![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#503 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De bedoeling de post was alles behalve "een taalklacht indienen". Ik heb het gezegd ... Het was vreemd maar geen schande ! Ik werd in het nederlands bediend. Punt. Ik zou zelfs niet zeggen dat het een "slecht wil" probleem was, ... 2 uur later, in onze kamer hadden wij 2 sympathieke studenten verpleegsters uit Leuven die zonder twijfel niet genoeg tweetalig waren om iemand in het Frans te bedienen. Die weigerden niet frans te spreken ... het was onmogelijk. Voor de rest, was ik niet tweetalig, of had ik geen woord nederlands willen spreken werd ik waarschijnlijk in het Frans bediend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#504 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#505 |
|
![]() inderdaad = beste oplossing
|
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Radio 1 : http://www.radio1.be/programmas/och1/291038 Het blijft een hot item. Nina Verhaeghe legt uit waar het precies over gaat en Xavier De Donnéa, kamerlid voor de MR, en Michel Doomst, kamerlid en burgemeester voor CD&V in een debat over de zin en onzin, de noodzaak of net niet, van een splitsing. 8 oplossingen voor B-H-V http://www.hbvl.be/arch/8-oplossingen-voor-b-h-v-2.aspx 1. Splitsen De eerste mogelijkheid is de splitsing van de kieskring; en dit zonder compensaties voor de Franstaligen. Wie in Vlaanderen komt wonen moet maar Nederlands spreken, is de achterliggende Vlaamse redenering. Maar in dat geval dreigen de Franstaligen dus met poltieke problemen. 2. Inschrijvingsrecht klein De kieskring wordt gesplitst, maar de Franstaligen krijgen het recht om zich voor de verkiezingen in te schrijven in de kieskring Brussel waardoor ze voor Franstalige lijsten kunnen blijven stemmen. De Franstalige partijen verliezen daarmee geen stemmen. 3. Inschrijvingsrecht groot Hetzelfde als het inschrijvingsrecht, maar dan niet alleen voor Franstaligen maar voor iedereen. Hierdoor krijgt iedereen het recht zich in te schrijven voor de kieskring die hij wenst. Dat moet wel zes maanden voor de verkiezingen gebeuren, zodat men het aantal mensen per kieskring kent en op basis daarvan het aantal zetels per kieskring kan bepalen. 4. Twee stembrieven De kieskring wordt gesplitst, maar iedereen krijgt twee stembrieven - eentje met de kandidaten voor de kieskring Vlaams-Brabant en eentje met de kandidaten voor de kieskring Brussel - Waaruit hij er één kiest. 5. Oude kieskringen De kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde wordt niet gesplitst en men keert in de andere provincies terug naar de oude kieskringen. Ook dit is een manier om tegemoet aan het arrest van het Grondwettelijk Hof. In heel België zijn er immers provinciale kieskringen voor de Kamer. Behalve in Vlaams-Brabant. Dat is een discriminatie die men moet wegnemen, zegt het Grondwettelijk Hof. Dat kan door de kieskring B-H-V te splitsen. Maar ook door in heel het land de kleinere arrondissementele kieskringen terug in te voeren. Ook dan is iedereen opnieuw gelijk. 6. Kieskring Brabant Men creëert één grote nieuwe kieskring Brabant (in feite de oude provincie Brabant) die de kieskringen van Leuven, Brussel- Halle-Vilvoorde en Waals-Brabant hergroepeert. 7. Nationale kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde wordt gesplitst en de compensatie is de creatie van een federale kieskring (dus héél België). Daarbij wordt een beperkt aantal Kamerzetels (bijvoorbeeld 15 van de 150) gereserveerd voor de kandidaten en de partijen die in héél het land opkomen. Zo kunnen de Franstaligen uit Halle-Vilvoorde voor Franstalige kandidaten blijven stemmen. 8. Compensaties De laatste mogelijke oplossing is dat de kieskring gesplitst wordt en dat de Franstaligen op een andere manier gecompenseerd worden. Mogelijkheden zijn dan meer geld voor Brussel of de ondertekening van het Europees minderhedenverdrag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#508 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We kunnen België dus probleemloos in twee delen opsplitsen: Vlaanderen in het Noorden, Wallonië in het Zuiden. En dan serieus werk beginnen maken van de Confederatie. Tijd genoeg verloren.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#509 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze mensen moeten voor hun houding niet beloond worden. Splitsing van BHV zonder compensatie is de enige aanvaardbare oplossing. Ook VB-ers worden in Vlaanderen immers niet in de watten gelegd, bien au contraire. Eénmaal die splitsing er gekomen is, kan Vlaanderen nog altijd beslissen genereus te zijn voor �*l zijn bewoners, Frans-taligen inbegrepen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 14 november 2009 om 20:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#511 | |
|
![]() Citaat:
Alle sporen van het FR moeten weg uit VL! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#512 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ze niet willen samenwerken, ook goed, hoor.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#513 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kom regelmatig in VL Ik zie & hoor daar regelmatig FR Ik spreek daar soms zelf FR
|
![]() |
![]() |
![]() |
#514 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#515 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De huidige toestand is op twee punten in strijd met de bestaande regelgeving: enerzijds overschrijdt BHV de bestaande regeling op de kiesomschrijvingen, anderzijds is de apparentering in stirjd met het gelijkheidsbeginsel. Er bestaat geen kiesomschrijving Hasselt meer, maar de grootste kiesomschrijvingen waarbinnen alles gebeurt zijn nu de provincies. Niet langer de oude kiesarrondissementen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#516 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De provincie Brabant bestaat niet en bijgevolg kan die piste niet gevolgd worden. Ook het creëren van een dergelijke provincie kan niet meer, doordat de provincies nu onder het gezag van de gewesten vallen.
