![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1481 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mocht het nu zo zijn - los van wat er echt gebeurd is - dat die erbarmelijke omstandigheden nog altijd beter waren dan het vroegere (en op dat moment) alternatief op het platteland, dan weet ik niet of je kan zeggen dat dát welbepaalde kapitalistische transitie zo slecht ging. Zoals je wel weet, moet je vergelijken met het relevante alternatief en niet met de huidige omstandigheden. Of het kapitalisme zo'n negatieve transitie heeft, weet ik niet. Er zijn cijfers die zeggen van wel, en er zijn er uit de IR die zeggen van niet. Het gaat me om het theoretische punt.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 10 november 2009 om 18:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1482 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Denk je dat je nog ooit van deze fvwd-schap af geraakt?
Undefeated Army Bietan Jarrai Laatst gewijzigd door Dronkoers : 10 november 2009 om 19:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1483 |
Parlementslid
|
![]() Roep AdrianHealey uit tot de tweede gedwongen forummer (-ster) van de week ? Als libertarier zal hij die sociale dwang zeker appreciëren.
![]() |
#1484 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn kennis terzake is veel te beperkt om het ook maar aan te durven theoretische punten te maken over kapitalisme (of communisme, ...). Het kan wel zijn dat Pølle zijn vraag zo bedoelde, maar mijn antwoord is het zeker niet. Of het in de 19de eeuw is of nu, ik zie (naast veel positieve punten) veel mensenleed samengaand met het kapitalisme. Dat moet beter kunnen, vind ik dan vanuit mijn onwetenschappelijke gevoelens. We kunnen nu zoveel dat een eeuw geleden ondenkbaar was, waarom kunnen we ons economisch stelsel niet wat vriendelijker maken, met minder slachtoffers dan nu het geval is?
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 11 november 2009 om 09:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1485 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zie maar: Op 20 juni schreef ik: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vrijwilligers die graag door mij voor rotte vis worden uitgemaakt mogen zich melden.
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 11 november 2009 om 10:14. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1486 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 11 november 2009 om 10:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1487 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar we hadden het over de transitie en daarbij is, alweer, belangrijk dat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 11 november 2009 om 17:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1488 |
Minister-President
|
![]() Als ik me er mag inmengen: in uw boekjes van de OS staan toch duidelijke, hypothetische voorbeelden? Als de productie van klompen geautomatiseerd wordt, waar moeten al die klompenmakers dan naartoe?
Al met al is een dergelijke situatie zelfs helemaal niet zó hypothetisch en veroorzaakt zo'n situatie wel degelijk veel leed - ook al is de totale welvaart wél toegenomen.
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 11 november 2009 om 20:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1489 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#1490 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ook meespeelt is welke betere omstandigheden mogelijk zouden zijn. Een voorbeeldje waar de laatste dagen veel aandacht aan werd besteed is wijlen de DDR. De mensen waren daar in het algemeen niet bijster tevreden, al zal hun levenstandaard beslist hoger zijn geweest dan tijdens het nazi-regime, en zeker tijdens de oorlogsjaren. Maar dat was niet de vergelijking die de mensen daar maakten: ze keken over het ijzeren gordijn en zagen dat het beter kon. Bij een economische revolutie vallen mensen met achterhaalde beroepsvaardigheden zonder meer uit de boot. Anderen worden genadeloos uitgebuit, zie maar de kinderarbeid tijdens de industriële revolutie. Politieke en sociale actie maakte daar een einde aan, zonder dat de economie onderging. Kinderarbeid was dus helemaal niet noodzakelijk, maar de goedkope werkrachten waren natuurlijk wel mooi meegenomen zolang het kon. Pech voor de vele kinderen die geen degelijke scholing kregen dus. Dit soort uitwassen van het kapitalisme zijn in theorie misschien noodzakkelijk, voor mij betekent het in elk geval dat we dat beter moeten kunnen. En het kan beter. De informatisering heeft ook veel mensen economisch waardeloos gemaakt, maar de individuele gevolgen zijn minder erg dan in de 19e eeuw. Maar toch moet het nog beter kunnen. Dat is tenminste wat ik hoop.
![]() |
![]() |
#1491 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#1492 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() welke forummer heb jij al binnen gedaan?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1493 |
Minister-President
|
![]() Firestone, kan je niet gewoon iemand anders aanduiden als forummer vd week/mand/jaar/decenium/etc.
Ik zeg maar wat, AdrianHealey misschien...
![]() |
#1494 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het mag beslist op de lijst van nonfictieboeken die iedereen gelezen moet hebben.
![]() |
![]() |
#1495 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kon toch vermoeden dat een braaf dutske zoals ik (
![]()
![]() |
#1496 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wil gerust opnieuw een FVDW ("W" ![]()
![]() |
![]() |
#1497 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zijt ge ze beu?
![]() |
#1498 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1499 |
Minister-President
|
![]() Neu, helemaal niet. Gewoon, afwisselen en zo...
![]() |
#1500 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze later nog eens terug nemen zeg je.
Ah zo.