Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2009, 04:13   #141
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Overigens Adrian op uw post kom ik nog terug. En neen ik ben geen humane wetenschapper en bijgevolg definieer ik bewijs en een goed argument niet op dezelfde manier als u.
Euhm; je beseft toch dat dit een discussie is uit de 'humane' wereld? Het onderwerp is mss wel de natuurwetenschap, maar de discussie is een 'humane' discussie, i.e. een goed argument en een bewijs moet voldoen aan de eisen uit de humane wetenschap. En ja; counterfactuals zijn daarbij belangrijk.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 04:17   #142
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We worden beter en kunnen meer en meer met onze kennis en kunde.
Zonder spaargeld is dat (ter verduidelijking: 'de kennis') allemaal waardeloos.

Kan je raden waarom?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 25 september 2009 om 04:18.
Oud 25 september 2009, 09:08   #143
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Zelfs als het waar is dat 'tenure' dat voordeel heeft - de counterfactual daarvan is heel dubieus - dan is het nog maar de vraag of dat compenseert voor de noodzakelijke gevolgen daarvan: het feit dat er geen enkele druk is om te presteren. Men heeft toch tenure.
Tis ook niet omdat het geld van de overheid komt dat ge als wetenschapper alle vrijheid hebt. Ge moet er altijd voor zorgen dat ge u financiers tevreden houdt. Dat maakt niet uit of die financier een ambtenaar, minister of huisvader is. Ge zijt bijna verplicht u achter de ideologie van u financier te scharen. Onderzoek naar controversiële dingen zal niet vrij zijn: bvb stamcelonderzoek in de VS.

Citaat:
Alweer: jij verwart 'privaat' met 'winstbejag'. Het is waar dat privaat een noodzakelijke voorwaarde is voor winstbejag, maar niet alles wat privaat is, is gericht op winst. Alweer: de TED-serieus zijn gesponserd, maar zijn niet echt gericht op winst.
Inderdaad the for-profit variant in een vrije markt is niet de enige. De non-profit sector is ook erg groot en in de literatuur is zichtbaar hoe de non-profit sector de steken die de overheid laat vallen opvangt. Zelfs al zijn het publieke goederen en zelfs al is het wetenschappelijk onderzoek.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 14:01   #144
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Het is nu officieel er is water op de Maan en ook op Mars.

Maan:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...924_maan_water

Mars:
http://www.physorg.com/news173021371.html

Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 19:38   #145
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zonder spaargeld is dat (ter verduidelijking: 'de kennis') allemaal waardeloos.

Kan je raden waarom?
Een land met technologie die niemand anders heeft, hoeft geen spaargeld te hebben: ze kunnen het nemen. Superieure technoligie is macht, in dezelfde zin dat geld macht is.

Kijk eens naar de kolonisatie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 19:57   #146
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een land met technologie die niemand anders heeft, hoeft geen spaargeld te hebben: ze kunnen het nemen.
Superieure technoligie is macht, in dezelfde zin dat geld macht is.

Kijk eens naar de kolonisatie.
Je snapt het dus niet.

De kolonisatie is maar mogelijk geweest door middel van spaargeld, i.e. uitgestelde consumptie waar een grotere kapitaalstructuur mee is gebouwd, waaruit de militaire macht voortkwam die noodzakelijk was om Afrika te koloniseren.

Niet dat ik de kolonisatie goedkeur, natuurlijk. Verre van.

Een 'land' (in zoverre dat dat relevant is) met technologie heeft wel degelijk spaargeld nodig. Anders ben je geen zak met de technologie; buiten hem te verkopen, natuurlijk.
Oud 25 september 2009, 20:11   #147
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Je snapt het dus niet.

De kolonisatie is maar mogelijk geweest door middel van spaargeld, i.e. uitgestelde consumptie waar een grotere kapitaalstructuur mee is gebouwd, waaruit de militaire macht voortkwam die noodzakelijk was om Afrika te koloniseren.

