Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2009, 14:56   #181
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ach, België is ook maar één zaak.
het moment dat ik onderweg de bordjes zie veranderen van 'Gand' in 'Gent' of van 'Bruxelles' in 'Brussel' of 'Pays-Bas' in 'Nederland', dan weet ik dat ik thuis ben. En dat is de realiteit.

Laatst gewijzigd door Hollander : 6 november 2009 om 14:57.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 16:41   #182
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
het moment dat ik onderweg de bordjes zie veranderen van 'Gand' in 'Gent' of van 'Bruxelles' in 'Brussel' of 'Pays-Bas' in 'Nederland', dan weet ik dat ik thuis ben. En dat is de realiteit.
Ik kan niet anders dan daarmee instemmen
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 23:52   #183
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik voe me thuis met "bruxelles" of "Brussel" bordjes ... en vind spijtig dat tweetalige bordjes verdwenen zijn. In Frankrijk, rond Rijssel zie jij tweetalige bordjes "Bruxelles-Brussel" en in Belgïe eentalige bordjes "Brussel" of "Bruxelles"
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 01:03   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Ik voe me thuis met "bruxelles" of "Brussel" bordjes ... en vind spijtig dat tweetalige bordjes verdwenen zijn. In Frankrijk, rond Rijssel zie jij tweetalige bordjes "Bruxelles-Brussel" en in Belgïe eentalige bordjes "Brussel" of "Bruxelles"
De borden in Frankrijk geven niet "Bruxelles-Brussel", maar wel "Bruxelles (Brussel)", "Furnes (Veurne)", "Bruges (Brugge)". Aan Vlaamse kant kan op de autosnelweg gelijkaardige borden zien: "Duinkerke (Dunkerque)". Heel wat anders dan gelijke tweetaligheid.

De benamingen tussen haakjes staan trouwens schuin gedrukt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 01:04   #185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
Herlees post 114 :
Een overlegstructuur Vlaams-Brabant - Brussel- Waals-Brabant wordt gevormd
Een uitbreiding van Brussel is onmogelijk, een geïsoleerd Brussel is ook onmogelijk ... dus weer OK !

- Immersie scholen : JA
- Gemeentelijke documenten exclusief in het Nederlands : JA
- Tweetalig Waals Brabant of ten minste meer rechten voor nederlandstaligen in Waals Brabant : JA
- Splitsing kieskring BHV : NEE, liever uitbreiding !
- Splitsing gerechtelijk arrondissement : NEE, liever uitbreiding.

Om welke reden(en) moet volgens u BHV behouden en zelfs uitgebreid worden? Welke meerwaarde brengt dit met zich mee?
Oud 7 november 2009, 01:18   #186
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
1. Door een grondwetswijziging, waar de Franstaligen echter geen vragende partij voor zijn. Of men zou er hen zodanig veel voor in de plaats moeten geven dat de faciliteiten nog het minste kwaad zouden blijken te zijn.
Dus eigenlijk zou het voorstel van Hendrik door de Franstaligen nooit aanvaard worden?

Citaat:
2. In een post-Belgische context, waar de Belgische wetten niet meer van toepassing zijn.
Post-België is geen toverwoord. Ook daar moeten krachtsverhoudingen opgebouwd, onderhandelingen gevoerd, ...
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 18:58   #187
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je verbindt zaken met elkaar die niets met elkaar te maken hebben. Brussel is tweetalig, Vlaanderen en Wallonië zijn ééntalig. Verwar die niet met elkaar.

net alsof de Nederlandstalige Brusselaren tot een minderheid behoren die zich niet aanpast.
Ik herhaal wat ik zei: de Nederlandstaligen vormen in Brussel een minderheid, de Franstaligen vormen een minderheid in Halle-Vilvoorde. Dat is de realiteit, al de rest is propaganda.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 19:30   #188
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik herhaal wat ik zei: de Nederlandstaligen vormen in Brussel een minderheid, de Franstaligen vormen een minderheid in Halle-Vilvoorde. Dat is de realiteit, al de rest is propaganda.
Brussel, Halle én Vilvoorde werden door Dietsers gesticht. Dat is te zien aan de architectuur en de lokale gebruiken. Voor inwijkelingen is er zeker plaats, voor "autochtonen" die de eigen Dietse cultuur haten, zoals de FDF'ers, niet.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 21:04   #189
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Wat ook de realiteit is, is het feit dat Vlaanderen eentalig is en Brussel tweetalig.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 21:17   #190
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals Brussel een Amazightalige minderheid kent. Toch kan zij niet rekenen op dezelfde faciliteiten als de Franstaligen in de Vlaamse Rand. Waarom?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 21:18   #191
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Andere feiten zijn: de kieswet voorziet kiesgebieden die overeenkomen met de provincies. BHV is dus in strijd met de kieswet. Dat is de realiteit, al de rest is propaganda.

