![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Parlementslid
|
![]() Die Finse vrouw zal wel uit Finland weggevlucht zijn omdat er een kruis op de vlag staat. Misschien moet ze straks ook naar het Europese Hof om die vlaggen te laten veranderen.
Ik vind het allemaal een beetje zielig, jaren advokaten betalen gewoon om een houten kruis uit scholen te laten weghalen. Zijn er geen nuttiger dingen om zijn geld aan te besteden, hulp aan gehandicapten, slachtoffers van ziekten, armen en kinderen in de Derde Wereld ...? |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister
|
![]() Citaat:
respecteren. En daar horen dus ook kledingvoorschriften bij. Verder wordt de ouderlijke macht tijdens de schooluren uitgeoefend door de directie van de school. Op wettelijk gebied hebben minderjarigen dus niets in de pap te brokken. In Frankrijk zijn hoofddoeken dus door de wet verboden op alle openbare scholen. In Groot Bretagne is het schooluniform verplicht en daar hoort dus geen hoofddoek bij. Uiteindelijk is dat een goede zaak want nu serieus, wie wil zijn kinderen op een school laten waarvan de helft van de meisjes erbij lopen met een hoofddoek? Hoofddoek toestaan leidt dus naar concentratiescholen en we weten allemaal dat de prestaties van de leerlingen daar ondermaats zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor zover ik de keuze heb; kies ik voor een school waar de school zich niet moeit met de kledij en andere uiterlijkheden van de leerlingen. Wat heeft je post te maken met de Italiaanse wet; die een kruisbeeld verplicht in iedere klas van de staatscholen? Laatst gewijzigd door artisjok : 8 november 2009 om 11:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ze behouden wel hun primaire mensenrechten, mag ik hopen? Of geldt op school een soort 'state of emergency' waarbij alle rechten worden opgeschort? Citaat:
Het Britse schoolsysteem is sterk gedecentraliseerd. Dat betekent dat de scholen een bijzonder grote autonomie hebben. Je hebt er bovendien het verder doorgedreven onderscheid tussen public schools (die eigenlijk privaat zijn en met particuliere middelen worden gerund en waar een uniform inderdaad vaak gebruikelijk is) en de state schools. Maar het schooluniform is in Groot-Brittannië niet overal van toepassing. En er bestaat wat dat betreft in Groot-Brittannië geen eenheid en al zeker geen algemene regel, laat staan een verbod. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 8 november 2009 om 11:50. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Minister
|
![]() [quote=artisjok;4429440]Sedert wanneer is dit in voege? Sedert wanneer heeft de directie ouderlijke macht?
De schooldirectie beschikt daar tijdelijk over tijdens de afwezigheid van de ouders. Verdraaid, ik dacht dat iedereen dit wist! Voor zover ik de keuze heb; kies ik voor een school waar de school zich niet moeit met de kledij en andere uiterlijkheden van de leerlingen. Ja, je doet maar. En voordat je goed weet wat je overkomt zit je dus opgescheept met een concentratieschool . Of met een school waar de schatjes Lolita komen spelen. Behoorlijke scholen hebben een kledingcode én een gedragcode. Je hebt het met minderjarigen te maken en uiteindelijk hebben die zelf weinig of niets in de pap te brokken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Minister
|
![]() Citaat:
maken? Samenleven in diversiteit en harmonie betekent voor mij het tegengestelde van wat hoofddoeken beogen. Want zeg, we gaan er geen doekjes om doen. Islam zit voorlopig in het verdomhoekje. En gaat daar blijven tot het daar waar het de meerderheid heeft aan anderen wil toestaan wat het vraagt daar waar het de minderheid heeft. Jullie vragen en eisen maar. Wat hebben jullie eigenlijk te geven? Buiten onderdrukte vrouwen, kinderen die op de leeftijd van twaalf tot soldaat worden bevorderd, corrupte regimes en véél haat? O ja, bespaar je de moeite te kreunen dat het allemaal de schuld van de kolonizatie is. Wie de geschiedenis van Belgie een beetje kent weet dat Vlamingen o.m. minstens tien keer werden gekolonizeerd en gedekolonizeerd. Laatst gewijzigd door Francientje : 8 november 2009 om 12:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 8 november 2009 om 12:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik citeer uit het pedagogisch concept om aan te tonen dat leerlingen zowel in het GO as het katholiek onderwijs wel degelijk wat in de pap te brokken hebben. Het gaat tenslotte over hun ontwikkeling tot zelfstandige, kritische en autonome leden van de samenleving. Ik repliceerde dus op uw idiote stelling: Citaat:
Citaat:
Harmonie betekent voor u 'iedereen conformeert zich' en voor mij 'verschillen bestaan en worden geapprecieerd en aanvaard'. Citaat:
Maar ik kan wel stellen dat noch corrupte regimes, noch kindsoldaten noch onderdrukte vrouwen het privilege of de uitvinding van moslims zijn. Je stelt dat op nogal wat plaatsen op de planeet vast, ook daar waar geen moslims aanwezig zijn. Ik merk overigens op dat u niet reageert op mijn weerlegging van uw stelling met betrekking tot het hoofddoek in Britse scholen?
