfs maar ten dele, is onterecht.
het zijn mss geen echte fransen, maar ze leven wel in frankrijk.
de modale Franstalige Belg werd erdoor gedwongen door hun eigen politici en de Franstalige bourgeoisie die achter de schermen alle touwtjes in handen heeft. daarom is er onder de Franstalige Belgen een groeiend aantal dat Wallonië aansluit bij Frankrijk indien België splitst.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 5 september 2009 om 15:34.
Oud 5 september 2009, 16:05   #227
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vind wel dat la douce France nogal gul omspringt met de toekenning van onderscheidingen. Hoe kan je anders verklaren dat een zanger van het derde knoopsgat zoals Arno Hintjens die niet in staat is één deftige zin in het Frans te spreken, zomaar een prestigieuze onderscheiding krijgt? Of is "Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres" een lachertje? Ik denk het niet.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 16:22   #228
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
(phenomeen is in het Nederlands fenomeen)
Ik vind wel Franstalige radiozenders die weigeren Nederlandstalige of Duitstalige muziek te draaien. Zelfs van Spaanse nummers (oa Mecano) lijken Franstalige zenders een ziekelijke voorkeur voor de Franse versie te hebben.

U praat inderdaad voortdurend in clichés. Maar ik noteer dat u Franstalige muziek mooier vindt dan Nederlandstalige. Dat is uw goed recht (en dat wil ik ook zou houden! Over smaak valt nu eenmaal niet te redetwisten.). Dat Franstalige zenders na 180 jaar België geen Nederlandstalige muziek draaien vind ik daarentegen een misselijk makende belediging tegenover de ruiim zes miljoen Nederlandstaligen in Vlaanderen.

Met leugenachtige denkbeelden bedoel ik oa dat u Sarkozy ophemelt als een Europees staatsman (tussen haakjes: gelukkig is die domme Sagolène-Troela geen Frans president geworden).
U lijkt te vinden dat België en Vlaanderen veel respect voor die man moeten opbrengen. I agree to disagree en ik bestrijd dat voor 100%.
Sarkozy is een Frans politicus die de invloed van Frankrijk in Europa (en zeker in België) wil vergroten. Hij heeft niets van een Europees staatsman. Eerder van een Franse kolonialist die vindt dat België en Vlaanderen zo klein mogelijk gehouden moeten worden.
Dit is slechts een voorbeeld. U beschouwt Frankrijk als uw vaderland, ik beschouw Frankrijk als een slechte buur die helaas geen goede bedoelingen met België en vooral met Vlaanderen heeft. Het laatste voorbeeld van een anti-Belgische en ook anti-Belgische actie was de manier waarop het bankgedeelte van Fortis naar BNP werd overgeheveld. Degoutant gewoon.

Ik noteer ook dat u in tegenstelling tot Azert niet van uzelf vindt dat u een trol bent.
Ik hemel Sarkozy helemaal niet op. Ik beschouw Frankrijk als mijn vaderland omdat ik elke dag met Frankrijk leef. Met België leef ik bijna niet meer. Al dit communautaire brol, al die verzuurde reacties omdat Clouseau een gewone liedje over België brengen tonen duidelijk dat dit land een serieus probleem heeft. En dit probleem bevindt zich in de Belgische bevolking die meer en meer aan extreme verzuurdheid lijdt. Wat is er verkeerd dat ze een liedje over België maken? Is dit het einde van de wereld? Blijkbaar wel voor veel Vlamingen. Ik begrijp 100% dat Tony Mary naar Frankrijk verhuist. Daar zal hij zeker en vast zich beter voelen dan in ons apenland.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 16:46   #229
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik hemel Sarkozy helemaal niet op. Ik beschouw Frankrijk als mijn vaderland omdat ik elke dag met Frankrijk leef. Met België leef ik bijna niet meer. Al dit communautaire brol, al die verzuurde reacties omdat Clouseau een gewone liedje over België brengen tonen duidelijk dat dit land een serieus probleem heeft. En dit probleem bevindt zich in de Belgische bevolking die meer en meer aan extreme verzuurdheid lijdt. Wat is er verkeerd dat ze een liedje over België maken? Is dit het einde van de wereld? Blijkbaar wel voor veel Vlamingen. Ik begrijp 100% dat Tony Mary naar Frankrijk verhuist. Daar zal hij zeker en vast zich beter voelen dan in ons apenland.
neen Everytime! het is niet de schuld van de gewone Belgische bevolking maar van de Franstalige politici die door jarenlange anti-Vlaams te zijn de verzuurdheid bij de Vlaamse bevolking heeft veroorzaakt en door de Franstalige media heeft gezorgd dat Wallonië al half Frankrijk is.

