Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2009, 19:15   #321
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik denk dat je de wil van het Brusselse volk zal moeten respecteren, of ziet U dat anders ?
Zijn Brusselaars nu opeens een volk volgens jou? Geen Belgen dus?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 19:49   #322
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je de wil van het Brusselse volk zal moeten respecteren, of ziet U dat anders ?
Ik denk dat je dan ook de wil van het Waalse volk zal moeten respecteren. Of hebben die nu wéér geen keus en mogen ze net als vroeger hun Brusselse Heren dienen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 20:02   #323
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Zijn Brusselaars nu opeens een volk volgens jou? Geen Belgen dus?
Nope, de Brusselse kiezers.
U moet nu niet beginnen met kommaneuken als het over een ernstige zaak gaat.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 22:56   #324
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nope, de Brusselse kiezers.
U moet nu niet beginnen met kommaneuken als het over een ernstige zaak gaat.
Er is nogal een verschil tussen volkeren en een bevolking.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 23:09   #325
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Een grote stad hoeft zich geen zorgen te maken.
Neen? U lijkt verdacht veel op die minister die indertijd stelde dat het begrotingstekort er op een dag is gekomen en dat dit tekort op een dag ook weer "zo" zal verdwijnen. Kortom, u schijnt blind te zijn voor de huidige en toekomstige problemen waarmee Brussel geconfronteerd wordt.

Nu al kampen heel wat Brusselse gemeenten met een enorm tekort en weten ze niet om te gaan met de sociaal-economische problemen waarmee hun bevolking kampt. Ook het Brussels Gewest is bijna voortdurend op zoek naar vers geld, want Brussel blijkt een bodemloos vat te zijn. Enkel geld uit Vlaanderen kan de zaak nog enigszins rechthouden.

Dus, een stad als Brussel "hoeft zich geen zorgen te maken"... Tja, dat is blind zijn voor de werkelijkheid!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 23:18   #326
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Elk jaar trekken hele groepen Frans-talige Belgen naar de Vlaamse Kust (velen hebben er trouwens een appartementje), elk weekend trekken hele groepen Frans-talige Belgen naar Antwerpen om te winkelen, ...

Er zijn daar mensen bij die al eens een woordje Nederlands zullen praten, er zijn er zelfs die meer dan één woordje Nederlands zullen gebruiken, maar er zijn er helaas ook een heleboel die zelfs als ze zich in Vlaanderen vestigen het blijven vertikken een gebaar van goede wil te tonen en er op staan ALTIJD en OVERAL in de énige taal die ze beheersen bediend te worden.

Ik snap niet hoe u die laatste groep mensen zo hardnekkig kunt blijven verdedigen, echt niet.

Ik verwacht van pakweg Parijzenaars niet dat ze zich in het Nederlands uit de slag kunnen trekken, maar èlke 'Belg' zou toch minstens in staat moeten zijn zich in het Nederlands te verontschuldigen voor zijn gebrekkige kennis van die taal.

Het is echt niet moeilijk, hoor:

"Sorry, meneer/mevrouw, neemt u mij niet kwalijk, ik spreek eigenlijk geen Nederlands. Kunt u mij soms in het Frans verder helpen?"

Na één week elke dag tien keer die twee zinnetjes herhaald te hebben zou dat toch wel moeten lukken, niet?

Als mijn Frans-talige landgenoten zelfs die minimale inspanning (anderhalf uur op 168, dat is nog geen één procent) niet kunnen opbrengen, moet ik dan echt nog rekening gaan houden met wat zij eventueel zouden kunnen willen?
Natuurlijk zou het beter zijn dat ze Nederlands spreken maar dat is ook niet het einde van de wereld voor de zeer weinige "contacten" die ze er met de Vlamingen hebben. Wat ik al zeer positief vind, is dat nog heel veel Franstaligen naar Vlaanderen gaan en dat ze zich niet door het groei van het Vlaams-Nationalisme laten intimideren.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 23:32   #327
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Natuurlijk zou het beter zijn dat ze Nederlands spreken maar dat is ook niet het einde van de wereld voor de zeer weinige "contacten" die ze er met de Vlamingen hebben. Wat ik al zeer positief vind, is dat nog heel veel Franstaligen naar Vlaanderen gaan en dat ze zich niet door het groei van het Vlaams-Nationalisme laten intimideren.
Waarom zouden ze zich daardoor geïntimideerd moeten of kunnen voelen?
Oud 12 november 2009, 23:33   #328
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het ook tof dat er nog altijd veel Frans-taligen naar Vlaanderen gaan, Everytime, maar ik hoop toch dat de koppigaards onder hen, die nooit, maar dan ook ècht NOOIT ook maar de minste moeite doen een absoluut minimum aan openheid naar de Vlamingen toe te vertonen (door bijvoorbeeld die twee domme zinnetjes die ik opgaf te gebruiken) goed beseffen dat ze het imago van de Frans-talige Belgen absoluut geen goed doen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 23:39   #329
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen? U lijkt verdacht veel op die minister die indertijd stelde dat het begrotingstekort er op een dag is gekomen en dat dit tekort op een dag ook weer "zo" zal verdwijnen. Kortom, u schijnt blind te zijn voor de huidige en toekomstige problemen waarmee Brussel geconfronteerd wordt.

