Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Denkt u dat er geheime gesprekken/voorbereidingen worden getroffen?
JA 6 16,67%
NEE 21 58,33%
WEET NIET 9 25,00%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2009, 23:51   #41
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Er zullen best op subniveau gesprekken gevoerd worden, zoals vaker ambtenaren zich bezighouden met ''What If''-scenario's. Maar dat zal het wel zo'n beetje zijn.
Idd.
Ik denk niet dat de parlementairen in Den Haag hun koffers al aan het maken zijn om terug te keren naar de oude Staten-Generaal.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 05:00   #42
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
even alles samenvatten:
- de waalse regering laat nu ook de federale vallen ipv ze te steunen (geen geld van wallonie om federale begroting in evenwicht te krijgen). er wordt zelfs niet gezegd dat vlaanderen moet bijdragen
Frankofonia wacht erop dat Vlaanderen België uit de crisis gaat tillen.
Citaat:
- jules degheude wordt niet teruggeroepen door de franstalige politici omtrent zijn uitspraak ivm belgie einde rit en aansluiting van wallonie bij frankrijk
De politieke impact van Jules Gheude hic et nunc is nul komma nul één.
Citaat:
- de koning is zijn verhuis naar frankrijk al aant regelen (4 villa's (voor elk gezin 1) in de provence)
Als het al waar is , investeringen in onroerende goederen in Zuid - Frankrijk kan een verstandige financiële politiek zijn voor koning's portefeuille in de huidige omstandigheden.
Oud 11 september 2009, 07:07   #43
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
In de jaren '80 was hij naaste medewerker van een aantal PRL'ers. Hij werd toen directeur van het Commissariaat-Generaal Internationale Betrekkingen van van de Franse Gemeenschap. Ervoor was hij bij het Rassemblement Wallon (werkte op het kabinet van minister Perin). Maar ik geloof niet dat hij vandaag nog lid is van één van de grote partijen. Het zou me niet verbazen mocht hij de PRL samen met Perin verlaten hebben (1985).
Jules Gheude mocht in de Gazet van Antwerpen in de eerste week van augustus zijn verhaal doen in een artikel dat prominent op de voorpagina kwam te staan. Hij stelde zonder meer drie opties voor:

- Wallonië als departement van Frankrijk;
- Wallonië als autonome regio van Frankrijk en
- Wallonië als onafhankelijke staat binnen de EU.

Dit voorstel, en nog wel in een breedvoerig vraaggesprek met een Vlaamse krant, was opmerkelijk en wel om twee redenen:

- het voorstel veronderstelt mijns inziens een bevestiging van het Waalse voornemen om zich los te maken uit het Belgische staatsverband;
- Waalse, politieke tenoren lieten zich in deze kwestie volledig onbetuigd, hetgeen wederom het vermoeden bevestigt dat er sprake is van een groeiende desinteresse (en dus niet omdat Gheude voor de Waalse of Belgische politiek irrelevant is, wat men in Belgischgezinde kringen voor waar zou willen aannemen).

Men doet thans voorkomen alsof er in Wallonië in het geheel geen vraag zou zijn naar oplossingen die buiten het Belgische staatsverband liggen. Dat ontkennen, getuigt van struisvogelpolitiek. En dat die vraag in Wallonië toeneemt, wordt krampachtig van de hand gewezen.

Ik stel hier dat de in gang zijnde verdampingsdynamiek in België krachten oproept die een eigen sterke beweging krijgen en niet meer in de hand te houden zijn. De Waalse bewustwording van de mogelijkheden voor Wallonië buiten het Belgische staatsverband is daar één van.

In de traditionele opvattingen is men tot nu toe uitgegaan van de conceptie van een Vlaamse evolutie naar "splitsing" van België. We moeten thans dat beeld bijstellen, aangezien de Vlamingen niet meer de exlusieve rechten kunnen laten gelden op de wens om van België af te willen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 08:12   #44
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Alles is communautair en beide landsdelen komen in niets overeen, dus dat is niet nieuw.
En dus kan - misschien wel: moet er gekeken worden naar mogelijkheden voor Vlaanderen én Wallonië buiten het Belgische staatsverband. Een Belgische confederatie - en wat dan nog? Is Vlaanderen dan af van de faciliteitengemeenten? Wordt de verfransing in de rand dan gestopt? Zullen de Franstaligen zich dan neerleggen bij de realiteit? Kortom: breekt dan het ware Belgische paradijs aan?

