![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Op vlak van productie: ... enzovoort ... Natuurlijk pretendeer ik niet dat ik hier op dit forum degelijk wetenschappelijk onderzoek aan het voeren ben. Ik duscissieer, filosofeer en speculeer maar wat in het rond omdat ik dat leuk vind. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alles zit hem in de doelstelling die men wil realiseren (dus, de kostfunctie die men wil minimaliseren) door het ondernemen van rationele acties en het nemen van rationele beslissingen. Ik gooi maar wat op tafel, ik heb geen formele definities, maar ik denk dat ik de moeilijkheid van "altruisme" kan illustreren. Eerst echter naar egoisme. Wat is egoisme ? Voor mij is egoisme, het trachten te optimiseren van zijn eigen voordeel. Bon, dat verplaatst de definitie naar "voordeel", natuurlijk: wat is "zijn eigen voordeel" ? Het is, in mijn boekje, het welbehagen van een individu. Ik ben perfect egoistisch als ik mijn eigen welbehagen maximaliseer. Dat welbehagen kan bestaan uit een deel materiele desiderata, een deel sociale desiderata, een deel filosofische desiderata, een deel sexuele desiderata, een deel intellectuele desiderata... Met andere woorden, er zijn dingen in het leven die ik "wil" omdat ze mij een zeker welbehagen brengen (of omdat ik de illusie koester dat als ik ze zou bereiken, ik er een zeker welbehagen uit kan halen). Als ik streef om die dingen te bereiken/bekomen, dan ben ik, volgens mijn definitie, een perfect egoist. Kunnen we het daarover eens zijn ? Een egoist is iemand die tracht zijn eigen welbehagen te maximaliseren. Een onderdeel van het egoistische gedrag bestaat erin om economische beslissingen te nemen die, naar best vermogen, de egoist laten denken dat ze het beste in de richting gaan van het hem brengen van welbehagen. (ter informatie, ik persoonlijk ben vrij egoistisch in die zin). Het goeie aan een egoist is dat zijn kostfunctie redelijk goed gedefinieerd is, en zijn rationele acties dus ook. Goed, als we het over deze definitie eens zijn, dan moeten we nu de veel neteliger definitie van een altruist aansnijden. Een altruist is, zou ik willen stellen, iemand die het welbehagen van anderen wil maximaliseren, ten koste van zijn eigen welbehagen. Maar da's al lastig, want het zou kunnen zijn dat hij zijn eigen welbehagen zou definieren als het welbehagen van anderen, en dan is een altruistisch gedrag hier perfect egoistisch. Een altruist moet dus iemand zijn die zo handelt dat hij het welbehagen van anderen maximaliseert en dat, onafhankelijk van zijn eigen welbehagen. Want zelfs een altruist HEEFT natuurlijk een zeker welbehagen, maar wil daar dus geen rekening mee houden. Het probleem is nu natuurlijk dat als je drie altruisten op een eiland hebt, de kostfunctie totaal arbitrair is, oftewel dat men identiek hetzelfde bekomt als in het geval van een perfect egoistische maatschappij. Laten we de drie personen op een eiland, A, B en C noemen. Intiem gezien hebben ze natuurlijk alle drie "egoistische kostfuncties" die hun welbehagen bepalen: Eg_A, Eg_B en Eg_C. Maar aangezien het perfecte altruisten zijn, gaan ze trachten te raden wat het welbehagen van anderen is. Entiteit A wil dus (wat hij denkt gelijk te zijn aan) Eg_B + Eg_C minimaliseren: Alt_A = Eg_B' + Eg_C' (ik plaats een ' want het is wat A DENKT de kostfuncties van B en C te zijn) Op dezelfde manier hebben we: Alt_B = Eg_A' + Eg_C' en Alt_C = Eg_A' + Eg_B' Dat is wat ik "eerste orde - altruisme" zou willen noemen. Als de drie agenten even efficient zijn, dan vinden we dat ze gezamelijk de kostfunctie K_alt1 = 2( Eg_A' + Eg_B' + Eg_C') minimaliseren. Noteer dat als onze drie agenten perfect egoistisch zouden zijn, en even efficient, dat ze dan de kostfunctie: K_alt2 = (Eg_A + Eg_B + Eg_C) zouden minimaliseren. In de mate dat de agenten goed geinformeerd zijn over de egoistische desiderata van de anderen (dus kunnen we ' weglaten), nemen zij dus identiek dezelfde beslissingen in het louter egoistische en het louter altruistische geval. Maar nu gaan we verder: hogere-orde altruisme: we gaan nu niet de *egoistische* desiderata van de anderen trachten te optimiseren, maar wel hun *altruistische* kostfunctie: ttz we trachten, op zo altruistisch mogelijke manier, de anderen zo altruistisch mogelijk te laten zijn. Als je even nadenkt zie je dat hier geen enkele kostfunctie meer uit komt, die nog iets te maken heeft met onze egoistische desiderata en dus met ons welbehagen.
