Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2009, 13:29   #21
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Knettergek.
Toch niet. Dat sociale systeem (waarvan het stakingsrecht een uiting is) kan, wanneer het gecombineerd wordt met een budgettair deficiet in tijden van crisis, aanbodschokken opvangen en compenseren. In zekere zin vervult een sociale zekerheid zo dus ook de functie van een 'algemene verzekering'. Om het economisch uit te drukken: de inherente risico's aan investeringen van kapitaal (uw marktbeta) dalen erdoor.

Laatst gewijzigd door Andy : 5 november 2009 om 13:31.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:30   #22
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Werkelijk grappig deze zelfverzonnen onzin.

De vakbond in de automobiel behoorde ooit tot de meest stakingszieke van het land; tot ze begrepen dat de bomen niet tot in de hemel groeiden, en een auto evengoed in Rusland kan geproduceerd worden, als in Antwerpen. Wie er de geschiedenis van Volkswagen (nu Audi) Vorst en de syndicale strubbelingen aldaar op naleest, krijgt daar een mooi en volledig beeld van.

De spoorbonden hebben dat, door hun privileges en monopolie in het openbaar vervoer, nog niet door. Ze denken dat zij de hemel zijn, en god-de-vader eerst langs hun gat moet passeren vooraleer op aarde te landen.
Renault Vilvoorde ben je nog vergeten...
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:33   #23
flatliner
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Pendelaars& hebben tien dagen de tijd gehad om hun voorzorgen te nemen, dus geen gejank.
Gerechtvaardige stakingen die er alleen maar komen omdat het niet anders kan, moeten blijven bestaan zij zijn onaantastbaar in de zin dat Eric het zo goed schrijft.
Maar waarom dan geen betaalstaking? Gratis trein voor iedereen.

Iedereen zal dan begrip opbrengen voor de acties. Nu is het meer een extra dag verlof voor de spoorwegen en miserie voor de pendelaar.
flatliner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:37   #24
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derek de Tweede
Laat het vervoer van goederen over aan particuliere maatschappijen en laat de NMBS zich richten tot één kerntaak: personenvervoer.
Waarom zou het winstgevende deel (als je de ABX-miskleun niet meetelt) aan de privé moeten overgelaten worden en de verlieslatende dienstverlening voor de bevolking aan de overheid?
De infrastructuur van de spoorwegen is het resultaat van inmiddels meer dan 150 jaar openbare investeringen, van publieke gelden, van gemeenschappelijk opgebouwd, collectief bezit. Er is geen enkele reden om dat van de hand te doen. Het is zelfs idioot.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Als je dat allemaal moet doen, dan betekent dat simpelweg dat je overheisbedrijf vandaag overgedimensioneerd is, en niet afgestemd is op de vraag. Logisch dan dat je verlieslatend bent.
Een overheidsdienst mag best verlieslatend zijn. De overheid hoeft namelijk geen winst te maken. Het onderwijs, het onderhoud van ons wegennet, de ziekenzorg, het pensioenstelsel, de politie, de administratie, het juridisch apparaat en het leger zijn allemaal verlieslatend. Dat geldt bij uitbreiding voor elke vorm van dienstverlening die met belastinggeld gefinancierd wordt. Het is de manier waarop we de infrastructuur voor de spoorwegen hebben uitgebouwd, de posterijen, ons wegennet, onze werkloosheidsuitkeringen, de telecom, enz.
Het voor een zacht prijsje verlappen van bv. onze telecom infrastructuur aan Liberty (Telenet dus) is een groteske grap gebleken waarbij we iets dat we eerst in bezit hadden quasi gratis uit handen geven om het nadien opnieuw zelf te huren voor een veel hogere prijs. Daar hebben de Amerikaanse aandeelhouders van Liberty alle belang bij, maar niet de gebruikers van Telenet en al evenmin de steden en gemeentes. Waarom zou je hetzelfde doen met de spoorwegen? Omdat Europa dat dicteert? Misschien moeten we dan veeleer iets doen aan die dictaten van Europa dan aan de spoorwegen.

