Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe een onafhankelijk Vlaanderen verkrijgen?
België opblazen! 21 42,00%
Vlaanderen opbouwen, België afbouwen! 29 58,00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2004, 00:28   #41
Karl
Lokaal Raadslid

Karl's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, en dat vraagt eveneens een staatsmanschap en moed die bij de regerende klasse helaas ontbreekt.
Karl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 00:38   #42
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Ik mis de belangrijkste optie in deze poll: België opnieuw wederopbouwen.

Dat vraagt natuurlijk politieke werkwilligheid en geen loze dromen in de trant van "als we splitsen wordt het hier een paradijs"...
De vraag is dan ook gericht aan de Vlaams-nationalisten natuurlijk, want over het verschil in visie over het bereiken van hun ideologie heb ik het net.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 07:05   #43
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Ik mis de belangrijkste optie in deze poll: België opnieuw wederopbouwen.

Dat vraagt natuurlijk politieke werkwilligheid en geen loze dromen in de trant van "als we splitsen wordt het hier een paradijs"...
De vraag is dan ook gericht aan de Vlaams-nationalisten natuurlijk, want over het verschil in visie over het bereiken van hun ideologie heb ik het net.
Goeie opmerking Rudy.
Uit Zorroasters antwoord maak ik echter op dat deze topic een hengelpartijtje is naar schouderklopjes.
Bijgevolg hebben ze niet graag dat andersdenkenden hun visie weergeven.
Het voorbeeld van Bourgeois vs. Storme werkt blijkbaar aanstekelijk.
Oud 27 april 2004, 10:23   #44
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karl
De N-VA natuurlijk, wie neemt er anders zo'n programma?
Precies wel een programma die 190.000 keer populairder was dan het uwe bij de laatste verkiezingen ...

« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 12:42   #45
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik merk hier de laatste tijd een zekere scheuring in de Vlaams-nationalisten op het forum en daarbuiten. Uiteraard willen we allen Vlaanderen onafhankelijk, maar de vraag is hoé we dat moeten doen. Een groot deel van het debat tussen N-VA en het Vlaams Blok ontspint zich ook daar.
Waarvoor kiest het Vlaams Blok? Zonder enige twijfel het "opblazen" (hun eigen woorden) van België, zonder toegeving en zonder consensus. Geen enkele staatshervorming of splitsing, behalve de ultieme staatsvorming en absolute splitsing.
Elkeen die meewerkt aan een verdere defederalisering, wordt verweten mee te helpen aan de bestendiging van de Belgische constructie.
Ik ben oud-VU, en nu VB en wil hier graag op antwoorden.
Tientallen jaren zijn we bezig met federaliseren. Het resultaat is dat nog altijd de PS beslist. Het federalisme heeft ons beroofd van onze meerderheid in deze staat. Aan de Belgische top is alles 50/50 en in Bussel zogezegd ook. In de praktijk speelt de PS de baas in België en in Brussel verdwijnen we.
Nu zegt Dewael dat we teveel zullen moeten betalen voor de splitsing B-H-V zo gaan de Vlaamse regimepartijen naar de onderhandelingen over een onderwerp waar Vlaanderen alleen dient te beschikken. Een uitnodiging aan de Franstaligen om eisen te stellen.
Nu moet er ook onderhandeld worden en een consensus bereikt worden om de onredelijke transfers en de talrijke misbruiken een halt toe te roepen. Natuurlijk zal de PS daar NOOIT mee akkoord gaan, Di Rupo heeft het al klaar en duidelijk gezegd.
Het VB zal elke geleidelijke maatregel in de goede richting goedkeuren als daar geen onredelijk som voor betaald wordt.
TOT NU TOE IS DAT NOG NOOIT HET GEVAL GEWEEST. Als NVA dat toch voor mekaar krijgt geef ik ze mijn volle steun.
Dus er is geen scheuring. Wel iemand die zich inbeeldt dat er tussen Vlaamsnationalisten een verschil is.
De reden bewust of onbewust: zich aanvaardbaar maken bij het regime dat we bestrijden. Een contradictio in terminis
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 12:46   #46
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:

