Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2009, 15:48   #101
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
De vraag is niet wie de wedstrijd in de gruwel-geschiedenis heeft gewonnen. Het gaat erom dat de dag van VANDAAG er overal ter wereld, vooral in moslimlanden, massaal slaven worden misbruikt.
Dat vragen we best aan Gulnara Shahinian, de speciale VN raporteur ivm het thema van slaverij. Het antwoord is niet zo simpel als dat men hier doet uitschijnen. Ik schat dat het thema slavernij slechts interesseert in deze discussie voor sommigen in zoverre het als een stok tegen moslims kan gebruikt worden, maar het is een actueel thema dat op zich aandacht verdient.

De UVRM zegt
Citaat:
No one shall be held in slavery or servitude: slavery and the slave trade shall be prohibited in all their forms
De VN zegt over moderne slavernij het volgende:
Citaat:
Contemporary forms of slavery includes: debt bondage, serfdom, forced labour, child labour and child servitude, trafficking of persons and human organs, sexual slavery, children in armed conflict, sale of children, forced marriage and the sale of wives, migrant work, the exploitation of prostitution, and certain practices under apartheid and colonial regimes. As a legally permitted labour system, traditional slavery has been abolished everywhere, but it has not been completely stamped out. There are still reports of slave markets. Even when abolished, slavery leaves traces. It can persist as a state of mind- among victims and their descendants and among the inheritors of those who practised it –long after it has formally ended.

Slavery-like practices are often clandestine. This makes it difficult to have a clear picture of the scale of the contemporary slavery, let alone to uncover, punish or eliminate it.

The majority of those who suffer are the poorest, most vulnerable and marginalised social groups in society. Fear, ignorance of one’s rights and the need to survive do not encourage them to speak out.

In order to effectively eradicate slavery in all its forms, the root causes of slavery such as poverty, social exclusion and all forms of discrimination must be addressed. In addition, we need to promote and protect the rights of all especially the most vulnerable in our society. Where human rights violations have already been committed, we are called upon to help restore the dignity of victims.
Naarmate de verdeling van rijkdommen grotere verschillen begint te vertonen nemen moderne vormen van slavernij toe.

Er is een dunne lijn tussen slavernij en sommige moderne praktijken. Een moeder die haar kind in 'adoptie' geeft uit armoede in ruil voor wat 'steun', iemand die zijn orgaan 'verkoopt' om de studie van zijn kinderen te kunnen betalen, de kinderprostitutie en het sextoerisme, de boer die zijn leven lang verplicht is 'terug' te betalen, kinderarbeid, het Indische kastesysteem,...het zijn allemaal zaken die vormen zijn van slavernij of eraan grenzen.

Er zijn recente raporten over slavernij in Noord Afrika, Haïti, Bolivië en heel wat andere plaatsen.

Niet over het hoofd mag worden gezien de vorm van slavernij die 'human trafficking' heet, waarvan de VN vermoed dat er 75 % gebeurd voor sexuele explotatie en de rest voornamelijk gaat om gedwongen arbeid (Hoe gedwongen kan je misschien eens vragen aan iemand uit de maquila fabrieken in Mexico of Centraal amerika) en 20 % gaat over kinderen. Deze vorm van slavernij is een van de meest voorkomende hedentendage.

Er is ook het thema van het bevrijden van slaven. Op zich een nobel initiatief, maa rin de praktijk dikwijls niet meer dan een mediastunt aangezien de structurele condities die de slavernij mogelijk maken onverandert blijven. Ik ken verhalen van 'bevrijdingen' waarbij de slaven noodgedwongen terug in de slavernij belanden. Men wil wel vrij zijn, maar dat is niet hetzelfde als de deur open zetten en zeggen 'loop'.

Schattingen over het aantal slaven kunnen sterk uit elkaar lopen. (sommigen sprken vna 27 miljoen ano 2009). De eigen slaverij wordt soms niet als dusdanig erkent.

Nee, het thema van de slavernij is een serieus thema. Ik zie het niet graag gebruikt als een goedkoop antimoslimpropagandainstrument omdat er een 'slavenmarkt' ondekt zou zijn ergens in Soedan of zo.

Report of the Special Rapporteur on contemporary forms of slavery, including its causes and consequences, Gulnara Shahinian Ze is nog maar bezig sinds 2008, het jaar dat de VN besliste dat er terug meer aandacht voor dit thema nodig is.