Citaat:
Die privatisering komt er, of je dat nu wil of niet
Dat is een kwestie van politieke krachtsverhoudingen. Die kunnen ook veranderen. De dogmatische privatiseringswaanzin is over haar hoogtepunt heen - al was het maar omdat zo goed als alles is uitverkocht - en de slinger gaat al terug in de andere richting. Lees er misschien het meest recente interview met Prof. Paul De Grauwe in De Standaard eens op na.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:39   #25
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

In een dialoog moet alles bespreekbaar zijn. Met B Cargo is dat schijnbaar niet het geval geweest.
Misschien heeft een zekere overheid hier ook de Maddens doctrine toegepast?
Hoelang bestaat die kaartersclub al?
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:42   #26
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Andres van jouw taal krijg ik ook van die stenen euh....
Emotie is niet bevorderlijk voor taalzuiverheid.

Bij deze bied ik u mijn oprechte excuses aan voor de door mij geproduceerde wangedrochten der Nederlandse taal.

Laatst gewijzigd door Sammael : 5 november 2009 om 13:43.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:46   #27
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Toch niet. Dat sociale systeem (waarvan het stakingsrecht een uiting is) kan, wanneer het gecombineerd wordt met een budgettair deficiet in tijden van crisis, aanbodschokken opvangen en compenseren. In zekere zin vervult een sociale zekerheid zo dus ook de functie van een 'algemene verzekering'. Om het economisch uit te drukken: de inherente risico's aan investeringen van kapitaal (uw marktbeta) dalen erdoor.
zoals savatage dus kwam te zeggen: knettergek indeed

Laatst gewijzigd door born2bewild : 5 november 2009 om 13:48.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:50   #28
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Als het echt niet gaat om op het werk te geraken dan zou ik even met
mijn baas telefoneren he.

Een KMO-ke met drie man aan personeel ergens in Erpe-Mere zal toch geen werknemers uit Beringen in dienst hebben he
Kwestie van niet op het werk te geraken.
Jaja, ik weet wel dat er oplossingen zijn, maar die zijn van verre van ideaal, laat staan eenvoudig.

Waar ik niet tegen kan, is dat sommigen de last die deze staking veroorzaakt voor de gewone pendelaar voorstellen als "allemaal zo erg niet".

Het is zéér vervelend om als pendelaar te worden geconfronteerd met een treinstaking. Bovendien zijn zulke stakingen frequent en telkens opnieuw een oplossing vinden, is niet evident.

De stakers mogen gerust weten dat, terwijl zij strijdlustig in hun zetel liggen, de doorsnee pendelaar van hun acties wel degelijk véél hinder ondervindt. Bovendien komt de frustratie van zulke staking bovenop het minstens één keer per week ongeveer een half uur te laat thuiskomen wegens vertragingen en het missen van de aansluiting.

Als men dan een post maakt die het equivalent is van de schouders ophalen, smalend neerkijken op de pendelaar en diens problemen weglachen, dan krijg ik daar een slecht humeur van.

En maak ik taalfouten

Laatst gewijzigd door Sammael : 5 november 2009 om 13:50.
Oud 5 november 2009, 13:51   #29
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
zoals savatage dus kwam te zeggen: knettergek indeed
prof. Economie Paul De Grauwe:

Citaat:
De sociale zekerheid is niet alleen goed vanuit ethisch standpunt, ze is ook cruciaal voor de stabiliteit van ons economisch systeem. Onze sociale zekerheid voorkomt in periodes van crisis dat de economie in een negatieve spiraal terechtkomt.'

'De arbeidsmarkt in de Verenigde Staten is veel flexibeler. In periodes van recessie beginnen ondernemingen daar meteen werknemers af te danken, zo kunnen ze de kosten drukken en weer winst maken. Maar daardoor hebben die afgedankte werknemers geen inkomen meer en consumeren ze veel minder. Zo komen ook andere bedrijven in de problemen en wordt je crisis heel snel “systeemwijd,.'