![]() |
![]() |
#123 | |||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Deepeco formuleerde het als volgt: Citaat:
Ik heb die oneerlijkheid in de bloemetjes gezet in de zelfde ruwe taal als ik eerder al werd aangesproken. Niemand kan mij ooit met woorden imponeren. Maar ik heb niet op jouw gereageerd, want jij was niet betrokken in het probleem. Deepeco deed bovendien nog iets. Hij bekritiseerde de economie van vandaag. En meer bepaald, door zijn formulering, de liberale economie. Dat iemand dat niet leuk vind, tja, dat is normaal. Dat die iemand daar als een gier met scherpe klauwen opspringt zonder ook de reden van de aanval te duiden is achterbaks. Dat is slaan zonder te laten weten waarom. Dat lijkt willekeur. Maar als je weet dat die iemand perfect weet wat hij doet, dan kunt ge niet naast de arrogantie heen kijken. Als gevolg heb ik tot nog toe geen zinnig bericht ON TOPIC gezien. En dan bedoel ik een bericht over het hart van de openingspost. Namelijk over een economie die gemaakt wordt door mensen die OOK vanuit ecologische motieven handelen. Dat iemand dat voorstelt, daar is niks verkeerd aan. De oneerlijkheid waarmee de idee werd afgemaakt, die is wel intellectueel verkeerd. Temeer omdat het forum jullie lijkt te zien als gerenommeerd. Nu kunt gij onschuldig stellen dat: Citaat:
Citaat:
Natuurlijk pretendeer ik niet dat ik hier op dit forum degelijk wetenschappelijk onderzoek aan het voeren ben. Ik duscissieer, filosofeer en speculeer maar wat in het rond omdat ik dat leuk vind. Citaat:
Citaat:
De waarnemer is daar essentieel in. Want tenslotte moet er een beslissing gemaakt worden over wat egoïsme is en wat altruïsme. Dat is hoe wetenschap werkt. In een maatschappij waarin elke beslissing wordt gevalideerd als egoïsme bestaat er geen waarnemer die egoïsme herkent. In een maatschappij waarin elke beslissing wordt gevalideerd als altruïsme bestaat er geen waarnemer die egoïsme herkent. Dat is één essentieel punt. Daaruit volgt dat een theoretisch puur egoïstische maatschappij ook niet zal herkennen dat er iets voor hen gedaan wordt. En ook niet de waarde van een levering kan taxeren. Ook niet het nut van een sociaal leven herkent. In zoverre een pure egoïst in een puur egoïstische maatschappij wel kan handelen, het zal zeker geen economisch handelen zijn. Citaat:
Bijgevolg komt een mens enkel toe aan economisch handelen wanneer beiden aanwezig zijn. Want economie is geven, krijgen, nemen en vragen.
![]() |
![]() |
#124 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Egoïsme en altruïsme, beiden, hebben geen vast referentiepunt. En dat is nodig in elk wiskundig kader. Of tenminste een referentie die transformeerbaar is naar dezelfde ruimte. Een egoïstische beslissing kan waargenomen worden als een altruïstische beslissing. En omgekeerd. Een egoïstische beslissing kan een altruïstisch gevolg hebben voor een bepaalde groep en tegelijk een egoïstisch gevolg voor een andere groep. Bijgevolg is het laten valideren door de individuele beslisser een waardeloze validatie voor de groep, en dus waardeloos voor de economie. Maar als we de groep laten valideren, of valideren vanuit het standpunt van de economie, dan is die validatie arbitrair. Zelfs een willekeurige keuze. Oftewel iets dat we bij meerderheid vastliggen. Of bij minderheid, zoals je wil. Dat betekent ook dat je egoïsme en altruïsme niet zomaar in dezelfde eenheden kan uitdrukken. Geen appels bij peren optellen. De formule zal dus, zelfs al heb je een referentie, een vermenigvuldiging zijn. En dat klopt dan al meer, omdat een nul in het ene tot een zero in de uitkomst leidt.
