![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister-President
|
![]() ²
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Eén en ander moet trouwens niet gezien worden als een "verantwoording", want die ben ik inderdaad niemand schuldig. Maar één van de redenen waarom ik op dit nederlandstalig forum bijwijlen actief ben, is om mijn Nederlands een beetje te onderhouden, remember. Vandaar dat het voor mij weinig nuttig is om posts van slechts één zinnetje lang te plegen, en dat ik soms ganse epistels brodeer waar jullie met één woord zouden volstaan. Tot spijt en misschien zelfs ergernis van jullie allen, wellicht, maar u kunt mij dat wel vergeven, hoop ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar dergelijke wat meelijwekkende pleziertjes gun ik ze van harte. Wat wil u, ik heb nu eenmaal naast mijn rotkaraktertje ook een goed hart. Overigens, voor mezelf maakt wat bedoelde heren denken, zeggen of doen geen ene bal verschil, nietwaar. Dus wat zou ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
ze halen er ook profijt van (politieke macht, riante lonen, ...). maar goed: zodra belgie haar loodje legt, staan ze daar met hun mond vol tanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dan nog. Als ze zich gedragen. Laatst gewijzigd door system : 23 september 2009 om 16:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door quercus : 23 september 2009 om 15:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Graag gedaan, Hallebarde. Een vriendendienst.
![]() Citaat:
Citaat:
Wat zijn uw andere redenen om aan dit forum deel te nemen? Citaat:
Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De EU wordt omgedoopt in "Belgian Empire" en het wordt een lotto-Monarchie dwz.
er wordt een "volkerensenaat" en een "Volksvergadering" ingesteld op basis van een loterij. In de "Volkerensenaat" krijgt ieder "Volk" één zetel geloot uit de bevolking van diegenen die zich "bekennen" tot dit volk. Ik zou me als politiek geïntresseerde dan kunnen "bekennen" tot een zeer klein volk ten einde een zo groot mogelijke kans te maken om in die senaat te geraken. Kasjoeb bvb... ; het is dus niet noodzakelijk om in een bepaald gebied te wonen om tot een bepaald "volk" te behoren. Op die manier kunnen zigeuners of esperantisten eveneens als erkend volk (landloos volk) aan vertegenwoordigers geraken. De "volksvergadering" wordt door loting samengesteld met als basis iedere inwoner van het "Belgian Empire" - de "toevallige oververtegenwoordiging van bv. volkrijke gebieden" wordt uitgebalanceerd door de volkerensenaat. Het voordeel van de loting is dat deze absoluut willekeurige samenstelling van de raden de partijpolitiek dwarsboomt en ook de huidige oververtegenwoordiging van advokaten en beroepspolitici vernietigt wordt. Bovendien hoeven de burgers niet om de haverklap op te draven om aan omslachtige verkiezingen deel te nemen. De keizer of keizerin van dit rijk zal ongetwijfeld een Saksen-Coburger of Hambsburger zijn... maar ook de Oranje's en Bernadottes enz.. mogen best kanshebbers zijn : in ieder geval zal elk van deze hoog-adellijke huizen een "spitzenkandidat" hebben en bij het vacant komen van de troon wordt er ... geloot. (dus geen gezever met verkiezingen, nationalistische belangen enz..) Het spreekt voor zich dat dit uiterst politiek stabiele en machtige keizerrijk de voornaamste "grote macht" in de wereld zal zijn (vive la Belgique !) en weldra de andere "westerse" state"n gewoon als protectoraden in de invloedsfeer van dit nieuwe België zullen liggen.. De Noord- en zuid-Amerikaanse protectoraten naast de Aziatische. Ook op de zeer vele locale niveau's zal de lottrekking doorslaggevend zijn de diverse goed doordachte voorstellen op velerlei gebieden zullen na zeer goed overwogen te zijn uiteindelijk dank zij een lottrekking beslist worden. Het loterijsysteem zal de gemoederen qua politieke tegenstelling zeker doen bedaren en de uitslagen van desze loterijen zullen voldoende stof vormen om de media en nieuwsgaring te vullen...
![]() |
#72 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() @ Ernst Niessen
uit "De grote Dikke Van Daele" Broddelaar : prutser Broddelen (broddelde, gebroddeld) prutsen maar : Brodellap : oefenlapje van hem die leert handwerken wat toch wijst op een andere betekenis nl. borduren ie. dit is eerder een geval van taalcontaminatie door de klankgelijkenis tussen brodelen en borduren. Onze anderstalige vriend maakte hier inderdaad een kleine fout, die we hem vergeven...
![]() |
#73 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
broddelen brod·de·len onovergank. werkw.; broddelde; h. gebroddeld (1546) iteratief van brodden (knoeien) 1. slecht, slordig werken (door onvoldoende kennis of vaardigheid) synoniem: knoeien |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://www.broderiedeco.com/PBSCCatalog.asp?CatID=73015
![]() |
![]() |
#75 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ter info bekend vlaams volksliedje Ziet die boerinnekes hun rokske zwaaien 't is kant en broderie tot boven aan hun knie ...
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ach, wat u allen zo vloeiend uit uw toetsenbord kunt laten rollen is voor mij dikwijls twijfelen aan een woord of vervoeging, mij woorden trachten te herinneren, woorden die ik niet zo goed ken gewoonweg vermijden, lezen en herlezen. Als ik dat niet met voldoende aandacht doe, komt mijn eigen taal al snel de gaten dichten, zoals u ziet. Jammer. Mijn Nederlandse woordenschat is nu eenmaal veel beperkter, en mijn Nederlands in het algemeen veel minder goed dan sommigen hier lijken te denken. Tevens dank voor elke aanbieding tot hulp als ik ergens met jullie taal in de knoop lig ; ik los dat meestal zelf op, maar ja, zo nu en dan twijfel ik toch, eerlijk gezegd. Zij die mijn schrijfsels taalkritisch min of meer volgen zullen ongetwijfeld al gemerkt hebben dat ik dikwijls met de pet sla naar de "om" of "van" in bijvoorbeeld .....u moet niet laten van (om?) mij te bellen... .....ik ben te lui om (van ?) te schrijven.... en zo. We gaan er hier geen taalles van maken, maar een duidelijke regel desbetreffend zou mij van pas komen. Antwoordend op de vraag van één van u : het onderhouden van het Nederlands is mijn eerste, maar niet enige reden om (van ?) aan dit forum deel te nemen. Ik ben begaan met wat zich sociaal en politiek in België afspeelt, dus dat interesseert mij. Een voetbalforum of zo zou voor mij overigens gewoon niets goeds uithalen : ik ken niets van voetbal, dus daarover (en over veel andere zaken) kan ik niet meepraten. En even terzijde, al maakt het hier geen enkel verschil : ik ben geen vriend, maar een vriendin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"aarzel niet me te bellen" of "aarzel niet om mij te bellen" ("u moet niet laten van" is echt wel een vreselijk lelijk gallicisme) "ik ben te lui om te schrijven" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |