Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2009, 21:28   #1
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard LDD : nòg een advocatenpartij

De dagelijkse leiding van LDD komt in handen van Stef Goris, notoir dienstverlenend politicus en advocaat.

Ik herinner me hem vooral als beginnend VLD-senator die al direct het schandaalnieuws haalde met zijn plaatselijke vriendenpolitiek die hij beoefende via pompeuze brieven met senaatshoofding.

Nu goed, als dat de enige manier is om ergens een onkreukbaar anti-schandaal-imago op te bouwen ....

De Standaard

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 14 september 2009 om 21:30.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 09:27   #2
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Stef Goris herinner ik me vooral als die VLD-er die probeerde zichzelf als de protagonist naar voren te schuiven en leugens vertelde in de Baskische krant Euskaldunon Egunkaria over zijn aandeel in het dossier over de hospitalen in Brussel. Leugens waarover ik hem toen aangeschreven heb. En, als de VLD'er die zichzelf vastsprak in een debat in het dorp hier. Allemaal al jaren geleden hoor.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 09:38   #3
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het niet voor advocaten...

Zeker niet in de politiek. Ze zouden de hele samenleving willen "legaliseren." Voor alles moet een "wet" zijn. Daarmee ontneem je het individu en de samenleving elke verantwoordlijkheid, je legt zo immers de verantwoordelijkheid bij de "wet" die opgelegd moet worden.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 09:42   #4
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik heb het niet voor advocaten...

Zeker niet in de politiek. Ze zouden de hele samenleving willen "legaliseren." Voor alles moet een "wet" zijn. Daarmee ontneem je het individu en de samenleving elke verantwoordlijkheid, je legt zo immers de verantwoordelijkheid bij de "wet" die opgelegd moet worden.
Ik heb het niet op advocaten omwille van een andere reden:

Ze zijn niet in staat om problemen op een logische en rationele manier op te lossen. En dit heeft inderdaad te maken met de legalisatie van de maatschappij: wetten, rechten en plichten ipv efficiente oplossingen, rationele beslissingen. Kortom, onze grote troef als mens, ons verstand, wordt buitenspel gezet door hun.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 10:09   #5
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Hoor ik hier ook weer een pleidooi pro Angelsaksisch rechtssysteem contra Latijns ?

Laatst gewijzigd door nihao : 15 september 2009 om 10:09.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 11:17   #6
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Ik heb het niet voor juristen in de politiek omdat zij niks kunnen of weten.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 13:01   #7
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Die jarenlange advokatenpolitici hebben de wetgeving zodanig vermassacreerd dat voor iedere wet, een andere wet te vinden is die de vorige tegenspreekt!!! ( zie maar naar het geval van het hoofddoekenverbod)
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 13:36   #8
schwungman
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Ik herinner me hem vooral als beginnend VLD-senator die al direct het schandaalnieuws haalde met zijn plaatselijke vriendenpolitiek die hij beoefende via pompeuze brieven met senaatshoofding.
Altijd interesse hierrond iets bij te lezen. Enige bronnen?
schwungman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 15:15   #9
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Héhé zal 't gaan ja! Of deze jurist komt de glazen van uw zonnebrilleke eens dichtschilderen .
Nu, alle gekheid op een stokje. Vele politici volgen de waan van de dag, nog anderen willen per se alles regelen, met als gevolg een onoverzichtelijke puinhoop vol tegenstrijdigheden. Ik vraag me af hoeveel zaken er illegaal gebeuren, gewoon door onwetendheid of door een spel van tegenstrijdigheden. Daarnaast zijn er nog de administratieve lasten (versta: kosten). Op den duur heb je niks meer over uw inkomen te zeggen want alles gaat ofwel naar de fiscus ofwel naar de SZ ofwel naar het uitvoeren van wettelijke verplichtingen (de landbouw is al zover).
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 15:42   #10
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Héhé zal 't gaan ja! Of deze jurist komt de glazen van uw zonnebrilleke eens dichtschilderen .
Nu, alle gekheid op een stokje. Vele politici volgen de waan van de dag, nog anderen willen per se alles regelen, met als gevolg een onoverzichtelijke puinhoop vol tegenstrijdigheden. Ik vraag me af hoeveel zaken er illegaal gebeuren, gewoon door onwetendheid of door een spel van tegenstrijdigheden. Daarnaast zijn er nog de administratieve lasten (versta: kosten). Op den duur heb je niks meer over uw inkomen te zeggen want alles gaat ofwel naar de fiscus ofwel naar de SZ ofwel naar het uitvoeren van wettelijke verplichtingen (de landbouw is al zover).
En wat wilt ge daarmee nu zeggen ? Dat advocaten (die niet aan de bak komen) dan maar in de politiek moeten stappen om iets te verdienen ?

Ge leert mij niks : dat weet ik al jaren. Het parlement zit volgestouwd met bijklussende advocaten die dan nog dankzij de 'politiek' extra cliënten in hun advocatenkantoor krijgen en daar dan meer aandacht aan geven dan aan hun eigenlijk politieke werk.

