Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2009, 12:14   #101
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Artisjok, ik denk dat je de zaken wat te simplistisch bekijkt!
In wezen gaat de hele discussie niet over de hoofddoek!
Want daarover heerst onder moslims geen consensus, er zijn er die vinden dat de hoofddoek niet moet en anderen die menen dat een goede moslima er een draagt.
Dat gedachtengoed, wie een goede moslima is draagt een hoofddoek wordt al jaren in Antwerpen onder jonge moslims verspreidt en zorgt voor maatschappelijke spanning die blijkt uit jongeren die vrouwen op straat zonder hoofddoek lastig vallen, daar zijn voorbeelden en getuigenissen genoeg van, ik kreeg daar persoonlijk ook mee te maken net zoals andere collega's, en zorgt ervoor dat meisjes die overtuigd zijn dat je een betere moslima bent met hoofddoek omdat dit een verplichting is vanuit dekoran en dus opgelegd door Allah,andere gelovigen willen overtuigen dat je een hoofddoek moet dragen , omdat je anders geen ware en goede gelovige bent! Daardoor onstond de sociale druk, een goede moslima volgt de verplichting van het dragen van een hoofddoek punt uit en wie dit niet doet wordt aangesproken, en onder druk gezet.

Daar maak je echt geen einde aan door die sociale druk te bespreken, dit denken getuigt van weinig kennis hoe die doelgroep denkt, zij zien het als hun plicht als gelovige om anderen ertoe aan te zetten de koran strikt te volgen en dus een hoofddoek te dragen, wie hier tegen in gaat is de duivel die je verleidt, daar mag je niet aan toegeven of naar luisteren, je moet je geloof en de bijbehorende regelgeving navolgen; en dus het gebod van Allah boven door mensen gemaakte wetten stellen, dat is de essentie van deze discussie!

De school heeft geprobeerd om tot een consensus te komen.Langer dan andere scholen lieten ze de hoofddoeken toe, maar dat had als gevolg dat de schoolkeuze enkel hierop gebaseerd werd, meisjes zonder onder druk werden gezet, de hoofddoek vervangen werd door kleding die het volledige lichaam bedekt, Ik heb geen enkele protestvoerder gehoord die tot een consensus bereidt was, dialoog kon maar uitkomen op het toelaten van een hoofddoek want dat was hun recht gezien de vrijheid van religie.
Daarmee zet religie zich dan ook boven de wet, boven regels die scholen opleggen, boven diversiteit waarin je rekening moet houden met de zienswijze van anderen, boven het respectvol omgaan met wie anders denkt, ook naar moslims toe die dus vinden dat niet een hoofddoek maar je hart bepaalt of je moslim bent.

De school vind dat door die houding, schoolkeuze niet op basis van het pedagogisch project maar op toelating een hoofddoek te dragen, het uitoefenen van druk op medeleerlingen, het steeds strikter worden in Islamitisch voorschriften betreffende kledij, spanningen in klassen wanneer onderwerpen worden besproken die volgens islam verkeerd zijn, tot een admosfeer leiden waarin pedagogische doelstellingen, het vormen van wereldburgers die in diversiteit en respect kunnen samenleven in het gedrang komen en dus wordt besloten om hoofddoeken niet meer toe te laten.

Wat dan is gebeurt tart alle verbeelding,een imam zette zich onmiddellijk boven de wet door op te roepen kinderen thuis te houden, directie, leerlingen en leerkrachten worden begreigd, de toegang tot de school wordt gehinderd, er wordt ingebroken, en geroepen dat alle Vlamingen buiten moeten!
En met die mensen moet je gaan praten over sociale druk!! Dat is uw oplossing tegenover een groep waarmee helemaal niet te praten valt, omdat hoe dan ook de koran hun handelen bepaalt en niet dialoog, wat begrijpt u hier niet aan???

Niet enkel de houding na het verbod maar juist de attitude daarvoor heeft geleid tot deze maatregels en dit werd op de spits gedreven door naar de raad van state te stappen, waardoor er geen andere keuze meer was dan een algemeen geldende maatregel, ik weet niet op welke planeet u leeft, maar met deze groepen moslims valt helemaal niet te praten, omdat hun doelstelling geen dialoog is maar wel het opleggen van hun visie op islam aan andere gelovigen en samenleving, dat deed deze situatie ontstaan en niets anders!

