Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2009, 09:45   #61
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik had het niet over 1870 of welk jaartal ook, maar over “enkele eeuwen” in een context die niets met geschiedenis te maken heeft.
Hallebarde, u bent geen verantwoording schuldig aan belgicisten.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 09:47   #62
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
²
Oud 23 september 2009, 10:55   #63
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dank u, heren Ernst en Renesse.

Eén en ander moet trouwens niet gezien worden als een "verantwoording", want die ben ik inderdaad niemand schuldig.

Maar één van de redenen waarom ik op dit nederlandstalig forum bijwijlen actief ben, is om mijn Nederlands een beetje te onderhouden, remember.

Vandaar dat het voor mij weinig nuttig is om posts van slechts één zinnetje lang te plegen, en dat ik soms ganse epistels brodeer waar jullie met één woord zouden volstaan.

Tot spijt en misschien zelfs ergernis van jullie allen, wellicht, maar u kunt mij dat wel vergeven, hoop ik.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 11:06   #64
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Zulke uitleg voor een debiele opmerking van BWarrior! Straks denkt hij nog dat hij je te pakken heeft, quod non.
Dat denken die heren hoe dan ook, zoals er wel meer en ook veel belangrijker dingetjes zijn waarin ze het totaal verkeerd voorhebben.

Maar dergelijke wat meelijwekkende pleziertjes gun ik ze van harte.

Wat wil u, ik heb nu eenmaal naast mijn rotkaraktertje ook een goed hart.

Overigens, voor mezelf maakt wat bedoelde heren denken, zeggen of doen geen ene bal verschil, nietwaar. Dus wat zou ik.
Oud 23 september 2009, 11:54   #65
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp
grotendeels akkoord. maar ook de sociale zekerheid moet op Belgisch niveau blijven. uiteraard gecontroleerd door ministers van beide landsdelen en met duidelijke afspraken. maar solidariteit mag geen grenzen kennen.

trouwens perfect te regelen met de bedrijven hoor. ze weten tot op de laatste cent wat er aan RSZ-bijdragen betaald wordt, dat kunnen ze dan storten in de kas van de SZ, zoals nu, maar op een andere bankrekeningnr dan de fiscaliteit.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Want Franstaligen en Vlamingen hebben op diverse onderdelen van de sociale zekerheid en het tewerkstellingsbeleid radicaal verschillende meningen. De Franstaligen zijn tot op heden een hinderpaal gebleken voor een efficiënte en performante sociale zekerheid. De vakbonden (unitair-Belgicistische bolwerken bij uitstek) zitten te neuzelen dat een afzonderlijke Vlaamse sociale zekerheid te klein zou zijn, dat het verzekeringsprincipe beter werkt als het over meer gegadigden is verspreid. Maar dat is gewoon nep. De meeste scandinavische landen hebben een kleinere bevolking dan Vlaanderen en een goed gerunde s.z.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 11:59   #66
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Want Franstaligen en Vlamingen hebben op diverse onderdelen van de sociale zekerheid en het tewerkstellingsbeleid radicaal verschillende meningen. De Franstaligen zijn tot op heden een hinderpaal gebleken voor een efficiënte en performante sociale zekerheid. De vakbonden (unitair-Belgicistische bolwerken bij uitstek) zitten te neuzelen dat een afzonderlijke Vlaamse sociale zekerheid te klein zou zijn, dat het verzekeringsprincipe beter werkt als het over meer gegadigden is verspreid. Maar dat is gewoon nep. De meeste scandinavische landen hebben een kleinere bevolking dan Vlaanderen en een goed gerunde s.z.
bij de vakbonden is alles goed om België te verdedigen.
ze halen er ook profijt van (politieke macht, riante lonen, ...).
maar goed: zodra belgie haar loodje legt, staan ze daar met hun mond vol tanden.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 14:33   #67
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Eigenlijk moet ik u voor dat antwoord dankbaar zijn, T'serclaes. Wat ik in het blauw heb geplaatst zegt ondubbelzinnig wat de Vlamingen reeds sinds 1830, en nu nog steeds, ervaren in Bruxelles. En Charles Piqué zegt het ook meer dan duidelijk. Bruxelles "recycleert" de Vlaming. Niet tot Brusselaar, maar tot Bruxellois. Wat blijft er ons, Vlamingen dan nog over als motivatie om dat Bruxelles ook als ónze hoofdstad te ervaren? Bitter weinig, behalve dan de beslissing die het Vlaams Parlement indertijd genomen heeft om ook dáár de hoofdstad van de Vlaamse Gemeenschap te plaatsen. Maar dat is een louter juridische maatregel geweest. Anders gezegd, de Vlamingen ervaren deze stad niet als de hunne. Integendeel, dat Bruxelles heeft er in de loop van de jaren alles aan gedaan om de Vlamingen het zo te laten aanvoelen. Van de opschriften "Brüssel Vlaamsch, ça jamais!" in de jaren zestig, tot de oprichting van "Bruxelles, région �* part entière" en "Wallo-Brux" in de jaren 80-90.
Wees dus, als francofoon Brusselaar, helemaal niet verwonderd dat zoveel Vlamingen weinig voelen voor dat Bruxelles. Ikzelf kom er frequent, ga er shoppen, ga er naar de opera, de bioscoop, tentoonstellingen enz. Maar het is zelden met een warm gevoel.
Goede posting, merkwaardige laatste zin, die bij mij de reactie oproept : waarom doe je zoiets?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 15:42   #68
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Nederland aangehecht aan Vlaanderen? Akkoord als de Nedelanders zich integreren en Vlaams leren spreken.

