Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2009, 19:07   #1
born2bewild
Banneling

Standaard vanhengel klaagt

over "uitkleden van de federale staat"

misschien eens bij verhofstadt gaan informeren hoe dat zo gekomen is.

hoe is het nu toch mogelijk dat GEEN ENKELE journalist dat onder die knuppel zijn neus wrijft?
Journalisten die subsidies krijgen, een pest.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 20:26   #2
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht

hoe is het nu toch mogelijk dat GEEN ENKELE journalist dat onder die knuppel zijn neus wrijft?
Ø-VLDer he, die mannen weten hoe ze met geld moeten smijten. Maar hoe ge het moet beheren? Oh maar, er is altijd wel iemand anders om er voor te laten opdraaien.

Wat die Vanhengel, als goede protégé van Verhofstadt, niet schijnt te snappen is dat als er meer geld van de gemeenschappen moet komen, er ook meer bevoegdheden naar de gemeenschappen zullen moeten getransfereerd worden. Wat de Walen weer niet willen, evenmin trouwens als meer bijdragen aan de federale staat. De voorlopige twaalfden komer er dus aan.

In ieder geval zullen de uitspraken van Vanhengel het prestige van Belgie in de wereld weer niet vooruitgeholpen hebben. Ik zou zelfs durven zeggen dat ze een bedreiging vormen voor de tewerkstelling in Vlaanderen, om het met de woorden van een illustere partij-genote van hem te zeggen

Toch vanavond allemaal nog eens een schietgebedje doen dat deze regering eindelijk valt. Waaraan hebben wij deze straf toch verdiend?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 20:33   #3
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ø-VLDer he, die mannen weten hoe ze met geld moeten smijten. Maar hoe ge het moet beheren? Oh maar, er is altijd wel iemand anders om er voor te laten opdraaien.

Wat die Vanhengel, als goede protégé van Verhofstadt, niet schijnt te snappen is dat als er meer geld van de gemeenschappen moet komen, er ook meer bevoegdheden naar de gemeenschappen zullen moeten getransfereerd worden. Wat de Walen weer niet willen, evenmin trouwens als meer bijdragen aan de federale staat. De voorlopige twaalfden komer er dus aan.

In ieder geval zullen de uitspraken van Vanhengel het prestige van Belgie in de wereld weer niet vooruitgeholpen hebben. Ik zou zelfs durven zeggen dat ze een bedreiging vormen voor de tewerkstelling in Vlaanderen, om het met de woorden van een illustere partij-genote van hem te zeggen

Toch vanavond allemaal nog eens een schietgebedje doen dat deze regering eindelijk valt. Waaraan hebben wij deze straf toch verdiend?
Laatst was ik aan het zappen en bleef even stilstaan bij een intervieuw met Chris Peeters op Kanal Z. Bleek dat alleen al Vlaanderen sinds 2001 al meer dan 72.000 ambtenaren bijkomend had aangeworven. Geen wonder dat we failliet gaan.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 20:34   #4
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

hoe is het nu toch mogelijk dat GEEN ENKELE journalist dat onder die knuppel zijn neus wrijft? Journalisten die subsidies krijgen, een pest.
om dezelfde reden dat geen enkele journalist het de PS onder de neus wrijft dat zij bij de regeringsvorming in 2003 de bouw van nieuwe gevangenissen hebben tegengehouden, terwijl alle andere regeringspartijen daar wel voorstander van waren.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 21:28   #5
Busse87
Burgemeester

Standaard

Kan iemand mij hier uitleggen wat het "begrip" van de Twaalfden is ?

De apostelen of wat moet ik daar onder verstaan ??
Busse87 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 21:36   #6
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Busse87 Bekijk bericht

Iets met geld uitgeven onder "voorlopige' titel, meen ik te begrijpen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Begrotingswet
Oud 6 september 2009, 21:53   #7
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Klagen en bedelen

Citaat:

Van Rompuy bedelt en Vanhengel klaagt.
De laatste wil de indruk wekken dat hij NIET hoorde wat Bart De Wever verklaarde: "Vlaanderen gaat niet langer de putten v.d. anderen opvullen".Ik denk dat 99% v.d. Vlamingen achter de verklaring van B. De Wever staat.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2009, 22:00   #8
Busse87
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Van Rompuy bedelt en Vanhengel klaagt.
De laatste wil de indruk wekken dat hij NIET hoorde wat Bart De Wever verklaarde: "Vlaanderen gaat niet langer de putten v.d. anderen opvullen".Ik denk dat 99% v.d. Vlamingen achter de verklaring van B. De Wever staat.
99% niet .