U moet trouwens eens verder kijken! Wanneer je hele identiteit bepaalt wordt door je hoofddoek ben je dan niet doodsimpel gebrainwasht? Waarom kun je niet moslima zijn en toch indien de omstandigheden dit vragen je hoofddoek afzetten, is dit niet nodig om te leren, wanneer je in den diverse samenleving woont en je toekomst hebt, of moet ook iedere werkgever je hoofddoek en volledige islamitisch uitrusting accepteren?
En dan ook akkoord gaan dat je mannen geen hand geeft, je tijdens het werk een gebedsruimte wilt, niet met mannen mag samenwerken,niet mee gaan iets drinken na het werk, wegblijft van recepties op het werk omdat daar iemand een glas wijn drinkt?
En dus wanneer je ook daar een meerderheid vormt, iedereen aan de cola moet omdat anders moslims niet komen?
Ik heb dit allemaal al zien gebeuren en ben het er niet mee eens, volgens mij hoort het in een pedagogisch project jongeren te leren omgaan met diversiteit en zichzelf als wereldburgers te gedragen binnen een democratie met scheiding van kerk en staat en indien die groep fanatici zichzelf hier niet in wil vinden dan moeten ze inderdaad eigen scholen oprichten, ookal staat dit integratie nog meer in de weg en is het een duidelijke keuze voor segregatie, niet omdat ze nergens welkom zijn maar omdat zij met alle geweld het gebod van Allah boven door mensen gemaakte wetten willen stellen, en dus onmogelijk op school hun hoofdddoek kunnen afwetten, wie dit niet kan hypothekeert zijn eigen toekomst, die keuze mag je maken maar wees dan eerlijk en consequent, en schuif de schuld niet bij een schooldirectie die heel vele inspanningen deed om tot compromissen te komen, daar moet je echter met twee voor zijn en het is duidelijk dat dit met deze groep moslims niet lukt!
Met veel anderen wel, dus is dit geen probleem van discriminatie of racisme maar van religieus fanatisme, daar heeft een babbel over sociale druk geen oplossing voor, echt u bent ontzettend wereldvreemd in het aandragen van oplossingen, mogelijk is Kortrijk dan ook een stad die met deze problemen niet te maken kreeg, kom eens kijken in Antwerpen?

Laatst gewijzigd door alice : 12 september 2009 om 12:19.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 12:31   #102
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dat vroeg ik niet, ik wilde weten of ik je logica goed begrepen had.
Hoe kan ik dat nu weten ? Maar als je per se een hoofddoek wil dragen en iedereen verbiedt dat, dan doe je er volgens mij best aan te emigreren.

Laatst gewijzigd door Pericles : 12 september 2009 om 12:34.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 12:36   #103
artisjok
Banneling

Standaard

Alice, de raad van het GO heeft een verbod op het dragen van levensbeschouwelijke kentekens ingesteld om de athenea in Antwerpen uit de nood te helpen.

Moet de raad enkel rekening houden met Antwerpen?

Een verbod dat mogelijk meer problemen veroorzaakt dan ze oplost.

Een verbod dat een roep voor een eigen Moslim-school groter maakt.
Is het dat wat we willen? Aparte scholen voor Moslims. Bestrijden we zo de fanatieke minderheid? Helpen we zo de moslim-vrouwen een daadwerkelijke vrije keuze te maken om al dan niet een hoofddoek te dragen?

Laatst gewijzigd door artisjok : 12 september 2009 om 12:37.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 12:41   #104
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alice, de raad van het GO heeft een verbod op het dragen van levensbeschouwelijke kentekens ingesteld om de athenea in Antwerpen uit de nood te helpen.

Is het dat wat we willen? Aparte scholen voor Moslims. Bestrijden we zo de fanatieke minderheid? Helpen we zo de moslim-vrouwen een daadwerkelijke vrije keuze te maken om al dan niet een hoofddoek te dragen?
Een vriend van mij , een advokaat, heeft ooit eens tegen mij gezegd " ge kunt de zotten niet beletten van zot te zijn" . En in die uitspraak zit volgens mij veel waarheid.
Oud 12 september 2009, 12:50   #105
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gedeeltelijk

Citaat:
Nee.