Daarnaast: in ieder kiesgebied worden de stemmen aan de in het kiesgebied ingeschreven politici toegewezen door de kiezers. In BHV niet, daar politici uit het Brusselse stemmen kunnen halen uit een ander arrondissement. Ook hier in strijd met de eenvormigheid en gelijkheid van alle burgers. Dat is de realiteit, al de rest is propaganda.
Oud 7 november 2009, 21:24   #192
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
* Het faciliteitenonderwijs wordt hervormd tot immersieonderwijs. Naast de lessen in de taal van de ouders wordt minstens 25% van de lessen gegeven in de taal van de regio. ( dit om de kinderen van jongsaf aan beter voor te bereiden op hun integratie in de regio waar ze school lopen en wonen)
Voor veel mensen daar is de regio Brussel; voor alles wat ze nodig hebben kunnen ze in Brussel terecht; dat ligt op wandel-, fiets of busafstand.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2009, 21:28   #193
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Voor veel mensen daar is de regio Brussel; voor alles wat ze nodig hebben kunnen ze in Brussel terecht; dat ligt op wandel-, fiets of busafstand.
Logischerwijze ligt de Vlaamse Rand ook op wandel-, fiets- en busafstand voor de Brusselaars. Dan kunnen we maar beter de taalwetgeving in Brussel aanpassen aan de regio die er op wandel-, fiets en bus-afstand van ligt: het Vlaams Gewest.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 7 november 2009, 21:33   #194
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Logischerwijze ligt de Vlaamse Rand ook op wandel-, fiets- en busafstand voor de Brusselaars. Dan kunnen we maar beter de taalwetgeving in Brussel aanpassen aan de regio die er op wandel-, fiets en bus-afstand van ligt: het Vlaams Gewest.
Voor Brusselaars valt er in de rand niets of heel weinig te zoeken dat ze al niet in hun stad hebben.
Veel mensen in de rand moeten/willen daarentegen wel voor allerlei zaken in Brussel zijn.
Oud 7 november 2009, 21:35   #195
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor Brusselaars valt er in de rand niets of heel weinig te zoeken dat ze al niet in hun stad hebben.
Met een werkloosheid van 20%, valt er heel wat in de Vlaamse Rand te vinden: werkgelegenheid.
Oud 7 november 2009, 21:37   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel mensen in de rand moeten/willen daarentegen wel voor allerlei zaken in Brussel zijn.
Als er volgens u voor die mensen "niets of heel weinig te zoeken" is, dan vraag ik me af hoe het toch komt dat er zovele Brusselaars maar blijven uitwijken naar die streek waar ze, naar u met stelligheid zegt, "niets te zoeken valt". Opvallend hoe u er toch steeds weer in slaagt uzelf tegen te spreken.
Oud 7 november 2009, 21:37   #197
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Met een werkloosheid van 20%, valt er heel wat in de Vlaamse Rand te vinden: werkgelegenheid.
In Brussel is er ook heel wat werk te vinden.
Oud 7 november 2009, 21:37   #198
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het daarom dat men langs Franstalig-Brusselse zijde pleit voor de uitbreiding van het BHG?
Oud 7 november 2009, 21:39   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Brussel is er ook heel wat werk te vinden.
Ja, maar merkwaardig genoeg vindt men voor de invulling van dit meestal tweetalig werk... Vlamingen. Veel Franstaligen verstikken ondertussen in hun eentaligheid. Met alle economische gevolgen vandien.
Oud 7 november 2009, 21:40   #200
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als er volgens u voor die mensen "niets of heel weinig te zoeken" is, dan vraag ik me af hoe het toch komt dat er zovele Brusselaars maar blijven uitwijken naar die streek waar ze, naar u met stelligheid zegt, "niets te zoeken valt". Opvallend hoe u er toch steeds weer in slaagt uzelf tegen te spreken.
ze wonen daar; maar voor de rest speelt alles zich in Franstalige kring of in Brussel af.
Net zoals er nu jonge Vlamingen in Wallonië gaan wonen maar voor de rest in VL werken en hun kinderen in Leuven naar school laten gaan en ze er ook laten sporten, naar toneel gaan,...
Die hebben niets met hun slaapgemeente te maken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be