Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2009, 11:25   #61

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Wat je zegt klopt grotendeels, al valt er te discussiëren over de 'leeftijd' van de ADHD-diagnose en over wilde theoriëen over jachtgedrag e.d.
Ja, deze draad is dan ook alweer drie jaar oud hé maar ik herinner het me nogal goed hoor. Op gegeven moment, zo'n achttien, negentien jaar geleden is men er mee op de proppen gekomen. Wij hebben op het werk nogal vrij veel te maken met ADHD'ers ... vandaar.

Tja, die theorie rond die jacht is dan ook weer een theorie hé. Of ze juist is ... geen idee maar het zou wel eens een hoop kunnen verklaren.

Als men de theorie dus doortrekt zou men kunnen stellen dat ADHD de norm is dat iedereen had vroeger en dat met de honderden jaren meer en meer is afgenomen toen mensen het niet meer zo nodig hadden om te jagen. Dus de ADHD was eerst ...

Citaat:
Het probleem blijft natuurlijk. De maatschappij geeft een drug aan kinderen om hen beter in te passen in het systeem. Ik vind dat op zich niet zo erg hoor, maar ik hoop dat mensen niet denken dat ADHD een'ziekte' is met Ritalin als medicijn.
Yep ... ADHD is geen ziekte volgens mij maar een andere manier van functioneren van de hersenactiviteit.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 11:33   #62
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Als ik zeg makkelijk platspuiten, dan bedoel ik dat het godverdomme wreed makkelijk is om vanalles te laten voorschrijven, wat je toch niet nodig heb (zelf al geprobeerd dus). Of deze medicijnen nu noodzaak zijn laat ik in het midden, maar ze zullen toch ook vaak voorgeschreven worden aan gewoon 'lastige' kinderen die helaas gemakshalve zo werden gediagnoseerd.
Ik heb nog maar de eerst 15 postings gelezen en de stoom komt al uit mijn oren.
Wij hebben 6 kinderen waaronder 1 met ADHD, eer men die diagnose stelt zijn er echt wel serieuze onderzoeken aan vooraf gegaan hoor en het is niet de huisdokter die beslist dat uw kind ADHD heeft.
Rilatine zijn eigenlijk amfitamines, geef deze pilletjes eens aan iemand die geen ADHD heeft je zal wel zien wat er gebeurd.
Wel cookie je mag steeds eens een namiddag oppas spelen (wel bij jou thuis he) zonder dat hij zijn pillen genomen heeft, wel eerst een briefje tekenen dat ik niet moet opdraaien voor de schade he. Indien je zelf kinderen hebt zou ik deze een harnas of zo aantrekken kwestie van hen een beetje te beschermen.
Zo een kind kan perfect functioneren op Rilatine, zonder Rilatine wil jij je kinderen nog op geen 100 meter in zijn buurt laten komen en raad ik je aan geen breekbare zaken in je woning te plaatsen.
Het is onmogelijk zo een kind naar school te sturen zonder Rilatine hoor, zij storen de lessen onophoudelijk wat men ook onderneemt om ze te straffen, ze blijven doorgaan. Ze vallen andere kinderen lastig gewoon tijdens de lessen, zet ze in de beroepsopleiding, wel hamers en beitels zullen in het rond vliegen en de werkplaats wordt een wel heel onveilige plaats voor de leraars en medestudenten.
Wij hebben het volgehouden zonder Rilatine tot zijn 12 jaar dan hebben wij pas toegegeven aan het gebruik van Rilatine. De hoofdreden is wij hebben nog een nakomertje die nu 4 is en die moet beschermd worden tegen hem zelfs 's nachts.
Hij neemt 's morgens zijn pil en die werkt dan tot 16.00 uur ongeveer, als hij van school komt zie je hem langzaam maar zeker veranderen in een soort sloopmachiene, zijn kleine zus pesten wordt dan zijn favoriete bezigheid. (let wel hij kan er ook heel lief voor zijn, maar dat kan van de ene seconde op de andere veranderen hoor).
De enige oplossing om hem kalm te houden zonden medicatie is de computer, hij heeft zoals iedereen hier zijn eigen computer, waar hij dag en nacht voor zit. U kan nu lullen over dat computer misbruik, maar het is dat of de hel in huis. Pak zijn computer af en je kan geen minuut meer gerust zijn in eigen huis, zo heeft hij al meermaals, mijn vrouw langs achter beslopen gooit dan een ketting rond haar nek, spant die op en vraagt dan "zal ik je vermoorden?"
Vroeger verknoeide hij elke familie uitstap, hij werd dan ook gehaat door zijn broers en zussen.
Dus stop met zeveren over Rilatine en wat wij onze kinderen aandoen met dat pilleke.
Oud 11 november 2009, 11:40   #63