Citaat:
Welke problemen? Nu is het voor iedereen duidelijk.

Citaat:
Katholieken, protestanten en joden hebben ook hun eigen scholen en niemand klaagt daarover.
Moslima's hebben nog altijd een vrije keuze en daarbij is dit niet het probleem van de onderwijsnetten die een verbod hebben op levensbeschouwelijke symbolen.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 12:51   #106
Princessje
Banneling

Standaard

OK, laat ons ALLE religieuze symbolen in gemeenschapsscholen verbieden... alsook all godsdienstonderricht!
Alleen zedenleer....

Laat deMoslimsin navolging van de Joden en Christenen hun eigen onderwijsnet oprichten... de finnanciering hiervan moet vergelijkbaar zijn met Katholieke en Joodse scholen.....

Probleem opgelost??
Princessje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 12:56   #107
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Hoe kan ik dat nu weten ? Maar als je per se een hoofddoek wil dragen en iedereen verbiedt dat, dan doe je er volgens mij best aan te emigreren.
Je logica zoals ik beschreef ze begrepen te hebben :
"Ik moet toch al niet meer emigreren, volgens jouw, nadat ik expliciet schrijf dat ik geen hoofddoek wil dragen.
Indien ik wel een hoofddoek wil dragen moet ik dan wel nog altijd emigreren?
Of heb ik je logica niet goed begrepen?"
Oud 12 september 2009, 12:58   #108
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat denk ik niet gezien de meerderheid van Antwerpse scholen de hoofddoek al verbood ligt het probleem breder dan de Athena's en trouwens ook in Brussel en bijvoorbeeld Mechelen waar ook veel fanatici wonen,die islam boven de wet stellen! Het is een veel breder probleem dan een hoofddoek discussie, dat probeer ik juist duidelijk te maken.

Wanneer die groep fanatici zichzelf niet in de maatregel kan vindne, moeten wij niet om te vermijden dat anders moslimscholen ontstaan toegeven, die keuze is dan het gevolg van de beslissing geen school te kunnen lopen zonder hoofddoek, niet omdat meisjes niet welkom zijn maar zijn wijsgemaakt dat zij gene beperkingen mogen accepteren omdat dit afbreuk zou doen aan hun geloof, dat is een conflicthouding binnen de samenleving en de beslissing tot segregatie de verantwoordelijkheid van moslims zelf; Die keuze zullen we moeten accepteren als gevolg van hun duidelijk standpunt zich niet te willen schikken in een samenleving die islam niet centraal stelt, maar pluralisme en scheiding kerk en staat;religie wordt dus misbruikt om de toekomst van die meisjes te hypothekeren, want ook op de arbeidsmarkt ben je beperkt als je stelt dat de hoofddoek moet, omdat je anders je identiteit kwijt bent.

Daat stopt het trouwens niet mee zo leerde me ervering, na deze eis volgen anderen tot de omgeving zich anapast aan wat Allah oplegt, dat is een dictatuur die je niet wegkrijgt met een babbel en ik kan het weten aangezien ik ook net zoals die directie met die fanatici te maken kreeg, en met inbraak, bedreigingen en agressie!

Wanneer zij kiezen voor segregatie moeten we dit accepteren, hopelijk denken ouders na voor ze daarmee de toekomst van hun dochters hypothekeren, lang niet iedere moslim denkt zo en er zullen er ook zijn die niet voor Islamitische scholen kiezen hoor.
Dat is dus niet onze verantwoordelijkheid, zwichten voor dit drukkingsmiddel haalt niets uit, en die scholen waren er toch gekomen, die plannen bestaan allang omdat ook gemeenschappelijk sporten, schoolreisjes, douchen zonder kledij,biologielessen ter discussie staan, nu komt die beslissing sneller omdat de slachtofferrol misbruikt wordt.
Een gedeelte van de moslims zal hiervoor kiezen en anderen niet, dat recht hebben ze maar is eigen verantwoordelijkheid, niet die van een samenleving die iedere leerling welkom heet, maar wel van iedereen hetzelfde respect verwacht voor algemene regels.
Oud 12 september 2009, 13:00   #109
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Ik moet toch al niet meer emigreren, volgens jouw, nadat ik expliciet schrijf dat ik geen hoofddoek wil dragen.
U moet het verkeerd begrepen hebben omdat je hier een hoofddoek mag dragen maar niet steeds en overal en dit niet kunt opleggen aan een samenleving van gescheiden kerk en staat, als u dit wilt voelt u zich mogelijk beter thuis in een Islamitische staat, die keuze is u vrij!
Oud 12 september 2009, 13:00   #110
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moeten is veel gezegd, aan te raden wel, anders zou het u te veel kunnen frustreren. Met welke gevolgen, wie weet?

