Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2009, 23:03   #501
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wij zijn Belgen, of U dat nu leuk vindt of niet.
Vertegenwoordig jij meerdere personen of wat? Jij schrijft enkel voor jezelf en niet voor anderen, dus waarom typ je niet in de eerste persoon enkelvoud?
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 14 november 2009 om 23:04.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:10   #502
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Vertegenwoordig jij meerdere personen of wat? Jij schrijft enkel voor jezelf en niet voor anderen, dus waarom typ je niet in de eerste persoon enkelvoud?
Ik voel me ook Belg. En velen met mij.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:10   #503
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij zijn Belgen, of U dat nu leuk vindt of niet.
U bent Belg. Niet "wij".

Ik heb ook een Belgische identiteitskaart, en dat vind ik echt niet leuk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:11   #504
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat kan best

Ik voel me Vlaming en velen met mij.
Oud 14 november 2009, 23:11   #505
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Mag ik er dan nog aan toevoegen dat een Vlaming dit jaar de AKO Literatuurprijs won, dat een Vlaming tevens voorzitter is van deze commissie (Guy Verhofstadt), alsmede een andere Vlaming het Groot Dictee won (dat tevens door een, jawel, Vlaming (Kristien Hemmerechts) was geschreven)?

Je zou haast zeggen dat wij Ollanders ondervertegenwoordigd zijn waar het gaat om invloed op onze gezamenlijke taal. Wij worden stiekem gedomineerd door de Vlamingen.

en u maar klagen, en klagen, en klagen....
Daar gaat het hier niet over. Het gaat over het feit dat u onze taal wilt 'verhollandsen' door ons te verplichten woorden over te nemen die wij hier niet gebruiken en die dus taalvreemd zijn hier.
Oud 14 november 2009, 23:13   #506
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar gaat het hier niet over. Het gaat over het feit dat u onze taal wilt 'verhollandsen' door ons te verplichten woorden over te nemen die wij hier niet gebruiken en die dus taalvreemd zijn hier.
Wel, als u even eerlijk bent dan moet u toegeven dat ik uw taal helemaal niet wil verhollandsen, en dat iku helemaal tot niets wil verplichten.

U zuigt het dus gewoon uit uw duim.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:13   #507
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De discussie ging erover dat ik vind dat de argumentatie van Henri1 zwak was. Henri1 probeert er weer een Nederland-Belgie discussie van te maken door over 'wij Belgen' te beginnen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:14   #508
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U blijft er maar op los lullen.
In Canada spreekt men hetzelfde Frans, alleen met een andere intonatie.
Quebec French (French: le français québécois, le français du Québec), or less often Québécois French, is the predominant variety of the French language in Canada, in its formal and informal registers. Quebec French is used in everyday communication, as well as in education, the media, and government.

...

Historically speaking, the closest relative of Canadian French is the 17th century koiné of Paris.

Formal Canadian French uses essentially the same orthography and grammar as Standard French, with few exceptions, and exhibits moderate lexical differences. Differences in grammar and lexicon become more marked as language becomes less formal.

While phonetic differences also decrease with greater formality, Quebec and European accents are readily distinguishable in all registers. Over time, European French has exerted a strong influence on Quebec French. The phonological features traditionally distinguishing informal Quebec French and formal European French have gradually acquired varying sociolinguistic status, so that certain traits of Quebec French are perceived neutrally or positively by Quebecers, while others are perceived negatively.

...

Formal language

A notable difference in grammar which received considerable attention in France during the 1990s is the feminine form of many professions, which traditionally did not have a feminine form. In Quebec, one writes nearly universally une chercheuse "a researcher", whereas in France, un chercheur and, more recently, une chercheur and une chercheuse, are used.

There are other, sporadic spelling differences. For example, the Office québécois de la langue française recommends the spelling tofou for what is in France tofu "tofu". In grammar, the adjective inuit "Inuit" is invariable in France but, according to official recommendations in Quebec, has regular feminine and plural forms.