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Wij hebben 6 kinderen waaronder 1 met ADHD, eer men die diagnose stelt zijn er echt wel serieuze onderzoeken aan vooraf gegaan hoor en het is niet de huisdokter die beslist dat uw kind ADHD heeft.
Rilatine zijn eigenlijk amfitamines, geef deze pilletjes eens aan iemand die geen ADHD heeft je zal wel zien wat er gebeurd.
Wel cookie je mag steeds eens een namiddag oppas spelen (wel bij jou thuis he) zonder dat hij zijn pillen genomen heeft, wel eerst een briefje tekenen dat ik niet moet opdraaien voor de schade he. Indien je zelf kinderen hebt zou ik deze een harnas of zo aantrekken kwestie van hen een beetje te beschermen.
Zo een kind kan perfect functioneren op Rilatine, zonder Rilatine wil jij je kinderen nog op geen 100 meter in zijn buurt laten komen en raad ik je aan geen breekbare zaken in je woning te plaatsen.
Het is onmogelijk zo een kind naar school te sturen zonder Rilatine hoor, zij storen de lessen onophoudelijk wat men ook onderneemt om ze te straffen, ze blijven doorgaan. Ze vallen andere kinderen lastig gewoon tijdens de lessen, zet ze in de beroepsopleiding, wel hamers en beitels zullen in het rond vliegen en de werkplaats wordt een wel heel onveilige plaats voor de leraars en medestudenten.
Wij hebben het volgehouden zonder Rilatine tot zijn 12 jaar dan hebben wij pas toegegeven aan het gebruik van Rilatine. De hoofdreden is wij hebben nog een nakomertje die nu 4 is en die moet beschermd worden tegen hem zelfs 's nachts.
Hij neemt 's morgens zijn pil en die werkt dan tot 16.00 uur ongeveer, als hij van school komt zie je hem langzaam maar zeker veranderen in een soort sloopmachiene, zijn kleine zus pesten wordt dan zijn favoriete bezigheid. (let wel hij kan er ook heel lief voor zijn, maar dat kan van de ene seconde op de andere veranderen hoor).
De enige oplossing om hem kalm te houden zonden medicatie is de computer, hij heeft zoals iedereen hier zijn eigen computer, waar hij dag en nacht voor zit. U kan nu lullen over dat computer misbruik, maar het is dat of de hel in huis. Pak zijn computer af en je kan geen minuut meer gerust zijn in eigen huis, zo heeft hij al meermaals, mijn vrouw langs achter beslopen gooit dan een ketting rond haar nek, spant die op en vraagt dan "zal ik je vermoorden?"
Vroeger verknoeide hij elke familie uitstap, hij werd dan ook gehaat door zijn broers en zussen.
Dus stop met zeveren over Rilatine en wat wij onze kinderen aandoen met dat pilleke.
Tja ... of Cookie nog zal antwoorden ... zijn laatste bericht is alweer geleden van maart dit jaar.

Amaai, is precies nogal een zware vorm van ADHD dat je hier beschrijft.
Tweede letter van zijn voornaam is toch niet "J"?
Oud 11 november 2009, 11:44   #64
Hoomer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ja, deze draad is dan ook alweer drie jaar oud hé maar ik herinner het me nogal goed hoor. Op gegeven moment, zo'n achttien, negentien jaar geleden is men er mee op de proppen gekomen. Wij hebben op het werk nogal vrij veel te maken met ADHD'ers ... vandaar.

Tja, die theorie rond die jacht is dan ook weer een theorie hé. Of ze juist is ... geen idee maar het zou wel eens een hoop kunnen verklaren.

Als men de theorie dus doortrekt zou men kunnen stellen dat ADHD de norm is dat iedereen had vroeger en dat met de honderden jaren meer en meer is afgenomen toen mensen het niet meer zo nodig hadden om te jagen. Dus de ADHD was eerst ...

Yep ... ADHD is geen ziekte volgens mij maar een andere manier van functioneren van de hersenactiviteit.
Hierin kan ik je bijtreden, ze denken aan 10 zaken tegelijk terwijl ze ook nog eens 10 zaken tegelijk willen uitvoeren.
Oud 11 november 2009, 12:29   #65
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder Bekijk bericht
Eerste stap naar Alzheimer bij kinderen is gezet.

Studies tonen al aan dat neuronen van Alzheimers er net zo uitzien als die van kinderen of depressieven onder stimulantia behandeling. Maar die studies blijven verborgen.

http://www.adhdfraude.net/pdf/NB136.pdf

Amphetamine Use In Adolescence May Impair Adult Working Memory

http://www.sciencedaily.com/releases...1021172655.htm

Wat doen ze onze kinderen toch aan ?
Cannabis werkt blijkbaar (ook preventief) tegen alzheimer.
http://www.cannabis-med.org/dutch/bu...bis_search.php

Misschien geven we de kinderen met ADHD dan toch beter cannabis?
Dit is in elk geval het onderzoeken waard.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 12:33   #66
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Om op een beest, te jagen, met een speer of boog en pijl, moet je een coole badass motherfucker zijn, 100 % gefocused, en u perfect stil kunnen houden in soms moeilijke omstandigheden. (vocht , kou... of broeierige hitte. ) De ADHD ers die ik ken, voldoen absoluut niet aan dat profiel en zullen ongetfwijeld door de eerste wolf die ze tegenkomen, opgevreten worden worden , nog voor ze zich realiseren wat er gebeurd.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 12:51   #67
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik hoop dat je inziet dat in veel gevallen het kind zelf ook heel blij is dat het de weg naar Rilatine gevonden heeft...
zal wel zo zijn
maar in principe heeft 5% vd bevolking rilatine.
betekent grosso modo 1 leerling per klas.

nu stellen we vast dat veel meer kinderen rilatine krijgen. zijn er in vlaanderen meer adhd'ers of spelen er andere elementen?
ik denk aan rotverwende jong die totaal oncontroleerbaar worden als ze een keertje hun zin niet krijgen.

de symptonen zijn in dat geval redelijk gelijkaardig maar de oorzaken van ongewenst gedrag is fundamenteel anders. Nu is het voor veel ouders makkelijker een pil te geven ipv in te zien dat hun opvoeding niet helemaal is zoals het zou moeten zijn. Vroeg genoeg af en toe neen zeggen is volgens mij een veel beter medicijn dan pillen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 13:19   #68

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Om op een beest, te jagen, met een speer of boog en pijl, moet je een coole badass motherfucker zijn, 100 % gefocused, en u perfect stil kunnen houden in soms moeilijke omstandigheden. (vocht , kou... of broeierige hitte. ) De ADHD ers die ik ken, voldoen absoluut niet aan dat profiel en zullen ongetfwijeld door de eerste wolf die ze tegenkomen, opgevreten worden worden , nog voor ze zich realiseren wat er gebeurd.
Daar ben je mis in. Al eens een jongere met ADHD zien vissen? Die kan zich uren focussen op enkel die dobber zonder ook maar één beweging te maken. En op zo'n moment mag de wereld om zich heen vergaan ... maar ie zal blijven kijken naar die dobber.
Oud 11 november 2009, 13:26   #69
Hoomer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
zal wel zo zijn

nu stellen we vast dat veel meer kinderen rilatine krijgen. zijn er in vlaanderen meer adhd'ers of spelen er andere elementen?
ik denk aan rotverwende jong die totaal oncontroleerbaar worden als ze een keertje hun zin niet krijgen.

de symptonen zijn in dat geval redelijk gelijkaardig maar de oorzaken van ongewenst gedrag is fundamenteel anders. Nu is het voor veel ouders makkelijker een pil te geven ipv in te zien dat hun opvoeding niet helemaal is zoals het zou moeten zijn. Vroeg genoeg af en toe neen zeggen is volgens mij een veel beter medicijn dan pillen
Oud 11 november 2009, 13:29   #70
BlueThunder
Banneling

Standaard

Big Pharma Want You Addicted to THEIR Drugs!

Big pharmaceutical wants you addicted to their prescription meds which are much worse for you than street drugs. The prescription drug industry is a multi-billion dollar industry and they are finding new ways to make money at the expense of your consciousness and brain, and now they are getting your children hooked on them as well with a variety of made up ailments. Pharma has polluted the FDA and it is bought and paid for and VERY corrupt! These drugs now kill an estimated 42,000 people every year.

http://www.youtube.com/watch?v=5rcL0g26sYo
BlueThunder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 13:30   #71
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Ik kan me best voorstellen dat voor dergelijke erge gevallen het nodig is van medicatie te geven.

Maar ik denk dat het er eerder om gaat, dat bij lichte vormen soms al eens te snel wordt overgegaan tot toedienen van Relatine.

Het is wel wonderbaarlijk dat hij blijkbaar rust vind in die computer, ik zie dat bij iemand anders uit mijn omgeving ook, maar die heeft het gelukkig wel serieus minder. (is ook het enige wat hij onthoud, wat hij gezien heeft op een schermke, (computer of TV ) )

Ik denk dan ook dat de theorie die zegt dat het kan voortkomen uit teveel gebruik van computer/schermen op jonge leeftijd er inderdaad voor iets tussen kan zitten.

Alhoewel uw andere kinderen er geen probleem mee hebben, blijkbaar is die theorie hoogstwaarschijnlijk ook niet helemaal juist.
Oud 11 november 2009, 13:31   #72
Hoomer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
zal wel zo zijn

U vergist zich, heeft u ooit al eens speed genomen?
Wel voor normale mensen is Rilatine speed, als je het vermorzeld en kapt heb je pure speed om te snuiven hoor, ik kan me niet voorstellen dat ze rotverwende kinderen op speed gaan zetten.
Er zijn er die hun pillen zo bewerken en verkopen als speed op school.

Bij ADHD-ers werkt dit echter rustgevend.
Oud 11 november 2009, 13:33   #73
Hoomer

Standaard

Citaat:
Ik kan me best voorstellen dat voor dergelijke erge gevallen het nodig is van medicatie te geven.

Maar ik denk dat het er eerder om gaat, dat bij lichte vormen soms al eens te snel wordt overgegaan tot toedienen van Relatine.

Het is wel wonderbaarlijk dat hij blijkbaar rust vind in die computer, ik zie dat bij iemand anders uit mijn omgeving ook, maar die heeft het gelukkig wel serieus minder. (is ook het enige wat hij onthoud, wat hij gezien heeft op een schermke, (computer of TV ) )

Ik denk dan ook dat de theorie die zegt dat het kan voortkomen uit teveel gebruik van computer/schermen op jonge leeftijd er inderdaad voor iets tussen kan zitten.

Alhoewel uw andere kinderen er geen probleem mee hebben, blijkbaar is die theorie hoogstwaarschijnlijk ook niet helemaal juist.
Nee hoor, de eerste symtonen begonnen merkbaar te worden op zijn 3 jaar.
Oud 11 november 2009, 13:34   #74
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van kunstmatige zoetstoffen krijgt ge ook kanker, maar als ik teveel suiker eet, val ik ook dood,...

ik versta wat ge bedoeld, Nu u bent wel een volwassene, en uw brein had zich ongetwijfeld al ontwikkeld toen je die spullen bent beginnen nemen.

voor kinderen is dat toch nog wel iets anders, maar als het noodzakkelijk is, is het noodzakkelijk natuurlijk.. Alleen ben ik er wel tegen dat die dingen soms al te gemakkelijk gegeven worden.
Zonder twijfel is dat zo. Maar dat is de verantwoordelijkheid van de voorschrijvende arts. Er moet in een discussie als deze volgens mijtoch wel onderscheid gemaakt worden tussen drie aspecten:
- het voorschrijfgedrag van de arts
- de diagnostiek en etiologische aspecten van adhd
- de neveneffecten van rilatine

hier wordt door sommigen alles op een hoopje gegooid.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 13:36   #75
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar ben je mis in. Al eens een jongere met ADHD zien vissen? Die kan zich uren focussen op enkel die dobber zonder ook maar één beweging te maken. En op zo'n moment mag de wereld om zich heen vergaan ... maar ie zal blijven kijken naar die dobber.
Akkoord als ze dat kunnen, maar dat betekend dan dat ze zich blijkbaar toch kunnen interesseren voor zaken. En als je je zo rustig kunt houden, dan vraag ik mij toch af waarom dat voor die andere hyperactieve momenten niet geld.

Misschien dan inderdaad, meer iets dat moet aangeleerd worden, van ook te focusen of rustig te blijven als het u bevoorbeeld niet intereseert. ?

Ik versta heel goed dat je serieuse gevallen die pillekes wilt geven, maar wat ik me afvraag of het in alle gevallen ook echt nodig is, en bvb niet door het gedrag bv af te leren.

Stel u maar voor dat ge voor de rest van uw leven afhankelijk van die pillen zijt he,
Oud 11 november 2009, 13:38   #76
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zonder twijfel is dat zo. Maar dat is de verantwoordelijkheid van de voorschrijvende arts. Er moet in een discussie als deze volgens mijtoch wel onderscheid gemaakt worden tussen drie aspecten:

Wat zijn zoal de neveneffecten ?
Oud 11 november 2009, 13:39   #77
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Citaat:

²

Het lijkt me ook genuanceerder dan dat.

Voornaamste probleem met 'de jeugd van tegenwoordig' blijft volgens mij dat vele jongeren in hun sociaal-emotioneel functioneren aan hun lot worden overgelaten. Logisch gevolg: vereenzaming. De gezinnen van tegenwoordig zijn lang niet meer de 'warme nesten' van vroeger. (Ook daar is enige nuance op zijn plaats) Die complexe problematiek afschuiven op schijnbare onkunde van artsen (Er zullen wel rotte appels tussen zitten) is me maar al te makkelijk. Hoe cliché het ook mag klinken, een betere wereld begint bij jezelf.

Laatst gewijzigd door Ganzenbordfan : 11 november 2009 om 13:43.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 13:46   #78

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Akkoord als ze dat kunnen, maar dat betekend dan dat ze zich blijkbaar toch kunnen interesseren voor zaken. En als je je zo rustig kunt houden, dan vraag ik mij toch af waarom dat voor die andere hyperactieve momenten niet geld.

Misschien dan inderdaad, meer iets dat moet aangeleerd worden, van ook te focusen of rustig te blijven als het u bevoorbeeld niet intereseert. ?

Ik versta heel goed dat je serieuse gevallen die pillekes wilt geven, maar wat ik me afvraag of het in alle gevallen ook echt nodig is, en bvb niet door het gedrag bv af te leren.

Stel u maar voor dat ge voor de rest van uw leven afhankelijk van die pillen zijt he,
Ik wil hier nogmaals de link geven naar wat ik een tamelijk goede omschrijving vind van ADHD.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...art&art_id=292

Om antwoord te geven op deze posting volgend citaat uit eerdervermelde link:

Niet altijd druk
Het verwarrende is dat de kinderen niet altijd druk of afgeleid zijn. Ze kunnen zich wel goed concentreren op spannende films, op computerspelletjes of op andere zaken die hen interesseren. Aan buitenstaanders ontlokt dit vaak de opmerking 'Ze kúnnen het wel, als ze maar w�*llen'. Kinderen met ADHD kunnen zich inderdaad wel concentreren, maar ze hebben daar een veel sterkere prikkel voor nodig. Het kost hen veel meer inspanning dan andere kinderen.
Oud 11 november 2009, 13:54   #79
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat zijn zoal de neveneffecten ?
zie bijsluiter zou ik zeggen.
zie bijv. http://www.artsenapotheker.nl/genees...methylfenidaat
Oud 11 november 2009, 13:57   #80
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan Bekijk bericht
²

Het lijkt me ook genuanceerder dan dat.

Voornaamste probleem met 'de jeugd van tegenwoordig' blijft volgens mij dat vele jongeren in hun sociaal-emotioneel functioneren aan hun lot worden overgelaten. Logisch gevolg: vereenzaming. De gezinnen van tegenwoordig zijn lang niet meer de 'warme nesten' van vroeger. (Ook daar is enige nuance op zijn plaats) Die complexe problematiek afschuiven op schijnbare onkunde van artsen (Er zullen wel rotte appels tussen zitten) is me maar al te makkelijk. Hoe cliché het ook mag klinken, een betere wereld begint bij jezelf.
Al goed en wel, maar je krijgt geen ADHD van een slechte opvoeding.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be