![]() |
![]() |
#125 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik wilde zeggen is dat de "egoistische" aanpak WEL DEGELIJK rationeel benaderd kan worden, in de zin dat er een vrij duidelijke "egoistische kostfunctie" bestaat voor elk van de beslissende entiteiten: namelijk (de verwachting van) het maximaliseren van "welbehagen" van de entiteit. Natuurlijk is welbehagen zelf een heel variabel iets dat niet "van buiten af" voorspelbaar is, maar elke entiteit op zich weet wel vrij goed waar zijn welbehagen om draait. Sommigen willen veel geld, anderen willen veel plezier, nog anderen willen veel sex, nog anderen willen baas spelen, er zijn er die beroemd willen zijn.... enfin, iedereen heeft wel enig idee van wat hij denkt dat hem "gelukkig" maakt. Iemand die dus tracht te bekomen dat hij "gelukkig" is (vrij veel welbehagen bekomt) is dus een perfecte egoist. Dat kan door vele verschillende dingen gematerialiseerd worden, maar elkeen weet wat hij wil, en tracht daarnaar te streven. Dat is dus wel-gedefinieerd (hoewel complex). Altruisme, daarentegen, is veel vager, want hoe kan iemand nu andermans geluk optimiseren, wanneer "andermans geluk" op zich erin bestaat om "andermans geluk" te optimiseren ? Citaat:
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eh, maar een perfect egoistische, liberale economie met entiteiten die een zeker welbehagen scheppen in sommige ecologische ideologieen is exact dat, niewaar ? Zij zullen middelen en geld ter beschikking stellen voor het verwezenlijken van hun welbehagen, dat dus deels of grotendeels, het bevredigen van ecologische motieven is. Als het dat is wat die entiteiten willen (ttz, als ze daar echt naar streven, en daar hun energie, middelen, en keuzen naar laten leiden) dan zal dat er komen in een liberale economie. En dat is dan een perfect egoistische daad, want zij die dat bewerkstelligen doen dat omdat ze daar gelukkiger van worden.
![]() |
#127 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Hoezo ? Wel je hebt het bijvoorbeeld over sex. Iemand wil een grotere omdat hij denkt daarmee de vrouw meer te behagen, en de idee alleen al dat hij meer zal behagen brengt eigen welbehagen. Dus koopt hij een penis vergroting. Gesteld dat het vergaren van iets steeds een drempel heeft. Zij het dat ge er voor betaald, in natura of geld. Zij het dat ge er voor moet lijden. Dan moet er een motief zijn om die drempel te overschrijden. Egoïsme is een sterke drang tot vergaren, maar het is altruïsme dat niet zelden voor het kantel punt zorgt. Ik wil maar zeggen dat ge egoïsme niet kunt begrijpen zonder altruïsme te begrijpen. Het een is er zelden zonder het ander. Citaat:
Maar laat ons puur beginnen. A,B, en C zijn egoïsten van het zuiverste soort. En ze zijn drie even sterk zijn. Het welbehagen van A,B en C is op elk moment in gevaar zolang er niet één van de drie over hele eiland kan beschikken. Er dus maar één optimale oplossing mogelijk. En die kunnen we gemakkelijk zoeken. While geen oplossing --for x = 1 to 3 ---for y = 1 to 3 ----nr. x van (A,B,C) tracht bezit van nr. y van (A,B,C) te bemachtigen. ----nr. y van (A,B,C) geeft niks af aan nr.x van (A,B,C) ---next --next if er blijft niet maar eentje over die alles heeft then geen oplossing return Er gebeurt dus niks. Het welbehagen blijft het zelfde voor iedereen. Maar er is geen handel. Er is wel vraag maar geen aanbod. Er is gewoon geen economie. En ook geen optimaal punt in de kostfunctie, die is gewoon vlak. Laat ons puur verder gaan. A, B en C zijn onverbeterlijke altruïsten. In jouw definitie betekent dit dat ze gewoon alles weggeven aan de ander, inclusief het eiland. Er dus maar één optimale oplossing mogelijk. En die kunnen we gemakkelijk zoeken. While geen oplossing --for x = 1 to 3 ---for y = 1 to 3 ----nr. x van (A,B,C) geeft alles aan nr. y van (A,B,C) ---next --next if er niemand is die niks meer heeft then geen oplossing return Het welbehagen is weer even groot op elk moment. Maar er gebeurt niks en de kostfunctie is weer vlak. Er is gewoon geen economie. Laat ons er nu vanuit gaan dat we altruïsme niet perfect begrijpen. Maar we nemen aan dat het gebeurt. Laten we egoïsme zien als een drijvende kracht en altruïsme als een trigger. While de tijd loopt --for x = 1 to 3 ---for y = 1 to 3 ----S = nr. x van (A,B,C) ----T = nr. y van (A,B,C) -------S vraagt aan T ---------z = random (1,0) -------if z = 1 then T geeft aan S else T geeft niks aan S -------S geeft aan T ---------z = random (1,0) -------if z = 1 then T aanvaard van S else T moet het niet hebben ---next --next return Het welbehagen blijft hier even groot. Het bezit geplot geeft een fluctuerende kostfunctie. Er is dus een dynamische economie op het eiland. Maar. Er is geen optimalisatie te bespeuren in de kostfunctie. Om dat te doen moeten we de random factor, de willekeurigheid, gaan beïnvloeden. Dat kunnen we door of godsdienst of politiek te introduceren op het eiland.