En zo raakt den boel om zeep natuurlijk ....
Oud 15 september 2009, 15:52   #11
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Van een domme nietszeggende opmerking gesproken,...
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 15:54   #12
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Percentueel zijn er al bijna meer advocaten in de politiek dan in de hel.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 16:03   #13
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Integendeel, het bewijst kennis van zaken. Ons politiek systeem werd verziekt door een overmacht aan onbekwame en daarom bijklussende advocaten die er één zootje van gemaakt hebben.

Ik tel voor de sport bij elke verkiezing het aantal juristen die zich op de verkiesbare plaatsen nestelden (na het nodige ellebogenwerk) en kom telkens ver boven de 60% uit.

Ter info : onze Vlaamse regering telt 9 juristen op 10 ministers. Zegt het u iets ? Van wereldvreemdheid en casuïstiek gesproken.

Ik voel mij dus helemaal niet vertegenwoordigd.
Oud 15 september 2009, 16:39   #14
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schwungman Bekijk bericht
Altijd interesse hierrond iets bij te lezen. Enige bronnen?
Het dateert ergens uit de beginjaren '90 en is toen uitgebreid in het nieuws geweest. Goris had brieven (met senaatshoofding) gestuurd naar ambtenaren om fiscale of ander boeten kwijt te schelden aan bevriende ondernemers uit zijn kiesarrondissement (regio Linter, Zoutleeuw ...). De ambtenaren brachten het echter uit en Goris werd bij de VLD op het matje geroepen. Ik herinner me nog een ernstig kijkende De Croo in de BRT-studio's die Goris terechtwees ....
Oud 16 september 2009, 10:22   #15
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
En wat wilt ge daarmee nu zeggen ? Dat advocaten (die niet aan de bak komen) dan maar in de politiek moeten stappen om iets te verdienen ?

Ge leert mij niks : dat weet ik al jaren. Het parlement zit volgestouwd met bijklussende advocaten die dan nog dankzij de 'politiek' extra cliënten in hun advocatenkantoor krijgen en daar dan meer aandacht aan geven dan aan hun eigenlijk politieke werk.

En zo raakt den boel om zeep natuurlijk ....
Zo'n emo-reactie had ik van u niet verwacht Descartes! Lees mijn bijdrage eerst eens grondig en geef dan commentaar.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2009, 11:24   #16
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Zo'n emo-reactie had ik van u niet verwacht Descartes! Lees mijn bijdrage eerst eens grondig en geef dan commentaar.
(na herlezing) hoewel het wetgevend werk allemaal zo heel lang moet duren (er gaan hele jaren en legislaturen over) heb ik steeds weer de indruk dat men finaal afkomt met een haastig bijeengeklutst en onoverdacht resultaat. Maar ik kan mij dat goed voorstellen : in die plenaire zittingen wordt vooral aandacht gegeven op het aardig en mooi verbaal in beeld komen (de specialiteit van advocaten). Het "huiswerk" dat zou moeten volgen ter voorbereiding van de volgende zitting gebeurt niet of héél summier en dan volgt weer een rondje show voor de camera.

Ik ben het er om te beginnen niet mee eens dat alle "gedachtenwisselingen" verbaal moeten gebeuren. De beste bedenkingen komen niet noodzakelijk uit de mond van de mooiste prater.

Voor mijn part moet er niet wekelijks "gedebatteerd" maar kan een groot gedeelte van het werk ook schrijvend gebeuren (zoals dit forum) met geheime stemming achteraf. Het publiek kan "meelezen" (zoals het nu moet luisteren bij Villa Politica) maar niet meeschrijven. En uiteraard ookk beoordeling wie met de beste INHOUD afkomt (niet met de mooiste VORM).
Oud 16 september 2009, 11:25   #17
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb het niet op advocaten omwille van een andere reden:

Ze zijn niet in staat om problemen op een logische en rationele manier op te lossen. En dit heeft inderdaad te maken met de legalisatie van de maatschappij: wetten, rechten en plichten ipv efficiente oplossingen, rationele beslissingen. Kortom, onze grote troef als mens, ons verstand, wordt buitenspel gezet door hun.
Ik ben het daar volledig mee eens.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2009, 11:33   #18
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

LDD zit nog altijd te wachten op de eerste bekwame mandataris. En ik schiet in de lach indien iemand Eppink vermeldt.
Oud 16 september 2009, 12:32   #19
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Bewijs eens het tegendeel ?

Wat kunnen advocaten, buiten netjes binnen hun zelfgeschapen wetten bewegen ?

Niks. Ze zijn zo een zelfbedruipend beroep: maak veel en complexe wetgeving, zodat ons beroep wel nodig is. Ze zitten in de politiek, ze zijn de wetgevers, en ze verdienen er nog eens aan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2009, 12:34   #20
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Percentueel zijn er al bijna meer advocaten in de politiek dan in de hel.
Eerst dacht ik : dit kan niet kloppen.
Maar dan viel mijn frank.
In de politiek zijn percentages hoger dan 100 wél mogelijk...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be