Goeie opmerking Rudy.
Uit Zorroasters antwoord maak ik echter op dat deze topic een hengelpartijtje is naar schouderklopjes.
Bijgevolg hebben ze niet graag dat andersdenkenden hun visie weergeven.
Het voorbeeld van Bourgeois vs. Storme werkt blijkbaar aanstekelijk.
Je begrijpt het niet. Dit was niét het duizendste België/Vlaanderen topic (keus genoeg daarvoor), maar één over een andere kwestie, die de Vlaams-nationalisten bezig houdt.
Wanneer je geen Vlaams-nationalist bent, is het onzinnig om mee te discussiëren over de manier waarom je het Vlaams-nationale gedachtengoed wil bereiken, is het niet? Ik heb dus écht geen nood aan BUB-gespam over "BELGIË MOET BLIJVEN"-gebulder in deze topic, daarvoor bestaan er hier meer dan voldoende.

Wat dit met schouderklopjes te maken heeft weet ik al helemaal niet.
Oud 27 april 2004, 12:51   #47
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:
Ik merk hier de laatste tijd een zekere scheuring in de Vlaams-nationalisten op het forum en daarbuiten.
Meesterlijk understatement.

Citaat:
a) België hangt nog te sterk aan elkaar.
Wow!
Een bekentenis!
Het besef dringt stilaan door dat jullie tegen de bierkaai vechten.

Citaat:
Voor de enclaves Voeren en Komen is er nog steeds geen duidelijkheid. Een veel groter probleem is Brussel: Als België uiteenvalt en er ligt geen duidelijk scenario klaar, is Brussel zo goed als zeker volledig verloren voor Vlaanderen. De Vlaamse aanwezigheid in Brussel is momenteel té miniem en té politiek marginaal om op de besluitvorming te wegen dan.
Bovendien is het maar zeer de vraag of zo'n "vechtscheiding" wel aanvaard zal worden door de Europese Unie en de NAVO.
Voil�*.
Goed gezien.Jullie nieuwe politieke beddebakgenoot, de CD&V liet destijds Brussel verwateren tot een derde gewest.
De gevolgen zijn er naar.

Citaat:
b) Zoals gezegd, wenst het Vlaams Blok geen consensus te sluiten noch mee te regeren voor verdere afbouw van Vlaanderen. Zodoende kan Vlaanderen maar op twee manieren onafhankelijk worden:
- Het Vlaams Blok en de N-VA halen 51% of meer van de Vlaamse stemmen
Mogen de CD&V-goden dit tenminste verhoeden.......

Citaat:
-CD&V, VLD en/of SP.A worden Vlaams-nationalistisch
Het moge duidelijk wezen dat geen van beide scenario's erg realistisch zijn.
CD&V is dus niet Vlaamsnationalistisch?
Als ik dat in mijn N-VA-bashing-topics hekel, dan is het nooit waar en hebben jullie spijkerharde garanties, of staan jullie klaar om het op te bollen.........

Citaat:
Dan is er het andere scenario, waarvoor de N-VA gekozen heeft: Zij wenst haar politiek gewicht te maximaliseren door een kartel aan te gaan met wat vermoedelijk de grootste Vlaamse partij zal worden.
Aan een zware wagon gaan hangen in de hoop ter bestemming te geraken.
Neem dan wel de juiste, of je belandt in Luik i.p.v. Oostende eer je het doorhebt.

Citaat:
Via de uitvoering van de Vijf Vlaamse Resoluties wil ze trachten een grote verschuiving van bevoegdheden van het federale niveau naar het Vlaamse niveau te bewerkstelligen.
Vijf?
Hoe?
Wat?
Waar?
Jullie de starter de CD&V de motor?

Citaat:
Dat gebeurt vanuit de filosofie dat we eerst een Vlaamse staat moeten uitbouwen binnen het Belgische kader, met steeds grotere bevoegdheden en steeds meer politieke relevantie. De reden waarom de Vlaamse regering door ministers van tweede garnituur wordt bemand terwijl het federale niveau nog steeds prioritair lijkt voor de politieke "elite", ligt simpelweg in het feit dat de Vlaamse regering hen te weinig belangrijke bevoegdheden te bieden heeft.
Misschien is het Vlaamse niveau doodgewoon overbodig.
Lijkt me een mooie referendumvraag.......

