Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2009, 21:08   #181
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Het zal nog een tijdje duren voor dat echt merkbaar zal zijn maar de omslag komt er.

Wat opvalt, wie in VL laat horen dat hij Frans kent; maakt geen indruk en wordt zelfs meewarig bekeken.

Omgekeerd, wie nu als Waal moet bekennen dat hij geen Nederlands kent of wil kennen wordt scheef bekeken.

Ik zat in de vakantie ook op de trein in Wallonië. Een jeugdbeweging op de trein. was niet ver van Mons en plotseling zei een meisje: Regarde: un koe.
En nog: melk, drinken....
en verschillende jonge kinderen vielen in: ja ik kan ook: een, twee, drie

en elk kindje probeerde te laten zien wat het al kende in het NL en was er trots op.

Een andere keer: enkele jonge 20-tigers trokken richting kust en lieten elkaar horen hoe goed ze daar wel NL zouden kunnen spreken.

Eergisteren in een Waals station: enkele FRanstalige collega's ontmoeten elkaar en beginnen een beetje al grappend; dag beste collega, hoe gaat et, enz... gedurende enkele minuten spreken ze NL.
Het was al grappend maar het Nederlands (leren) leeft er echt.
Je kunt geen trein nemen of je hoort Franstaligen die op de 1 of andere manier bezig zijn met het NL.
Ja erg grappig, dat Belgische kinderen een paar woordjes Nederlands kunnen spreken.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 21:14   #182
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Ja erg grappig, dat Belgische kinderen een paar woordjes Nederlands kunnen spreken.
Nee het is duidellijk dat NL er leeft.
Die kinderen moeten van hun ouders gehoord hebben dat NL kennen heel belangrijk is.
In VL zul je nog niet te vlug kleine kinderen vinden die opscheppen dat ze FR spreken.
FR kunnen spreken is voor VL jongeren van ondergeschikt/geen belang belang. Zelden zullen hun ouders daarop gehamerd hebben.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 21:30   #183
Shadowke

Standaard

en daarom moet België blijven bestaan zekers?
kom nou!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 21:36   #184
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee het is duidellijk dat NL er leeft.
Die kinderen moeten van hun ouders gehoord hebben dat NL kennen heel belangrijk is.
In VL zul je nog niet te vlug kleine kinderen vinden die opscheppen dat ze FR spreken.
FR kunnen spreken is voor VL jongeren van ondergeschikt/geen belang belang. Zelden zullen hun ouders daarop gehamerd hebben.
Hoe komt ge daarbij? Ge moest eens weten hoe ik ze onder de voeten kreeg dak geen frans wou leren. Vanaf het 5e studiejaar werd het erin gedramd.
Maja Stropke is een koppig, tegedraads chauvinistich Genteneerke. (beetje volksaard van gentenaars). Dus aan frans leren veegde ik mijn botte..
Oud 11 september 2009, 21:39   #185
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Hoe komt ge daarbij? Ge moest eens weten hoe ik ze onder de voeten kreeg dak geen frans wou leren. Vanaf het 5e studiejaar werd het erin gedramd.
Maja Stropke is een koppig, tegedraads chauvinistich Genteneerke. (beetje volksaard van gentenaars). Dus aan frans leren veegde ik mijn botte..
Ja, het is wel te zien dat u niet uit Limburg bent. Wij kennen deze aversie tegen het Frans zo niet. Waarschijnlijk is dat ook te wijten aan het feit dat het Prinsbisdom Luik een grote invloed heeft gehad bij ons. Nu let wel, af en toe was er ook eens een Limburger die Prinsbisschop werd.