UNODC report on human trafficking exposes modern form of slavery

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 november 2009 om 15:59.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 16:12   #102
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Over het midden oosten zegt een VS overheids rapport o.a. het volgende
Citaat:
Iraq is a source and destination country for men and women trafficked for commercial sexual exploitation and involuntary servitude. Iraqi children are trafficked within the country and abroad for commercial sexual exploitation; criminal gangs may have targeted young boys, and staff of private orphanages may have trafficked young girls for forced prostitution. Iraqi women are trafficked within Iraq, as well as to Syria, Jordan, Kuwait, Qatar, United Arab Emirates, Turkey, and Iran for the purpose of commercial sexual exploitation. Iraq is also a destination for men and women trafficked from Georgia, India, Pakistan, Indonesia, Nepal, Philippines, and Sri Lanka for involuntary servitude as construction workers, cleaners, and handymen. Women from the Philippines and Indonesia are trafficked into the Kurdish territory for involuntary servitude as domestic servants. Some of these workers are offered fraudulent jobs in Kuwait or Jordan, but are then tricked or forced into involuntary servitude in Iraq instead; others go to Iraq voluntarily, but are still subjected to conditions of involuntary servitude after arrival. Although the governments of India, Pakistan, Sri Lanka, Thailand, and the Philippines have official bans prohibiting their nationals from working in Iraq, workers from these countries are coerced into positions in Iraq with threats of abandonment in Kuwait or Jordan, starvation, or force.
Die situatie wordt niet in een historsiche context geplaatst. Het is dan ook een betrokken partij die dit rapporteert. Een typisch gevolg echter is de toename van dit soort van zaken van de samenlevingsontwrichtende situaties die een gevolg zijn van oorlog. Het blijft moeilijk er cijfers op te plakken.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 4 november 2009 om 16:14.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 17:30   #103
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Een vrij uitgebreid rapport. Doch onvolledig. Ik zie bijvoorbeeld nergens Saoedi-Arabië in de lijst, één van de grootste consumenten op het gebied van buitenlandse slaven...
Oud 4 november 2009, 19:41   #104
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag is niet wie de wedstrijd in de gruwel-geschiedenis heeft gewonnen. Het gaat erom dat de dag van VANDAAG er overal ter wereld, vooral in moslimlanden, massaal slaven worden misbruikt.
²

De konkels die linksen moeten maken...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 19:47   #105
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Basy Lys zat er 'boenk' op, telkens opnieuw, jaja straddle, óók wat betreft die slavenhandel,
Gelijk krijgen is niet gelijk aan gelijk hebben.

Om te beginnen is het dikke zever wat die slavenhandel betreft, maar daar over beginnen om van jullie gelijk te krijgen is aan mij niet besteed. Jullie blinde haat tegen de moslims en jullie favoritisme voor de joden zit wat te diep.

Als je dan toch denkt iets gevonden te hebben om uw superioriteit tov de moslims aan te tonen (er moet nu al naar slavenhandel gegrepen worden ), vergewis u dan eens welke rol de joden gespeeld hebben in de slavenhandel en hoe Torah en Talmud ertegenover staan.

Ik zal u de embarrasment besparen hier een ganse expose te geven. Google het zelf maar eens ''judaism and slavery''. Veel leesgenot. En dit zijn dan nog bronnen die toegelaten worden op het joodse google natuurlijk.

Wikipedia' eerste zin:
Judaism has been intertwined with slavery, both as an ideological and conceptual basis.... Slavery is accepted as the norm by the Torah....

In particular, SDX, zoek maar eens op wie die white slave trade (mooie dames uit het oostblok) domineert. Eerlijkheid en objectiviteit verwacht ik echter niet van jou/jullie op dat vlak.

Last but not least: hoewel jullie vrijuit mogen zeggen dat mohammedanen zowel vandaag als in het verleden dominant waren in de slavenhandel, is het tegenovergestelde zeggen, nl dat joden de slavenhandel domineerden, onmiddellijk gelijk aan antisemitisme.

Maar intellectuele eerlijkheid daaromtrent verwacht ik van jullie al evenmin...
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 19:48   #106
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
²

De konkels die linksen moeten maken...
Ik ben helemaal niet links, voor het geval je dit nog steeds niet wist.
Oud 4 november 2009, 20:38   #107
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal Bekijk bericht
Die 50% is dikke onzin, in de eerste plaats is het de US die voor zowat 80% instaat voor alle conflicten, horror, trauma's, doden, kanker, zwijngriep
Harde realiteit, mijn beste. Waar er mohammedanen een voldoende grote groep vormen zijn er problemen. 50% van alle conflicten in de wereld zit bij hen.

