Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2009, 13:17   #41
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik ken in feite zo'n mensen niet. kom jij die nog regelmatig tegen dan?
Nee, maar al acties van hen op TV gezien! Dat zegt genoeg!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 13:21   #42
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U bent een uitzondering, denk ik. De meeste Franstaligen die in Vlaanderen wonen, zijn misschien aangepast in de zin dat ze er Nederlands spreken maar ik denk toch dat ze nog steeds meer in een Franstalig wereld dan in een Vlaams wereld leven. Ze zullen altijd meer naar de Franstalige TV kijken dan naar de Vlaamse TV kijken, denk ik, en dit zelfs als ze in Vlaanderen wonen.
De Franstalige cultuur is natuurlijk niet superieur op de Vlaamse cultuur!

Ik ben 2talig opgevoed nl. Nederlands en Duits ; na het aanleren van "schoolfrans" een beetje frans bijgeleerd inn het beroepsleven. Na een tijdje werk in Algerije is mijn frans "vlotter" geworden - ik kijk regelmatig naar Duits-
engels- en franstalige TV programma's ben ik nu plotseling een "franstalige" belg ? (tegenwoordig zou ik wel eerder voor de PS dan wel voor de Spa stemmen)

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 13:24   #43
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze blijven Franstalig, dat u het wil of niet! Denkt u echt dat die Franstaligen hun taal en hun cultuur willen verliezen?
Technisch gezien zijn het Vlamingen, of U dat nu leuk vindt of niet.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 13:25   #44
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wat is nu je punt in feite?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 13:26   #45
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
nadat ik het schreef kon ik het zelf nauwelijks geloven, herstel het is iets meer dan 6% indien men diegenen erbij rekent die het engels als 2de taal voldoende machtig zijn (reeds 400 miljoen mensen in India alleen = de grootste engelstalige natie !)
Het blijft een minderheid he
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 7 oktober 2009, 13:26   #46
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar ik denk toch dat ze nog steeds meer in een Franstalig wereld dan in een Vlaams wereld leven. Ze zullen altijd meer naar de Franstalige TV kijken dan naar de Vlaamse TV kijken, denk ik,
Sjonge sjonge al die werelden van een lapje groot.

En wat dat TV-kijken betreft : ik ben bijna zeker dat die vlaamse franstaligen liefst naar de marokkaanse zenders kijken...
Oud 7 oktober 2009, 13:26   #47
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
zowel op de Nederlandse TV als op de RTBF zijn regelmatig programma's te zien die tonen hoe de "waarheid" door de media verkracht wordt... Ik zou best een reportage van het FN kunnen maken dat aangeeft hoe Wallonië
duidelijk aan het "verrechtsen " is... Je mag vooral niet vergeten dat bv. het VB
zich een steeds "fatsoenlijker" profiel moet aanmeten om zijn aanhang bij het vlaamse kiezersvolk te kunnen handhaven.

Indien de economische sterkte van Vlaanderen aanhoudst zullen er ongetwijfeld steeds meer franstaligen noordwaarts trekken & indien er meer hoogtechnologische industrie de vrije ruimte van Wallonië opvult zullen er ook steeds meet nederlandstaligen zuidwaarts trekken. De economische noodzaak van deze "binnenlandse migratie" zal een tolerantere opstelling in taalkwesties onvermijdelijk maken : denkt u ook niet ?

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 7 oktober 2009, 13:27   #48
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Sjonge sjonge al die werelden van een lapje groot.

En wat dat TV-kijken betreft : ik ben bijna zeker dat die vlaamse franstaligen liefst naar de marokkaanse zenders kijken...
De franstalige uitzendingen van de marokkaanse TV dan ...

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 7 oktober 2009, 13:29   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben 2talig opgevoed nl. Nederlands en Duits ; na het aanleren van "schoolfrans" een beetje frans bijgeleerd inn het beroepsleven. Na een tijdje werk in Algerije is mijn frans "vlotter" geworden - ik kijk regelmatig naar Duits-
engels- en franstalige TV programma's ben ik nu plotseling een "franstalige" belg ? (tegenwoordig zou ik wel eerder voor de PS dan wel voor de Spa stemmen)
Natuurlijk niet! Maar we hebben het heel vaak over de kloof tussen de Franstaligen en de Vlamingen. Ik denk dat die kloof ook een realiteit tussen de Franstaligen van Vlaanderen en de Vlamingen van Vlaanderen is!
Oud 7 oktober 2009, 13:29   #50
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Het blijft een minderheid he

jes kara : de mensheid is verdeelbaar in vele minderheden - tegen dat de aliens ons zullen willen veroveren is dat (in de SF verhalen van Heinlein tenminste)
onze kracht (laat ons ze koesteren)...

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 7 oktober 2009, 13:30   #51
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Maar wat is nu je punt in feite?
Waarover?
Oud 7 oktober 2009, 13:30   #52
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet! Maar we hebben het heel vaak over de kloof tussen de Franstaligen en de Vlamingen. Ik denk dat die kloof ook een realiteit tussen de Franstaligen van Vlaanderen en de Vlamingen van Vlaanderen is!
Non je ne pense pas - pour quelques personnes fanatiques peut-être, mais pas pour la vaste majorité..