En dan nog. Als ze zich gedragen.

Laatst gewijzigd door system : 23 september 2009 om 16:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 15:50   #69
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Goede posting, merkwaardige laatste zin, die bij mij de reactie oproept : waarom doe je zoiets?
Gewoon omdat opera, bioscoop, tentoonstellingen enz. mij interesseren. Maar de omgeving waarin die evenementen plaats hebben werkt mij soms op de zenuwen.

Laatst gewijzigd door quercus : 23 september 2009 om 15:50.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 16:08   #70
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dank u, heren Ernst en Renesse.
Graag gedaan, Hallebarde. Een vriendendienst.

Citaat:
Eén en ander moet trouwens niet gezien worden als een "verantwoording", want die ben ik inderdaad niemand schuldig.
2

Citaat:
Maar één van de redenen waarom ik op dit nederlandstalig forum bijwijlen actief ben, is om mijn Nederlands een beetje te onderhouden, remember.
Het is een heel bewonderenswaardige reden om het Nederlands bij te houden. Als u vragen hebt over het Nederlands, dan kunt u die gerust aan mij stellen. Ik vind het heel plezierig om mensen te helpen, vooral als het op de Nederlandse taal aan komt, voor menigeen taaie kost.

Wat zijn uw andere redenen om aan dit forum deel te nemen?

Citaat:
Vandaar dat het voor mij weinig nuttig is om posts van slechts één zinnetje lang te plegen, en dat ik soms ganse epistels brodeer waar jullie met één woord zouden volstaan.
Broderen? Ehh ...

Citaat:
Tot spijt en misschien zelfs ergernis van jullie allen, wellicht, maar u kunt mij dat wel vergeven, hoop ik.
Ik vergeef veel, zo niet alles, beste Hallebarde. Groeten uit Apeldoorn.
Oud 23 september 2009, 16:14   #71
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

De EU wordt omgedoopt in "Belgian Empire" en het wordt een lotto-Monarchie dwz.
er wordt een "volkerensenaat" en een "Volksvergadering" ingesteld op basis van een loterij. In de "Volkerensenaat" krijgt ieder "Volk" één zetel geloot uit de bevolking
van diegenen die zich "bekennen" tot dit volk. Ik zou me als politiek geïntresseerde dan kunnen "bekennen" tot een zeer klein volk ten einde een zo groot mogelijke kans te maken om in die senaat te geraken. Kasjoeb bvb... ; het is dus niet noodzakelijk om in een bepaald gebied te wonen om tot een bepaald "volk" te behoren. Op die manier kunnen zigeuners of esperantisten eveneens als erkend volk (landloos volk)
aan vertegenwoordigers geraken.

