![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Alle wordt gericht op Brussel ! Wij slapen in Overijse maar studeren, werken, boodschappen, sport doen ... in Bruxelles. Het probleem is niet franstalig blijven of nederlandstalig worden ! Brusselaars (FR en NL) zullen NOOIT Vlamingen worden. Brussel bij Vlaanderen is hetzelfde als Anschluss ! http://www.brusselblogt.be/2009/03/0...comment-page-1 Nederlandstalige Brusselaar geen Vlaming? Reacties : Nederlandstalige Brusselaar. Niet “Vlaams”. Sorry hoor. ik ben opgegroeid in de zuidrand van brussel, sinds enkele jaren de socio-politieke kleinzerigheid aldaar ontvlucht en in bxl komen wonen — en ik voel mij absoluut geen vlaming ik ben wel een nederlandstalige brusselaar (bruxello-néerlandophone ofzo?) en tenslotte is _iedereen_ hier n zinneke, dat ‘vlaams’ gedoe is een van de redenen waarom ik als Belg in Brussel ben komen wonen… Nederlandstalige Brusselaar will do fine. Een Vlaming is voor mij een inwoner van Vlaanderen… Ik ben gewoon een geboren en getogen Brusselaar wiens moedertaal toevallig het Nederlands is. In eerste instantie stel ik mij aan landgenoten voor als Brusselaar. Als iemand er dan expliciet naar vraagt, verduidelijk ik uiteraard dat ik van thuis uit Nederlandstalig ben. Maar ik stel me nooit voor als Vlaming, Brusselse Vlaming of iets dergelijks. Zo voel ik mij ook niet. Ik ben een Brusselaar, punt uit. Ik heb vijf jaar in Leuven gestudeerd en dat voelde toch echt wel als het buitenland aan voor mij ... Enz, enz ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onze taal is het Frans, onze cultuur is Franstalig, we leven elke dag met Frankijk via de media en kijken nooit of amper naar Vlaamse TV. Maar dat beseft u blijkbaar helemaal niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() dat zegt toch niemand? Ik lees slechts een oproep om het Nederlands niet af te wijzen, aangezien een groot dee van de bevolking dit spreekt en dit economisch en cultureel een belangrijke taal is in België.
Niemand vraagt dat wie dan ook zich Vlaming voelt.
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar jij beweert dus ook dat er zoiets bestaat als een Franstaligheidsgen? eens Franstalig, altijd Franstalig?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Europees Commissaris
|
![]() Nederlandstaligheid is recessief, en Franstaligheid dominant.
![]()
![]() |
#109 |
Europees Commissaris
|
![]() Liever geen VTM-Vlamingen...
![]() |
#110 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eberhard Leclerc droomt blijkbaar dat de Franstaligen hun taal en hun cultuur totaal verwerpen om "pure Vlamingen" te worden maar hij beseft niet dat dit een utopie is. Ik denk niet echt dat de Vlamingen die in Wallonië wonen, hun taal en hun cultuur hebben verworpen. Ze voelen zich nog steeds Vlamingen zelfs als ze in Wallonië leven. Wel, dat is hetzelfde voor de Franstaligen die in Vlaanderen wonen : ze voelen zich nog steeds Franstaligen zelfs als ze in Vlaanderen wonen.
Laatst gewijzigd door Everytime : 9 november 2009 om 11:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb de eer en het genoegen twee franstalige (één Waalse en één Franse) jonge vrouwen te mogen helpen bij hun praktijklessen Nederlands
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dus de familie van Onckelinckx en Reynders en die duizenden Vlamingen die verhuist zijn naar Wallonië in de 20e eeuw waren allemaal al Franstalig?? allé, in feite is het Nederlands betrekkelijk nieuw in Vlaanderen volgens jou?
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Europees Commissaris
|
![]() Mensen veranderen niet van taal, tenzij het zuivere opportunisten of migranten zijn.
Hun nakomelingen passen zich vaak aan aan hun omgeving door hun vriendenkring, hun werk, enz... De moedertaal wordt al helemaal die van de omgeving bij kinderen uit gemengde koppels (vaak tweetalig). Stel: ik ga in Brussel wonen. Ik blijf Nederlandstalig, tot mijn dood, zelfs als ware ik een Belgicist. Mijn eventuele kinderen zullen dan hoogstwaarschijnlijk vloeiend drie- (Engels, Nederlands, Frans) of meertalig zijn. Mijn Nederlandstaligheid kan niets, maar ook niets bepalen in welke vrienden mijn kinderen zullen hebben en welke taal zij het meest zullen gebruiken. De kans is dan ook reëel dat eventuele kleinkinderen Frans als moedertaal hebben en enkel een gebroken Nederlands hanteren met exclusief de familie.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 november 2009 om 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een Brussel zonder Vlaanderen is hetzelfde als een amputatie ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Al 180 jaar overigens ...
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 9 november 2009 om 11:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U gaat helemaal voorbij aan het feit dat er in Vlaanderen honderd duizenden individuen (mijn eigen schatting is rond de miljoen) wonen die uit een geheel of gedeeltelijke Franstalige familie komen, en nu Nederlandstalig zijn. |
|
![]() |
![]() |