Nu al kampen heel wat Brusselse gemeenten met een enorm tekort en weten ze niet om te gaan met de sociaal-economische problemen waarmee hun bevolking kampt. Ook het Brussels Gewest is bijna voortdurend op zoek naar vers geld, want Brussel blijkt een bodemloos vat te zijn. Enkel geld uit Vlaanderen kan de zaak nog enigszins rechthouden.

Dus, een stad als Brussel "hoeft zich geen zorgen te maken"... Tja, dat is blind zijn voor de werkelijkheid!

Het wordt ècht een 'rude awakening' als het éénmaal zo ver komt dat Brussel (en bij uitbreiding héél Frans-talig Belgique) het zonder de boches du nord zal mogen redden.

Ik zou er toch niet bij willen zijn.

Laatst gewijzigd door djimi : 12 november 2009 om 23:56.
Oud 12 november 2009, 23:50   #330
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zouden ze zich daardoor geïntimideerd moeten of kunnen voelen?

Door het feit dat we scheef bekeken zouden zijn omdat we er onder ons in het Frans spreken! Dat is trouwens al gebeurd maar dat is niet ONS probleem. We lachen ermee. Het is zeker niet een "Helaba! U bent in Vlaanderen! Nederlands alstublieft!" die ons zal stoppen in het Frans onder ons te spreken.

Laatst gewijzigd door Everytime : 12 november 2009 om 23:50.
Oud 12 november 2009, 23:51   #331
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door het feit dat we scheef bekeken zouden zijn omdat we er onder ons in het Frans spreken! Dat is trouwens al gebeurd maar dat is niet ONS probleem. We lachen ermee. Het is zeker niet een "Helaba! U bent in Vlaanderen! Nederlands alstublieft!" die ons zal stoppen in het Frans onder ons te spreken.
Kijk maar uit.
De Groot-Moeder-Kloek is watching you.......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 23:54   #332
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als in Waregem, Kortrijk, Roeselare, Gent of Brugge loop, en er Franstaligen hoor praten heb ik nog nooit "scheef zien kijken". Ik geloof dat sommigen strijden tegen windmolens!
Oud 12 november 2009, 23:59   #333
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onder elkaar spreken 'jullie' uiteraard wat 'jullie' willen, Everytime, maar daar gaat het hier niet om en dat weet je goed genoeg.

Het gaat om de taal die 'jullie' met 'òns' - ge weet wel, 'jullie' landgenoten - willen/durven/kunnen spreken.

Oud 13 november 2009, 00:01   #334
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als in Waregem, Kortrijk, Roeselare, Gent of Brugge loop, en er Franstaligen hoor praten heb ik nog nooit "scheef zien kijken". Ik geloof dat sommigen strijden tegen windmolens!
Het is een minderheid maar dat is al gebeurd en dat is niet erg : we laten ze praten!
Oud 13 november 2009, 00:01   #335
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat is er verkeerd met 'liefde voor Duits', als ik vragen mag?

Goethe, Heine, Schopenhauer, Nietzsche, Kant, Brecht, Musil, ... in originele versie willen kunnen lezen is toch geen misdaad?

De Lieder van Schumann willen kunnen begrijpen en meezingen toch ook niet?

Of wil je graag iets anders insinueren?

Zo ja, toon dan wat meer lef en kom er vlakaf voor uit.
Hij zal Karl Marx insinueren, denk ik.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 00:05   #336
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onder elkaar spreken 'jullie' uiteraard wat 'jullie' willen, Everytime, maar daar gaat het hier niet om en dat weet je goed genoeg.

Het gaat om de taal die 'jullie' met 'òns' - ge weet wel, 'jullie' landgenoten - willen/durven/kunnen spreken.
Mij zal het inderdaad ook worst wezen wat ze onder elkaar spreken. Al spreken ze Oudperzisch of Swahili, wat telt is immers het respect voor de taalwetten.
Oud 13 november 2009, 00:08   #337
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Welke "contacten" hebben we nog met de Vlamingen? Allez, neem de Vlaamse Kust : de "contacten" zich beperken tot de bestelling van dranken en gerechten, het kopen van iets anders (kranten, ijsjes, brood, enz...) en de ene of andere zin met de hoteluitbater. Daar stoppen onze "contacten" met de Vlamingen aan de Kust.
Oud 13 november 2009, 00:17   #338
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke "contacten" hebben we nog met de Vlamingen? Allez, neem de Vlaamse Kust : de "contacten" zich beperken tot de bestelling van dranken en gerechten, het kopen van iets anders (kranten, ijsjes, brood, enz...) en de ene of andere zin met de hoteluitbater. Daar stoppen onze "contacten" met de Vlamingen aan de Kust.
Echt iets om trots op te zijn, prat op te gaan, rond te bazuinen, aan de grote klok te hangen en van de daken te schreeuwen.

Laatst gewijzigd door djimi : 13 november 2009 om 00:18.
Oud 13 november 2009, 00:19   #339
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Hij zal Karl Marx insinueren, denk ik.
Dat ik d�*�*r niet aan gedacht heb

Blij dat jij er ook nog bent!

Oud 13 november 2009, 00:23   #340
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind je 'repli sur soi' een correcte omschrijving van die houding (waarbij ik in het midden laat of jouw bewering klopt of niet)?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be