Niet dat ik de kolonisatie goedkeur, natuurlijk. Verre van.

Een 'land' (in zoverre dat dat relevant is) met technologie heeft wel degelijk spaargeld nodig. Anders ben je geen zak met de technologie; buiten hem te verkopen, natuurlijk.
Wat je nodig hebt zijn gronstoffen en menselijke kennis om ie te bouwen. Het is niet omdat jij alles in termen van geld ziet dat iedereen dat doet.

Wat ik bedoelde met het voorbeeld kolonisatie was dat wij westerse landen dmv onze technologische voorsprong op de inheemse bevolking hun gronstoffen konden roven.

Een man met een goudmijn is daar niks mee als hij zijn mijn niet kan verdedigen of ontginnen....

Welk recht heb jij op iets als er geen systeem is om dat recht te beschermen ? Daar scheelt het dus met jouw denkwijze. Je denkt constant in een gefabriceerde menselijke wereld terwijl de natuurlijke wereld helemaal anders in elkaar zit.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 20:25   #148
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat je nodig hebt zijn gronstoffen en menselijke kennis om ie te bouwen. Het is niet omdat jij alles in termen van geld ziet dat iedereen dat doet.
*zucht* En ik heb het zelfs uitgelegd...

Zie 'spaargeld' is, zoals ik gezegd heb, 'uitgestelde consumptie', i.e. reeële productiefactoren (land & arbeid) die niet gebruikt worden voor onmiddellijke consumptie, maar gestoken kunnen worden in een langere kapitaalstructuur. Als jij dan zegt: 'je hebt grondstoffen nodig en menselijke kennis' (en arbeid, natuurlijk) zeg je compleet hetzelfde. Dat je dat niet door hebt, is wel schrijnend.

Citaat:
Wat ik bedoelde met het voorbeeld kolonisatie was dat wij westerse landen dmv onze technologische voorsprong op de inheemse bevolking hun gronstoffen konden roven.
Ja, en die technologische voorsprong op zich betekent geen knijt. Wat is op dit moment het probleem in Afrika? Niet het schrijnend gebrek aan kennis om tractoren te leren besturen: op een dag kan je de meest essentiele zaken daarvan leren. Wat ontbreekt is een kapitaalstructuur, i.e. reeële goederen die maar gemaakt kunnen worden door uitgestelde consumptie. Hoe etaleert uitgestelde consumptie zich? Juist ja: spaargeld...

Je hebt 2 mensen: de ene kan lasers maken, maar niet de kapitaalgoederen om die te maken, en de ander heeft een grote baseballbat. Voor de rest zijn ze gelijk. Wie zal dit gevecht winnen? Degenen met de grotere kapitaalstructuur, i.e. de baseballbat natuurlijk. Kennis is niets zonder kapitaal om de kennis uit te breiden. Natuurlijk kan je zeggen: 'maar zonder kennis weet je toch ook niet wat te maken?' En dat is zeer zeker waar. Maar dan komt er de empirische vaststelling bij: er is, zeker de laatste 150 jaar, geen gebrek geweest aan 'nieuwe kennis', maar wel aan de fysieke capaciteit om die kennis om te vormen in bruikbare zaken.

Nu ik hoop dat je het snapt, kunnen we terug herhalen waarom we daarover begonnen: "Zonder spaargeld is dat (ter verduidelijking: 'de kennis') allemaal waardeloos. Kan je raden waarom?"

Volgens mij kan je het, maar wil je precies niet uit je toren naar beneden komen en beseffen dat ik gelijk heb.

Citaat:
Een man met een goudmijn is daar niks mee als hij zijn mijn niet kan verdedigen of ontginnen....
Waar kapitaal, i.e. reeële middelen, i.e. spaargeld voor nodig is.