Iemand anders de schuld geven voor eigen falen is een echt mohammedaanse reactie.
Oud 4 november 2009, 20:41   #108
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
... Yea right. pot/ketel. apotheker: wie heeft het meeste slavenhandel gedreven?
...
Niets met pot en ketel te maken, noch met de mortier. Gewoon facts and figures.
Oud 4 november 2009, 20:46   #109
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Waar is er meer invloed van slaven geweest dan in Noord en Zuid Amerika? Zowel negerslaven als de lokale indiaanse bevolking werden gebruikt om op plantages en in mijnen te werken die de rijkdom van Europa gevoed hebben gedurende eeuwen. Tot nu is de invloed van de slavenhandel in dit continent gemakkelijk te herkennen. De oorspronkelijke bevolking van America werd zo goed als uitgeroeid. We willen nu graag geloven dat dat door griepjes was, omdat we een genocide niet onder ogen willen zien.
Johan toch.

Ja, de invloed van de slavenhandel in Noord- en Zuid-Amerika is gemakkelijk te herkennen. En niet zo in de mohammedaanse wereld. Hoe zou dat komen?

Ik denk dat onderstaande een tekst is die ik vroeger reeds op politics.be plaatste:

Uit 'Lexicon van hardnekkige misverstanden' van Walter Krämer:

De grootste slavenhandelaren en bezitters in de geschiedenis van de mensheid waren de Arabieren. Het gevangennemen en als slaaf verkopen van Afrikaanse zwarten is door de Arabieren eerder ingezet, langer volgehouden en vooral met meer slachtoffers gepaard gegaan dan de vergelijkbare wandaden van de Europeanen. De slavenhandel van de Arabieren begon al in de zevende eeuw en eindigde pas in de negentiende eeuw. Volgens schattingen van historici heeft deze slavenhandel in totaal tussen de veertien en vijftien miljoen slachtoffers geeist, waaronder alleen al na 1500 zo'n acht �* negen miljoen.

De Europeanen gingen pas later op slavenjacht en hielden er eerder mee op(het eerste slavenschip verliet Afrika aan het begin van de zestiende eeuw). De Europeanen hebben ook veel minder Afrikanen van hun vrijheid beroofd (historici schatten tien miljoen). Dat desondanks de Europeanen wereldwijd als de prototypische slavenhouders bekendstaan, en niet de Arabieren, ligt paradoxaal genoeg aan het feit dat de Europeanen hun slaven beter behandelden: veel meer slaven hebben het europese bewind overleefd. In de Arabische landen stierven de geroofde zwarten jong en meestal kinderloos (veel mannelijke slaven werden gecastreerd), zodat er daar tegenwoordig nauwelijks nog nakomelingen van negerslaven in leven zijn. Door de europeanen werden ze, alleen al uit eigenbelang, veel zorgzamer behandeld.

P.S.: de tekst zoals hij hierboven staat blijkt niet door mij geplaatst te zijn, maar door Rechtsliberaal.

Laatst gewijzigd door Basy Lys : 4 november 2009 om 20:48.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 21:06   #110
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Niets met pot en ketel te maken, noch met de mortier. Gewoon facts and figures.
Wat ik zopas schreef zijn ook facts.
Oud 4 november 2009, 22:05   #111
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U snapt de slachtpartijen tussen moslims dus blijkbaar wel. Leg eens uit?

Dag Antoon,

Wat mezelf betreft, zie mijn eerste post in deze draad, post 19, maar je had ongetijfeld nog geen tijd om die te lezen......... want je valt in herhaling.
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá

Laatst gewijzigd door nabat54 : 4 november 2009 om 22:06.
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 00:22   #112
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben helemaal niet links, voor het geval je dit nog steeds niet wist.
Je bent ook niet liberaal.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 06:26   #113
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Europeanen gingen pas later op slavenjacht en hielden er eerder mee op(het eerste slavenschip verliet Afrika aan het begin van de zestiende eeuw).
De Europeanen zouden het van de Spanjaarden hebben geleerd en de Spanjaarden van ...
de Moren, toen die nog in Spanje de dienst uitmaakten voor de Reconquista.
Oud 5 november 2009, 10:38   #114
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Dag Antoon,

Wat mezelf betreft, zie mijn eerste post in deze draad, post 19, maar je had ongetijfeld nog geen tijd om die te lezen......... want je valt in herhaling.
Ik heb alle berichten van deze draad gelezen, ook die van u. Maar dit was geen antwoord op de vraag, hé? Beeldenstorm, komaan, u moet beter doen dan dat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht

1) Ze gaan er nog wel uit geraken hoor, dat ze het fits hebben dat ze elkaar niet kunnen blijven uitmoorden......
Dat is in ieder geval te hopen. En zo snel mogelijk, want hetis niet aan te zien wat ze zichzelf aandoen.

