Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2009, 21:33   #401
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
Die expats hebben wel moeite om de toestand in de Rand te begrijpen !

Mooie verhaaltje, gemeentehuis Overijse ...

- Expat : Hi, I am from Canada, can somebody help me in English ?
- Bediende : No, sorry, we can only speak Dutch.
- Expat : Yes but I don't speak Dutch, I know your linguistic problems in Belgium, but please, can you help me in English ?
- Bediende : No, we can't ...
- Expat : eventually in French ?
- Bediende : Only in Dutch.

Zeker, expats vinden Vlaanderen aangenaam !
U houdt van 'mooie' verhaaltjes?

OK, hier volgt er een eentje, waar gebeurd:

djimi snijdt zich per ongeluk in de duim, en begint te bloeden als een zwijn.

djimi neemt een zakdoek om het bloeden wat te stelpen, maar veel haalt dat niet uit.

djimi loopt rap naar de apotheek op het plein niet zo ver van waar hij nu nog steeds woont.

djimi zegt tegen de jonge dame achter de toonbank: "Goeiedag, mevrouw, ik heb dringend snelverband nodig", en wijst daarbij op zijn bloedende duim.

Antwoord van de jonge dame achter de toonbank:

"je ne parle pas flamand."

De jonge dame achter de toonbank trekt daarbij een gezicht alsof ze net een drol doorslikte.

djimi wijst nog eens op z'n duim, maakt een gebaar dat te interpreteren valt als 'omwikkelen van een snelverband' en zegt: "sparadra, alstublieftsilvoeplè."

de jonge dame gaat op haar gemak naar de kast, haalt een pakje snelverband uit de kast, komt op haar gemak terug, legt het pakje op de toonbank en zegt hoeveel djimi moet betalen (in het Frans, natuurlijk, of wat dacht je?).

djimi brengt snel het verband aan, rekent af, zegt vriendelijk "alstublieft", maar krijgt geen kik terug.

Na ontvangst van het wisselgeld zegt djimi vriendelijk: "dank u wel".

Geen kik.

Als-ie weer op straat staat denkt djimi bij zichzelf: "idioot, je had daar gewoon heel dat rottig kot met bloed moeten bespatten".

Een volgende keer loop ik liever driehonderd meter verder, daar is ook een apotheek. Ik wéét dat ze daar wèl 'flamand' spreken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 13 november 2009 om 21:36.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 21:36   #402
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet goed begrijpen, dat u bij mij altijd van hetzelfde laken een broek krijgt.Alleen, de kleur kunt u niet zelf kiezen.
U kennende zal het kleurtje uiteraard zwart zijn ,en het bouwjaar van het laken ergens tussen 1940 én 1945.....

Wie weet leeft het nog steeds op als het horst Wessellied weerklinkt en wil U daarom er zo graag vanaf....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 21:37   #403
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
U houdt van 'mooie' verhaaltjes?

OK, hier volgt er een eentje, waar gebeurd:

djimi snijdt zich per ongeluk in de duim, en begint te bloeden als een zwijn.

djimi neemt een zakdoek om het bloeden wat te stelpen, maar veel haalt dat niet uit.

djimi loopt rap naar de apotheek op het plein niet zo ver van waar hij nu nog steeds woont.

djimi zegt tegen de jonge dame achter de toonbank: "Goeiedag, mevrouw, ik heb dringend snelverband nodig", en wijst daarbij op zijn bloedende duim.

Antwoord van de jonge dame achter de toonbank:

"je ne parle pas flamand."

De jonge dame achter de toonbank trekt daarbij een gezicht alsof ze net een drol doorslikte.

djimi wijst nog eens op z'n duim, maakt een gebaar dat te interpreteren valt als 'omwikkelen van een snelverband' en zegt: "sparadra, alstublieftsilvoeplè"

de jonge dame gaat op haar gemak naar de kast, haalt een pakje snelverband uit de kast, komt op haar gemak terug, legt het pakje op de toonbank en zegt hoeveel djimi moet betalen.

djimi rekent af, zegt vriendelijk "alstublieft", maar krijgt geen kik terug.

Na ontvangst van het wisselgeld zegt djimi vriendelijk: "dank u wel".