Kortom, u kletst maar uit uw nek zonder enige kennis van zaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#517 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#518 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk, T’Sercaes, laat ons nu even, als rationele mensen, de meestal enorm opgeblazen taaltoestanden in België naar een hoekje van de tafel schuiven, en één en ander in de juiste context plaatsen. U bent, net als de meesten hier op het forum, meertalig. Welnu, laat eens zien of u eenzelfde logica hanteert als bijvoorbeeld ik. 1. Taal als communicatiemiddel Als ik in Nederland, in Vlaanderen, of in België tout court om welke reden ook een instelling, een kliniek, een winkel, een school, een restaurant, etc…etc…bezoek waar Nederlands de gebruikstaal is, is er niet één haar op mijn hoofd dat zou overwegen daar Frans of welkdanige andere taal dan het Nederlands te spreken, tenzij men mij zelf verzoekt een andere taal te gebruiken. Dat is voor u net hetzelfde, akkoord ? Als ik in Wallonië of in België tout court, of uiteraard in mijn land zelf om welke reden ook een instelling, een kliniek, een winkel, een school, een restaurant, etc…etc…bezoek waar Frans de gebruikstaal is, is er niet één haar op mijn hoofd dat zou overwegen daar Nederlands of welkdanige andere taal dan het Frans te spreken, tenzij men mij zelf verzoekt een andere taal te gebruiken. Dat is voor u net hetzelfde, akkoord ? Als ik in België in het tweetalig Brussel om welke reden ook een instelling, een kliniek, een winkel, een school, een restaurant, etc…etc…bezoek, zal ik uit wellevendheid dezelfde taal spreken als deze waarmee ik aangesproken wordt. Is dat Nederlands, dan spreek ik Nederlands, is het Frans, dan spreek ik Frans. Maakt men er een mengelmoesje van, dan maak ik er evenzeer een mengelmoesje van. Ik verwacht eenzelfde wellevendheid van degenen die ik er aanspreek in één van de beide talen. Dat is voor u net hetzelfde, akkoord ? Mocht ik bovendien in eender welk van deze of andere gevallen aangesproken worden in het Engels of in eender welke taal die ik voldoende machtig ben, dan zal ook ik die taal gebruiken. Dat is voor u net hetzelfde, akkoord ? De bedoeling bij dit alles is om ons verstaanbaar te maken, en vermits we meertalig zijn kunnen we dat met passende wellevendheid doen in de gebruikstaal van de gelegenheid, streek of land, en in de taal van degene die ons aanspreekt. Anders zou onze meertaligheid overigens geen enkele zin of praktisch nut hebben, akkoord ? 2. Officiële taal in overheidszaken In Frankrijk en in Wallonië is de officiële taal Frans, net zoals dat in Nederland en in Vlaanderen het Nederlands is, net zoals dat in Duitsland het Duits is, net zoals dat in Engeland het Engels is, etc…etc… Geen haar op mijn hoofd zou overwegen van in elk van de gevallen te verwachten, laat staan te eisen dat de overheid mij in een andere taal dan de officiële taal papieren verstrekt of bedient. Akkoord ? 3. De gebruikstaal van een land of streek Welke ook mijn moedertaal weze, als ik in een anderstalig land of gebied ga wonen of zelfs enkel ga werken, zal ik na maximaal enkele maanden de gebruikstaal van dat land of gebied voldoende machtig zijn om die taal te gebruiken in al mijn locale contacten, en zal ik dat vanzelfsprekend en zonder uitzondering ook doen. Akkoord ? 4. Taal als cultuurelement Al het voorgaande zal in generlei mate verhinderen dat ik mijn moedertaal, en de daaraan verbonden eigen cultuur blijf koesteren, wijl het mijn interesse en respect voor en mijn openheid van geest ten aanzien van andere talen en de daaraan verbonden cultuur, inzonderheid deze van de bevolking in wiens midden ik mag leven en werken, nog zal vergroten. Akkoord ? In het licht van dit alles, bent u het met mij eens, T’Serclaes, dat er bij de meertaligen hier en elders die niet volmondig akkoord kunnen gaan met het voormelde, iets schort met hun taalrationaliteit ? En zo ja, vindt u niet, samen met mij, dat het een heilige plicht is van de huidige meertaligen, van welke kunne of afkomst ook, en meer in het bijzonder in België, om het goede voorbeeld te geven aan alle niet-meertaligen, en hen aldus aan te zetten tot het onverwijld zelf verwerven van meertaligheid ? En als het voorgaande ook volgens u de regels en principes der rationaliteit volgt, wat zitten jullie daar dan allen in en om Brussel moeilijk te doen, ook inzake BHV en dergelijke ? Hoe kan het dan dat bijvoorbeeld Maingain, die net het tegenovergestelde predikt, méér dan zijn ene eigen stem haalt bij verkiezingen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#519 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schrijf jij dergelijke leugens ook op het forum van Le Soir, straatrue? Ik denk dat jij juist Vlaanderen hoe langer hoe minder begint te kennen of gewoon jouw eigen wensen voor werkelijkheid begint te nemen...
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 14 november 2009 om 22:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#520 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is in strijd met het beginsel van de gelijkheid. En bijgevolg zie ik niet hoe het Grondwettelijk Hof deze regeling die strijdig is met een fundamenteel beginsel van de wetgeving, enigszins zou kunnen goedkeuren.
|
![]() |
![]() |