![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() sgoe system, als je het zo speelt ben je niet beter dan de waal en henri1.
altijd een zondebok zoeken omdat jullie zo frustro zijn omdat belgie uiteen aant vallen is. dus negeer ik nu ook jouw posts. vaarwel! Laatst gewijzigd door Shadowke : 12 november 2009 om 21:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
Banneling
|
![]() Waarom zijn die zgn 'grootnederlanders' toch allemaal zo'n kruidjes-roer-me-niet. Ik begrijp dat niet. Erg groot zijn ze op bepaalde vlakken alleszins niet. U bijvoorbeeld, moogt me uitmaken voor alle vuile vis die er in de Maas nog zwemt. U doet maar. Dat gaat één oor in en de ander weer uit. En daarmee is de kous af. Dat is de enige houding die men moet aannemen. Bannen of iemand op negeerlijsten zetten, enz, vind ik hoogst kinderachtig en getuigt van faalangst.
Laatst gewijzigd door system : 12 november 2009 om 22:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het woord 'droogkuis' wordt gebruikt door een slordige 6 van de ongeveer 22 miljoen Nederlands-taligen, het woord 'stomerij' door de rest. Ik vertel dat ook aan mijn leerlingen. Ik hoop dat dat nog mag. Indien u vindt dat ik over de schreef ga: u kunt altijd uw beklag gaan doen bij de Ministre de l'Enseignement de la Communauté française de Belgique, mijn werkgever. Laat hèm dan maar beslissen wat ik voortaan moet doen, OK?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik blijf West-Vlaming, maar zal voortaan niet aarzelen mij ook Heelnederlander (zonder streepke, om geen verwarring te scheppen
![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() wij willen zelfs helpen zoeken achter een naam voor dat partijtje van onze schaduw en zijn vrienden. ![]() Laatst gewijzigd door De Waal : 12 november 2009 om 23:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Fetai : 13 november 2009 om 01:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Enkele weken terug ,hoorde ik op TV en las ik in kranten over " verkiezingen in de gewesten van Rusland" Dit was de eerst keer, dat dit in Nederland zo werd gezegd. Tot nu toe ,werd hier altijd over "de Republieken van Rusland" gesproken. Nog een paar jaar en de media praten hier over de gewesten van Europa i.p.v de staten. Dus ik ben het in dit geval helemaal met je eens, Nederland en Vlaanderen ieder een eigen woordenboek, om taalverloedering tegen te gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 13 november 2009 om 09:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#294 |
Banneling
|
![]() Ja ergens hebt u wel een punt, maar ik de praktijk zie ik toch maar weinig Nederlanders die Zuid-Nederlandse of Vlaamse woorden gebruiken. Wij echter zouden wel moeten 'stomerij' gebruiken. En de 'jij, én de 'je' en de 'jullie' en wat weet ik nog niet allemaal. Dat zijn de feiten. Al aan gedacht?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zolang Nederland en Vlaanderen twee staten zijn, heeft het ook geen zin om over 1 taal te spreken. Nederland zit er niet op te wachten om zoveel vertaald Frans over te nemen. Laatst gewijzigd door Sidharta : 13 november 2009 om 11:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien aardig om te weten: het woordje 'stoom' is als wetenschappelijke term in 1788 onder Engelse invloed (steam) in zwang gekomen in de Nederlandse taal. Laatst gewijzigd door system : 13 november 2009 om 11:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
|
![]() Citaat:
Maar bedenk u dat woorden als cookie, yankee, dollar, wallstreet, boss en zelfs Santa Claus vanuit het Nederlands in het Engels zijn geraakt. (zelfs het prachtige coleslaw) Talen beinvloeden elkaar altijd over en weer. Daar is niets mis mee. Wij wijzen ook NIET categorisch vlaamse invloeden af, daar zit geen complot achter. Maar uiteraard zullen wij niet in alle gevallen jullie synoniem overnemen, al zou u dat graag zien.
![]() |
![]() |
#298 |
|
![]()
![]() |
#299 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En daar mogen gerust gewestelijke woorden in voorkomen. Zo mogen wat mij betreft bijvoorbeeld 'ui', '(a)juin' en 'siebel' uit respectievelijk het westen van het Nederlandse taalgebied, het zuiden en het noordoosten allen worden opgenomen als synoniemen van elkaar. Daarbij ook de bedenking dat een woordenboek, zo ook dat van Van Dale, descriptief is, niet normatief. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Moeten we dit allemaal overnemen in Nederland ,omdat Vlaanderen een Frans wingewest is? |
|
![]() |
![]() |