De "volksvergadering" wordt door loting samengesteld met als basis iedere inwoner
van het "Belgian Empire" - de "toevallige oververtegenwoordiging van bv. volkrijke gebieden" wordt uitgebalanceerd door de volkerensenaat.

Het voordeel van de loting is dat deze absoluut willekeurige samenstelling van de raden
de partijpolitiek dwarsboomt en ook de huidige oververtegenwoordiging van advokaten en beroepspolitici vernietigt wordt. Bovendien hoeven de burgers niet om de haverklap op te draven om aan omslachtige verkiezingen deel te nemen.

De keizer of keizerin van dit rijk zal ongetwijfeld een Saksen-Coburger of Hambsburger zijn... maar ook de Oranje's en Bernadottes enz.. mogen best kanshebbers zijn : in ieder geval zal elk van deze hoog-adellijke huizen een "spitzenkandidat" hebben en bij het vacant komen van de troon wordt er ... geloot. (dus geen gezever met verkiezingen, nationalistische belangen enz..)

Het spreekt voor zich dat dit uiterst politiek stabiele en machtige keizerrijk de voornaamste "grote macht" in de wereld zal zijn (vive la Belgique !) en weldra de andere "westerse" state"n gewoon als protectoraden in de invloedsfeer van dit nieuwe België zullen liggen.. De Noord- en zuid-Amerikaanse protectoraten naast de Aziatische.

Ook op de zeer vele locale niveau's zal de lottrekking doorslaggevend zijn de diverse goed doordachte voorstellen op velerlei gebieden zullen na zeer goed overwogen te zijn uiteindelijk dank zij een lottrekking beslist worden.

Het loterijsysteem zal de gemoederen qua politieke tegenstelling zeker doen bedaren
en de uitslagen van desze loterijen zullen voldoende stof vormen om de media en nieuwsgaring te vullen...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 16:21   #72
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

@ Ernst Niessen

uit "De grote Dikke Van Daele"

Broddelaar : prutser
Broddelen (broddelde, gebroddeld) prutsen

maar :

Brodellap : oefenlapje van hem die leert handwerken

wat toch wijst op een andere betekenis nl. borduren

ie. dit is eerder een geval van taalcontaminatie door de klankgelijkenis tussen brodelen
en borduren. Onze anderstalige vriend maakte hier inderdaad een kleine fout, die we hem vergeven...

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 23 september 2009, 16:29   #73
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
@ Ernst Niessen

maar :

ie. dit is eerder een geval van taalcontaminatie door de klankgelijkenis tussen brodelen
en borduren. Onze anderstalige vriend maakte hier inderdaad een kleine fout, die we hem vergeven...
Daarnaar had ik ook zitten kijken (mijn driedelige vriend staat immers naast de pc!):

broddelen

brod·de·len
onovergank. werkw.; broddelde; h. gebroddeld
(1546) iteratief van brodden (knoeien)

1. slecht, slordig werken (door onvoldoende kennis of vaardigheid)
synoniem: knoeien
Oud 23 september 2009, 16:41   #74
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
@ Ernst Niessen

maar :

Borduren is in 't Frans 'broder'.
http://www.broderiedeco.com/PBSCCatalog.asp?CatID=73015
Oud 23 september 2009, 17:06   #75
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
e-o brodi.

Ter info bekend vlaams volksliedje

Ziet die boerinnekes hun rokske zwaaien
't is kant en broderie
tot boven aan hun knie

...

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 23 september 2009, 17:24   #76
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
bij de vakbonden is alles goed om België te verdedigen.
ze halen er ook profijt van (politieke macht, riante lonen, ...).
maar goed: zodra belgie haar loodje legt, staan ze daar met hun mond vol tanden.
En wie gaat de werkende mens verdedigen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 17:40   #77
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Dank u allen, Heren. Ja, inderdaad, een fout van mij.

