![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
quote: Maw, de reuzenpanda heeft, na het verdwijnen van de bamboebossen (omdat we die ingenomen hebben), geen "nut" meer, en het zal dan ook niet ecologisch dramatisch zijn als hij verdwijnt. end quote Vind j�*j het dramatisch?, ook al biedt het u geen direct nut (tenzij lichtjes emotioneel maar dat kan je rationaliseren).
![]() |
![]() |
#42 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bvb met betrekking tot de tijger; laten we maar de zaken maar zijn loop gaan omdat het beest op zich in deze wereld toch niet veel nut meer heeft? Of proberen we de tijgers te redden door hun een eigen reservaat te geven en door een actieplan om stroperij en de afnemers aan te pakken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De reuzenpanda is door de mens uitgeroeid en de bamboebossen zijn aan het verdwijnen, daardoor geraakt de waterhuishouding in China in de war en beginnen sommige plaatsen te overstromen en andere uit te drogen. De reuzenpanda was dus het eerste slachtoffer, met als gevolg dat de bamboebossen ontregeld raakten en daarna het overstromen en uitdrogen van landbouwgebieden. Het is ecologisch en economisch dus een ramp dat de reuzenpanda verdwijnt. De mens is dus afhankelijk van de reuzenpanda. En die mangrove, dat zijn trouwens geen bossen, zijn noodzakelijk om onze leefgebieden veilig te stellen tegen water en droogte. Het verdwijnen van die dieren en mangrove veroorzaakt dus dat we geen paar miljoen jaar, maar enkele miljarden jaren terug in de tijd worden gedreven. Want daardoor ontstaat er langst de ene kant een uitbreiding van de woestijnen en langst de ander kant een verlies van leefgebied aan de zee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ALS men er a priori van uit gaat dat de tijger moet behouden blijven, omdat men dat nu eenmaal zo wil, ja, dan moet men natuurlijk iets doen (bijvoorbeeld de mensheid uitroeien of zo: waarschijnlijk de beste garantie om de tijger nog wat laten rond te lopen). Ik wilde dus gewoon even peilen naar de diepere motivering om die tijger te redden, of die reuzenpanda of die olifant, en na te gaan in welke mate we dat daadwerkelijk kunnen vinden als een "gevolg" van onze basis-dogma's waar we van uit gaan. Citaat:
Mijn persoonlijk "dogma" is bijvoorbeeld dat ik mijn eigen welbehagen zo groot mogelijk wil maken, en daar zit ook een tikkeltje altruisme in, dat ik een beetje van mijn welbehagen wil opofferen (maar niet te veel) om het welbehagen van anderen niet te veel in gedrang te brengen (bijvoorbeeld "de toekomstige generaties"). Het is juist dat het bestaan van die tijger een klein stukje uitmaakt van mijn eigen welbehagen (jaja, ik vind het best leuk dat er zulke beesten rondlopen - zolang ze niet te veel in mijn buurt komen, he). Maar als ik moet dat kleine beetje welbehagen dat het bestaan van die tijger mij brengt, afwegen tegen het beetje welbehagen dat "het welzijn van mensen" mij brengen en zo, dan is het helemaal niet duidelijk wat nu het meeste door weegt. En al dat is maar een ietsepietsie in mijn totale "welbehagen", dus ik zou geneigd zijn om te stellen dat het mij eigenlijk niet veel kan schelen: - eerst en vooral is het relatief onbelangrijk voor mij (maar niet volledig) - ten tweede is er een tegenstrijd tussen twee kleine bijdragen ("andere mensen" of "tijgers") Ik lig er, dus met andere woorden, helemaal niet wakker van. Laatst gewijzigd door patrickve : 29 oktober 2009 om 13:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om je een voorbeeld te geven. In de jaren 70 verdreven de vissers de jan van genten rond de visgronden aan de Engelse kusten. Want voor hen stalen die te veel vis van hen en zij dachten dat er meer vis zou zijn om te vangen eens deze niet meer ten prooi vielen aan deze zeevogels. Het eigenaardige gevolg was dat samen met de jan van genten ook de vis verdween, die nochtans een prooidier van deze vogels is. Door het verjagen van de jan van genten, verdreef men immers ook de voedsel bronnen van de vissen, kleine diertjes die leven van de uitwerpselen van de jan van genten. En de huidige apen-plagen die men kent in China en India, zijn het gevolg van het verdwijnen van de bamboebossen, de natuurlijke verblijf en voedselplaatsen van deze apen. Binnen de natuur hangt alles met elkaar verbonden en neem je een schakel weg, dan veroorzaak je problemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
een beetje zoals het goedkoop kopen van bouwgrond in de aanvliegroute van een luchthaven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lees dit even: Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 29 oktober 2009 om 13:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Minister-President
|
![]() De discussie blijft hangen in het utilarisme. Dat van die Jan van Gents, Jantje, uw kritiek, zoals je die in je post verwoordt, is ook enkel gericht op het nut van die dieren voor de mens. Patrick is het daarom ook helemaal met u eens, aja want dat is een manier van uw leefomgeving aantasten die ook negatief is voor uzelf. Het punt is, het uitgangspunt is steeds het nut voor de mens en dat volstaat niet.