en nu is de impasse volledig! België is volledig geblokkeerd!
compromissen kunnen niet meer worden gemaakt!
België is einde rit!

en als je het hier beu bent, kan je nog altijd Tony Mary volgen naar Frankrijk.
je zegt toch zelf dat je er meer thuis voelt?
Oud 5 september 2009, 17:13   #230
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de modale Franstalige Belg werd erdoor gedwongen door hun eigen politici en de Franstalige bourgeoisie...
Hoe werden ze daartoe "gedwongen"?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 17:15   #231
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Waarom niet?
Het "Frans" dat men in Wallonië spreekt is helemaal geen echt Frans. Dat komt er nu eenmaal van als je een vreemde taal tot de nieuwe standaardtaal maakt, zoals destijds in Wallonië gebeurd is. De Walen zijn gedwongen om de vreemde taal, Frans, te leren praten en gebruiken in het dagelijks leven. Nu spreken ze dus een slechte vorm van Frans.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 17:17   #232
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Hoe werden ze daartoe "gedwongen"?
Ze werden gedwongen om hun eigen taal te verleren en het Frans aan te leren. Dat ze dan nog eens slecht spreken ook. Vraag maar eens aan een echte Fransman wat hij vindt van het "Frans" van de Walen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 17:33   #233
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Het "Frans" dat men in Wallonië spreekt is helemaal geen echt Frans. Dat komt er nu eenmaal van als je een vreemde taal tot de nieuwe standaardtaal maakt, zoals destijds in Wallonië gebeurd is. De Walen zijn gedwongen om de vreemde taal, Frans, te leren praten en gebruiken in het dagelijks leven. Nu spreken ze dus een slechte vorm van Frans.
Totaal onzin! Walen spreken hetzelfde Frans als de Fransen zelf. Er zijn inderdaad enkele verschillen maar die zijn miniem.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 17:37   #234
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

En ander accentje en een paar woordjes, hoop en al. In La France werden/worden ook allerlei verschillende langues d'oïl gesproken, het Waals kwam laatst door een staatkundige scheiding.
Je moet wel erg naïef zijn te denken dat het merendeel der Walen tegen hun zin verfranst werd. Alsof de Franse cultuurtaal niet hun medium ging worden...

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 september 2009 om 17:39.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 19:47   #235
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben al met Walen tot aan de Middellandse Zee geweest; nooit waren er taalproblemen (behalve nonante en septante)

Ben ook al met Vlamingen tot in Friesland geweest en vaak moesten zinnen/woorden herhaald worden wegens niet begrepen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 19:52   #236
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het "Frans" dat men in Wallonië spreekt is helemaal geen echt Frans. Nu spreken ze dus een slechte vorm van Frans.

Tuuuurlijk. Daarom wordt op de Franstalig Belgische TV niemand ondertiteld, en op de Vlaamse TV ongeveer de helft.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 19:52   #237
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik ben al met Walen tot aan de Middellandse Zee geweest; nooit waren er taalproblemen (behalve nonante en septante)

Ben ook al met Vlamingen tot in Friesland geweest en vaak moesten zinnen/woorden herhaald worden wegens niet begrepen.
het fries is wel geen nederlands.
maar een aparte taal.
Oud 5 september 2009, 19:54   #238
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Tuuuurlijk. Daarom wordt op de Franstalig Belgische TV niemand ondertiteld, en op de Vlaamse TV ongeveer de helft.
Uitstekende observatie.
Oud 5 september 2009, 19:54   #239
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat ze dan nog eens slecht spreken ook. Vraag maar eens aan een echte Fransman wat hij vindt van het "Frans" van de Walen.

Zegt de pipo die zelf in de regio van de ondertitelkampioenen woont. Klootjesvolk schijnt nog trots te zijn ook op hun dialecten.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2009, 19:56   #240
BWarrior

Standaard

Citaat:
Ze werden gedwongen om hun eigen taal te verleren en het Frans aan te leren. Dat ze dan nog eens slecht spreken ook. Vraag maar eens aan een echte Fransman wat hij vindt van het "Frans" van de Walen.
Door wie werden ze "gedwongen"? Wanneer? Geef eens een concreet voorbeeld.

Is Frans de oorspronkelijke taal van de Fransen? Hebben de Brabanders, Antwerpen, Limburgers, West- en Oost-Vlamingen hun oorspronkelijke streektaal niet opgegeven voor het Algemeen Nederlands?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be