Laatst gewijzigd door system : 11 september 2009 om 21:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 22:00   #186
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, het is wel te zien dat u niet uit Limburg bent.
Zeg System ge begint verdimme goed op mijn zenuws te werken hé.
Hoeveel keer heb ik u al duidelijk gemaakt dak geen Limburger van origine ben (dak weet ik ook wel), maar dak er wel al zolang woon en leef en verlimburgst ben. Of wilt ge nie snappen wat ik ermee bedoel: dak een voorliefde voor Limburg heb en het mijn nieuwe thuis is geworden.
Dus stop er eens mee mij steeds te verwijten da ik van oorsprong nie uit Limburg kom.
Wees verdomme content dat mensen zich willen aanpassen uit vrije keus.
Hier in oost-limburg ben ik thuis, ben ik één van hun zei ooit iemand, zekers als ge er zooolang woont.
Als ge geen éénheid in de nederlandstalige streken wil tegen de verfransing, verhuis dan naar de walen.
Oud 11 september 2009, 22:37   #187
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel keer heb ik u al duidelijk gemaakt dak geen Limburger van origine ben (dak weet ik ook wel), maar dak er wel al zolang woon en leef en verlimburgst ben. Of wilt ge nie snappen wat ik ermee bedoel: dak een voorliefde voor Limburg heb en het mijn nieuwe thuis is geworden.
Dus stop er eens mee mij steeds te verwijten da ik van oorsprong nie uit Limburg kom.
Hier in oost-limburg ben ik thuis, ben ik één van hun zei ooit iemand, zekers als ge er zooolang woont.
Als ge geen éénheid in de nederlandstalige streken wil tegen de verfransing, verhuis dan naar de walen.
Geloof me maar, dat kan hij vast niet. Limburgers zijn daarin nogal eigenaardig.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 09:03   #188
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wij kennen deze aversie tegen het Frans zo niet.
Wij, system, bij de gratie Gods, hebben goedgevonden en verstaan bij dezen ...

Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 09:06   #189
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik ga op zijn verhuiskaartje wachten!
Ik krijg van Everytime trouwens ook nog een verhuiskaart ...
Oud 12 september 2009, 09:26   #190
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zal nog een tijdje duren voor dat echt merkbaar zal zijn maar de omslag komt er.
U hebt volledig gelijk met het feit dat het prestige van het Nederlands aanzienlijk is gestegen de laatste 20 jaar in het Franstalige landsgedeelte.

Het economische succes van de Vlamingen, een grote meerderheid van de Belgen die het Nederlands als moedertaal heeft, en het harde feit van 23 miljoen Nederlandse taalgenoten in Europa, hebben hier aan bijgedragen.

Helaas is dit allemaal onbetekenend zolang de Franstalige politiek partijen hun territoriale claims niet van tafel halen.
En zolang deze partijen niet erkennen dat de Franstaligheid van een mens (helaas voor hen) niet genetisch verankerd is.

Dat zou pas een omslag zijn die de vergiftigde atmosfeer in Belgie zou kunnen doen opklaren.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 12 september 2009 om 09:28.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 09:42   #191
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, maar ik betwist niet dat u zich probeert aan te passen. Het is echter aan de kleine details dat men ziet dat u geen echte Limburger bent. Wij, Limburgers, hebben zo geen aversie tegen het Frans. Wij spreken onze taal en verdedigen ons Limburgs, maar als er iemand Frans praat, dan kijken we daar niet van op. In Maastricht en in Hasselt hoort men regelmatig Frans praten. Dat is altijd zo geweest. Zelfs Willem I erkende dat. Zodanig zelfs, dat hij Limburg beschouwde als een 'gemengd' gebied, samen met Brussel. Die hevige anti-franstalige inslag die ik soms terugvind bij die uit de 'Vloanders', en die ik bij u telkens weer herken, die voelen wij zo aan niet in Limburg. In die zin bent u (en blijft u eigenlijk) een vreemde eend in de bijt bij ons in Limburg.

Laatst gewijzigd door system : 12 september 2009 om 09:51.
Oud 12 september 2009, 10:16   #192
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
U hebt volledig gelijk met het feit dat het prestige van het Nederlands aanzienlijk is gestegen de laatste 20 jaar in het Franstalige landsgedeelte.

Het economische succes van de Vlamingen, een grote meerderheid van de Belgen die het Nederlands als moedertaal heeft, en het harde feit van 23 miljoen Nederlandse taalgenoten in Europa, hebben hier aan bijgedragen.

Helaas is dit allemaal onbetekenend zolang de Franstalige politiek partijen hun territoriale claims niet van tafel halen.
En zolang deze partijen niet erkennen dat de Franstaligheid van een mens (helaas voor hen) niet genetisch verankerd is.

Dat zou pas een omslag zijn die de vergiftigde atmosfeer in Belgie zou kunnen doen opklaren.
Dat kan niet losgezien worden van het succes en dus de noodzaak van de Nederlandse Taalunie.

Met andere woorden: doordat Nederland en Vlaanderen intensief gingen samenwerken op het gebied van de Nederlandse taal en cultuur, kwam het Nederlands goed uit de verf. Het toont dus maar eens aan hoe belangrijk samenwerking is en welke lessen men hieruit kan trekken als men die samenwerking op oneindig veel andere terreinen uitbreidt.
Oud 12 september 2009, 11:02   #193
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat kan niet losgezien worden van het succes en dus de noodzaak van de Nederlandse Taalunie.
De taalunie heeft helemaal geen succes.
Het enige succes was het oprichten ervan, zodat men kom zeggen dat het bestaat.
Oud 12 september 2009, 11:05   #194
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Met andere woorden: doordat Nederland en Vlaanderen intensief gingen samenwerken op het gebied van de Nederlandse taal en cultuur, kwam het Nederlands goed uit de verf.
Het culturele landschap is zeer gescheiden in Nederland en Vlaanderen.