'Dat probleem hebben wij in Europa veel minder. Doordat wij mensen opvangen, kunnen ze blijven spenderen. Je ziet dat landen zoals België, Frankrijk of Duitsland daardoor relatief weinig negatieve effecten hebben ondervonden van de crisis. In de VS of in Groot-Brittannië was de impact véél groter.'

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:52   #30
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

treinpersoneel en treinreizigers: één front

- voor degelijke arbeidsvoorwaarden
- voor degelijke arbeidsomstandigheden
- voor degelijke verloning en werkuren
- voor degelijke dienstregelingen
- voor degelijk openbaar vervoer
- tegen de criminalisering van het treinpersoneel
- tegen het opjutten van treinreizigers
- voor solidariteit!
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:52   #31
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flatliner Bekijk bericht
Maar waarom dan geen betaalstaking? Gratis trein voor iedereen.

Iedereen zal dan begrip opbrengen voor de acties. Nu is het meer een extra dag verlof voor de spoorwegen en miserie voor de pendelaar.
Hahaha... de nagel op kop:
"Iedereen zal dan begrip opbrengen voor de acties"

Leg me eens uit wat het verschil is tussen dat begrip hebben?
Begrip hebben als de trein gratis?
Of begrip hebben voor de stakers?
Oud 5 november 2009, 13:53   #32
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht
Jaja, ik weet wel dat er oplossingen zijn, maar die zijn van verre van ideaal, laat staan eenvoudig.

Waar ik niet tegen kan, is dat sommigen de last die deze staking veroorzaakt voor de gewone pendelaar voorstellen als "allemaal zo erg niet".

Het is zéér vervelend om als pendelaar te worden geconfronteerd met een treinstaking. Bovendien zijn zulke stakingen frequent en telkens opnieuw een oplossing vinden, is niet evident.

De stakers mogen gerust weten dat, terwijl zij strijdlustig in hun zetel liggen, de doorsnee pendelaar van hun acties wel degelijk véél hinder ondervindt. Bovendien komt de frustratie van zulke staking bovenop het minstens één keer per week ongeveer een half uur te laat thuiskomen wegens vertragingen en het missen van de aansluiting.

Als men dan een post maakt die het equivalent is van de schouders ophalen, smalend neerkijken op de pendelaar en diens problemen weglachen, dan krijg ik daar een slecht humeur van.

En maak ik taalfouten
Maar neen, geen taalfouten

Ik begrijp jou 100% Andres.

De top van de NMBS speelt iedereen met zijn voeten.

Laatst gewijzigd door Tejokus : 5 november 2009 om 13:56.
Oud 5 november 2009, 13:53   #33
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik heb gisteren al het treinpersoneel dat ik tegenkwam, mijn steun, begrip en solidariteit betuigd.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:58   #34
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
prof. Economie Paul De Grauwe:
blablablablablabla
en verder?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 5 november 2009 om 14:04.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:59   #35
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Een overheidsdienst mag best verlieslatend zijn.
Neen dus...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 14:01   #36
Sammael
Gouverneur

Standaard

Waarom zou een pendelaar trouwens begrip moeten hebben voor een treinstaking?

Hij rekent op zijn vervoermiddel. Hij betaalt daar trouwens ook voor. Ook zijn werkgever rekent op dat vervoermiddel. Hij betaalt er trouwens ook voor, via een bijdrage in het abonnement van zijn werknemer.

Ik zie echt niet in waarom ik begrip zou moeten hebben voor het feit dat de trein, alweer, niet rijdt.

Als betalende klant kan het de pendelaar geen reet schelen wiens fout het is dat werknemers en werkgevers niet tot een akkoord kunnen komen. Hij heeft geen boodschap aan de staker die roept: "'t Is de werkgever", noch aan de directeur die roept "'t Zijn de vakbonden."

De pendelaar stelt alleen maar vast dat de trein weer eens een keer niet rijdt en dat HIJ, die er niks, maar dan ook niks, mee te maken heeft, alweer de dupe is. De onschuldige reiziger wordt gestraft voor het onvermogen van vakbonden en directie om als volwassen mensen tot een akkoord te komen en is dan ook terecht razend op beide partijen.