Vele moeten de "verlichting" nog krijgen vrees ik...

En dan nog iets . Bart zegt dat wel , maar wie zegt dat het gaat gebeuren ??
Als de federale komt aankloppen zullen ze het mooi geven ( met natuurlijk een fikse belastingverhoging erbij en andere verborgen belastingen ) .

Laatst gewijzigd door Busse87 : 6 september 2009 om 22:03.
Busse87 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 06:41   #9
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht

Als er meer bevoegdheden naar gemeenschappen gaan hebben die daarvoor meer geld nodig en niet minder. Dat lijkt me de logica zelve. Er moet dus geen geld naar de federale overheid. Enkel bevoegdheden naar de gemeenschappen. Liefst juist die die nu zowat op alle niveaus tegelijk zitten zoals bvb buitenlandse handel en weet ik veel wat nog allemaal. Niet omdat wij het zoveel beter doen maar omdat zowel de gemeenschappen als de federale daar geld in steekt en daar dus een pak geld verloren gaat.
De federale overhied zou bvb ook het koningshuis kunnen afschaffen dat zou ook al helpen om het gat te dichten.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 07:51   #10
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Koningshuis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Als er meer bevoegdheden naar gemeenschappen gaan hebben die daarvoor meer geld nodig en niet minder. Dat lijkt me de logica zelve. Er moet dus geen geld naar de federale overheid. Enkel bevoegdheden naar de gemeenschappen. Liefst juist die die nu zowat op alle niveaus tegelijk zitten zoals bvb buitenlandse handel en weet ik veel wat nog allemaal. Niet omdat wij het zoveel beter doen maar omdat zowel de gemeenschappen als de federale daar geld in steekt en daar dus een pak geld verloren gaat.
De federale overhied zou bvb ook het koningshuis kunnen afschaffen dat zou ook al helpen om het gat te dichten.
De staatshervorming is een énige gelegenheid om een en ander te veranderen aan de monarchie. Afschaffen zal moeilijk (lees: onmogelijk) zijn.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 08:16   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als flamingant, vond ik dat den Hengel per grote uitzondering eens de waarheid zei, al was het een beetje omfloerst:

het kan zo niet verder, het is kapot aan't gaan tegen 100 per uur en ik zie er geen uitweg aan.
We kunnen nog wat overleven met de "twaalfden" (voor buitenlanders: in plaats van een plan op een vol jaar, werken met plannen per maand, waarbij per maand niet meer mag uitgegeven worden dan een twaalfde van vorig jaar; wat dus redelijk streng is finansieel, maar wel zeer hinderlijk is om 'vooruit te komen in het leven'), maar ... B. is failliet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 18:14   #12
Jan Rap en z'n maat
Burger

Jan Rap en z'n maat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voorlopige twaalfden maken het mogelijk dat de federale regering in jaar X+1 zonder goedgekeurde begroting toch nog uitgaven kan doen. Die techniek laat toe dat in het volgend jaar (X+1) men per maand één twaalfde van het krediet van vorig jaar (jaar X) kan uitgeven. De Minister van Financiën loodst hiervoor vlug-vlug een speciale financiewet door de Kamer zodat alles wettelijk is.

De voorlopige twaalfden worden meestal slechts voor één of meedere trimesters gebruikt. Ondertussen is het de bedoeling dat de partijen elke dag vergaderen tot 4 uur 's ochtends tot ze een akkoord bereiken over de begroting. Een begroting die normaal gezien de jaarlijkse begrotingscontrole niet overleeft. Maar dat zijn zorgen voor later.

Om de woorden van de Meester te gebruiken "een begroting is raming." Merci, Didier. Volgende keer een realistische raming.
“Jullie zijn verstoten door God. En daarom is het niet meer dan rechtvaardig dat jullie het licht Gods moeten missen. Het is rechtvaardig dat jullie behandeld worden als de ontaarde beesten die jullie zijn. Want jullie moeten boete doen voor jullie aardse gruweldaden, alvorens kennis te maken met de eeuwige pijn van het berouw, onder de plengen van alle tranen van de hel.” – Dokter Johansson
Jan Rap en z'n maat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2009, 18:58   #13
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

"Voorlopige twaalfden" worden toegepast als een begroting nog niet goedgekeurd is. De lopende rekeningen kunnen dan betaald worden, dit kan voor 1 of 2 maanden goedgekeurd worden. Een twaalfde is dus eigenlijk gelijk aan één maand.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be