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Behoorlijke scholen hebben geen kledingscode nodig; en zelfs geen gedragscode. In een schoolreglement hoef je niet te schrijven dat leerlingen beleefd en respectvol moeten omgaan met anderen. Een schoolreglement moet bepalen wat er gebeurt als je te laat komt; of als de leerling zijn/haar huiswerk niet maakt. Ook minderjarigen hebben wat in de pap te brokken; je wil hen toch niet onderdrukken? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Minister
|
![]() Nooit van de taalstrijd gehoord? Weet je niet wat er tijdens de eerste
wereldoorlog allemaal gebeurd is? Nooit gehoord van mensen die Frans spraken met 'hun gelijken' en Nederlands oftewel Vlaams met 'hun knechten'. Nooit van een kardinaal gehoord die hoog en luid beweerde dat sommige volkeren werden geschapen om te dienen (De Vlamingen) en anderen om te heersen (de Franstaligen). Nooit gehoord dat de beste pensionaten (op één na) allemaal Franstalig waren en wie zijn kinderen een behoorlijke opvoeding wilde geven stuurde ze dus daar naartoe. Nooit gehoord dat Leuven op een bepaald ogenblik volledig Franstalig was? Nooit gehoord van mensen die berecht werden in een taal die ze niet verstonden? En ja da's in Belgie dus allemaal tijdens de laatste honderd jaar gebeurd. Wat heb jij eigenlijk op school uitgevoerd? |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Geen gedragscode, geen kledingscode. Ik hoop dat de schatjes allemaal tot dezelfde klasse van stikrijke mensen behoren die er allemaal de- zelfde gewoontes op nahouden. Want anders eindigt dit met een school zonder leraren, geregeerd door een stuk of wat menselijke brulapen. Ondertussen laat ik mijn zoon élders inschrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Waar deze incoherente tekst op slaat weet ik niet. De laatste koloniale macht die over België heeft geheerst is Nederland. Hetgeen op zich weer 180 jaar geleden is.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 8 november 2009 om 13:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vandaar dat het Franse systeem de voorkeur geniet : geen hoofddoeken in de school. Punt. Geen gezever meer met religieuse provocateurs. En het risico dat staatsscholen uitmonden in concentratiescholen (het net woord in de praktijk voor moslimschool of madrassa), waarbij neutraliteit volledig op de helling komt te staan omdat er continu geplooid moet worden voor islami(s)tische eisen, is dan ook van de baan. Zo blijft het kaf van het koren , en kunnen de scholen zich concentreren op hun corebusiness. De extremisten die sowieso toch meer belang hechten aan hun opzichtige religieus symbool, hebben die opleiding niet nodig, gezien ze hun leven, doen en laten toch laten bepalen door wat hun religie voorschrijft. En met die voorschriften kunnen ze in een kennismaatschappij de bollen aanvangen. Ze kunnen er ook niet in terecht. Als ik de foto bekijk van zo'n extremisten, bij voorbeeld op de website van Boeh! (bovenaan), dan weet je toch sowieso dat geen kat in de privé zo'n mummie of wandelende tent aanwerft. In de ambtenarij trouwens ook niet. Zelfs onze linkse politici zullen het nooit wagen ondanks hun multikul-discours om zo'n wandelende lap in hun kabinetten een zichtbare functie te geven. Idem dito voor de staatszender, die ondanks haar pogingen om te doen alsof de islam iets normaal is, er nooit eentje in de picture zal brengen. Het is in het Westen gewoon not done om er zo bij te lopen op de werkvloer, net zoals het not done is om mensen aan te werven die zich overal en altijd (behalve bij hun thuis) met opvallende politieke symbolen kleden. De schoolgaande kinderen kunnen maar meteen beter voorbereid zijn op de realiteit na de school. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het geniet uw voorkeur en die van nog andere mensen maar ze wordt dus niet algemeen gedeeld. Zoals ik hierboven al schreef : in Oostenrijk, Duitsland, Nederland, Spanje, Zweden, Finland en Zwitserland is het dragen van hoofddoeken door leerlingen toegestaan. In die landen bestaat de discussie niet eens of nauwelijks.geen hoofddoeken in de school. Hetzelfde geldt voor Groot-Brittannië waar men overigens nog een stap verder gaat en ook politie toelaat een tulband of hoofddoek te dragen.
Het zijn twee verschillende visies en voor allebei valt wel wat te zeggen. Ik vind de argumenten aan beide kanten verdedigbaar en het fundamentele verschil vindt haar oorsprong in het feit dat de Fransen natuurlijk een heldere Revolutie gekend hebben waarbij de scheiding tussen kerk en staat een belangrijk strijdpunt was. Ze hebben dat verworven en wensen dat te verdedigen. Groot-Brittannië heeft nooit een dergelijke revolutie gekend en er is geen scheiding tussen kerk en staat aangezien het Anglicisme er staatsgodsdienst is en de koningin tevens hoofd van de kerk. Me dunkt dat de argumentatie aan beide kanten waardevol en het overwegen waard is en ik zal niet verhullen dat ik in deze meer het Angelsaksisch model genegen ben. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waarom zouden die kinderen tot dezelfde stinkrijke mensen moeten behoren met dezelfde gewoontes? En welke "want" leidt tot de gevolgtrekking "anders eindigt dit met een school zonder leraren, geregeerd door een stuk of wat menselijke brulapen." Ik heb nogal sterk de indruk dat je argumenten op zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Uiteindelijk is maar een handvol extremisten weg gebleven. Zou jij je kinderen sturen naar dat atheneum waar de haatbaarden aan de uitgang en in de straat staan te controleren of ze hun dochters goed genoeg geïndoctrineerd hebben? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Cut de krap;4429802][quote]
Daar komt verandering in, in alle landen die je opsomt. Hoe meer moslimkinderen in de scholen, hoe acuter de discussie zal worden. En gezien de demografische evolutie, zeker in de steden, zal de discussie er komen.v Dat is louter speculatie. Zoals ik eerder schreef heet Zweden net nog - bij het aanvangen van het Voorzitterschap van de EU duidelijk gesteld van geen algemeen verbod te willen weten omdat de discussie er (net als in Oostenrijk, Duitsland, Nederland, Spanje, Groot-Brittannië, Finland en Zwitserland) niet speelt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Je wil jouw religie van atheisme blijkbaar opdringen aan anderen .. of je snapt niet dat het verwijderen van alle religieuze symbolen neerkomt op atheisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Neutraliteit of actief pluralisme is niet hetzelfde als atheïsme: het betekent dat je alle mogelijke visies respectvol benadert en begrijpt dat mensen vanuit een verschillende achtergrond verschillende keuzes maken (of opgedrongen krijgen). Dat kan alleen als je niet één soort godsdienst naar voor schuift maar ze allemaal op gelijke voet behandelt.
![]() |
![]() |