De pendelaar moet geen begrip hebben of sympathie opbrengen voor deze of gene partij; hij is een buitenstaander die, of hij nu wil of niet, het gelag moet betalen.

Stop met dat gebedel om begrip en bied een fatsoenlijke compensatie aan.

Of beter: verlaat de speelplaatsmentaliteit, kom tot een akkoord en laat de reiziger met rust. De reiziger heeft geen uitstaans met uw interne keuken.

Laatst gewijzigd door Sammael : 5 november 2009 om 14:02.
Oud 5 november 2009, 14:02   #37
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Neen dus...
Hahaha....
Leuk.

Kan jij je nog herinneren wanneer de staat ooit winst maakte?
Oud 5 november 2009, 14:05   #38
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht
Waarom zou een pendelaar trouwens begrip moeten hebben voor een treinstaking?

Hij rekent op zijn vervoermiddel. Hij betaalt daar trouwens ook voor. Ook zijn werkgever rekent op dat vervoermiddel. Hij betaalt er trouwens ook voor, via een bijdrage in het abonnement van zijn werknemer.

Ik zie echt niet in waarom ik begrip zou moeten hebben voor het feit dat de trein, alweer, niet rijdt.

Als betalende klant kan het de pendelaar geen reet schelen wiens fout het is dat werknemers en werkgevers niet tot een akkoord kunnen komen. Hij heeft geen boodschap aan de staker die roept: "'t Is de werkgever", noch aan de directeur die roept "'t Zijn de vakbonden."

De pendelaar stelt alleen maar vast dat de trein weer eens een keer niet rijdt en dat HIJ, die er niks, maar dan ook niks, mee te maken heeft, alweer de dupe is. De onschuldige reiziger wordt gestraft voor het onvermogen van vakbonden en directie om als volwassen mensen tot een akkoord te komen en is dan ook terecht razend op beide partijen.

De pendelaar moet geen begrip hebben of sympathie opbrengen voor deze of gene partij; hij is een buitenstaander die, of hij nu wil of niet, het gelag moet betalen.

Stop met dat gebedel om begrip en bied een fatsoenlijke compensatie aan.

Of beter: verlaat de speelplaatsmentaliteit, kom tot een akkoord en laat de reiziger met rust. De reiziger heeft geen uitstaans met uw interne keuken.
Andres, ik heb al geantwoord.

Stel dat je compensatie kreeg en dan?
Er rijd toch geen trein dus....?

Trouwens ik vraag ook geen begrip voor een treinstaking maar wel voor
het personeel
Die worden al meer dan 11 maanden aan het lijntje gehouden.

Het is zoals collega sfax zegt: de boel wordt op den duur toch privaat.
Dus... nu alles eruit halen wat er uit te halen is.
Jij doet dat ook niet?

Laatst gewijzigd door Tejokus : 5 november 2009 om 14:10.
Oud 5 november 2009, 14:11   #39
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Andres, ik heb al geantwoord.

Stel dat je compensatie kreeg en dan?
Er rijd toch geen trein dus....?
Ah, sorry, dat laatste begon ik met een quote van u, maar was niet echt aan u persoonlijk gericht, dus heb ik die quote er weer uitgehaald.

Let maar niet teveel op mij, ik heb iets nodig om mijn ongenoegen te ventileren. Beter hier dan dat ik straks mijn vrouw op haar zenuwen werk

Hangt af van de compensatie. Afdoende compensatie lijkt mij: ik een dag verlof zonder wedde, NMBS betaalt mij 2/3de van het gederfde loon.

Of NMBS betaalt kosten van alternatief (taxi).

Zo'n sorry-pas was sympathiek, maar niet bevredigend.
Oud 5 november 2009, 14:12   #40
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Als de vos de passie preekt...

Ceteris paribus is dit dus weeral eens een spoorstaking waar geen enkele verschoning voor is (en zeker niet voor de manier waarop !). Dit terwijl andere vakbondsmensen in andere bedrijven blijkbaar nog wel de ernst van de situatie kunnen inzien (waarom ligt Opel Antwerpen nog geen maanden plat ?).

Dank u voor deze verduidelijking, Erik!
²

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be