Wat ik stel, en ik denk velen met mij, is dat, ongeacht het nut voor de mens, de tijger en de panda etc moeten gered worden, al zal dat inspanningen vergen van de mens die, indien elders aangewend, zijn welvaart zou vergroten.
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, ik ben het daar uiteraard niet mee eens (ik verkies welvaart boven beesten en ik zou er wat moeite mee hebben om grote groepen bevolkingen in Azie en in Afrika gaan uit te roeien om die dieren te redden), maar op zijn minst zo gesteld is het duidelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Want zie je, da's een beetje het probleem met goedbedoelende mensen: ze denken enkel maar aan 1 aspect van hun keuze tegelijkertijd. Natuurlijk zou ik ook willen - al de rest gelijk - dat er veel tijgers, olifanten, reuzenpanda's en zo zouden rondlopen. Tenminste, als ze ver genoeg van mij blijven, he. Omdat ze zo snoezig zijn, of zo indrukwekkend, of weet ik veel. Ja, ik vind dat ook redelijk toffe beesten. Moest er niks tegenover staan, dan zou ik ook vinden dat ze beter blijven bestaan. Maar als je *keuzes* moet maken, ga je altijd ook een keerzijde van de medaille hebben. En daar denken goedbedoelende mensen meestal niet aan, en dan zeggen ze "foeifoei" tegen zij die wat bedenkingen hebben bij hun "evident goeie bedoelingen". Laatst gewijzigd door patrickve : 29 oktober 2009 om 15:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Minister-President
|
![]() Het is maar te zien wat de doelstellingen zijn. Sommige doelstellingen werken elkaar tegen, toch streven we ernaar ze beide te behalen. (vb. streven naar economische groei maar verlagen van de milieu-impact, al was het maar voor het eigen goed)
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Inhoudelijk dan, ik vind dat je de zaken te eenvoudig wil voorstellen. Inderdaad, er is altijd een keerzijde en ik pleit dan ook voor pragmatisme. Maar moeten we een element opzij schuiven wat we (de mensheid) belangrijk vinden omdat het de vergelijking weer een pak moeilijker maakt?; of volgens uw uitspraak, een beslissing bestaat nu sowieso al uit 73 aspecten, dan komt daar nu nog eentje bij. Als je blijft denken in termen van "ofwel armoede 5% minder in de wereld, ofwel 5% meer soorten behouden", ja dan zitten we vast. Het gaat om het axioma, om uw woorden te gebruiken, waarvan je vertrekt. Als je erbij blijft dat natuur enkel nutswaarde heeft voor de mens, dan kan je inderdaad makkelijk rekenen. Als je accepteert dat er intrinsieke waarde is in natuur, in soorten, dan wordt het wat moeilijker. Maar 'moeilijk' sluit niet uit dat goede en pragmatische beslissingen genomen kunnen worden.
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neem nu de vos in Vlaanderen. Dit dier had geen enkel economisch nut in Vlaanderen en werd massaal uitgeroeid, tot bleek dat de vos de enige natuurlijke vijand van de rat is. En met het verdwijnen van de vos, de ratten toenamen, want de mens ook ondernam. De vos is terug ingevoerd en uitgezet en de ratten verminderen evenredig met de toename van de vossen. Roofvogels werden gedood, omdat ze de duiven van de duivenmelkers aanvielen, doch daarna braak de ene na de andere ziekte uit onder de duiven en kregen de steden te kampen met duiven-plagen. Het opnieuw uitzetten van roofvogels, verminderde de ziektes en de duiven direct. Maar ook direct de muizen-plagen. elk dier en elke plant heeft zijn nut binnen het ecosysteem en haal je er 1 schakel tussen uit, dan veroorzaak je problemen. Hoe onbelangrijk de mens deze ook acht voor zijn leefomgeving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wilde maar zeggen dat stellen "we vinden het jammer dat de witte tijger gaat uitsterven, we moeten daar ten alle prijze iets aan doen", misschien handelingen gaat voorschrijven die andere dingen veel meer omzeep gaan helpen, en dat het a priori niet duidelijk is wat men moet doen in zo een geval. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar door individueel naar elk doel te kijken, en trachten ernaar te streven, kom je er vaak niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jamaar dat is iets helemaal anders. Dat is leerling tovenaar willen spelen. Je hebt gelijk dat een ecologisch systeem een ingewikkeld dinges is waarvan de samenhangen meestal niet helemaal begrepen zijn. Daar willen actief in ingrijpen om een zeker doel te bereiken is riskant, niet omdat het a priori verkeerd zou zijn om in te grijpen, maar omdat we meestal niet goed weten wat de echte gevolgen gaan zijn van dat ingrijpen. Maar ik dacht dat we het hier hadden over diersoorten die aan 't uitsterven zijn, niet omdat we ze actief willen elimineren, maar omdat we hun plaats hebben ingepakt en hun ecologische niche te klein is geworden. De enige manier om daar iets aan te doen, is de niche weer groot maken, en bijgevolg de mensen en hun activiteiten die die niche hebben ingenomen, terugdringen. En nu zijn we bij mijn vorige posts. |
|
![]() |
![]() |