![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Daarbij: Moeders die besluiten tot abortus zullen daar, voor de allergrote meerderheid, veel hartzeer van hebben. Zo'n besluit komt niet lichtvaardig tot stand. Het is een grote misvatting te denken dat vrouwen die kiezen voor abortus zelf geen gewetensbezwaren zouden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#322 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#323 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volkomen begrijpelijk uiteraard, maar toch mijn inziens volkomen onverantwoord. Er zijn nog gevallen, van wat we nu massamaarden noemen, gekend. Maar toen die werden uitgevoerd, deed men ook alsof het geen mensen waren. Of geen echte mensen... Dat zou echter allemaal niet nodig zijn mocht er consensus zijn over het tijdstip vanaf wanneer we kunnen spreken over "mens". Vooralsnog is die consensus er niet. En tot zolang, voel ik me moreel verplicht te pleiten voor het mens-zijn van de bevruchte eicel. Het totaal onbeholpen, onschuldig, onverantwoordelijke wezentje, heeft onze bescherming nodig en net zoals iedereen recht op het voordeel van de twijfel. Het is juist dat het standpunt van de ouders aan bod moet kunnen komen, maar naar mijn mening is niet de moeder, maar wel het kind de hoofdrolspeler in het abortusverhaal. Bij het kind gaat het immers niet om één of andere ongemakkelijkheid dat het zou kunnen meemaken, zoals bij de moeder het geval is. Voor het kind is het een kwestie van leven of dood. Daarom verdient het abortusverhaal het om bekeken te worden vanuit het standpunt van het kind ook. Per slot van rekening zijn wij allemaal zo begonnen. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#324 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
|
![]() Citaat:
Misschien besef je het zelf niet, maar je gebruikt de hele tijd religieuze argumenten. Vaak genoeg herhalen dat je argumenten rationeel en logisch zijn verandert daar niets aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 |
Banneling
|
![]() Dat hoeft niet zo te zijn. Paulus gebruikt argumennten die wel door religieuze bewegingen gebruikt zijn. Maar zij hebben daar niet het alleenrecht op. Misschien zijn deze argumenten wel gebruikt door diverse rel. bewegingen omdat ze zo universeel en zo evident zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#328 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En gewetensproblemen , tja vandaar dat ik van het eerste moment al zeg dat alleen de potentiële moeder kan beslissen. Maar dat haar beslissing gevolgen kan hebben.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 13 september 2009 om 18:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bestaan uit menselijke cellen is niet voldoende om over een persoon te kunnen spreken. Potentie hebben om uit te groeien tot een persoon is ook geen argument. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2 Het schuldig of onschuldig zijn is een juridische term. Misschien ook religieus, maar ik zeg u nu klaar en duidelijk dat zij niet als religieuse term werd bedoeld. Citaat:
Paulus. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#331 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er iets is dat kan dienen als het alereerste begin van een mens in wording, dan lijkt me dat de bevruchte eicel, daat het meest voor in aanmerking komt. En in vind dan niet omwille van het geweten zoals ze ziet. Zij die spreken van een klompje cellen daarentegen.... Citaat:
Paulus. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Paulus. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#333 | |||
|
![]() Citaat:
Maar het is goed: toon me de wetenschappelijke publicaties van embryologen die het hebben over 'kind' en niet 'foetus' of 'embryo'. Die wetenschappelijke consensus bestaat wel degelijk, net zoals de verdere onderverdelingen van de kindertijd. Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Dat spermacelletje is bij uw eicel geraakt, U gaat die kleine krijgen. Pers die baby maar binnen een paar maand uit uw baarmoeder." Ik heb geen gewetensprobleem. Ik zorg ervoor dat ik geen kinderen verwek.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 13 september 2009 om 19:47. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#335 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat de kerk dit ook gebruikt, is voor hun rekening. Niet voor de mijne. Citaat:
![]() Paulus. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#337 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
denk eens na, maar echt diep he. Desnoods trek je er morgen maar een dag voor uit. Laatst gewijzigd door born2bewild : 13 september 2009 om 20:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#338 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#339 |
Banneling
|
![]() jawel.
en ik vroeg jou ook iets. ik noteer : "onvruchtbaarheid is de norm" Laatst gewijzigd door born2bewild : 13 september 2009 om 20:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#340 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onvruchtbaarheid is de norm ja.
Maar een deel van de vrouwen zijn binnen een leeftijd waar ze vruchtbaar zijn. En dat deel is kleiner dan 50% van de wereldbevolking, ergo, het niet kunnen krijgen van kinderen is de norm.