Tempo toleras
sed vero aperas

Laatst gewijzigd door roger verhiest : 7 oktober 2009 om 13:31.
Oud 7 oktober 2009, 13:34   #53
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zowel op de Nederlandse TV als op de RTBF zijn regelmatig programma's te zien die tonen hoe de "waarheid" door de media verkracht wordt... Ik zou best een reportage van het FN kunnen maken dat aangeeft hoe Wallonië
duidelijk aan het "verrechtsen " is... Je mag vooral niet vergeten dat bv. het VB
zich een steeds "fatsoenlijker" profiel moet aanmeten om zijn aanhang bij het vlaamse kiezersvolk te kunnen handhaven.

Indien de economische sterkte van Vlaanderen aanhoudst zullen er ongetwijfeld steeds meer franstaligen noordwaarts trekken & indien er meer hoogtechnologische industrie de vrije ruimte van Wallonië opvult zullen er ook steeds meet nederlandstaligen zuidwaarts trekken. De economische noodzaak van deze "binnenlandse migratie" zal een tolerantere opstelling in taalkwesties onvermijdelijk maken : denkt u ook niet ?
Ik hoop dat die taalkwesties verdwijnen maar ik vrees dat het maar een utopie is!
Oud 7 oktober 2009, 13:36   #54
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat die taalkwesties verdwijnen maar ik vrees dat het maar een utopie is!
het moment dat er geen aandacht meer zal geschonken worden aan die paar extremisten die nog altijd weigeren om Nederlands te spreken, dan gaat die taalkwesties vanzelf verdwijnen. maar zolang het FDF de plak zwaait in de Franstalige politiek zal dat niet gebeuren.
Oud 7 oktober 2009, 13:39   #55
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. 'Franstaligen en Nederlandstaligen' van Vlaanderen, niet 'Franstaligen en Vlamingen' van Vlaanderen.

2. Is die kloof dan ook een realiteit tussen de Franstaligen en Nederlandstaligen van Wallonië?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 13:42   #56
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat alle mensen één tweede taal zullen leren (zoals het Esperanto) is inderdaad een utopie, want dan zouden die "taalkwesties" inderdaad volledig verdwijnen.

Esperanto betekent dan ook niet meer of minder dan "hoop" : het doet denken
aan het SF boek van Ray Bradbury "Fahrenheit 451" waarin de auteur een wereld waar boeken verboden zijn beschrijft en alle gevonden exemplaren verbrand worden. In die anti-utopie bestaat er een sekte die alle boeken memorizeert in afwachting dat dit onzinnige verbod opgeheven zal worden.

Dat is een parallel met de E-o beweging : wij bewaren en ontwikkelen de neutrale niet-agressieve taal tot het moment dat de mensheid van dit middel tot onderling begrip aktief gebruik wil maken.. "Low profile" zoals men dat in het engels zegt...

--

Dat belet niet dat intussen de discussie over talen en volkeren, het behoud van culturen en de noodzaak om zo veel mogelijk vreemde talen en culturen tot zich te nemen of niet zeer boeiend zijn... ten zij ze uitmonden in een irrationele scheldkannonade en een aanzetten tot haat van de "andere"...

Tempo toleras
sed vero aperas
Oud 7 oktober 2009, 13:43   #57
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
1. 'Franstaligen en Nederlandstaligen' van Vlaanderen, niet 'Franstaligen en Vlamingen' van Vlaanderen.

2. Is die kloof dan ook een realiteit tussen de Franstaligen en Nederlandstaligen van Wallonië?
In een zekere zin toch wel. Men kan niet ontkennen dat een zekere kloof tussen de gemeenschappen bestaat.
Oud 7 oktober 2009, 13:45   #58
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Er is in België tegenwoordig geen verfransing maar een vernederlandsing aan de gang!!
Het is niet nodig om België te splitsen want als de zwaartekracht van dit land aan de vlaamse kant blijft dan zal er van frans over paar generaties geen sprake meer zijn.
Wat franstaligen met Brussel hebben gedaan dat moeten de Vlamingen nu met België doen.
Wie laatst lacht best lacht!
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 13:51   #59
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarover?
Over deze topic.
Oud 7 oktober 2009, 13:52   #60
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Er is in België tegenwoordig geen verfransing maar een vernederlandsing aan de gang!!
Het is niet nodig om België te splitsen want als de zwaartekracht van dit land aan de vlaamse kant blijft dan zal er van frans over paar generaties geen sprake meer zijn.
Wat franstaligen met Brussel hebben gedaan dat moeten de Vlamingen nu met België doen.
Wie laatst lacht best lacht!
Sommige Vlamingen hebben nog niet eens de ruggengraat om in hun eigen gewest voor hun taal en cultuur op te komen, hoe gaan diezelfde mensen dan ooit Wallonië vernederlandsen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be