![]() |
![]() |
#128 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Lexus stopt hybride motoren in hun zware luxe wagens om ook zware wagens aan groene jongens verkocht te krijgen voor een flinke prijs. Honda levert een voortreffelijke gezinswagen met de Insight. Op vlak van comfort doet die niet onder voor andere gezinswagens.
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Opdat het altruistisch zou zijn, zou in de berekening helemaal geen eigen welbehagen mogen voorkomen. Bijvoorbeeld, hij koopt een penisvergroting voor de minnaar van zijn vrouw, ook al is hij groen jaloers op die minnaar en wil hij scheiden.
![]() |
![]() |
#130 |
Parlementslid
|
![]() Daarmee geef je aan dat egoïsme betrokken partij is. Groen van nijd en willen scheiden duiden daarop. Deze man leeft dus niet in een altruïstische maatschappij.
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met andere woorden, om echt altruist te zijn, moet je handelen op zo een manier, dat het het welbehagen van anderen vergroot, ZONDER dat je rekening houdt met je eigen welbehagen en dat je dus ZEKER EN VAST niet gemotiveerd bent tot je handelingen door een (indirecte) verhoging van je eigen welbehagen. Het is nu wel zo dat ik ervan uit ga, dat je eigen welbehagen niet iets is dat je kan kiezen, maar "godsgegeven" is. Je weet niet WAAROM je sommige dingen nu eenmaal leuk vind, en waarom je andere dingen verafschuwt. In sommige gevallen kan je daar ook een rationele verklaring voor geven, maar dat verandert niks aan het feit dat je dat al dan niet leuk vind. Dat is een gevoel, niet iets dat je kan beredeneren. Ik vind motten krijgen op mijn teut niet plezant. Daar kan wel een evolutionaire verklaring voor gevonden worden, maar dat verandert niks aan 't feit dat ik dat niet plezant vind, en nu mag je nog met de beste rationele argumentatie die je wil voor de dag komen, argumentatie die mijn verstand wel kan overtuigen, toch vind ik het gevoelsmatig niet plezant dat men mij op mijn teut klopt met de vuist. Met andere woorden: motten krijgen vermindert mijn welbehagen. Ook al wil ik perfect altruistisch handelen, het blijft een feit dat als ik motten krijg, ik dat niet plezant vind. Als altruist ga ik daar gewoon geen rekening mee houden. Het kan zijn dat iemand het plezant vindt dat ik motten krijg, en als ik dus perfect altruistisch wil handelen, dan ga ik er maar voor zorgen dat ik die motten krijg, gewoon om die andere plezier te doen (als er daar verder niks aan verbonden is). Ik heb dus de potentiele vermindering van mijn welbehagen niet in rekening gebracht om het plezier van de andere te vergroten, en dat is wat ik versta onder altruistisch gedrag.
![]() |
![]() |
#132 | |
Parlementslid
|
![]() Zoals u het wil. Letterlijk.
Om welbehagen te voelen, te herkennen of te negeren -zij het dat van je zelf of van een ander- heb je een inlevingsvermogen nodig. Het vermogen tot inleven is een die hard egoïst vreemd. Je hebt dus zowel een dosis egoïsme en altruïsme nodig om: Citaat:
Maar. Zoals u het wil. Letterlijk.
