![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Denkt u dat er geheime gesprekken/voorbereidingen worden getroffen? | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
6 | 16,67% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
21 | 58,33% |
WEET NIET |
![]() ![]() ![]() |
9 | 25,00% |
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat de parlementairen in Den Haag hun koffers al aan het maken zijn om terug te keren naar de oude Staten-Generaal. ![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als het al waar is , investeringen in onroerende goederen in Zuid - Frankrijk kan een verstandige financiële politiek zijn voor koning's portefeuille in de huidige omstandigheden.
![]() |
![]() |
#43 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- Wallonië als departement van Frankrijk; - Wallonië als autonome regio van Frankrijk en - Wallonië als onafhankelijke staat binnen de EU. Dit voorstel, en nog wel in een breedvoerig vraaggesprek met een Vlaamse krant, was opmerkelijk en wel om twee redenen: - het voorstel veronderstelt mijns inziens een bevestiging van het Waalse voornemen om zich los te maken uit het Belgische staatsverband; - Waalse, politieke tenoren lieten zich in deze kwestie volledig onbetuigd, hetgeen wederom het vermoeden bevestigt dat er sprake is van een groeiende desinteresse (en dus niet omdat Gheude voor de Waalse of Belgische politiek irrelevant is, wat men in Belgischgezinde kringen voor waar zou willen aannemen). Men doet thans voorkomen alsof er in Wallonië in het geheel geen vraag zou zijn naar oplossingen die buiten het Belgische staatsverband liggen. Dat ontkennen, getuigt van struisvogelpolitiek. En dat die vraag in Wallonië toeneemt, wordt krampachtig van de hand gewezen. Ik stel hier dat de in gang zijnde verdampingsdynamiek in België krachten oproept die een eigen sterke beweging krijgen en niet meer in de hand te houden zijn. De Waalse bewustwording van de mogelijkheden voor Wallonië buiten het Belgische staatsverband is daar één van. In de traditionele opvattingen is men tot nu toe uitgegaan van de conceptie van een Vlaamse evolutie naar "splitsing" van België. We moeten thans dat beeld bijstellen, aangezien de Vlamingen niet meer de exlusieve rechten kunnen laten gelden op de wens om van België af te willen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik hecht daaraan - als zulks onmiddelijk een bestendig staatsverband inhoudt - weinig of geen geloof. Bij een voortdurende Belgische confederatie zal de rol van de belgicisten namelijk niet geheel zijn uitgespeeld. De lakeien van het Belgische systeem (de haut finance, het establishment, het koningshuis) zullen aan het oude systeem blijven hangen en de confederatie trachten te saboteren. Ik ben daarom ook geen voorstander (meer) van een Beneluxconfederatie omdat zulks betekent dat het Belgische systeem in tact blijft met alle nadelige, hierboven beschreven gevolgen van dien. Ik vermoed dat er behalve over het uitbaggeren - ook wat mij betreft, kan men niet gauw genoeg beginnen, al was het maar om de immer verongelijkte, drammerige, linkse milieu- en natuurmafia uit te schakelen - óók ten departemente gesproken is over de recente, communautaire ontwikkelingen in België en de gevolgen daarvan voor Vlaanderen en - indirect - voor Nederland. Nederland heeft namelijk meer akkoorden, verdragen en afspraken met Vlaanderen/België dan het Verdrag voor de uitdieping van de Westerschelde. Men staart zich in Vlaanderen blind op dit dossier. Het leidt de aandacht af van waarom het mogelijk nog meer gaat. Dit hoop ik met u. Citaat:
Laken heeft noodscenario's klaarliggen. Brak operetteprins Laurent nog het klamme zweet uit toen hij naar de realistische documentaire 'bye, bye, Belgium' keek, bij een volgende, ongetwijfeld nog realistischer scenario zal hij weten wat hem te doen staat. De verhuisdozen worden misschien nog niet ingepakt - was het maar waar! - maar zij staan wel alvast klaar in de kelder. Misschien een (te) hoopvolle metafoor, maar het laat wel zien dat men ook in Laken niet eraan ontkomt rekening te houden met andere tijden. Citaat:
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 11 september 2009 om 08:17. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Zelfs de Westerschelde wordt voorlopig niet uitgediept. (Oppositiepartijen SP en de PVV zijn gewoon tegen de uitdieping en de regeringspartijen draaien wat rond de pot; hoezo Wilders omarmt Vlaanderen?) Ik vermoed dat, als België op een bepaald moment gesplitst zou worden (eerst zien dan geloven!), Nederland niet meteen staat te springen om Vlaanderen te helpen bij het opruimen van de erfenis van de Belgische schuldenberg. En dat kan ik begrijpen. Misschien worden er wel plannen gesmeed om Wallonië en BXL over te hevelen naar Frankrijk. Hoewel, is België nog wel interessant als alle goede Belgische bedrijven al aan Frankrijk verpatst zijn? Desondanks koopt Bert in razend tempo villa's in Zuid-Frankrijk. Misschien is hij zijn pensioen aan het voorbereiden.