Vanf de oprichting van VTM (1988) en het ontstaan van de grote Nederlandse tv stations. Zijn Vlaanderen en Nederland steeds meer van elkaar vervreemd.
Oud 12 september 2009, 11:13   #195
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

Belgie bestaat uit 2 of 3 volken.
Alleen als je dit erkent, kun je tot samenwerking komen.
Het respect voor elkaars anders zijn ,is een begin van samen in een staat leven.
Oud 12 september 2009, 11:18   #196
Shadowke

Standaard

Citaat:
Belgie bestaat uit 2 of 3 volken.
Alleen als je dit erkent, kun je tot samenwerking komen.
Het respect voor elkaars anders zijn ,is een begin van samen in een staat leven.
tzijn er meer:

germaanse stammen
- vlamingen (leunt nauw aan met nederland)
- limburgers (leunt nauw aan met nederland)
- (zuid-)brabanders (leunt nauw aan met nederland)
- luxemburgers (leunt nauw aan met duitsland)

romaanse stammen
- walen
- picardiërs

Laatst gewijzigd door Shadowke : 12 september 2009 om 11:20.
Oud 12 september 2009, 11:19   #197
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Het culturele landschap is zeer gescheiden in Nederland en Vlaanderen.

Vanf de oprichting van VTM (1988) en het ontstaan van de grote Nederlandse tv stations. Zijn Vlaanderen en Nederland steeds meer van elkaar vervreemd.
Dit geldt vooral voor de jongeren.
De ouderen in Nederland hebben vaak sympatie voor en tollerantie t.o.v de Belgen /Vlamingen.
De jongeren kijken naar de wereld en als de buren lastig doen of haat vertonen ,zoeken ze hun vrienden elders.
Het valt me steeds meer op, dat jongeren niets van Belgen moeten hebben en dat de ouderen dit proberen recht te praten.

Hoe zit dat in Vlaanderen naar Nederlanders toe?

Laatst gewijzigd door Sidharta : 12 september 2009 om 11:20.
Oud 12 september 2009, 11:21   #198
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dit geldt vooral voor de jongeren.
De ouderen in Nederland hebben vaak sympatie voor en tollerantie t.o.v de Belgen /Vlamingen.
De jongeren kijken naar de wereld en als de buren lastig doen of haat vertonen ,zoeken ze hun vrienden elders.
Het valt me steeds meer op, dat jongeren niets van Belgen moeten hebben en dat de ouderen dit proberen recht te praten.

Hoe zit dat in Vlaanderen naar Nederlanders toe?
omgekeerde: jonge vlamingen zijn meer voor nederland terwijl ouderen meer tegen nederland zijn.
en vlaanderen is zo geen slechte buur als je denkt, maar het mag toch geregeld is aan zichzelf denken zoals de westerschelde.
de franstalige politici hebben over de jaren heen al genoeg vlaanderen tegengewerkt daarom zijn de reacties hier ook snel verzuurd als nederland ook tegenwerkt terwijl nederland eigenlijk zou moeten meewerken

Laatst gewijzigd door Shadowke : 12 september 2009 om 11:23.
Oud 12 september 2009, 11:25   #199
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
tzijn er meer:

germaanse stammen

romaanse stammen
- walen
- picardiërs
Nederlanders zijn Friezen ,later vermengd met Saksen en Franken die uit Duitsland kwamen en naar het Zuiden trokken.
Je kunt wel zeggen dat die vermenging vooral in het Westen van Nederland heeft plaatsgevonden en dat de Provincie Friesland nog origineel Fries is gebleven.
In Holland nog een sterk vermengd met Zuid Nederlanders en diversen immigranten.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 12 september 2009 om 11:26.
Oud 12 september 2009, 11:27   #200
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
tzijn er meer:

germaanse stammen

romaanse stammen
- walen
- picardiërs
Hoe komt u daar nu bij. Limburgers leunen misschien meer aan bij de Duitssprekenden van rond de streek van Aken en Keulen, dan bij Nederland.

En het Land van Loon vroeger leunde zeker niet aan bij Nederland, eerder bij Luik.

Laatst gewijzigd door system : 12 september 2009 om 11:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be