Informal language

Grammatical differences between informal spoken Quebec French and the formal language abound. Some of these, such as omission of the negative particle ne, are present in the informal language of speakers of standard European French, while other features, such as use of the interrogative particle -tu, are either peculiar to Quebec or Canadian French or restricted to nonstandard varieties of European French.

...

From Quebec French to Metropolitan French

Char (Chariot) becomes "voiture"

Arrêt becomes "Stop"

Blonde (Blond) becomes "copine"

Chum becomes "copain"

Quebec French lexical innovations

Recently coined words

Clavardage, meaning chat, a contraction of "clavier" (keyboard) and "bavardage" (chat). Verb: clavarder

Courriel, meaning e-mail, a contraction of "courrier électronique" (electronic mail)

Pourriel, meaning spam e-mail, is a contraction of "courriel" (email) and "poubelle" (garbage) but also, it contains the word "pourri" (rotten).

Baladodiffusion, meaning podcasting, a contraction of "baladeur" (walkman) and "radiodiffusion"

Anglicisms

One characteristic of major sociological importance distinguishing Quebec French from European French is the relatively greater number of borrowings from English, especially in the informal spoken language.

In contrast, Quebecers show a stronger aversion to the use of anglicisms in formal contexts than do European francophones, largely because of what the influence of English on their language is held to reveal about the historically superior position of anglophones in Canadian society.

According to Cajolet-Laganière and Martel, out of 4,216 "criticized borrowings from English" in Quebec French that they were able to identify, some 93% have "extremely low frequency" and 60% are obsolete.

Despite this, the prevalence of anglicisms in Quebec French has often been exaggerated. French spoken with a number of anglicisms viewed as excessive may be disparagingly termed franglais.

According to Chantal Bouchard, "While the language spoken in Quebec did indeed gradually accumulate borrowings from English [between 1850 and 1960], it did not change to such an extent as to justify the extraordinarily negative discourse about it between 1940 and 1960. It is instead in the loss of social position suffered by a large proportion of Francophones since the end of the 19th century that one must seek the principal source of this degrading perception."

bron:

http://en.wikipedia.org/wiki/Quebec_...uropean_French

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 14 november 2009 om 23:15.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:14   #509
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel wat woorden die alleen bekend zijn in Nederland behoren ook tot onze taal: zij zijn met taaleigen samengesteld of eruit ontstaan. Vele woorden evenwel die in onze dialecten zitten, komen uit het Frans en zijn heel zeker taalvreemd. Een man als Guido Gezelle - een notoir aanhanger van de "Vlaamse taal" - had een hekel aan dergelijke Franse leenwoorden en wou die vervangen door allerlei purismen die wel taaleigen waren.
Oud 14 november 2009, 23:17   #510
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog nooit zulke onzin gelezen.....

Is het soms in Uw hoofd geslagen,of heeft U mama U als peuter per ongeluk eens met Uw hoofd op de grond laten vallen....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:18   #511
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel wat woorden die alleen bekend zijn in Nederland behoren ook tot onze taal: zij zijn met taaleigen samengesteld of eruit ontstaan. Vele woorden evenwel die in onze dialecten zitten, komen uit het Frans en zijn heel zeker taalvreemd. Een man als Guido Gezelle - een notoir aanhanger van de "Vlaamse taal" - had een hekel aan dergelijke Franse leenwoorden en wou die vervangen door allerlei purismen die wel taaleigen waren.
Daar gaat het ook niet over. Het gaat over het feit dat men ons hier Noord-Nederlandse woorden probeert op te dringen die wij hier niet gebruiken en die onze Vlaamse leerkrachten moeten aanleren op onze Vlaamse scholen aan onze Vlaamse kinderen. Zoals ons traditioneel voorbeeld 'stomerij'. Mij goed, maar dan moeten de Nederlandse kinderen op de Hollandse scholen ook verplicht worden Vlaamse woorden aan te leren. Maar dat vertikken onze goede Nederlandse buren.
Oud 14 november 2009, 23:21   #512
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar gaat het ook niet over. Het gaat over het feit dat men ons hier Noord-Nederlandse woorden probeert op te dringen die wij hier niet gebruiken en die onze Vlaamse leerkrachten moeten aanleren op onze Vlaamse scholen aan onze Vlaamse kinderen. Zoals ons traditioneel voorbeeld 'stomerij'. Mij goed, maar dan moeten de Nederlandse kinderen op de Hollandse scholen ook verplicht worden Vlaamse woorden aan te leren. Maar dat vertikken onze goede Nederlandse buren.
Wat u schijnbaar omschrijft als "Noord-Nederlandse woorden" zijn evenwel gewoon AN. De norm dus. Geldend voor Noord als Zuid.