Citaat:
2) Ben geen moslim, dus voel me niet aangesproken.
Het zijn mensen, ik voel me dus wel aangesproken.

Citaat:
3) Moet ik hier nu echt als agnost/atheist zijnde je wijzen op de "beeldenstorm"? Terwijl jij zwelgt, uw goed recht overigens, in het cristelijke geloof.....
We spreken dan wel 16de eeuw, hé? Ik heb het over vandaag...
Oud 5 november 2009, 11:58   #115
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor die olie wordt dik betaald. Ironisch genoeg zou hij in de grond blijven zitten zonder de inzet van Westerse, voornamelijk Amerikaanse, technologie.
Nadat diezelfde VS het land terug naar het Stenen Tijdperk gebombardeerd hebben is de nood aan buitenlandse technologie vreemd?
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 12:33   #116
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Ik zie zo gauw niet of het al eerder is gemeld maar deze video
Euro slavery
gaat niet over Afrikanen maar Europeanen die slaven werden van de Arabieren.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:51   #117
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
[snip]Last but not least: hoewel jullie vrijuit mogen zeggen dat mohammedanen zowel vandaag als in het verleden dominant waren in de slavenhandel, is het tegenovergestelde zeggen, nl dat joden de slavenhandel domineerden, onmiddellijk gelijk aan antisemitisme.

Maar intellectuele eerlijkheid daaromtrent verwacht ik van jullie al evenmin...
Om te weten over wat het gaat, kan je je misschien documenteren?

Een interessant boek is:
Ronald SEGAL, Islam’s Black Slaves. A history of Africa’s other diaspora, Atlantic Books, London, 2001, ISBN 1-903-809-81-9

De mohammedanen beperkten hun slavenjacht niet tot Afrika. De Balkan was een van hun belangrijke wingewesten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Devşirme
(voor het geval je nog niet zou weten waarom de Serviërs het absoluut niet goed kunnen vinden met mohammedanen).
Oud 5 november 2009, 13:51   #118
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Ik zie zo gauw niet of het al eerder is gemeld maar deze video
Euro slavery
gaat niet over Afrikanen maar Europeanen die slaven werden van de Arabieren.
Interessant!
Oud 5 november 2009, 14:12   #119
willem1940NLD

Standaard

Slavernij heeft overal bestaan en ik denk niet dat er groot verschil per land was.

Wiki over Nederlandse slavernij:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschie...ndse_slavernij
Oud 5 november 2009, 15:47   #120
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Blanke slavenhandel
Citaat:
Volgens de onderzoekers van de late jaren 1500, begin 1600 werden er rond de 35.000 Europese christenen als slaven gehouden in Noord Afrika, voornamelijk in Tripoli, Tunis en verschillende Marokkaanse steden, maar de meesten in Algiers. Een groot gedeelte bestond uit zeelui, die samen met hun schepen waren opgebracht, maar het grootste deel bestond uit vissers en kustbewoners. Een groot deel van de Britse slaven waren zeelui, en hoewel hun aantal behoorlijk was, in aantallen waren ze in de minderheid. De meerderheid bestond uit Europeanen, afkomstig uit de landen in de directe nabijheid van Afrika, in het bijzondere uit Spanje en Italië. Soms werden deze ongefortuneerde zuiderlingen bij duizenden tegelijk door de slavenhandelaars weggevoerd, die met name de kusten van Valencia, Andalusia, Calabria en Sicilië afstroopten en dat zó intensief deden dat daar op gegeven ogenblik niemand meer was om gevangen te nemen.
Tot in IJsland toe werden hele dorpen in slavernij gevoerd. Een bekende is 'The sack of Baltimore'.
Ook in Nederland stonden er collectebussen in de kerken om zeelieden vrij te kopen uit slavernij. Wie weet komt er ooit nog een monument voor die vele duizenden Hollanders die in slavernij zijn gevoerd.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be