Geen kik.

Als-ie weer op straat staat denkt djimi bij zichzelf: "idioot, je had daar gewoon heel dat rottig kot met bloed moeten bespatten".

Een volgende keer loop ik liever driehonderd meter verder, daar is ook een apotheek. Ik wéét dat ze daar wèl 'flamand' spreken.
Als het waar is wat u komt te vertellen, dan kan ik uw ergernis zeer zeker begrijpen. De dame had minsters een ernstige poging moeten doen om Nederlands of Vlaams te spreken.

Laatst gewijzigd door system : 13 november 2009 om 21:37.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 21:38   #404
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Probeer als je er ooit eens de gelegenheid toe hebt een in het Frans gesynchroniseerde 'Pink Panther'-film te zien. En turf zelf mee welke grapppige pointes de Franstaligen zo allemaal moeten missen.

Brrrrrrr, is dat griezelen, zeg.

Oud 13 november 2009, 21:40   #405
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het waar is wat u komt te vertellen, dan kan ik uw ergernis zeer zeker begrijpen. De dame had minsters een ernstige poging moeten doen om Nederlands of Vlaams te spreken.
zo zijn er genoeg Vlamingen die zo'n verhalen kunnen vertellen hoor.
Oud 13 november 2009, 21:41   #406
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
zo zijn er genoeg Vlamingen die zo'n verhalen kunnen vertellen hoor.
Ik ken Brussel wel. Maar zoiets ben ik toch nooit tegengekomen.
Oud 13 november 2009, 21:50   #407
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet,lakeien spreken toch immer spontaan de taal van hun meesters....
Oud 13 november 2009, 21:52   #408
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het IS waar, system, en ik vrees dat ik op die dag 'de knop' heb 'omgedraaid'.

Sinds ik in Bruxelles ben komen wonen, maakte ik regelmatig van die dingen mee, in cafés, in restaurants, in kruidenierszaken, bij bakkers, in de supermarkt, op de tram, ...

Steeds weer dacht ik: och, ik kan altijd naar een �*ndere winkel lopen, hé, zo erg is dat nu ook weer niet, mijn leven is niet in gevaar, ...

Maar in dit geval slaagde ik er niet in dat van mij af te schudden.

Stel dat ik ooit iets ècht ernstig voor heb, en dringend medische hulp van doen heb, en ik kom terecht bij één van de talrijke Nederlands-onkundigen hier, en ik krijg niet in het Frans uitgelegd wat er scheelt of wat ik nodig heb:

ik mag er niet aan denken.

Ik begin te begrijpen waarom zo veel Vlamingen hier weg trekken/hier niet eens willen komen wonen.

Maar ik ben niet van plan mij zo maar te laten afschepen.

Die waanzin MOET stoppen.
Die systematische verachting van de belangrijkste taal van het land MOET verdwijnen.
De Frans-talige Brusselaars met een maatschappelijk belangrijke functie, zoals dokters, apothekers, politie-agenten, ... MOETEN en ZULLEN Nederlands leren, tegen heug en meug.

Thuis, onder vrienden, in hun vrije tijd spreken ze wat ze willen, maar bij het contact met hun 'publiek' zullen ze ook ons Nederlands-taligen in onze taal verder helpen.

Oud 13 november 2009, 21:54   #409
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Prijs u dan maar gelukkig, zou ik zeggen.

Oud 13 november 2009, 22:03   #410
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Natuurlijk niet,lakeien spreken toch immer spontaan de taal van hun meesters....
Ik spreek quasi altijd Nederlands in Brussel. Maar, ik geef het toe, af en toe spreek ik er Frans.
Oud 13 november 2009, 22:28   #411
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik spreek quasi altijd Nederlands in Brussel. Maar, ik geef het toe, af en toe spreek ik er Frans.
Ik ook, hoor.

Een vriendelijk oud dametje/heertje dat alleen maar Frans kent, en zich daar voor verontschuldigt ga ik ècht niet zitten afsnauwen of als lucht behandelen.

