Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2009, 21:50   #281
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U doet toch hetzelfde?
Zou hij het echt niet snappen?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 21:51   #282
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zou hij het echt niet snappen?
Ik heb er mijn ernstige twijfels over. En wat erger is in dit geval: onwetend kan men niet eens zondigen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 21:51   #283
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

sgoe system, als je het zo speelt ben je niet beter dan de waal en henri1.
altijd een zondebok zoeken omdat jullie zo frustro zijn omdat belgie uiteen aant vallen is.
dus negeer ik nu ook jouw posts.
vaarwel!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 12 november 2009 om 21:52.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 21:52   #284
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
vaarwel!
hahahahahhaa een echte "trol" ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 22:03   #285
system
Banneling

Standaard

Citaat:
altijd een zondebok zoeken omdat jullie zo frustro zijn omdat belgie uiteen aant vallen is.
vaarwel!
Waarom zijn die zgn 'grootnederlanders' toch allemaal zo'n kruidjes-roer-me-niet. Ik begrijp dat niet. Erg groot zijn ze op bepaalde vlakken alleszins niet. U bijvoorbeeld, moogt me uitmaken voor alle vuile vis die er in de Maas nog zwemt. U doet maar. Dat gaat één oor in en de ander weer uit. En daarmee is de kous af. Dat is de enige houding die men moet aannemen. Bannen of iemand op negeerlijsten zetten, enz, vind ik hoogst kinderachtig en getuigt van faalangst.

Laatst gewijzigd door system : 12 november 2009 om 22:08.
Oud 12 november 2009, 22:49   #286
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zijn die zgn 'grootnederlanders' toch allemaal zo'n kruidjes-roer-me-niet. Ik begrijp dat niet. Erg groot zijn ze op bepaalde vlakken alleszins niet. U bijvoorbeeld, moogt me uitmaken voor alle vuile vis die er in de Maas nog zwemt. U doet maar. Dat gaat één oor in en de ander weer uit. En daarmee is de kous af. Dat is de enige houding die men moet aannemen. Bannen of iemand op negeerlijsten zetten, enz, vind ik hoogst kinderachtig en getuigt van faalangst.
Negeren is voor negers, geef Egmond geen gelijk!

Oud 12 november 2009, 23:12   #287
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Droogkuis' is toch Algemeen Nederlands. Niet? Toch bij ons in ieder geval. Wij gebruiken die term hier in de Zuidelijke Nederlanden. U doet toch niets verkeerd door hen 'droogkuis ' aan te leren. Of wel?

Neen, echt , u bedoelt het weliswaar goed, maar heel uw uitleg raakt voor het grootste stuk noch kant noch wal.
Het is 'kant noch wal', eigenlijk, maar soit.

Het woord 'droogkuis' wordt gebruikt door een slordige 6 van de ongeveer 22 miljoen Nederlands-taligen, het woord 'stomerij' door de rest.

Ik vertel dat ook aan mijn leerlingen.

Ik hoop dat dat nog mag.

Indien u vindt dat ik over de schreef ga:

u kunt altijd uw beklag gaan doen bij de Ministre de l'Enseignement de la Communauté française de Belgique, mijn werkgever.

Laat hèm dan maar beslissen wat ik voortaan moet doen, OK?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 23:21   #288
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
noord- en zuid-vlamingen? waar slaat dat nu op!
Ik blijf West-Vlaming, maar zal voortaan niet aarzelen mij ook Heelnederlander (zonder streepke, om geen verwarring te scheppen ) te noemen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 23:59   #289
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
als ze toch zo overtuigd zijn van hun gelijk dat ze dan een partij oprichten tegen de volgende verkiezing. eens zien waar ze uitkomen, maar ik vrees ervoor dat het bij wat gezever gaat blijven op het web, , en dat ze nooit de kiesdrempel halen
wij willen zelfs helpen zoeken achter een naam voor dat partijtje van onze schaduw en zijn vrienden.

Laatst gewijzigd door De Waal : 12 november 2009 om 23:59.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 01:33   #290
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
als ze toch zo overtuigd zijn van hun gelijk dat ze dan een partij oprichten tegen de volgende verkiezing. eens zien waar ze uitkomen, maar ik vrees ervoor dat het bij wat gezever gaat blijven op het web, , en dat ze nooit de kiesdrempel halen
wij willen zelfs helpen zoeken achter een naam voor dat partijtje van onze schaduw en zijn vrienden.
Er zijn al een aantal succesvolle Vlaamsgezinde partijen, zoals de LDD/NVA/VB. Voor de Belgicisten is er het succesvolle BUB.