Ach, wat u allen zo vloeiend uit uw toetsenbord kunt laten rollen is voor mij dikwijls twijfelen aan een woord of vervoeging, mij woorden trachten te herinneren, woorden die ik niet zo goed ken gewoonweg vermijden, lezen en herlezen. Als ik dat niet met voldoende aandacht doe, komt mijn eigen taal al snel de gaten dichten, zoals u ziet. Jammer.

Mijn Nederlandse woordenschat is nu eenmaal veel beperkter, en mijn Nederlands in het algemeen veel minder goed dan sommigen hier lijken te denken.

Tevens dank voor elke aanbieding tot hulp als ik ergens met jullie taal in de knoop lig ; ik los dat meestal zelf op, maar ja, zo nu en dan twijfel ik toch, eerlijk gezegd.

Zij die mijn schrijfsels taalkritisch min of meer volgen zullen ongetwijfeld al gemerkt hebben dat ik dikwijls met de pet sla naar de "om" of "van" in bijvoorbeeld

.....u moet niet laten van (om?) mij te bellen...
.....ik ben te lui om (van ?) te schrijven....

en zo.

We gaan er hier geen taalles van maken, maar een duidelijke regel desbetreffend zou mij van pas komen.

Antwoordend op de vraag van één van u : het onderhouden van het Nederlands is mijn eerste, maar niet enige reden om (van ?) aan dit forum deel te nemen. Ik ben begaan met wat zich sociaal en politiek in België afspeelt, dus dat interesseert mij. Een voetbalforum of zo zou voor mij overigens gewoon niets goeds uithalen : ik ken niets van voetbal, dus daarover (en over veel andere zaken) kan ik niet meepraten.

En even terzijde, al maakt het hier geen enkel verschil : ik ben geen vriend, maar een vriendin.
Oud 23 september 2009, 18:08   #78
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Dank u allen, Heren. Ja, inderdaad, een fout van mij.

Ach, wat u allen zo vloeiend uit uw toetsenbord kunt laten rollen is voor mij dikwijls twijfelen aan een woord of vervoeging, mij woorden trachten te herinneren, woorden die ik niet zo goed ken gewoonweg vermijden, lezen en herlezen. Als ik dat niet met voldoende aandacht doe, komt mijn eigen taal al snel de gaten dichten, zoals u ziet. Jammer.

Mijn Nederlandse woordenschat is nu eenmaal veel beperkter, en mijn Nederlands in het algemeen veel minder goed dan sommigen hier lijken te denken.

Tevens dank voor elke aanbieding tot hulp als ik ergens met jullie taal in de knoop lig ; ik los dat meestal zelf op, maar ja, zo nu en dan twijfel ik toch, eerlijk gezegd.

Zij die mijn schrijfsels taalkritisch min of meer volgen zullen ongetwijfeld al gemerkt hebben dat ik dikwijls met de pet sla naar de "om" of "van" in bijvoorbeeld

en zo.

We gaan er hier geen taalles van maken, maar een duidelijke regel desbetreffend zou mij van pas komen.

Antwoordend op de vraag van één van u : het onderhouden van het Nederlands is mijn eerste, maar niet enige reden om (van ?) aan dit forum deel te nemen. Ik ben begaan met wat zich sociaal en politiek in België afspeelt, dus dat interesseert mij. Een voetbalforum of zo zou voor mij overigens gewoon niets goeds uithalen : ik ken niets van voetbal, dus daarover (en over veel andere zaken) kan ik niet meepraten.

En even terzijde, al maakt het hier geen enkel verschil : ik ben geen vriend, maar een vriendin.
Bent U Franse? Uw Nederlands is beter dan het mijne.
Oud 23 september 2009, 18:11   #79
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Altijd "OM", of eventueel geen voorzetsel. "VAN" als vertaling van het franse "DE" voor een werkwoord is meestal mis. Dus:

"aarzel niet me te bellen" of "aarzel niet om mij te bellen"
("u moet niet laten van" is echt wel een vreselijk lelijk gallicisme)

"ik ben te lui om te schrijven"
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 18:14   #80
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bent U Franse? Uw Nederlands is beter dan het mijne.
Die spelling-checkers van tegenwoordig staan voor niets ... In Firefox kunt ge dat trouwens opzetten in de editor, altijd handig.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be