Laatst gewijzigd door Pericles : 12 september 2009 om 13:06.
Oud 12 september 2009, 13:01   #111
Princessje
Banneling

Standaard

Als nu morgen alle Moslimsmeisjes hun hoofddoek afzetten an naar school komen in een lang zwart burka achtig kleed (maar zonder hoofdbedekking) gaat dat dan ook verboden worden??

Gewoon een terloops vraagje..; niks achter zoeken...
Oud 12 september 2009, 13:04   #112
grimbergen
Banneling

Standaard

Eindelijk zijn die hoofddoeken verboden in onze scholen. Dank u voor deze vrijheid. Voor de moslims die niet willen integreren graag kindergeld afnemen. Ze zullen rap weg zijn naar een ander land.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 13:05   #113
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Princessje Bekijk bericht
Als nu morgen alle Moslimsmeisjes hun hoofddoek afzetten an naar school komen in een lang zwart burka achtig kleed (maar zonder hoofdbedekking) gaat dat dan ook verboden worden??

Zij maar zeker. Het blijft een religieus symbool en dat is, onder welke vorm dan ook , verboden.
Oud 12 september 2009, 13:06   #114
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Zij maar zeker. Het blijft een religieus symbool en dat is, onder welke vorm dan ook , verboden.
Religieus en onderdrukkend symbool !
Oud 12 september 2009, 13:07   #115
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat weet jij over waar ik op geil?
Wacht waar geil jij op. ik ga raden. uw linkse ideetjes opdringen aan een maatschappij die niet multicultureel kan zijn. Evenvoudig omdat moslims en joden zich niet willen integreren.

Laatst gewijzigd door grimbergen : 12 september 2009 om 13:07.
Oud 12 september 2009, 13:08   #116
Princessje
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grimbergen Bekijk bericht
Religieus en onderdrukkend symbool !
De traditionele kleding van Afrikaanse vrouwen gaan we dat ook verbieden?
De kleding van die zg. Gothics ook? (das ook lang en zwart)

Laatst gewijzigd door Princessje : 12 september 2009 om 13:10.
Oud 12 september 2009, 13:12   #117
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
U moet het verkeerd begrepen hebben omdat je hier een hoofddoek mag dragen maar niet steeds en overal en dit niet kunt opleggen aan een samenleving van gescheiden kerk en staat, als u dit wilt voelt u zich mogelijk beter thuis in een Islamitische staat, die keuze is u vrij!
Alice, het ging over de antwoorden die Pericles me gaf.
zie bericht 88, 91 en 95.
Oud 12 september 2009, 13:16   #118
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Ze mogen zoals Arafat een sjaal dragen, als politiek teken uit solidariteit met het palestijnse volk.
Politieke kentekens zijn niet verboden, enkel de levensbeschouwelijke.
Oud 12 september 2009, 13:17   #119
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De traditionele kleding van Afrikaanse vrouwen gaan we dat ook verbieden?
De kleding van die zg. Gothics ook?
Neen, want dat zijn geen religieuse symbolen. Als die kledij niet onzedelijk is, en in overeenstemming is met andere mogelijke wettelijke bepalingen terzake , mag die gedragen worden.
Oud 12 september 2009, 13:18   #120
Princessje
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, want dat zijn geen religieuse symbolen. Als die kledij niet onzedelijk is, en in overeenstemming is met andere mogelijke wettelijke bepalingen terzake , mag die gedragen worden.
Gothics wel... in 'tlang zwart.... en Moslimsmeisjes niet...;

Is dit geen discriminatie??

Wat met een Ché G t-shirt??

Laatst gewijzigd door Princessje : 12 september 2009 om 13:19.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be