Laatst gewijzigd door Fetai : 13 november 2009 om 01:33.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 08:22   #291
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Mag allemaal waar zijn. Alleen, wij hier in Vlaanderen spreken Zuid-Nederlands. En ons Zuid-Nederlands of Vlaams, moet niet onderdoen voor het Noord-Nederlands. En door die Vlaamse lakeien in de Taalunie worden onze Vlaamse leerkrachten in onze Vlaamse scholen opgelegd Noord-Nederlandse woorden aan te leren aan onze Vlaamse kinderen. Woorden dus die wij hier niet gebruiken.

Mochten de heren dus werkelijk een echte 'taalunie' beogen, dan wordt het tijd dat deze kornuiten tevens Zuid-Nederlandse woorden gaan opleggen aan de Nederlandse kinderen in de scholen in Nederland. Maar daar halen onze Noord-Nederlanders hun neus voor op.
Ook in Nederland worden steeds vaker Vlaamse woorden gebruikt ,met name door de media .Het is je reinste taalverloedering.
Enkele weken terug ,hoorde ik op TV en las ik in kranten over " verkiezingen in de gewesten van Rusland" Dit was de eerst keer, dat dit in Nederland zo werd gezegd.
Tot nu toe ,werd hier altijd over "de Republieken van Rusland" gesproken.

Nog een paar jaar en de media praten hier over de gewesten van Europa i.p.v de staten.
Dus ik ben het in dit geval helemaal met je eens, Nederland en Vlaanderen ieder een eigen woordenboek, om taalverloedering tegen te gaan.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 09:54   #292
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Ook in Nederland worden steeds vaker Vlaamse woorden gebruikt ,met name door de media .Het is je reinste taalverloedering.
Enkele weken terug ,hoorde ik op TV en las ik in kranten over " verkiezingen in de gewesten van Rusland" Dit was de eerst keer, dat dit in Nederland zo werd gezegd.

Nog een paar jaar en de media praten hier over de gewesten van Europa i.p.v de staten.
Dus ik ben het in dit geval helemaal met je eens, Nederland en Vlaanderen ieder een eigen woordenboek, om taalverloedering tegen te gaan.
Dus wat ik reeds lang vermoedde, blijkt effectief de waarheid te zijn. Nederlanders zijn niet in het minst geneigd om Zuid-Nederlandse woorden te aanvaarden. Meer nog, het opnemen van Zuid-Nederlandse woorden in het Nederlands staat bij hen gelijk aan 'taalverloedering'. Goed om te onthouden.

Laatst gewijzigd door system : 13 november 2009 om 09:58.
Oud 13 november 2009, 10:53   #293
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus wat ik reeds lang vermoedde, blijkt effectief de waarheid te zijn. Nederlanders zijn niet in het minst geneigd om Zuid-Nederlandse woorden te aanvaarden. Meer nog, het opnemen van Zuid-Nederlandse woorden in het Nederlands staat bij hen gelijk aan 'taalverloedering'. Goed om te onthouden.
volgens mij citeer je om deze stelling te staven toch echt een ingezonden lezersbrief (in dit geval van Sidharta), om daar conclusies aan te verbinden over het gedrag van geheel Noord-Nederland. Dat lijkt mij nogal sterk.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 10:56   #294
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
volgens mij citeer je om deze stelling te staven toch echt een ingezonden lezersbrief (in dit geval van Sidharta), om daar conclusies aan te verbinden over het gedrag van geheel Noord-Nederland. Dat lijkt mij nogal sterk.
Ja ergens hebt u wel een punt, maar ik de praktijk zie ik toch maar weinig Nederlanders die Zuid-Nederlandse of Vlaamse woorden gebruiken. Wij echter zouden wel moeten 'stomerij' gebruiken. En de 'jij, én de 'je' en de 'jullie' en wat weet ik nog niet allemaal. Dat zijn de feiten. Al aan gedacht?
Oud 13 november 2009, 11:02   #295
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Ja ergens hebt u wel een punt, maar ik de praktijk zie ik toch maar weinig Nederlanders die Zuid-Nederlandse of Vlaamse woorden gebruiken. Wij echter zouden wel moeten 'stomerij' gebruiken. En de 'jij, én de 'je' en de 'jullie' en wat weet ik nog niet allemaal. Dat zijn de feiten. Al aan gedacht?
Prima toch, twee talen en twee woordenboeken.
Zolang Nederland en Vlaanderen twee staten zijn, heeft het ook geen zin om over 1 taal te spreken.
Nederland zit er niet op te wachten om zoveel vertaald Frans over te nemen.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 13 november 2009 om 11:03.
Oud 13 november 2009, 11:15   #296
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Prima toch, twee talen en twee woordenboeken.
Zolang Nederland en Vlaanderen twee staten zijn, heeft het ook geen zin om over 1 taal te spreken.
Nederland zit er niet op te wachten om zoveel vertaald Frans over te nemen.
U zou beter, voordat u anderen lessen meent te geven, uw Noord-Nederlands duchtig zuiveren van Engelse woorden. Ofte: 'Woorden wekken, voorbeelden strekken'.