Er zijn evenwel heel wat Noord-Nederlandse woorden die niet tot de standaardtaal behoren en die we dus ook niet leren ("nou" is er het mooiste voorbeeld van: dat is geen standaardtaal, wel regionaal).

Bepaalde AN-woorden zijn ook van "Vlaamse origine" en horen dus ook bij het onderwijs in Nederland aangeleerd te worden. Andere woorden zijn dan weer geen AN, en horen al evenmin als "nou" aangeleerd te worden in Nederland.
Oud 14 november 2009, 23:21   #513
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

Je zou haast zeggen dat wij Ollanders ondervertegenwoordigd zijn waar het gaat om invloed op onze gezamenlijke taal. Wij worden stiekem gedomineerd door de Vlamingen.

...
En 'wij Vlamingen' zijn nog niet eens ècht goed begonnen, Hollander.

Begin er maar aan te wennen, want 't wordt nog stukken erger

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 14 november 2009 om 23:22.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:21   #514
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bent Belg. Niet "wij".

Ik heb ook een Belgische identiteitskaart, en dat vind ik echt niet leuk.
Daar zult U zelf mee moeten klaarkomen.

U kunt natuurlijk altijd politiel asiel aanvragen bij de Hollanders.
Vraag is natuurlijk of U wel voldoet om bij het clubje te mogen horen daar.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:22   #515
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zult U zelf mee moeten klaarkomen.

U kunt natuurlijk altijd politiel asiel aanvragen bij de Hollanders.
Vraag is natuurlijk of U wel voldoet om bij het clubje te mogen horen daar.
Geen idee. Dat is immers ook niet mijn betrachting.
Oud 14 november 2009, 23:22   #516
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, als u even eerlijk bent dan moet u toegeven dat ik uw taal helemaal niet wil verhollandsen, en dat iku helemaal tot niets wil verplichten.

U zuigt het dus gewoon uit uw duim.
Ik weet niet wat in uw geest omgaat.

Het voordeel van de twijfel geef ik de Hollanders liever niet.
Oud 14 november 2009, 23:23   #517
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De discussie ging erover dat ik vind dat de argumentatie van Henri1 zwak was. Henri1 probeert er weer een Nederland-Belgie discussie van te maken door over 'wij Belgen' te beginnen.
Ik zeg alleen wat IS.

Meer moet U daar niet achter zoeken.
Oud 14 november 2009, 23:23   #518
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Nog nooit zulke onzin gelezen.....

Is het soms in Uw hoofd geslagen,of heeft U mama U als peuter per ongeluk eens met Uw hoofd op de grond laten vallen....
Ik denk dat U in uw omgeving véél onzin hoort en leest.
Oud 14 november 2009, 23:25   #519
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet wat in uw geest omgaat.

Het voordeel van de twijfel geef ik de Hollanders liever niet.
nee, u en de uwe leggen mij kennelijk liever zekerheidshalve woorden in de mond.

heel verstandig, zo'n houding.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 23:27   #520
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nee, u en de uwe leggen mij kennelijk liever zekerheidshalve woorden in de mond.

heel verstandig, zo'n houding.
Vergeet dat maar niet als U zinnens bent een speech te komen houden in "ons" Limburg.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be