No safe treshold for radiation; Review over medische gevolgen van de ramp in Tsjernobyl. Nuclear Controversies (2004) ![]() ![]() ![]() Goede updates over de ramp in Fukushima en dito duiding in ex-skf-blogspot, Arthur Hu, Washingtonsblog, Fairewinds, Energy News. Laatst gewijzigd door Felix (be) : 11 september 2009 om 08:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Op de Staten-Generaal waren de drie opties ietsje anders: - Wallonië onafhankelijk. - Wallonië bij Frankrijk. - Wallo-Brux. Naar ik me herinner, haalden deze opties respectievelijk 20%, 70% en 10% van de stemmen. Uiteraard tot razernij van de aanwezige Brusselaars die verwacht hadden dat iedereen voor hun Wallo-Brux zou stemmen. ![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het Waals Gewest heeft op nog geen enkel moment laten blijken om te ijveren voor een unie met Frankrijk. in geen enkel programma van de gevestigde Franstalige partijen staat daar iets over verteld en de partijen die er wel voor ijveren, komen nauwelijks aan stemmen. Wallonië ijvert voor een versterkt België, punt. dat ze dat compleet anders zien dat de Vlamingen is iets anders natuurlijk. je mag dromen, maar droom niet voor een ander hé.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Men kan zich dus de vraag stellen of dit standpunt gezien de uitgangspunten van de Vlamingen niet erg radicaal is, zo radicaal zelfs dan de Franstaligen de Vlaamse reactie kunnen incalculeren. Citaat:
Wij dromen niet, wij blijven realistisch. Deze draad maakt een analyse van wat ons misschien te wachten staat.
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 11 september 2009 om 11:35. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
In de praktijk wordt die partij eerder als een liberale partij gezien, weliswaar eentje met rebelse trekjes, een concurrent van de VLD dus. Een aantal Vlaams gezinde liberalen hebben in elk geval de overstap gemaakt van de VLD naar de LDD, omwille van de Vlaams gezinde uitganspunten van die partij, soms natuurlijk ook om andere redenen. Ik heb bezwaren tegen alle drie de Vlaamse partijen, maar in theorie zou ik voor alle drie kunnen stemmen. Zo lang de moslims in West-Europa in opmars zijn, zal ik echter blijven kiezen voor een partij die zich openlijk tegen die achterlijke doctrine verzet. Dan is de keuze (helaas) snel gemaakt. ![]() Citaat:
Maar wie zouden we zijn zonder dromen Niessen?
No safe treshold for radiation; Review over medische gevolgen van de ramp in Tsjernobyl. Nuclear Controversies (2004) ![]() ![]() ![]() Goede updates over de ramp in Fukushima en dito duiding in ex-skf-blogspot, Arthur Hu, Washingtonsblog, Fairewinds, Energy News. Laatst gewijzigd door Felix (be) : 11 september 2009 om 11:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 11 september 2009 om 11:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Stel u voor Brussel bij Frankrijk.
Het zou dan de tweede grootste stad van Frankrijk na Parijs zijn ... in Vlaanderen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Felix, ik zeg maar zo: Stel dat men de krant van morgen zou kunnen lezen, zou u dan die krant niet willen openslaan om daarin te lezen dat uw dromen doorgaan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De "duistere" kanten van het Vlaams belang bevallen mij echter allerminst. Dat heeft mij er zeer lang van weerhouden ervoor te stemmen, maar in de huidige omstandigheden moet ik het wel doen. Aan een opsomming van wat ik bij de drie partijen goed en niet goed vind wil ik mij niet wagen. Ik wil ze geen van de drie afvallen. Alle drie hebben ze zeer sterke punten, en een belangrijk gemeenschappelijk doel. ![]() Citaat:
![]()
No safe treshold for radiation; Review over medische gevolgen van de ramp in Tsjernobyl. Nuclear Controversies (2004) ![]() ![]() ![]() Goede updates over de ramp in Fukushima en dito duiding in ex-skf-blogspot, Arthur Hu, Washingtonsblog, Fairewinds, Energy News. Laatst gewijzigd door Felix (be) : 12 september 2009 om 00:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() Zels pissen is communautair.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Europees Commissaris
|
![]() Gemeenschap(pelijk) ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Europees Commissaris
|
![]() De drang naar meer Schotse autonomie ten opzichte van de Britse Unie staat in Groot-Brittannië bekend onder de term "devolution".
|
![]() |
![]() |