Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2009, 02:03   #101
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Ik vraag me af wat het geeft als je die gevallen eens buiten de westerse wereld plaatst.
Intelligente overweging. Totaal onvergelijkbare inpassing/opvang/aandacht in familie/stam/clan-verband plus eventueel medicijnmannen/sjamanen/priesters; naar gelang blijkende kwaliteiten aanstelling als kunstenaar, orakel of waarzegger, goddelijk geïnspireerd krijgsman/terrorist inclusief bomgordel .....
Oud 30 september 2009, 02:07   #102
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik kwam nooit buiten uit angst. Qua belemmering in sociale en beroepsmatige (student) omstandigheden kan dat heus wel tellen, denk ik.

's Nachts stiekem de trappen van m'n kot afdalen zodat ik zeker niemand zou tegenkomen als ik m'n eten ging gereedmaken. Etc.
Klopt mijn indruk dat je daar totaal mee hebt weten af te rekenen? Herinneringen behouden hun waarde om het leer-effect.
Oud 30 september 2009, 02:28   #103
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Niet totaal. Maar echt veel scheelt het niet.
Oud 30 september 2009, 03:10   #104
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Niet totaal. Maar echt veel scheelt het niet.
O.k; het is, denk/vind ik, volkomen normaal als herinneringen af en toe ook "oude" emoties opnieuw voelbaar maken die pijnlijk kunnen zijn maar/want dat geldt evengoed voor Mensen die toevallig/gelukkig nooit "door het lint gingen".

Maar nogmaals: iedere herinnering behoudt waarde wegens leer-effect. Dat wil niet zeggen dat iemand zichzelf moet opdragen om op ieder moment zich alles wat ooit voorgevallen is helder voor de geest te houden, je kunt er (denk ik) rustig op vertrouwen dat herkenning van een mogelijke gevaar-situatie spontaan wel zelf-vergelijkend zich presenteert en je in staat stelt om handiger/vaardiger dan "vroeger" nieuwe gebeurtenissen in te passen.

Ik weet zo gauw niet welke Wijze ooit stelde: "wat mij niet doodmaakt, maakt mij sterker". Nog een oude volks-wijsheid: "haast veroorzaakt ongelukken" waaraan ik altijd weer geneigd ben uit mijn eigen eigenwijsheid toe te voegen: "en doodzijn kun je nog eeuwen".

Probeer waar mogelijk, hoe krom ook, een vleugje humor te blijven zien in veel op zich negatieve ervaringen.

Verder dan zo wil/durf ik hier niet op in te gaan want ik ben geen "Vakman".
Oud 30 september 2009, 08:42   #105
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kwam nooit buiten uit angst. Qua belemmering in sociale en beroepsmatige (student) omstandigheden kan dat heus wel tellen, denk ik.

's Nachts stiekem de trappen van m'n kot afdalen zodat ik zeker niemand zou tegenkomen als ik m'n eten ging gereedmaken. Etc.
Beste vriend,

Dat is geen depressie maar een angststoornis.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 08:56   #106
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Als wetenschappers moorddadig gedrag enkel gaan toeschrijven aan farmacologie, dan is er toch een probleem. Dergelijke middelen brengen het hele onderbewustzijn naar boven en sommige mensen kunnen dit niet aan en voelen zich helemaal overwelmd. Dat mensen denken aan de dood op alle mogelijke manieren is een pijnlijke realiteit die in de huidige samenleving steeds meer op de voorgrond treedt. Atavistische reacties worden uitgelokt. Men zou zich dan beter eens vragen gaan stellen bij de huidige manier van leven in de samenleving in plaats van pillen af te schieten die heel veel mensen helpen zonder dat deze gebruikers bloedbaden aanrichten. Het voorschrijven van medicijnen is al zwaar genoeg gereguleerd - mensen zoals pijnpatiënten zijn hier het slachtoffer van. We kunnen de sadistische beesten weer niet toelaten om middelen die veel mensen helpen af te breken.

Laatst gewijzigd door hotschizodiscocop : 30 september 2009 om 09:02.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2009, 08:57   #107
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Dergelijke middelen brengen het hele onderbewustzijn naar boven
Dat klopt niet hoor.
Oud 30 september 2009, 08:59   #108
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik beschreef hier reeds op welke manier AD dan wel in een zeer kleine groep en enkel in en vroegtijdig stadium van de behandeling tot suicide kunnen leiden:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Een echte depressieve patiënt is immers vaak zodanig geremd in zijn denken en handelen dat hij er gewoon niet toe komt hulp te vragen. Dat verklaart trouwens ook waarom volgens sommige studies AD het suiciderisico in het vroege stadium van de behandeling zouden verhogen. De "geremdheid" reageert immers sneller op de behandeling dan de "stemming." Sommige patiënten denken dus wel veel over de dood en hebben wel een doodswens, maar zullen hier niets in ondernemen omwille van de geremdheid die ook eigen is aan depressie. Als je echter die geremdheid wegneemt en de stemming nog even slecht is, dan heb je een probleem bij sommige patiënten.
Oud 30 september 2009, 08:59   #109
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat klopt niet hoor.
Toch wel hoor. Misschien moet u ze dan eens jaren gaan gebruiken en dan kunnen we opnieuw debatteren. 90 percent van de bevolking leeft in een totale amnesie, is helemaal onbewust van de kosmos dus het zou me niet verwonderen indien u daar ook deel van uitmaakt.