Citaat:
Wanneer de Vlaamse deelstaat wordt opgebouwd van onderuit, door een steeds groeiend bevoegdhedenpakket, zal het politieke zwaartepunt verschuiven naar het Vlaamse niveau.
Van onderuit opbouwen kan je pas als er niks is.
Op dit moment gebeurt alles subsidiar van bovenaf.
Ook de N-VA wenst enkel subsidiair te besturen (weliswaar in haar kleine droom-ministaatje, omdat ze in het grotere België niet voldoende relevantie heeft)
µ

Spijtig dat ik het moet zeggen, maar je bent weer compleet oneerlijk bezig.
Niemand heeft ooit beweerd dat de CD&V Vlaams-nationalistisch is en dat weet je heel goed. Zij engageren zich met ons voor het streven naar een confederale staat, die voortvloeit uit de uitvoering van de Vijf resoluties van het Vlaamse Parlement uit '99. Als u niet weet wat die vijf resoluties inhouden, neem dan eens een kijkje op www.vlaamskartel.be.
Oud 27 april 2004, 20:13   #48
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Opblazen of afbouwen.... constructief werken dat dat is!
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 20:53   #49
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Wat is dat hier, een Borms-herdenking?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 21:06   #50
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat de Vlaams-nationalisten in het opblazen zullen slagen... van zichzelf.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 21:07   #51
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spijtig dat ik het moet zeggen, maar je bent weer compleet oneerlijk bezig. Niemand heeft ooit beweerd dat de CD&V Vlaams-nationalistisch is en dat weet je heel goed. Zij engageren zich met ons voor het streven naar een confederale staat,
Als er iemand oneerlijk bezig is, dan zijn het wel de N-VA'ers die een onafhankelijk Vlaanderen opgeven, en zich door de CD&V een confederaal model laten aanpraten.
Is het trouwens niet omgekeerd: nl. dat de N-VA probeert met de CD&V die lauwe minimumeis waar te maken?
Oud 27 april 2004, 21:10   #52
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Als er iemand oneerlijk bezig is, dan zijn het wel de N-VA'ers die een onafhankelijk Vlaanderen opgeven, en zich door de CD&V een confederaal model laten aanpraten.
De N-VA staat nog altijd volmondig achter de Vlaamse onafhankelijkheid. Dit is niet veranders door het kartel.

Citaat:
Is het trouwens niet omgekeerd: nl. dat de N-VA probeert met de CD&V die lauwe minimumeis waar te maken?
Indien we de "vroegere Belgicistische CVP - nu dus CD&V" zover kunnen krijgen dat ze mee helpen bouwen aan een confederale staat, dan is er een grote stap gezet richting onafhankelijkheid.

Uiteindelijk zullen we België in stappen moeten afbouwen en dus niet dat België er morgenvroeg niet meer is. Dit zou ik ook liefst willen, maar dat gaat niet.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 21:30   #53
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:
De N-VA staat nog altijd volmondig achter de Vlaamse onafhankelijkheid. Dit is niet veranders door het kartel.
Zitten jullie nog wel in dezelfde partij

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zorroaster
Zij engageren zich met ons voor het streven naar een confederale staat,
Oud 27 april 2004, 22:10   #54
kempenaar
Provinciaal Statenlid

kempenaar's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar kempenaar
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "Vlaamse Leeuw
Uiteindelijk zullen we België in stappen moeten afbouwen en dus niet dat België er morgenvroeg niet meer is. Dit zou ik ook liefst willen, maar dat gaat niet.
Nee hoor.
Het kan wel als je het wil.

Mischien dat de N-VA top is rond de tafel moet gaan zitten met diegen die deze strategie voor staan.

Ik ken genoeg Vlaamse Bewegers die deze keuze maken. En die keuze is niet zo onmogelijk als sommigen denken.

kempenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2004, 23:22   #55
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Spijtig dat ik het moet zeggen, maar je bent weer compleet oneerlijk bezig. Niemand heeft ooit beweerd dat de CD&V Vlaams-nationalistisch is en dat weet je heel goed. Zij engageren zich met ons voor het streven naar een confederale staat,
Knuppel, waar heb jij het onafhankelijk denken zò verleerd meisken?

Stellen wij niet duidelijk dat wij de uitvoering van de vijf Vlaamse resoluties zien als een eerste (en belangrijke) stap naar een volledige Vlaamse zelfstandigheid?
Welke N-VA'er heeft gezegd dat wij voor een confederale staat kiezen als eindpunt? Waar staat dat te lezen? Dat is je reinste intellectuele oneerlijkheid!