Ik hecht daaraan - als zulks onmiddelijk een bestendig staatsverband inhoudt - weinig of geen geloof. Bij een voortdurende Belgische confederatie zal de rol van de belgicisten namelijk niet geheel zijn uitgespeeld. De lakeien van het Belgische systeem (de haut finance, het establishment, het koningshuis) zullen aan het oude systeem blijven hangen en de confederatie trachten te saboteren.

Ik ben daarom ook geen voorstander (meer) van een Beneluxconfederatie omdat zulks betekent dat het Belgische systeem in tact blijft met alle nadelige, hierboven beschreven gevolgen van dien.

Citaat:
Omdat Nederland niet wil baggeren, verdorie!
Ik vermoed dat er behalve over het uitbaggeren - ook wat mij betreft, kan men niet gauw genoeg beginnen, al was het maar om de immer verongelijkte, drammerige, linkse milieu- en natuurmafia uit te schakelen - óók ten departemente gesproken is over de recente, communautaire ontwikkelingen in België en de gevolgen daarvan voor Vlaanderen en - indirect - voor Nederland. Nederland heeft namelijk meer akkoorden, verdragen en afspraken met Vlaanderen/België dan het Verdrag voor de uitdieping van de Westerschelde. Men staart zich in Vlaanderen blind op dit dossier. Het leidt de aandacht af van waarom het mogelijk nog meer gaat.

Citaat:
Hoop doet leven.
Dit hoop ik met u.

Citaat:
Ik denk dat ze in Laken sinds 2007 inderdaad een noodscenario klaar hebben, maar niet omdat Bea naar ginder zou verhuizen.
Bea(trix) verhuist niet naar Brussel. Als er al iemand verhuist, dan is dat Willem-Alexander. Maar hierom gaat het dus niet.

Laken heeft noodscenario's klaarliggen. Brak operetteprins Laurent nog het klamme zweet uit toen hij naar de realistische documentaire 'bye, bye, Belgium' keek, bij een volgende, ongetwijfeld nog realistischer scenario zal hij weten wat hem te doen staat. De verhuisdozen worden misschien nog niet ingepakt - was het maar waar! - maar zij staan wel alvast klaar in de kelder. Misschien een (te) hoopvolle metafoor, maar het laat wel zien dat men ook in Laken niet eraan ontkomt rekening te houden met andere tijden.

Citaat:
Helemaal niet, je maakt jezelf wat wijs. België kraakt in al zijn voegen en Vlaanderen zal spoedig (term die voor interpretatie vatbaar is, laat mij maar de geschiedkundige definitie nemen) volledig onafhankelijk worden of deel uitmaken van een Belgische confederatie. Een hereniging met Nederland zal pas een volgende stap zijn die kort kan zijn, maar veel waarschijnlijker lang zal duren als ze er ooit komt.
Ik maak mijzelf niets wijs. Ook ik blijf met beide voeten op de grond staan. Ik tracht met deze draad mede reacties te ontlokken van forumleden van wie ik weet dat zij, gezien hun meningen, postings en enquêtevoorkeuren - positief staan tegenover mogelijkheden buiten het Belgische staatsverband. Dat lukt tot nu toe vrij aardig, te oordelen naar het aantal reacties. Ik hou in het midden hoe ik over deze reacties denk. Tegelijkertijd stellen wij beiden vast dat "België in al zijn voegen kraakt". Dan is het toch logisch dat we een beetje - zij het gedurfd - op de zaken vooruit kunnen lopen en met enkele brutale vragen de meningen hierover willen peilen. Het is tevens mogelijk om onder de Groot-, Heel-Nederlanders en flaminganten het kaf van het koren te scheiden. Dat zal nu blijken in deze draad.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 11 september 2009 om 08:17.
Oud 11 september 2009, 08:42   #45
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
ik durf zelfs nog verder gaan: dat er geheime gesprekken zijn tussen vlaanderen en wallonie om belgie te splitsen. daarom dat de koning al het nodige al aant doen is om zijn biezem te pakken. zodra de koning klaar is, wordt belgie gesplitst. mss wordt alles nog gerokken tot zomer 2010 wanneer het eu-voorzitterschap van belgie ten einde is.