Citaat:
Welk recht heb jij op iets als er geen systeem is om dat recht te beschermen ?
Ik heb daar al het recht van de wereld op: dat is nu eenmaal wat recht betekent. De vraag hoe dit recht beschermt zal worden, staat daar los van.

Citaat:
Daar scheelt het dus met jouw denkwijze. Je denkt constant in een gefabriceerde menselijke wereld terwijl de natuurlijke wereld helemaal anders in elkaar zit.
Dit is natuurlijk een irrelevante ad hominum opmerking. Als je dat leuk vindt; doe gerust.
Oud 25 september 2009, 21:02   #149
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Is er leven op Pluto ?
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2009, 13:16   #150
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Zonder het begrijpen (beter: aanvoelen) van die noties zal mijn uitleg klinken als een zweverig elitair betoog.
Geeft niet. Ik doe m'n best wel.
Oud 26 september 2009, 13:19   #151
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hamburgerisme geeft meer milieuschade dan een raketlancering, een cyclotron of op lange termijn zelfs een kernramp.
Ik ben geen 'hamburgerist'.

Citaat:
Wat oorlogvoering betreft: nu en?
Het zal aan mij liggen, maar ik vind het bestaan van kernwapens nu niet meteen zo positief.

Laatst gewijzigd door Pølle : 26 september 2009 om 13:19.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2009, 13:22   #152
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Geeft niet. Ik doe m'n best wel.
Een aristokraat heeft geen concrete doelen voor zijn handelen. Een aristokraat doet het niet om later geld te hebben, om zijn sociale status te verbeteren, om een comfortabeler leven te hebben.
Een aristokraat gaat door de grootste moeilijkheden simpelweg omdat hij kan. Het gevoel ervan is overweldigend. Dat is de fameuze gevechtshelicopter die ik tegenover de tram plaatste in mijn vorig onderschrift.

De principiele definitie van progressie is volgens mij juist het nastreven van dit gevoel. Cfr Fritjof Nansen. Waarom ging hij door kou en wind en wormerig rauw ijsberenvlees naar het Noorden? Omdat hij er een villa voor zou krijgen? Neen. Omdat hij kon.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2009, 13:24   #153
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zal aan mij liggen, maar ik vind het bestaan van kernwapens nu niet meteen zo positief.
Het ligt aan jou. Da's een van de betere dingen die ons overkwamen. Kernwapens roepen een religieuze nederigheid op bij mensen. Al gemerkt dat India en Pakistan niet meer moeilijk doen tegen elkaar?

De drempel om iemand aan te vallen ligt torenkraanhoog wanneer men weet dat men goor op het muilwerk kan krijgen als men iets uithaalt. Er zijn dan ook geen wereldoorlogen meer (Congo niet meegerekend).

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 26 september 2009 om 13:25.
Oud 26 september 2009, 13:25   #154
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Dat verhaaltje ken ik.
Ik geloof er niet in.
Oud 26 september 2009, 13:26   #155
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat verhaaltje ken ik.
Ik geloof er niet in.
Welk verhaaltje?
Oud 26 september 2009, 13:26   #156
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hysterisch vooruitgangsoptimisme, ach ja.
Hiermee doelde ik trouwens niet specifiek op de ruimtevaart.
Oud 26 september 2009, 13:27   #157
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Hiermee doelde ik trouwens niet specifiek op de ruimtevaart.
Waarop dan nog?
Oud 26 september 2009, 13:29   #158
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk verhaaltje?
http://www.9lives.be/forum/12056820-post182.html.
Niet ik, trouwens.
Oud 26 september 2009, 13:31   #159
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarop dan nog?
Niet nog. Ik doelde op de redenen die Tavek aanhaalde, zonder een oordeel te willen vellen over de ruimtevaart an sich.
Oud 26 september 2009, 13:35   #160
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb talloze analyses gelezen. Dat van die periferie waar oorlog was is een drogreden: het zou ook gebeuren indien de kernwapens er niet waren.

En ja, MAD. Maar wat is het alternatief?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be