Misschien aardig om te weten: het woordje 'stoom' is als wetenschappelijke term in 1788 onder Engelse invloed (steam) in zwang gekomen in de Nederlandse taal.

Laatst gewijzigd door system : 13 november 2009 om 11:44.
Oud 13 november 2009, 11:34   #297
Hollander

Standaard

Citaat:
U zou beter, voordat u andere lessen meent te geven, uw Noord-Nederlands duchtig zuiveren van Engelse woorden. Ofte: 'Woorden wekken, voorbeelden strekken'.

Misschien aardig om te weten: het woordje 'stoom' is als wetenschappelijke term in 1788 onder Engelse invloed (steam) in zwang gekomen in de Nederlandse taal.
Dat is inderdaad een aardige anekdote.

Maar bedenk u dat woorden als cookie, yankee, dollar, wallstreet, boss en zelfs Santa Claus vanuit het Nederlands in het Engels zijn geraakt.

(zelfs het prachtige coleslaw)

Talen beinvloeden elkaar altijd over en weer. Daar is niets mis mee. Wij wijzen ook NIET categorisch vlaamse invloeden af, daar zit geen complot achter. Maar uiteraard zullen wij niet in alle gevallen jullie synoniem overnemen, al zou u dat graag zien.
Oud 13 november 2009, 11:38   #298
Hollander

Standaard

en deze is speciaal voor u:

http://en.wiktionary.org/wiki/Transw...f_Dutch_origin
Oud 13 november 2009, 11:39   #299
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Rusland is een samenraapsel van allerlei deelgebieden met verschillende status en naam. Zo zijn er o.a. de 'oblasten', die in het Nederlands te vertalen zijn met 'provincies' of, inderdaad, 'gewesten'.

Citaat:
Dat zou heel goed zo kunnen zijn, maar dat heeft dan weinig tot niets te maken met het overnemen van Vlaamse betekenissen van woorden, noch met verloedering, maar dat heeft dan alles te maken met de vanuit Brussel en Straatsburg aangestuurde eenmaking van Europa d.m.v. het bewust vager maken van de huidige landsgrenzen door de lidstaten geen landen meer te noemen, maar gewesten. Dat past perfect in het beleid van "een verenigd Europa wordt u door de strot geramd, of u dat nu wilt of niet".

Citaat:
Één taal, één woordenboek.

En daar mogen gerust gewestelijke woorden in voorkomen. Zo mogen wat mij betreft bijvoorbeeld 'ui', '(a)juin' en 'siebel' uit respectievelijk het westen van het Nederlandse taalgebied, het zuiden en het noordoosten allen worden opgenomen als synoniemen van elkaar.

Daarbij ook de bedenking dat een woordenboek, zo ook dat van Van Dale, descriptief is, niet normatief.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 11:45   #300
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
U zou beter, voordat u andere lessen meent te geven, uw Noord-Nederlands duchtig zuiveren van Engelse woorden. Ofte: 'Woorden wekken, voorbeelden strekken'.

50% van het Vlaams, dat je in de media hoort en leest is, vertaald Frans.
Moeten we dit allemaal overnemen in Nederland ,omdat Vlaanderen een
Frans wingewest is?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be