Als iemand met een Franse nummerplaat mij in het Frans de weg vraagt, zal ik ook wel eens in het Frans (en het Engels, indien bruikbaar) verder helpen (tenzij het een arrogante hufter is, dan spreek ik 'toevallig' alleen maar Nederlands/Engels/Duits of Spaans ).

Jonge kinderen die kalenders van de scouts komen verkopen of zo, krijgen van mij zowel in het Nederlands �*ls het Frans antwoord (in die volgorde, uiteraard), en ik blijf ook heel vriendelijk.

Enzovoort.

Toeristen uit �*ndere landen dan Frankrijk, of allochtonen die hier nog niet lang zijn help ik dan weer liever in het Nederlands en het Engels verder.

Zolang ik er maar toe kan bijdragen dat het imago van Bruxelles als 'ville francophone' een beetje bijgesteld wordt, hé.

Oud 13 november 2009, 22:58   #412
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
In een stad is altijd genoeg veerkracht en dynamisme aanwezig om oplossing te zoeken. Op het platteland (en in VL zit die kerktorenmentaliteit er nog wel goed in), denkt men vaak verstarder.

Brussel zal bijv. wel een oplossing vinden door de mensen die in BXL komen werken te belasten.
Och, u neemt weer eens uw wensdromen voor werkelijkheid. Ik hoop natuurlijk wel dat Brussel opnieuw de nodige veerkracht en ondernemingszin zou weervinden, maar jammer genoeg zien we daar vandaag de dag heel weinig van. Brussel zinkt dieper en dieper in haar eigen problemen. Als men vanuit Brussel "oplossing" denkt gevonden te hebben, roept men steevast dat er meer geld moet komen (vanuit Vlaanderen).

Als Brussel nu al niet de nodige "veerkracht en dynamise" vindt, waarom zou ze dat dan wel later vinden? En waarom komt dit nu al niet aan de oppervlakte?

Brussel los van Vlaanderen zal sowieso de uittocht van vele bedrijven betekenen. Bijgevolg zal Brussel niet al teveel te belasten meer hebben (als ze daartoe al een belastingsovereenkomst kan sluiten).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 22:59   #413
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zou er bijv. van versteld staan hoeveel (jonge) kerels er in Henegouwen zonder complexen met een das van FC Brugge rondlopen en dan in Limburg voor Standard supporteren.
Of hoe azert eens te meer komt aanhollen met allerlei "toevallige" ad hoc-"feiten" die hij uit zijn hoed weet te schudden als de discussie dat noodzakelijk acht.
Oud 13 november 2009, 23:02   #414
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
daar merk ik dus totaal niets van, integendeel zelf. laatst hadden we serieuze problemen met onze trein en de Franstaligen die er zaten zijn goed geholpen geweest door de aanwezige Vlamingen hoor.
Een week geleden was ik in de molen in Deerlijk (waar ons gezin steeds de bloem haalt voor ons eigen bereid brood). Toen de molenaar mijn bestelling opnam, kwam een Franstalig gezin binnen. Ze vroegen naar griesmeel en tarwebloem. De molenaar gaf die mensen tekst en uitleg in het Frans. Zonder probleem en zonder gegrom of wat dan ook.
Oud 13 november 2009, 23:04   #415
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals veel rijkere en middenklasse stadbewoners verlaten zij de te drukke stad en hebben geld genoeg om zich in de rand ervan te vestigen.
Maar... resultaat: ze komen +/- in een ander land terecht.
Logisch dat dat wringt.
En vooral nu ze de overgrote meerderheid uitmaken, gaan ze niet akkoord met wetten die de realiteit niet weerspiegelen.

Ze zouden naar het zuiden van Brussel kunnen trekken in Wallonië; maar dan ben je toch al vrij ver van Brussel en bovendien rond Waterloo enz. = erg duur

Ze denken wellicht: nog enkele generaties op de tanden bijten en dan is de hele rand Franstalig of op zijn minst tweetalig.
Niemand dwingt deze mensen zich in een, volgens u, "+/- ander land" te vestigen. 't Is hun beslissing, hun verantwoordelijkheid. En net zoals eenieder moet men de gevolgen willen en kunnen dragen van een genomen beslissing.
Oud 13 november 2009, 23:06   #416
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
helemaal niet: in VL is de slinger compleet doorgeslagen.
ik hoorde onlangs van iemand dat zijn bloed kookte wanneer hij ook maar 1 woord FR hoorde op Vlaamse bodem en hij werd niet tegengesproken door de aanwezige andere Vlamingen; er was eerder instemmend gemompel.
Daar gaan we weer. Naar vaste traditie heeft azert weer eens een ad hoc-ontmoeting waar, hoe kan het ook anders, "heel toevallig" zijn standpunten mee "bewezen" worden. Ik begin zo stilaan te geloven dat azert in een ernstige vorm lijdt aan een soort confabulatie.
Oud 13 november 2009, 23:10   #417
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Of hoe azert eens te meer komt aanhollen met allerlei "toevallige" ad hoc-"feiten" die hij uit zijn hoed weet te schudden als de discussie dat noodzakelijk acht.
Een rijke verbeelding en een uitstekende duim zal eerder korter bij de waarheid zijn....

Als je hem zo leest is zijn leven en zijn ontmoetingen één en al toevallig,gewoonweg te véél om waar te zijn....

Hij heeft zijn roeping gemist, dat van het nieuw orakel van delphi bijvoorbeeld...
Oud 13 november 2009, 23:13   #418
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier niet om 'expats', Amerikanen en Nieuw-Zeelanders in België. U gaat het alweer ver zoeken. Het gaat om Engelse reclame, Engelse namen van zeilclubs, 'vergengelsing' van onze taal en noem maar op.
Alhoewel daar weldgelijke tegen gereageerd wordt (ik heb u daar eerder al opgewezen), is dit toch wel van een andere orde dan de olievlek rond Brussel. Van een echte, sociologische of demografische verengelsing is hier immers geen sprake. Ook zijn er geen sociaal-economische krachten die deze uitingen van, in mijn ogen, onnodig Engels tot een bedreiging kunnen vormen voor het Nederlands.

De sociologische verfransing uit vroeger tijden (en de demografische in de Rand in onze tijd) was (en is) van een heel andere orde en behoefde (behoeft) dan ook een veel ingrijpender en drastischer benaderingswijze.
Oud 13 november 2009, 23:15   #419
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet wel toegeven: als je iemand webstek i.p.v. site hoort zeggen, dan weet je: n-va of VB
Thuisblad dat gebruiken ze wel nog niet voor homepage.
Het woord "webstek" werd indertijd voor het eerst gelanceerd op... Studio Brussel.

Als we azert mogen geloven is StuBru dus een of andere afdeling van het Vlaams Belang of de N-VA...
Oud 13 november 2009, 23:20   #420
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die Franstalige schrijvers uit de 19de eeuw waren echte wereldtoppers. de Nederlandstalige stelden niets voor; buiten +/-Gezelle en Multatuli.

Franstaligen lezen niet zo vaak boeken in een andere taal want in hun taal is er al 10 keer meer dan in het NL en de Engelse boeken worden vliegensvlug in het FR vertaald.
Je moet maar eens naar Le Furet du Nord gaan in Rijsel; daar zie je meteen dat het voor Franstaligen onnodig is om iets in een andere taal te lezen; zoveel boeken dat er zijn in het FR.
Met de eerste zin toont u al aan dat u de toenmalige geschiedenis maar fragmentarisch kent. Een Charles de Coster bijvoorbeeld heeft nooit van zijn pen kunnen leven, wel integendeel. Zijn belangrijkste werk "La légende d'Ulenspiegel" kende weinig succes, alhoewel iedereen het nu over eens is dat dit een groot literair werk is. De Coster stierf straatarm en totaal miskend.

Er waren natuurlijk anderen zoals een Maeterlinck bijvoorbeeld.

Natuurlijk waren de Franstalige schrijvers uit België bekend op een grotere schaal dan hun Vlaamse collega's: in de 19e eeuw was het Frans immers een tamelijk verbreide taal in Europa, waardoor hun werken een veel gemakkelijkere afzetmarkt vonden dan die in het Nederlands. Hieruit evenwel concluderen dat hun werken "niets voorstelden", getuigt slechts van uw geringe kennis op literair vlak.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be