alsook gesprekken tussen namen en parijs om wallonie aan te hechten bij frankrijk.
Ik zou er absoluut geen bezwaar tegen hebben maar ik geloof er geen fluit van. Ik heb nog nooit blijken van oprechte sympathie voor Vlaanderen gezien van Beatrix (die blijft wel weg uit de speeltuin van Bert!), en zij bepaalt nog altijd waar Nederland naar toe gaat, don' worry.
Zelfs de Westerschelde wordt voorlopig niet uitgediept.
(Oppositiepartijen SP en de PVV zijn gewoon tegen de uitdieping en de regeringspartijen draaien wat rond de pot; hoezo Wilders omarmt Vlaanderen?)
Ik vermoed dat, als België op een bepaald moment gesplitst zou worden (eerst zien dan geloven!), Nederland niet meteen staat te springen om Vlaanderen te helpen bij het opruimen van de erfenis van de Belgische schuldenberg. En dat kan ik begrijpen.

Misschien worden er wel plannen gesmeed om Wallonië en BXL over te hevelen naar Frankrijk.
Hoewel, is België nog wel interessant als alle goede Belgische bedrijven al aan Frankrijk verpatst zijn?
Desondanks koopt Bert in razend tempo villa's in Zuid-Frankrijk.
Misschien is hij zijn pensioen aan het voorbereiden.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 11 september 2009 om 08:56.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 09:58   #46
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Jules Gheude mocht in de Gazet van Antwerpen in de eerste week van augustus zijn verhaal doen in een artikel dat prominent op de voorpagina kwam te staan.
Het initiatief is zeer lang doodgezwegen in de Franstalig-Belgische (en dus eigenlijk Brusselse) media. Pas nadat hij naar de Franse media gestapt is, namen de Franstalig-Belgische media dit over.

Citaat:
Hij stelde zonder meer drie opties voor:

- Wallonië als departement van Frankrijk;
- Wallonië als autonome regio van Frankrijk en
- Wallonië als onafhankelijke staat binnen de EU.

Dit voorstel, en nog wel in een breedvoerig vraaggesprek met een Vlaamse krant, was opmerkelijk en wel om twee redenen:

- het voorstel veronderstelt mijns inziens een bevestiging van het Waalse voornemen om zich los te maken uit het Belgische staatsverband;
- Waalse, politieke tenoren lieten zich in deze kwestie volledig onbetuigd, hetgeen wederom het vermoeden bevestigt dat er sprake is van een groeiende desinteresse (en dus niet omdat Gheude voor de Waalse of Belgische politiek irrelevant is, wat men in Belgischgezinde kringen voor waar zou willen aannemen).
Inderdaad. Alle Waalse parlementsleden waren aangeschreven, maar Jean-Claude Van Cau is de enige die ik er gezien heb.
Op de Staten-Generaal waren de drie opties ietsje anders:
- Wallonië onafhankelijk.
- Wallonië bij Frankrijk.
- Wallo-Brux.
Naar ik me herinner, haalden deze opties respectievelijk 20%, 70% en 10% van de stemmen. Uiteraard tot razernij van de aanwezige Brusselaars die verwacht hadden dat iedereen voor hun Wallo-Brux zou stemmen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 10:05   #47
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het initiatief is zeer lang doodgezwegen in de Franstalig-Belgische (en dus eigenlijk Brusselse) media. Pas nadat hij naar de Franse media gestapt is, namen de Franstalig-Belgische media dit over.

Inderdaad. Alle Waalse parlementsleden waren aangeschreven, maar Jean-Claude Van Cau is de enige die ik er gezien heb.
- Wallo-Brux.
Naar ik me herinner, haalden deze opties respectievelijk 20%, 70% en 10% van de stemmen. Uiteraard tot razernij van de aanwezige Brusselaars die verwacht hadden dat iedereen voor hun Wallo-Brux zou stemmen.
toen heeft wallonie gekozen om bruxelles te laten vallen als een baksteen
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 10:11   #48
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
toen heeft wallonie gekozen om bruxelles te laten vallen als een baksteen
neen, Shadowke, je mag je eigen wensen niet voor waarheid nemen.