Laatst gewijzigd door hotschizodiscocop : 30 september 2009 om 09:00.
Oud 30 september 2009, 09:01   #110
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik beschreef hier reeds op welke manier AD dan wel in een zeer kleine groep en enkel in en vroegtijdig stadium van de behandeling tot suicide kunnen leiden:
Het punt is dat mensen meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun eigen leven i.p.v. fabrikanten van tabak en pillen aan te vallen voor hun naar boven gewerkte zwakheden. (zie ook koptelefoondiscussie)
Oud 30 september 2009, 09:02   #111
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Beste vriend,

Dat is geen depressie maar een angststoornis.
De twee ziektebeelden zijn nauw verbonden hoor.
Oud 30 september 2009, 09:10   #112
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De twee ziektebeelden zijn nauw verbonden hoor.
Ja en neen.

Bij een depressie komt immers zeer vaak angst voor, dat is waar. Een klein aantal auteurs beweert zelfs dat een depressie zonder angst niet bestaat.
Maar een angststoornis is van een heel andere aard.
Oud 30 september 2009, 09:11   #113
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ja en neen.

Bij een depressie komt immers zeer vaak angst voor, dat is waar. Een klein aantal auteurs beweert zelfs dat een depressie zonder angst niet bestaat.
Maar een angststoornis is van een heel andere aard.
De kans om een depressie op te doen bij angsstoornis is nochtans heel groot.
Oud 30 september 2009, 09:11   #114
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Toch wel hoor. Misschien moet u ze dan eens jaren gaan gebruiken en dan kunnen we opnieuw debatteren. 90 percent van de bevolking leeft in een totale amnesie, is helemaal onbewust van de kosmos dus het zou me niet verwonderen indien u daar ook deel van uitmaakt.
Gelieve esoterie en wetenschap gescheiden te houden.

En AD hebben geen "geestverruimend effect." Ze herstellen een verstoorde neurotransmitter balans in de hersenen.
Oud 30 september 2009, 09:13   #115
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Gelieve esoterie en wetenschap gescheiden te houden.

En AD hebben geen "geestverruimend effect." Ze herstellen een verstoorde neurotransmitter balans in de hersenen.
Antidepressiva hebben wel wat gemeen met LSD. Psychiatrie zonder grondige kennis van wat u "esoterie" noemt, is onmogelijk.
Als u zich beperkt tot serotonine in de behandeling van depressie zal u slechts enkele mensen kunnen helpen.
Alle psychofarmaca hebben de mogelijkheid om de geest te verruimen bij individuën die daarvoor openstaan. Serotonine is de neurotransmitter die gelinkt is met psychedelische ervaringen en PERCEPTIE van de realiteit. In definitie zijn ze geestesverruimend.

Laatst gewijzigd door hotschizodiscocop : 30 september 2009 om 09:14.
Oud 30 september 2009, 09:14   #116
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De kans om een depressie op te doen bij angsstoornis is nochtans heel groot.
Maar dat heeft er helemaal niets mee te maken.
Dat is dan een co-morbiede depressie.

Maar de psychopathogenese is radicaal verschillend, en de behandeling is dat ook. Die zijn totaal niet te vergelijken.

Zo reageert een gewone MDD bijvoorbeeld zeer goed op een farmacologsiche behandeling, bij een angststoornis is dit veel minder het geval. Patienten met een angststoornis reageren soms wel een beetje op SSRIs, maar meestal zijn ze enkel gebaat met therapie (cognitieve gedragstherapie heeft de best bewezen effecten). En een depressie als co-morbiede stoornis bij een angststoornis reageert ook zeer slecht op AD, zelfs de depressieve kanten er van.

Sla die twee dus aub niet door elkaar.
Oud 30 september 2009, 09:14   #117
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Antidepressiva hebben wel wat gemeen met LSD.
WTF???

Zulk een onzin heb ik nog nooit gehoord.
Oud 30 september 2009, 09:15   #118
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Psychiatrie zonder grondige kennis van wat u "esoterie" noemt, is onmogelijk.
Als ik ooit begin over "de kosmos" en "de maan" enzovoort in de behandeling van een zieke patiënt, dan mogen ze mij ook wat antipsychotica geven
Oud 30 september 2009, 09:16   #119
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Maar dat heeft er helemaal niets mee te maken.
Dat is dan een co-morbiede depressie.

Maar de psychopathogenese is radicaal verschillend, en de behandeling is dat ook. Die zijn totaal niet te vergelijken.

Zo reageert een gewone MDD bijvoorbeeld zeer goed op een farmacologsiche behandeling, bij een angststoornis is dit veel minder het geval. Patienten met een angststoornis reageren soms wel een beetje op SSRIs, maar meestal zijn ze enkel gebaat met therapie (cognitieve gedragstherapie heeft de best bewezen effecten). En een depressie als co-morbiede stoornis bij een angststoornis reageert ook zeer slecht op AD, zelfs de depressieve kanten er van.

Sla die twee dus aub niet door elkaar.
Kijk, dat geraaskal van mensen zoals u die jaren psychiatrie gestudeerd hebben maar die zelf geen enkele ervaring hebben met trauma, diepe emoties, gebruik van geestesverruimende middelen maakt dat mensen naar buiten komen van uw bureautje met een script Prozac waarmee ze meestal nauwelijks geholpen worden. Dergelijke arrogantie van witte jassen patroniseert mensen en geeft hen het gevoel geen enkele controle te hebben over hun genezingsproces.

Laatst gewijzigd door hotschizodiscocop : 30 september 2009 om 09:17.
Oud 30 september 2009, 09:19   #120
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als ik ooit begin over "de kosmos" en "de maan" enzovoort in de behandeling van een zieke patiënt, dan mogen ze mij ook wat antipsychotica geven
Slim hoor meneer Mengele. Geef ze maar antipsychotica, een lobotomie in een pil en steek alle creatieve en bewuste mensen in een ziekenhuis zodat de samenleving georganiseerd door monsters zoals u en misschien vandaag nog 1 percent van de bevolking gelukkig maakt, verderraast naar de ondergang.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be