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Does Morality Hamper the Market Process? A Reappraisal of the Mises Thesis
Lysander; kan jij die downloaden? Kan nog wel boeiend zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
2) in die zin is wat adrian zei niet oneerlijk. als je het interpreteert binnen het kader waar het bedoelt is, dan is wat hij zei juist. Verdere interpretatie is natuurlijk niet juist, maar daar waagden we ons ook niet aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Toch nog een opmerking: waarom gebruik je hier kostenfuncties? Nutsfuncties passen hier eigenlijk veel beter. Dat lijkt gewoon logischer. Een laatste opmerking gaat over je definitie van altruisme. Die volgens mij mss wel qua terminologie juist is, maar in een wereld van menselijk handelen een logische tegenstrijdigheid is. Je zegt dat een altruistisch mens geen rekening houdt met zijn eigen behoeften. Maar dat is niet wat je in je model doet. Iedereen maximaliseert zijn nutsfunctie die bestaat uit de nutten van de andere personen. Maar vermits hij nog altijd zijn nutsfunctie maximaliseert is hij nog steeds egoistisch. Hij maximaliseert zijn nutsfunctie door het nut van de anderen te maximiliseren, hij handelt nog steeds in zijn voordeel.Zelfs je eigen vergelijkingen gaan dus uit van een soort egoïstische altruist. Daarom stel ik voor je definitie van altruisme aan te passen. Vermits jouw definitie ervan uitgaat dat de mens niet in zijn eigenbelang handelt. Maar dat is logisch onmogelijk want iedere handeling wordt voorafgegaan door een wens om deze handeling te stellen. Wanneer je deze handeling doet, vervul je dus je wens om die handeling te doen, wat dus egoïstisch is. Een persoon kan niet vrijwillig een handeling starten die hij niet wenste. Hoe kan hij er anders op komen deze handeling te doen? Een betere definitie van altruisme zou zijn: een handeling stellen die niet in je eigen materieel voordeel is en die tegelijk tot voordeel is van de anderen. Egoisme wordt dan: een handeling stellen die in je eigen materieel voordeel is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De hoofdpunten van het artikel: Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Voor sommigen kan een deel van dat welbehagen erin bestaan om anderen "gelukkig" te zien, maar DAT stukje noem ik dan nog steeds "egoisme" omdat het tenslotte mijn eigen welbehagen betreft. Ik noem die "godsgegeven" nutsfunctie "mijn intrinsiek welbehagen". Ik heb daar geen macht over, maar erken ze wel duidelijk. Maar er is een ANDERE kostfunctie (of sorry, nutsfunctie ![]() Als ik mijn beslissingsnutsfunctie gelijk stel aan mijn godgegeven intrinsiek welbehagen, dan ben ik een perfecte egoist (ook al handel ik als moeder Theresa). Als ik mijn beslissingsnutsfunctie gelijk stel aan een (gewogen?) som van de intrinsieke welbehagen functies van de anderen, dan ben ik een perfecte eerste-orde altruist. Dat is nog altijd goed gedefinieerd, tenminste in de mate dat ik WEET wat de intrinsieke welbehagen functies van de anderen zijn, wat toch wel moeilijker is dan mijn eigen welbehagen functie. Maar als ik een hogere-orde altruist wil zijn, dan zou ik de som van de "altruistische nutsfuncties" van anderen moeten nemen als nutsfunctie, en die zijn op hun beurt de som van de altruistische nutsfuncties van "hun" anderen... alleen komt er nu nergens een intrinsieke welbehagensfunctie meer in voor, en kunnen we dus naar gelijk welke nutsfunctie convergeren. Citaat:
Of nog erger, omdat onze moeder Theresa heeft gemerkt dat veel mensen een vorm van haat koesteren tegen een zekere bevolkingsgroep, en hoewel ze dat zelf verwerpelijk vindt, vindt ze toch dat ze die mensen met dat haatgevoel plezier moet doen, en dus meewerken aan hun haatdragend project. Op die manier vergroot ze inderdaad het welbehagen van de haatdragende massa en handelt ze dus perfect altruistisch. Citaat:
Dat kan je dus enkel maar bekomen door een of andere indoctrinatie, maar dat is verre van onmogelijk in principe. Citaat:
Als ik beslis om deeltijds gaan te werken om meer in 't bos kunnen gaan te wandelen, dan heb ik mijn welbehagen vergroot, terwijl ik mijn materieel voordeel omlaag heb gehaald, en toch perfect egoistisch gehandeld. Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 29 oktober 2009 om 10:11. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | ||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Der is toch wel een verschil. Je minimaliseert kosten gegeven een bepaald nut en ge maximaliseert u nut, gegeven u kosten.
Citaat:
Hoe wens je iets te doen wat je niet wenst te doen? Das de tegenstelling die naar voor komt door je definitie van altruïsme. De tegenstelling die aanduidt dat als altruisme zo is zoals jij die definieert, er dan niemand altruistisch kan handelen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |