![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Vreemdeling
|
![]() hei Nynorsk,
ik denk dat we op de verkeerde manier kennis gemaakt hebben. als dat aan mij ligt, mijn excuses daarvoor. wij hebben alle respect voor al die gemotiveerde mensen die op hun eigen manier er het beste van willen maken en van binnenuit hun biidrage willen leveren voor veranderingen ten goede. maar die mensen hebben, denken we, het complement nodig van wat men in de politiek een "zweeppartij" noemt: een groep die zich wat radicaler opstelt. neem nu de discussie in de Commissie Rechten van de Patiënt van het ministerie Volksgezondheid. zoals u weet maakt de Wet betreffende de Rechten van de Patiënt geen onderscheid tussen een kankerpatiënt, diabetespatiënt, een lijder aan griep of een psychiatrisch patiënt: elke patiënt heeft o.a. het recht een behandeling te weigeren. alleen wilsonbekwame patiënten (onbekwaamheid uitgesproken door een RECHTER) kunnen eventueel gedwongen behandeld worden en dan nog (aanvullingen op de Europese Verklaring van de Rechten van de Mens). de psychiaters in deze Commissie willen nu op basis van hun "diagnostische competentie" (i.e. een gesprek van 15 minuten) het recht verwerven om zelf een patiënt "therapeutisch onbekwaam" te verklaren, zodat ze hun "therapeutische vrijheid" kunnen botvieren "in het belang van de patiënt die gebrek heeft aan ziekteinzicht". de patiëntenverenigingen (Uilenspeigel, Vlaamse Verneiging Manisch Depressieven) treden in deze Commissie heel defensief op en zijn bereid zich zelfs bij die uitholling van de Wet neer te leggen. wel dan menen wij, zelf een Netwerk van zowel psychotici, neurotici als perverten en van idealistische medici, paramedici en psychologen/therapeuten, dat deze discussie niet binnenskamers moet worden gevoerd, maar dat hierover een MAATSCHAPPELIJKE DISCUSSIE moet gevoerd worden, zeker naarmate meer en meer mensen om allerhande persoonlijke en maatschappelijke redenen over hun toeren raken en met de geestelijke gezondheidszorg en de psychiatrie in aanraking komen. wij willen dat psychiatrische patiënten in hun burgerrechten worden gerespecteerd en dat deze niet worden uitgehold: dat psychiatrische ziekenhuizen ook juridisch geen kampen worden waar het juridisch statuut van de residenten onduidelijk is en waar dus ANYTHING IS POSSIBLE (Hannah Arendt over de concentratiekampen): is het toezichthoudend personeel vriendelijk en gemotiveerd, dan heb je geluk; is het brutaal, dan heb je pech. Nee, tot zo'n toestand willen wij niet komen. En dat is geen zaak van psychiaters, maar van de politiek: dus van ons allemaal in een democratie. Eric Rosseel, Netwerk |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als radicaler betekent 'met overdreven standpunten komen aandraven', dan verlies je al gauw geloofwaardigheid, je vindt geen medestanders, en wordt dat groepje "verloren gelopen zotten", ook al ben je dat niet. Als radicaler betekent 'sterke standpunten naar voor brengen op die manier dat niemand erom heen kan' dan kan ik hierin alleen maar volgen. Daarom: Citaat:
Maar hebben jullie zelf ook een standpunt hoe het dan wél moet? Vinden jullie dat bepaalde condities mensen tijdelijk "therapeutisch onbekwaam" kunnen maken en dat hiervoor een gepast wettelijk kader moet voorzien worden? Volgens mij moet dit perfect kunnen zonder in een "anything is possible" situatie terecht te komen.
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat een maatschappelijk debat moet gevoerd worden, daar ben ik het mee eens, maar als je daar de wetgeving op zou baseren, vrees ik dat die wel eens onvoldoende rekening zou kunnen houden met de complexiteit van de psychiatrische problematiek. Meer nog, de tendens in elke maatschappij is vaak om 'vervelende individuen' weg te moffelen, deze af te zonderen van de maatschappij, zodat je er geen last meer van hebt. Ik denk meer bepaald aan de houding ten aanzien van mensen met een psychose of verslaving aan middelenen. Een langdurige opname mist hier vaak z'n therapeutisch doel, terwijl ik denk dat een groot deel van de bevolking deze liever ziet 'verdwijnen'. Inzake wetbepaling denk ik dan ook dat het belang van een goed samengestelde commissie (bestaande uit hulpverleners, wetenschappers en patiënten) hierin een zeer belangrijke rol vervuld. Dat is misschien niet zo democratisch, maar als je het gemiddelde neemt van tegengestelde meningen krijg je vaak een onwerkbaar nulstandpunt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Banneling
|
![]() Ik geloof eerder dat de tendens van het systeem veel meer is zo vlug mogelijk de psy-patiênt buiten te krijgen, half of heel genezen, dat doet er niet toe.
En dat hij verder zijn plan trekt. Je ziet dat soms in het straatbeeld. Onder daklozen bv. Gemarginaliseerden zijn dikwijls onopgevolgde, aan hun lot overgelaten ex-patienten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Vreemdeling
|
![]() Bestaat dit ziekenhuis nog?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Vreemdeling
|
![]() de psychiaters in deze Commissie willen nu op basis van hun "diagnostische competentie" (i.e. een gesprek van 15 minuten) het recht verwerven om zelf een patiënt "therapeutisch onbekwaam" te verklaren, zodat ze hun "therapeutische vrijheid" kunnen botvieren "in het belang van de patiënt die gebrek heeft aan ziekteinzicht".
de patiëntenverenigingen (Uilenspeigel, Vlaamse Verneiging Manisch Depressieven) treden in deze Commissie heel defensief op en zijn bereid zich zelfs bij die uitholling van de Wet neer te leggen. Wat wil dit nu precies zeggen met andere woorden ? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs met dezelfde woorden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() de psycho-therapeuten zouden zich beter eens focussen op psychedelica en dit eisen te mogen toepassen in hun praktijk.
Ik denk dat ze nog stomverbaasd zouden kijken ![]() En wat ik hen nu vertel, is voor hun echter niets nieuw. Doch, wat ondernemen we? LSD was trouwens de wrong approach. ER is maar 1 psychedelica dat uit 4-Hydroxy-DMT (Dimethyltryptamine) bestaat. ENE. Over geheel deze aardse bol is er maar eentje dat uit 4 hydroxy bestaat. That's the one I believe and many others.
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
stomverbaasd zullen ze wel kijken, ja. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() psilocybine
Citaat:
Er zijn echt verbluffende resultaten gehaald in de jaren 50 hoor. Alcoholisme werd genezen, mensen hadden sneller vrede met zichzelf. Alleen pakte de wetenschap het verkeerd aan! Men bomde KINDEREN vol met lsd, ook gaf men het aan soldaten en katten etc. Nevertheless, Albert Hofman en zijn LSD behaalden die dagen baanbrekende resultaten.
![]() |
![]() |
#93 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik sta er echt stomverbaasd van dat men dit allemaal verboden heeft.
Gans de geschiedenis ervan heb ik gevolgd in boeken en uit eigen ervaring kan ik alleen maar bevestigen, ik ben een beter man geworden. Even buiten het huidige gaan en alles inkaderen op pakweg 8h tijd. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat veel depressies vermeden kunnen worden. Overigens ben ik ook van gedacht dat zo goed als elke therapeut wel de interesse heeft naar een verder onderzoek. Het vervolg op wat men ooit -noodgedwongen- moest afsluiten. Hoeveel therapeuten dat daar niet tegen in protest gingen. There is bell, and it rings. But it's ON YOU to answer the call.
![]() |
#94 |
Europees Commissaris
|
![]() Waar moeten al die opgenomen linksen dan naartoe?
![]() |
#95 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() het is idd onbegrijpbaar dat de bevolking zonder probleem amfetamines volgepropt krijgt doch deftig natuurlijke middelen zouden dan gevaarlijk zijn. Begrijpe wie begrijpen kan. En dat allemaal volgens diezelfde makers van de amfetamines en hun politieke vrienden natuurlijk.
![]() |
#96 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Nie veel te begrijpen. 't Is heel simple ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#97 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Niets te begrijpen aan!
Men heeft het verboden met propaganda! Net zoals men in de states cannabis verboden heeft omdat het de blanke vrouwen naartoe zwarte mannen trok. Men vond jazz muziek zelfs duivels des tijd... allemaal geïnspireerd door marijuana! The devil's crop. En die kortzichtige lijntjes worden tot op vandaag gehandhaafd.
![]() |
#98 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() Ik ben gek op psychiatrie. En vooral: verslaafd aan al die (gratis) drugs.
Maar vooral met de Psychoanalyse amuseer ik me verbaal en in gebarentaal rot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Moet ik duizend en één bronnen geven?
Ik vond het ook eerst ongeloofwaardig. Toch zijn dat HARDE feiten! Kent u het verschil tussen hemp en cannabis? Ah... dit gaat hier over kledij etc. Niet over het gebruik! Bekijk uw bron eens beter. Beter nog, lees eens reefer madness. Het is daar hectisch aan toegegaan. ALS ge iet of wat het fenomeen reefer madness zou kennen, zou u mijn statement niet in twijfel trekken. Harry J. Anslinger http://en.wikiquote.org/wiki/Harry_J._Anslinger Citaat:
MSS bracht cannabis iets TEVEEL liefde verder voor de kapitalisten en moest er weldra een halte aan geroepen worden. Mss, mss niet. Het werd ook uit de medische sector geplukt en toevallig dan schoot kanker het dak uit.4 Maar weet je wat? laat ons de psychiatrische patiënten afhankelijk maken van pillen zodat we weer klanten voor het leven bij hebben he? De medische wereld (in het algemeen bekeken) levert geen remedie meer, zij schept ziektes om haar portefuille te doen aandikken. En ik spreek niet over individuele dokters etc, ik spreek over de big chiefs high above.
Onder invloed van de duivel. Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 25 november 2009 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |