Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2009, 20:07   #621
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Ik vergat nog de kursus Brugs van de Stad Brugge en de kursus West-Vlaams van de VDAB-West-Vlaanderen.

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=IS2G7UGC
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=8J207R43

Als dit geen duidelijk teken is van een opmars van het Westvlaams in West-Vlaanderen, dan weet ik het ook niet meer. De reaktie van een Nederlandse eenheidstaal is altijd dezelfde: ofwel ontkennen ofwel verbieden.
Moest zijn : De reaktie van voorstanders van een Nederlandse eenheidstaal is altijd dezelfde: ofwel ontkennen ofwel verbieden.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 11 november 2009 om 20:08.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 20:10   #622
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Moest zijn : De reaktie van voorstanders van een Nederlandse eenheidstaal is altijd dezelfde: ofwel ontkennen ofwel verbieden.
we kunnen toch beiden spreken Doomy?
het algemeen nederlands en ons eigen dialect.

niemand heeft ooit gezegd, behalve Belgie in de 19e eeuw en de Franstalige Belgische politici in de 20-21e eeuw, dat de dialecten moeten worden vernietigd.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 november 2009 om 20:16.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 20:16   #623
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Ach, het is daarom dat de Westvlamingen steeds meer in het Westvlaams SMS-en, chatten, zingen, enz. Ik heb niet de indruk dat het Nederlands in Westvlaanderen het Westvlaams gaat vervangen.

Ik vergat nog de kursus Brugs van de Stad Brugge en de kursus West-Vlaams van de VDAB-West-Vlaanderen.

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=IS2G7UGC
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=8J207R43

Als dit geen duidelijk teken is van een opmars van het Westvlaams in West-Vlaanderen, dan weet ik het ook niet meer. De reaktie van een Nederlandse eenheidstaal is altijd dezelfde: ofwel ontkennen ofwel verbieden.
Och Doomy, zolang het allemaal binnen West-Vlaanderen blijft, je doet maar. Op zijn West-Vlaams gezegd: "T'is voe mien wel wè!". Maar ik betwijfel toch dat Fluppe Kowlier met zijn "Mien Moaten" in een voor anderen verstaanbare taal naar buiten treedt. Telkens ik toevallig Kowlier op de radio hoor ga ik praktisch met mijn oor op het toestel liggen om toch maar te proberen er iets van te snappen. Wel, als geboren West-Vlaming versta ik er geen tien procent van. Misschien is het Izegems iets dat zelfs voor andere inboorlingen uit W-Vl. moeilijk te vatten is. Kowlier heeft nochtans talent en ik ben ervan overtuigd dat hij het er ook goed zou vanaf brengen in het Nederlands.
Oud 12 november 2009, 16:13   #624
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Och Doomy, zolang het allemaal binnen West-Vlaanderen blijft, je doet maar.
Ik vraag toch niks anders? Ik vraag niet dat het ook een officiële erkenning buiten West-Vlaanderen krijgt, wel dat de feitelijke tweetaligheid Westvlaams-Nederlands binnen West-Vlaanderen wordt erkent. Maar zelfs daarvan maken voorstanders van een Nederlandse eenheidstaal al problemen, zowel deze onder de flaminganten als deze onder de belgicisten. Westvlaams is nochtans de eeuwenoude taal van 90% van de inwoners van West-Vlaanderen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 12 november 2009, 16:16   #625
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik betwijfel toch dat Fluppe Kowlier met zijn "Mien Moaten" in een voor anderen verstaanbare taal naar buiten treedt.
Als niet-West-Vlaming ervaar ik geen problemen om dat liedje te begrijpen. Ik versta die kerel eerlijk gezegd beter wanneer hij zingt dan wanneer hij gewoon spreekt/mompelt.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 16:19   #626
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
we kunnen toch beiden spreken Doomy?
het algemeen nederlands en ons eigen dialect.
Waarom kan dit dan geen officiële erkenning krijgen?

Citaat:
niemand heeft ooit gezegd, behalve Belgie in de 19e eeuw en de Franstalige Belgische politici in de 20-21e eeuw, dat de dialecten moeten worden vernietigd.
Ha nee? Toen er in de kranten over de kursussen Westvlaams van de Stad Brugge en VDAB-West-Vlaanderen werd geschreven eisten veel flamiganten een verbod op deze kursussen.

westhoek.jpg
Oud 12 november 2009, 16:21   #627
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik betwijfel toch dat Fluppe Kowlier met zijn "Mien Moaten" in een voor anderen verstaanbare taal naar buiten treedt. Telkens ik toevallig Kowlier op de radio hoor ga ik praktisch met mijn oor op het toestel liggen om toch maar te proberen er iets van te snappen. Wel, als geboren West-Vlaming versta ik er geen tien procent van. Misschien is het Izegems iets dat zelfs voor andere inboorlingen uit W-Vl. moeilijk te vatten is.
Als Westhoeker begrijp ik perfekt de andere varianten van het Westvlaams/Zeeuws, ook dit van Filip Kowlier.

westhoek.jpg
Oud 12 november 2009, 16:40   #628
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik betwijfel toch dat Fluppe Kowlier met zijn "Mien Moaten" in een voor anderen verstaanbare taal naar buiten treedt. Telkens ik toevallig Kowlier op de radio hoor ga ik praktisch met mijn oor op het toestel liggen om toch maar te proberen er iets van te snappen.

Cicatris (aka Samir 28/01/1986)

Deze man verstaan we wél.

En ook uit West Vlaanderen.

"Héél even ontstond er opschuddding in de gezapig slapende Vlaamse media vorig jaar (2008). Een rapper uit West Vlaanderen Thecicatris samen met rapper Psycho die ongewoon hard, voor Vlaamse muziekbegrippen althans, uithaalde naar Filip Dewinter. "

Bekend raken zul je zeker doen,
Met een kogel in je kop,
En je kan er niets aan doen.
.

Filip Dewinter van het Vlaams Belang,
Te vergelijken met een hoer van de KK Klan.

YouTube weigerde , terecht, de upload te verwijderen, maar zoals te doen gebruikelijk werd er druk uitgeoefend op de uploader van de muziekfile. En foetsie was de originele link. Maar altijd is er weer een vriendelijk persoon die minder onder de indruk is van publieke commotie. Dus daar was het lied plots weer beschikbaar: Luister hier Filip Dewinter - Je mag de kk kanker krijgen.

Inmiddels kwam Samir met een opvolger die ook zeer verstaanbaar is:

"Wilders, Dewinter,
Het is dezelfde flikker,
Die mensen ophitst,
En daarop blijft kicken."

"De dood van Van Gogh,
Het is slechts een verwijzing,
Dus blijf kalm,
Want dit is geen doodsbedreiging."

http://www.youtube.com/watch?v=MkcI0_ZlBKU
The Payback - TheCicatris (700 hits)

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 12 november 2009 om 16:41.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 17:01   #629
Shadowke

Standaard

Citaat:
Waarom kan dit dan geen officiële erkenning krijgen?

Ha nee? Toen er in de kranten over de kursussen Westvlaams van de Stad Brugge en VDAB-West-Vlaanderen werd geschreven eisten veel flamiganten een verbod op deze kursussen.
ik ben geen flamingant.
dus ben er niet tegen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 20:01   #630
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik ben geen flamingant.
dus ben er niet tegen.
Sins wanneer bent U dan geen flamingant meer als ik vragen mag ?
U vreet Walen immers rauw.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 20:40   #631
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Sins wanneer bent U dan geen flamingant meer als ik vragen mag ?
U vreet Walen immers rauw.
jij vreet Vlamingen rauw, wat ben jij dan???
Oud 12 november 2009, 20:42   #632
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jij vreet Vlamingen rauw, wat ben jij dan???
Naar de waalse vlag kijkend is hij dus een kieken,maar dan één zonder kop....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 20:48   #633
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Naar de waalse vlag kijkend is hij dus een kieken,maar dan één zonder kop....
Nogal kras dat een stuk pluimvee de leeuw pluimt.
Oud 12 november 2009, 22:50   #634
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Elders ook in West-Vlaanderen

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...&postcode=8500

VDAB geeft cursussen 'West-Vlams voe behunners'
Den Will ook!
http://www.youtube.com/watch?v=K6ndJz6ohz8

Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 22:55   #635
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Wat doet die rappert hier? Die heeft zat topics in k&k om in gepost te worden.
Oud 12 november 2009, 23:17   #636
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bent helemaal geen Nederlander die in België woont maar probeert enkel de wet te omzeilen door als Belg via een Nederlandse kennis zo'n Smartcard, enkel bedoeld voor Nederlanders, te bemachtigen.
U snapt er dus echt niets van.

Om een smartcard van Canal Digitaal te kopen, hoeft men helemaal geen Nederlander te zijn. Net zo min moet je Belg zijn om een smartcard van TV Vlaanderen te kopen. Je gaat gewoon naar een telewinkel in resp. België of Nederland. Een Turk kan een smartcard kopen, net als een Griek, Amerikaan, Spanjaard... 't maakt hoegenaamd niet uit welke nationaliteit je bezit.

Die smartcards zijn niet nationaliteitsgebonden, maar de registratie ervan is voor een aantal smartcards gebonden aan de domicilie van de geregistreerde persoon.

Kortom, jongen, voor u met onzinnige kritiek aan komt hollen, ga eerst even na voor dit eigenlijk overgaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 23:26   #637
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet de bedoeling van de wet niet zelf interpreteren; de wet is de wet volgens Jan en men wil niet dat mensen zonder adres in Nederland met een Nederlandse Smartcard werken.
U weet er echt niets van. Bij TV Vlaanderen als Canal Digitaal kan men onder eenzelfde adres meerdere smartcards registreren. Nergens in de overeenkomst staat dat alle smartcards op dezelfde adres horen gebruikt te worden of dat dit enkel in Nederland mag. Wel integendeel, er wordt vermeld dat het stralingsgebied van beide paketten heel West-Europa omvat.
Oud 12 november 2009, 23:29   #638
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag toch niks anders? Ik vraag niet dat het ook een officiële erkenning buiten West-Vlaanderen krijgt, wel dat de feitelijke tweetaligheid Westvlaams-Nederlands binnen West-Vlaanderen wordt erkent. Maar zelfs daarvan maken voorstanders van een Nederlandse eenheidstaal al problemen, zowel deze onder de flaminganten als deze onder de belgicisten. Westvlaams is nochtans de eeuwenoude taal van 90% van de inwoners van West-Vlaanderen.
In een bepaalde delen van West-Vlaanderen is een bepaald overgangsdialect met sterke Oost-Vlaamse kenmerken de gangbare omgangstaal.

West-Vlaams als dusdanig is niet de "eeuwenoude" cultuurtaal geweest. Al in de middeleeuwen trachtten de schrijvers een uitgezuiverde en voor andere Dietstaligen begrijpbare schrifttaal op te stellen. Dus, zeker geen zuiver dialect, wel integendeel. Ook de grote rederijkers uit dat deel van het Vlaamse graafschap hebben niet het dialect gebruikt, maar de toenmalige cultuurtaal (denken we maar aan de grote toneelschrijver uit Duinkerke, De Swaen).
Oud 13 november 2009, 07:42   #639
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U weet er echt niets van. Bij TV Vlaanderen als Canal Digitaal kan men onder eenzelfde adres meerdere smartcards registreren. Nergens in de overeenkomst staat dat alle smartcards op dezelfde adres horen gebruikt te worden of dat dit enkel in Nederland mag. Wel integendeel, er wordt vermeld dat het stralingsgebied van beide paketten heel West-Europa omvat.
Je omzeilt de wet. Canal Digitaal is enkel mensen bedoeld voor mensen met een adres in Nederland.
Wie zijn eigen adres in Waregem opgeeft, kan geen Smartcard krijgen voor Canal Digitaal.

Omgekeerd:
Let wel op!
Voor de registratie van TV Vlaanderen dient u altijd een Belgisch adres en bank op te geven!
http://www.asat.nl/vlaanderen-smartc...ule-p-465.html
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 07:47   #640
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die smartcards zijn niet nationaliteitsgebonden, maar de registratie ervan is voor een aantal smartcards gebonden aan de domicilie van de geregistreerde persoon.
Mocht Canal Digital ook voor Vlamingen bedoeld zijn, dan zou je met je adres in Waregem er 1 kunnen kopen, maar dat kan niet!

Registratie alleen op Nederlands adres.
https://www.cardwriter.nl/nl/assets/own/sitemap19.html
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be