het Waals Gewest heeft op nog geen enkel moment laten blijken om te ijveren voor een unie met Frankrijk. in geen enkel programma van de gevestigde Franstalige partijen staat daar iets over verteld en de partijen die er wel voor ijveren, komen nauwelijks aan stemmen. Wallonië ijvert voor een versterkt België, punt. dat ze dat compleet anders zien dat de Vlamingen is iets anders natuurlijk.

je mag dromen, maar droom niet voor een ander hé.
Oud 11 september 2009, 11:33   #49
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
neen, Shadowke, je mag je eigen wensen niet voor waarheid nemen.
Citaat:
het Waals Gewest heeft op nog geen enkel moment laten blijken om te ijveren voor een unie met Frankrijk.
Het Vlaams gewest heeft, bij mijn weten, ook op geen enkel moment laten blijken te ijveren voor een unie met Nederland. Toch wordt hierover in steeds bredere kring gepraat. De schroom om erover te praten, is gelukkig ook verdwenen.

Citaat:
in geen enkel programma van de gevestigde Franstalige partijen staat daar iets over verteld en de partijen die er wel voor ijveren, komen nauwelijks aan stemmen.
In Vlaanderen zijn er volgens mij, op N-VA en VB na, geen partijen die openlijk de Vlaamse onafhankelijkheid of een unie met Nederland bepleiten. De verkiezingsuitslag heeft toch duidelijk laten blijken dat partijen met unitaristen in hun gelederen, zoals Open VLD, uit het centrum van de macht zijn verdreven. CD&V en N-VA deden immers goede zaken.

Citaat:
Wallonië ijvert voor een versterkt België, punt.
Men kan zich dus de vraag stellen of dit standpunt gezien de uitgangspunten van de Vlamingen niet erg radicaal is, zo radicaal zelfs dan de Franstaligen de Vlaamse reactie kunnen incalculeren.

Citaat:
dat ze dat compleet anders zien dat de Vlamingen is iets anders natuurlijk.
Natuurlijk zien de Franstaligen dat compleet anders. Zij spelen de troeven uit: het een beweren, het ander doen. Deze draad gaat over geheime gesprekken. Joost mag weten wat die Franstaligen aan het voorbereiden zijn. Dat moet niet gezien worden als een volledig doorgeslagen paranoïde vraagstelling, maar als een vingerwaarschuwing: Vlaanderen, 'let op u saeck' ! Want de Franstaligen zouden wel eens voor een onaangename verrassing kunnen zorgen. En dan loopt het Vlaams Parlement schaapachtig achter de feiten aan.

Citaat:
je mag dromen, maar droom niet voor een ander hé.
Wij dromen niet, wij blijven realistisch. Deze draad maakt een analyse van wat ons misschien te wachten staat.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 11 september 2009 om 11:35.
Oud 11 september 2009, 11:46   #50
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
...
In Vlaanderen zijn er volgens mij, op N-VA en VB na, geen partijen die openlijk de Vlaamse onafhankelijkheid of een unie met Nederland bepleiten. De verkiezingsuitslag heeft toch duidelijk laten blijken dat partijen met unitaristen in hun gelederen, zoals Open VLD, uit het centrum van de macht zijn verdreven. CD&V en N-VA deden immers goede zaken.
...
Ook de Lijst De Decker streeft Vlaamse onafhankelijkheid na, althans luidens het partijprogramma.
In de praktijk wordt die partij eerder als een liberale partij gezien,
weliswaar eentje met rebelse trekjes,
een concurrent van de VLD dus.
Een aantal Vlaams gezinde liberalen hebben in elk geval de overstap gemaakt van de VLD naar de LDD, omwille van de Vlaams gezinde uitganspunten van die partij, soms natuurlijk ook om andere redenen.

Ik heb bezwaren tegen alle drie de Vlaamse partijen, maar in theorie zou ik voor alle drie kunnen stemmen.
Zo lang de moslims in West-Europa in opmars zijn, zal ik echter blijven kiezen voor een partij die zich openlijk tegen die achterlijke doctrine verzet.
Dan is de keuze (helaas) snel gemaakt.

Citaat:
...
Wij dromen niet, wij blijven realistisch. Deze draad maakt een analyse van wat ons misschien te wachten staat.
Dromen zijn vaak bedrog.
Maar wie zouden we zijn zonder dromen Niessen?