Het Vlaams Blok legt zich neer bij het Belgische gedrocht, in de hoop dat het voldoende blijft rotten om een "big bang" van België te veroorzaken. Dat is een strategie, maar is dat de enige strategie?
De N-VA heeft tenminste de moed om actief mee te werken aan de opbouw van Vlaanderen in plaats van langs de zijlijn te staan roepen en vet te worden op foertstemmen.
Oud 27 april 2004, 23:25   #56
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw

Zitten jullie nog wel in dezelfde partij

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zorroaster
Zij engageren zich met ons voor het streven naar een confederale staat,
Quod erat demonstrandum: Jij weet net zo goed als ik dat wij de confederale staat beschouwen als een (laatste) halte op weg naar de volledige Vlaamse ontvoogding. Wij engageren ons om die halte te bereiken, samen met de CD&V. Daar stappen zij (voorlopig) af, wij rijden verder.
Moeilijk hé?

Als je mijn woorden al zo gaat verdraaien om toch maar de N-VA als "verraders" af te schilderen...
Oud 27 april 2004, 23:28   #57
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kempenaar
Nee hoor.

Mischien dat de N-VA top is rond de tafel moet gaan zitten met diegen die deze strategie voor staan.

Ik ken genoeg Vlaamse Bewegers die deze keuze maken. En die keuze is niet zo onmogelijk als sommigen denken.
Oh, maar we willen wel hoor. Heel graag zelfs. Die Vlaamse onafhankelijkheid zie ik liever vandaag dan morgen. Maar wees eventjes realist en daarna idealist!
Tussen droom en daad staan praktische bezwaren (Elsschot), en een democratische meerderheid die nog steeds niet voor dat onafhankelijk Vlaanderen kiest (en niemand kan verklaren, Elsschot)...

Laten we even kijken: 20%+5%=... telt u even mee? Komt u op die vereiste 51% of meer? In de buurt? Een beetje in de buurt?
Oud 28 april 2004, 23:53   #58
kempenaar
Provinciaal Statenlid

kempenaar's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar kempenaar
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kempenaar

Nee hoor.

Oh, maar we willen wel hoor. Heel graag zelfs. Die Vlaamse onafhankelijkheid zie ik liever vandaag dan morgen. Maar wees eventjes realist en daarna idealist!
Tussen droom en daad staan praktische bezwaren (Elsschot), en een democratische meerderheid die nog steeds niet voor dat onafhankelijk Vlaanderen kiest (en niemand kan verklaren, Elsschot)...

Laten we even kijken: 20%+5%=... telt u even mee? Komt u op die vereiste 51% of meer? In de buurt? Een beetje in de buurt?
Nee hoor het blijft realistisch én de beste oplossing voor Vlaanderen.

Binnen zeer afzienbare tijd zullen onze Waalse vrienden weer komen aankloppen voor extra geld. dan moeten wij weigeren!

Een beetje later zullen onze Waalse vrienden in nog hogere geldnood zitten en bereid zijn om aan onze wensen te voldoen (anders geen geld)
Dan moeten onze onderhandelaars klaar en duidelijk stellen dat wij alleen willen verder gaan.
We zullen Wallonië (zeker tijdelijk) financieel ondertsteunen op resultaatsverbonden basis.
Willen zei hier niet op in gaan = geen geld voor Wallonië.

Maar waarschijnlijk zijn onze Vlaams Nationale partijen niet sterk genoeg, daarom ligt hier een(de) taak van de Vlaamse (volks) Beweging om de mensen te overtuigen voor Vlaanderen, én onze politici te overtuigen voor Vlaanderen.
Die politici zullen wel overstag gaan als ze zien dat meer en meer mensen kiezen voor een vrij Vlaanderen.

kempenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2004, 11:17   #59
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik denk dat de Vlaams-nationalisten in het opblazen zullen slagen... van zichzelf.
Ze zijn alvast op goede weg, de VU is aan diggelen geslagen en de Ijzerbedevaart versplintert...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2004, 12:22   #60
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ze zijn alvast op goede weg, de VU is aan diggelen geslagen en de Ijzerbedevaart versplintert...
Inderdaad, in zoveel stukken als er BUB-leden zijn. Al bij al valt het dan nog reuze mee.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be