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 11 september 2009 om 11:47.
Oud 11 september 2009, 11:46   #51
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

- Wallo-Brux.
70% kiest voor de optie Wallonië bij Frankrijk. Dat lijkt mij duidelijk. Het doet mij een genoegen dat de malle Wallo-Brux-ideeën die door de Franstalige/Brusselse politici worden gepropageerd, zo deerniswekkend zijn gesneefd. Een zware domper voor Maingain c.s.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 11 september 2009 om 11:47.
Oud 11 september 2009, 11:49   #52
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Stel u voor Brussel bij Frankrijk.
Het zou dan de tweede grootste stad van Frankrijk na Parijs zijn ... in Vlaanderen...
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 11:55   #53
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Ook de Lijst De Decker streeft Vlaamse onafhankelijkheid na, althans luidens het partijprogramma.
In de praktijk wordt die partij eerder als een liberale partij gezien,
weliswaar eentje met rebelse trekjes,
een concurrent van de VLD dus.
Een aantal Vlaams gezinde liberalen hebben in elk geval de overstap gemaakt van de VLD naar de LDD, omwille van de Vlaams gezinde uitganspunten van die partij, soms natuurlijk ook om andere redenen.

Ik heb bezwaren tegen alle drie de Vlaamse partijen, maar in theorie zou ik voor alle drie kunnen stemmen.
Zo lang de moslims in West-Europa in opmars zijn, zal ik echter blijven kiezen voor een partij die zich openlijk tegen die achterlijke doctrine verzet.
Dan is de keuze (helaas) snel gemaakt.
U hebt in ieder geval een duidelijke voorkeur en u kunt dus duidelijk uw democratische keuze maken. Daarop is niets af te dingen, hoor. Waarvoor zou u uzelf daarvoor moeten schamen, Felix?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Dromen zijn vaak bedrog.
Maar wie zouden we zijn zonder dromen Niessen?
Felix, ik zeg maar zo: Stel dat men de krant van morgen zou kunnen lezen, zou u dan die krant niet willen openslaan om daarin te lezen dat uw dromen doorgaan?
Oud 12 september 2009, 00:35   #54
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
U hebt in ieder geval een duidelijke voorkeur en u kunt dus duidelijk uw democratische keuze maken. Daarop is niets af te dingen, hoor. Waarvoor zou u uzelf daarvoor moeten schamen, Felix?
Zowel met het zeer uitgesproken Vlaams karakter als met het moslimstandpunt van het Vlaams belang ben ik het helemaal eens.
De "duistere" kanten van het Vlaams belang bevallen mij echter allerminst.
Dat heeft mij er zeer lang van weerhouden ervoor te stemmen, maar in de huidige omstandigheden moet ik het wel doen.

Aan een opsomming van wat ik bij de drie partijen goed en niet goed vind wil ik mij niet wagen.
Ik wil ze geen van de drie afvallen. Alle drie hebben ze zeer sterke punten, en een belangrijk gemeenschappelijk doel.

Citaat:
Felix, ik zeg maar zo: Stel dat men de krant van morgen zou kunnen lezen, zou u dan die krant niet willen openslaan om daarin te lezen dat uw dromen doorgaan?
Dat zou wat zijn hé Niessen!

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 12 september 2009 om 00:38.
Oud 12 september 2009, 00:49   #55
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Zels pissen is communautair.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 07:58   #56
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Zels pissen is communautair.
Bestaat er geen Nederlands woord voor communitair?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 08:01   #57
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Azijnpisser.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 10:20   #58
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Gemeenschap(pelijk) ...
Oud 12 september 2009, 12:02   #59
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Gemeenschap(pelijk) ...
Dit woord dekt de lading niet.

Volgens mij bestaat er geen Nederlands woord voor, omdat Nederland de problemen tussen volken in een staat ,zoals in Belgie, niet kent.

Hoe noemen de Britten het , m.b.t Schotland en Wales?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 12:44   #60
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit woord dekt de lading niet.

Volgens mij bestaat er geen Nederlands woord voor, omdat Nederland de problemen tussen volken in een staat ,zoals in Belgie, niet kent.

Hoe noemen de Britten het , m.b.t Schotland en Wales?
De drang naar meer Schotse autonomie ten opzichte van de Britse Unie staat in Groot-Brittannië bekend onder de term "devolution".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be